Onko varmempaa maksaa tilisiirrolla tai mobilepaylla vai millä, jos tori.fi sattuukin vastaan huijari?
Hei, kuinka helposti saa huijarit kiinni ja rahat takaisin, jos tälläinen sattuu vastaan?
Kommentit (43)
Hyviä Tori kauppoja olen tehnyt. Mitään monen sadan juttuja en kyllä ole ostanut. Katson myös sen, että on ollut torikauppiaana useamman vuoden. Tilisiirrolla maksan itse aina.
Teet kaupat naamatusten, eli noudolla. Problem solved! Itsellä toista kymmentä vuotta kokemusta tori-ostajana ja -myyjänä, todella vähän huonoja kokemuksia, mutta eihän sitä mistään voi oikeasti tietää, kuin noudolla.
Saako näistä rahat takaisin, jos tekijä jää kiinni?
Parasta on mennä paikan päälle tarkastamaan myynnissä oleva tavara ja maksaa käteisellä. Olen kiinnostunut ainoastaan siinä tapauksessa, jos voin tulla katsomaan tavaran. Matkaa saa olla vain pk-seudun rajojen sisäpuolella. En osta mitään käytettyä kortilla/ rahasiirrolla, enkä sokkona.
Paljolti riippuu mitä on ostamassa.
Vierailija wrote:
Teet kaupat naamatusten, eli noudolla. Problem solved! Itsellä toista kymmentä vuotta kokemusta tori-ostajana ja -myyjänä, todella vähän huonoja kokemuksia, mutta eihän sitä mistään voi oikeasti tietää, kuin noudolla.
Mä sain kerran ostajalta teipattuja seteleitä. Ne olivat joskus jostain syystä leikattu kahtia ja päälle laitettu läpinäkyvää teippiä.
Niin hyvin oli teipattu, että huomasin vasta kotona. Käyttökelvotonta rahaa siis.
Eli käteiseenkin liittyy riskejä. Voi olla myös väärenettyä rahaa liikkeellä. Huutonetissä esim. myytiin vähän aikaa sitten aidon näköisiä seteleitä.
Kannattaa ennen kaikkea katsoa, että on rekisteröitynyt myyjä. Sen jäljille ylläpito pääsee.
Vierailija wrote:
Kannattaa ennen kaikkea katsoa, että on rekisteröitynyt myyjä. Sen jäljille ylläpito pääsee.
Mä taas en anna henkilötunnustani minkään multinationaalin korporaation servereille.
Itse katson kauanko on ollut tili ja mitä muuta myyjällä myynnissä. Jos yli vuoden vanha tili ja myynnissä muutakin kuin 7 erilaista modattua lukotonta maastopyörää, niin yleensä uskallan ostaa.
No etukäteen ei tietenkään makseta yhtään mitään. Vasta kun tavara on kädessä ja todettu, että se on sitä mitä on myyty maksetaan. Jos tämä ei käy kauppiaalle homman voi unohtaa.
Tilillehän se raha MobilePayllakin menee. Puhelinnumeroon voi tietenkin yrittää soittaa ja laittaa viestiä.
Vierailija wrote:
Paljolti riippuu mitä on ostamassa.
Tämä! Jos ostaa 20e villasukkia joihin saa itse valita värit, myyjä tuskin on huijari. Toisaalta taas uutta iphonea tai Marimekon Grathaa 50e hintaan kauppaavalta odotan hieman enemmän selityksiä, miksi nouto ei onnistu vaan pitäisi laittaa tilisiirto.
Ylipäätään tilisiirto = huijausta, ellei kyseessä ole joku pitsinnypläyskerhon ylijäämämyyjä-Ritva 98v.
Vierailija wrote:
Saako näistä rahat takaisin, jos tekijä jää kiinni?
Ei tietenkään, älkää nyt olko sinisilmäisiä. Ei ihme, että joka päivä saa lukea kaikenmaailman huijauksista kun täälläkin vielä kysytään, saako rahat takaisin kun huijattu. No ei saa.
Vierailija wrote:
No etukäteen ei tietenkään makseta yhtään mitään. Vasta kun tavara on kädessä ja todettu, että se on sitä mitä on myyty maksetaan. Jos tämä ei käy kauppiaalle homman voi unohtaa.
Ai, lähetät tuotteen ja vastaanottaja maksaa, jos jaksaa?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä taas en anna henkilötunnustani minkään multinationaalin korporaation servereille.
Itse katson kauanko on ollut tili ja mitä muuta myyjällä myynnissä. Jos yli vuoden vanha tili ja myynnissä muutakin kuin 7 erilaista modattua lukotonta maastopyörää, niin yleensä uskallan ostaa.
Ei kai sinne mitään hetua tarvitse kirjoittaa, vaan tunnistaudutaan mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mä sain kerran ostajalta teipattuja seteleitä. Ne olivat joskus jostain syystä leikattu kahtia ja päälle laitettu läpinäkyvää teippiä.
Niin hyvin oli teipattu, että huomasin vasta kotona. Käyttökelvotonta rahaa siis.
Eli käteiseenkin liittyy riskejä. Voi olla myös väärenettyä rahaa liikkeellä. Huutonetissä esim. myytiin vähän aikaa sitten aidon näköisiä seteleitä.
Setelin voi vaihtaa omassa pankissa ehjään, jos siitä on yli 50% jäljellä. Teipattu = fine.
Vierailija wrote:
Ylläpito pääsee muutenkin jäljille. Ne pystyvät näkemään käyttäjien Tori-viestit.
Tunnistautumisen sijaan kannattaa kiinnittää huomioita milloin myyjä on liittynyt tori-käyttäjäksi.
Esim. jos myyjä on liittynyt toriin kaksi kuukautta sitten olisin varuillaan, kun taas joku on voinut olla siellä vuosikausia. Epärellisen myyjän tunnukset olisi jo poistettu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei kai sinne mitään hetua tarvitse kirjoittaa, vaan tunnistaudutaan mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla.
...eli annat heille sen hetun. Pankkivarmenne = sinun henkilötunnuksen varmistaminen oikeaksi pankin toimesta. Et toki sitä itse kirjoita läsin, mutta se pankkitunniste teknisesti sisältää tