Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä idea on tulisessa ruuassa

Vierailija
10.05.2021 |

Ostin vahingossa tulista italianpata ainesta. No tehtiin siitä ruoka ja ensihetkestä suuhun tuli vain polttava olo eikä ruuan makua maistanut oikeastaan ollenkaan. Ihan sama mitä jätöksiä olisi ollut raaka-aineena.

Kommentit (302)

Vierailija
41/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TULISUUS ei vaikuta mitenkään makuhermoihin. Kapsaisiini, joka on sen tulisuuden aiheuttaja on MAUTON, VÄRITÖN ja HAJUTON ja vaikuttaa ainoastaan kipuhermoihin.  Se siis ei mitenkään voi PEITTÄÄ makuja... Runsaasti maustettu taas on ihan eri  asia.

Höpöhöpö.

Ohiksena... milloin lienet käynyt koulusi tai oletko kenties nukkunut biologian tunnilla? Meinaan tuo nyt on aivan perusjuttu, että makuja on viisi: suolainen, makea, hapan ja karvas - sekä uusin perusmaku umami eli täyteläisen maku.

Tulisuus ei siis oikeasti ole varsinainen maku. Eikä sillä voi pilata makuaistia. Lue tuosta itse, jos et muuten usko.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/13/nyt-kumotaan-viisi-chilimyyttia

"Chili pilaa makuaistin

Ei pilaa. Ihmisen makuaisti erottaa toisistaan makean, suolaisen, happaman ja karvaan sekä nk. umami-maun. Tulisuuden tunteen aiheuttavaa kapsaisiinia makuaisti ei kuitenkaan pysty erottamaan. Tulisuuden tunne liittyykin suun hermoreseptoreihin, ei niinkään makuaistiin. Suussa olevat makunystyrät myös uusiutuvat hiusten tapaan tasaisin väliajoin. Chilit siis eivät pilaa makuaistia, itse asiassa päinvastoin; chilejä voi verrata viineihin tai juustoihin. Harrastuneisuuden myötä makuaisti kehittyy ja makuaisti oppii erottamaan makuja entistä monipuolisemmin."

(Tuo innokas etnokokkailija)

Vierailija
42/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kaupan italianpata ole oikeasti tulista ruokaa nähnytkään, mutta kai jos ei ole tottunut mausteisiin niin voi tuokin tuntua tuliselta. Mitä enemmän syö maustettua ruokaa, sitä enemmän siihen tottuu ja se tulisuus ei enää tunnu pahalle. Itse en syönyt ennen mitään tulista, mutta oepetin itseni pitämään tulisesta pikkuhiljaa. Nyt tykkään semmoisesta keskitulisesta. Super hotit ei ihan vielä ainakaan mene mulla alas.

Todistit että ruuan maku ei ole sinulle se pääasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili on terveellistä. Aineenvaihduntakin kiittää. Mutta sitä pitää osata käyttää oikein. 

Itse olen eri chileihin ja chilitahnoihin täydellisen addiktoitunut, mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki tykkää/ole tottuneet tuliseen ruokaan. Silloin sitä ei pidä tarjota ja ihmetellä miksei muille maistu.

Vierailija
44/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe... Kun matkustimme joskus 1990-luvun puolivälissä Intiassa, tunne oli vähän sama kuin ap:lla italianpadan kanssa (joka ei kyllä todellakaan ole tulista, jollei joku ap:n perheessä lisännyt siihen rutkasti pipouria) eli sikäläinen ruoka tuntui polttavan tuliselta. Varsinkin Etelä-Intiassa ruoka oli monin verroin tulisempaa kuin eurooppalaisissa intialaisravintoloissa.

Sittemmin olen innostunut intialaisesta ruuasta tosissani. Teen muutenkin paljon etnistä ruokaa, kiinalaista, indonesialaista, thaimaalaista. Tänäänkin söin intialaista: palak paneeria, kukkakaalicurrya, dalia ja riisiä.

Ja ei, siinä todellakaan EI maistu pelkästään tulisuus.

Mutta tottumista se vaatii, ap todennäköisesti ei maistaisi siinä muita mausteita, koska hänen makuaistinsa ei ole harjaantunut erottamaan siinä muita kuin chilin.

Ei sikäli, ihan chiliinkin tulee himo, suoranainen riippuvuus. Sitä on saatava! Luepa ap joskus metka dystopia Auringon ydin, Johanna Sinisalon romaani...

SeKIN hyvä puoli tulisissa ruuissa on, ettå niihin ei laiteta paljon suolaa. Tulisuus on jopa terveellistä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kiihdyttaa-aineenvaihduntaa-ja-aihe…

Intialaisessa ruokakulttuurissa on tosiaan paljon alueellisia eroja ja etelän ruoat ovat usein paljon tulisempia kuin pohjoisen. Eurooppalaiset intialaisravintolat taitavat usein olla pohjoisen tai bangladeshilaisen keittiön pohjalta inspiroituneita ja Englannissa on vielä ihan omanlaisensa intialainen ravintolakulttuuri ja reseptiikka.       

Näin on. Minkä lisäksi heikosti mausteisia ruokia sietävien asiakkaiden takia ruokia on eurooppalaisissa ravintoloissa lisää miedonnettu. Nykyään onneksi saa ihan tulistakin, varsinkin nyt pyydettäessä.

Vierailija
45/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa myydä oikeasti tulista valmisruokaa missään kaupassa pl. Infernopizza.

Vierailija
46/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ihmiset ovat erilaisia. Tuliruokamaiden asukkailla ei ehkä ole niin herkkää makuaistia kuin pohjoismaalaisilla.  Siksi mättävät mausteita ruokiinsa. Oletteko maistaneet oikeiden ruotsalaisten perinneruokia. Ovat mauttomia tai oikeammin vähämausteisia. Johtopäätös. Ruotsalaisilla on herkkä makuaisti ja siksi maustavat vähemmän.

Mä olen kuullut myös, että ruotsalainen ruoka on mautonta. Yhden haastattelunkin luin, jossa nuori ulkomaalainen opiskelija kävi välillä Ruotsissa työharjoittelussa ja takaisin tullessaan oli iloinen kun sai taas suomalaista ruokaa kun Ruotsissa ruoka ei maistu miltään. 

Vierailija
47/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa myydä oikeasti tulista valmisruokaa missään kaupassa pl. Infernopizza.

Oletko syönyt esimerkiksi Kitchen Joyn,Thai cuben ja Indian cuben pakasteannoksia, niissä on kyllä muutama aika hyvin maustettu. Ei liikaa.

Vierailija
48/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TULISUUS ei vaikuta mitenkään makuhermoihin. Kapsaisiini, joka on sen tulisuuden aiheuttaja on MAUTON, VÄRITÖN ja HAJUTON ja vaikuttaa ainoastaan kipuhermoihin.  Se siis ei mitenkään voi PEITTÄÄ makuja... Runsaasti maustettu taas on ihan eri  asia.

Höpöhöpö.

Ohiksena... milloin lienet käynyt koulusi tai oletko kenties nukkunut biologian tunnilla? Meinaan tuo nyt on aivan perusjuttu, että makuja on viisi: suolainen, makea, hapan ja karvas - sekä uusin perusmaku umami eli täyteläisen maku.

Tulisuus ei siis oikeasti ole varsinainen maku. Eikä sillä voi pilata makuaistia. Lue tuosta itse, jos et muuten usko.

"Chili pilaa makuaistin

Ei pilaa. Ihmisen makuaisti erottaa toisistaan makean, suolaisen, happaman ja karvaan sekä nk. umami-maun. Tulisuuden tunteen aiheuttavaa kapsaisiinia makuaisti ei kuitenkaan pysty erottamaan. Tulisuuden tunne liittyykin suun hermoreseptoreihin, ei niinkään makuaistiin. Suussa olevat makunystyrät myös uusiutuvat hiusten tapaan tasaisin väliajoin. Chilit siis eivät pilaa makuaistia, itse asiassa päinvastoin; chilejä voi verrata viineihin tai juustoihin. Harrastuneisuuden myötä makuaisti kehittyy ja makuaisti oppii erottamaan makuja entistä monipuolisemmin."

Itse olen tulisen ruoan ystävä jossain määrin, mutta tämä on ihan tyhjää puhetta. Onhan se nyt saatana selvä että jos suu on tulessa niin makuaistimus (joka muuten ei ole vain nuo 5 varsinaista makua vaan myös ruoan haju, suutuntuma yms. vaikuttavat siihen mitä normaali ihminen normaalissa puhekielessä kutsuu mauksi) ei rekisteröidy samalla tavalla. Ihminen ei ole mikään digitaalinen mittari joka objektiivisesti mittaa että "nyt on x määrä makeutta tässä ruoassa". Sama kuin että jos vieressä joku huitoo sinua päähän pesismailalla kun yrität syödä, niin luuletko että maku on sama kuin normaalisti?

Tietenkään chili ei vaikuta makuaistiin sen jälkeen kun polte on mennyt ohi, sitä ei kukaan väittänytkään.

Vierailija
49/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tämä polttavan eineksen alkuperäinen tarkoitus oli siis hetkellisesti säilöä ruoan raaka-aine, vaikkapa liha. Ja se toimii melko hyvin maissa, joissa sitä on käytetty vuosisatoja, ellei -tuhansia.

Kun kaukomatkailu yleistyi syntyi myös elämysmatkailu, jossa osin oli keskiössä myös vahvat mausteet. Se oli tosin vain sivujuonne, koska hyvin pian, siis jo vuosikymmeniä sitten kaukokulttuurit oivalsivat, että kaukaa tulleille vaikkapa suomalaisille voi syöttää liki mitä vain, kunhan sen vain maustaa vahvasti.

Ja sitä he myös tekivät ja tekevät yhä. En edes rohkene ajatella sitä valikoimaa ja huonoa, suorastaan kelvotonta raaka-aineitten tasoa, joka turisteille on syötetty.

Samat turistit sitten kotiin tultuaan käyttävät saman sorttisia mausteita mutta huonolaatuisia raaka-aineita ei näillä perillä ole lupa syötäväksi myydä. Mutta siinä historia tiivistettynä.

Vierailija
50/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Vierailija
51/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko syönyt esimerkiksi Kitchen Joyn,Thai cuben ja Indian cuben pakasteannoksia, niissä on kyllä muutama aika hyvin maustettu. Ei liikaa.

En ole se jota lainasit, mutta nuo eivät ole kovin tulisia.

Vierailija
52/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chilia pitää olla sopivasti, ei liikaa, ja se pitää lempeästi houkutella esiin, ts. öljyssö tai voissa hiljakseen haudutella esiin. Ja näin löytyy chilin hedelmäisyys. Habanero ja lemon drop on suosikkejani.

Liika maustaminen pilaa ruuan kuin ruuan. Jos tunkee kolmea pippuria, useaa chilia samaan ruokaan niin pilalla on. Gastronomia. Se on sitä kun opettelee toisiaan korostavat maut mausteissa, yrteissä. Se on yksinkertaisista aineksista täydellisyyden löytämistä. Ja ruuassa saa tällöin olla myös potkua ja se on silti hyvää.

Terv. ruokahifistelijä ja kokkauksen harrastaja, joka kuitenkin rakastaa eniten mumminsa tekemää kananmunakastiketta (salaisuudet voi, suola ja maustepippuri + rakkaus)

Jos chilissä on hedelmäisyyttä, niin se on suoraan maistettavissa. Se ei millään haudutuksella putkahda esiin. 

Vierailija
53/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se idea, että sitä syödään.

Vierailija
54/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippuri ei maistu miltään mutta polttaa, huomasin.

Vierailija
55/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

"Chili pilaa makuaistin

Itse olen tulisen ruoan ystävä jossain määrin, mutta tämä on ihan tyhjää puhetta. Onhan se nyt saatana selvä että jos suu on tulessa niin makuaistimus (joka muuten ei ole vain nuo 5 varsinaista makua vaan myös ruoan haju, suutuntuma yms. vaikuttavat siihen mitä normaali ihminen normaalissa puhekielessä kutsuu mauksi) ei rekisteröidy samalla tavalla. Ihminen ei ole mikään digitaalinen mittari joka objektiivisesti mittaa että "nyt on x määrä makeutta tässä ruoassa". Sama kuin että jos vieressä joku huitoo sinua päähän pesismailalla kun yrität syödä, niin luuletko että maku on sama kuin normaalisti?

Tietenkään chili ei vaikuta makuaistiin sen jälkeen kun polte on mennyt ohi, sitä ei kukaan väittänytkään.

Minä ainakin pystyn maistamaan muitakin makuja ruoasta, vaikka tilaisin/tekisin ruoan muuten extra hottina. Olen todella tulisen ruoan ystävä, mutta myös ammattikokki, joten joillain on kyllä todella harjaantunut makuaisti.

Vierailija
56/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chilia pitää olla sopivasti, ei liikaa, ja se pitää lempeästi houkutella esiin, ts. öljyssö tai voissa hiljakseen haudutella esiin. Ja näin löytyy chilin hedelmäisyys. Habanero ja lemon drop on suosikkejani.

Liika maustaminen pilaa ruuan kuin ruuan. Jos tunkee kolmea pippuria, useaa chilia samaan ruokaan niin pilalla on. Gastronomia. Se on sitä kun opettelee toisiaan korostavat maut mausteissa, yrteissä. Se on yksinkertaisista aineksista täydellisyyden löytämistä. Ja ruuassa saa tällöin olla myös potkua ja se on silti hyvää.

Terv. ruokahifistelijä ja kokkauksen harrastaja, joka kuitenkin rakastaa eniten mumminsa tekemää kananmunakastiketta (salaisuudet voi, suola ja maustepippuri + rakkaus)

Jos chilissä on hedelmäisyyttä, niin se on suoraan maistettavissa. Se ei millään haudutuksella putkahda esiin. 

Monienkin raaka-aineiden/ruokien maku muuttuu, kun niitä paistaa tai hauduttaa.

Vierailija
57/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

"Chili pilaa makuaistin

Minä ainakin pystyn maistamaan muitakin makuja ruoasta, vaikka tilaisin/tekisin ruoan muuten extra hottina. Olen todella tulisen ruoan ystävä, mutta myös ammattikokki, joten joillain on kyllä todella harjaantunut makuaisti.

Niin pystyn minäkin jos en aivan tolkuttoman hottia tee. Mutta toivottavasti et väitä että näin on kaikilla, esim. täysin chiliin tottumattomilla. Alkuperäinen väite kun oli että "Se siis ei mitenkään voi PEITTÄÄ makuja".

Vierailija
58/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näköjään joku vihainen juntti linjoilla, joka ei ymmärrä ruoasta mitään :D

Vierailija
59/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se se idea juuri alunpitäen onkin tulisissa mausteissa, peittävät pilaantuneen ruuan maun. Siksi niitä on suosittu erityisesti lämpimissä maissa, joissa ruoka helposti pilaantuu.

Ei vitt* tätäkin peräkammarin juntin aivopierua. " Sen tarkoitus on peitellä pilaantuneen ruuan makua"

Kai sä nyt saatana* sukurutsauksen seurauksena syntynyt vesipää sen verran ymmärrät, että jos sä syöt pilaantunutta ruokaa, aiheuttaa ne pilaantuneen ruuanbakteerit sun kropassa myrkytystilan maistuu se ruoka pilaantuneelta tai ei. Sä varmaan söisit paskaa'in jos se ei maistuisi pahalta?

Kyllä se kuule raju maustaminen on ollut ja on yksi vähän huonoksi päässeen esim. lihan hajun peittelyksi keksitty.  

Siitä on sitten huomattu, että tämähän käy tuoreempaan lihaankin.

Vierailija
60/302 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chili on terveellistä. Aineenvaihduntakin kiittää. Mutta sitä pitää osata käyttää oikein. 

Itse olen eri chileihin ja chilitahnoihin täydellisen addiktoitunut, mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki tykkää/ole tottuneet tuliseen ruokaan. Silloin sitä ei pidä tarjota ja ihmetellä miksei muille maistu.

https://yle.fi/uutiset/3-8471028

Polttavan ja jopa kivuliaan tunteen taustalla on chilissä oleva kapsaisiini. Se on kemiallinen yhdiste, joka aiheuttaa poltteen tunteen suussa ja muualla ruoansulatuksessa. Ihmisillä on hyvin yksillöllinen sietokyky kapsaisiinille.

– Kapsaisiini on erittäin voimakas koko suoliston alueella olevien kemoreseptoreiden ärsyttäjä. Tutkimuksissa on todettu, että jos potee toiminnallisia vatsavaivoja, kuten ärtyvän suolen oireyhtymää, herkkyys samalle annokselle kapsaisiinia on huomattavasti suurempi kuin tervevatsaisilla. Tervevatsainen voi saada vain lievää vatsakipua, sanoo professori ja HUSin gastroenterologian klinikan ylilääkäri Martti Färkkilä.

Hän kertoo, että lääketieteessä kapsaisiinia käytetään ärtyvän suolen oireyhtymän seulonnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi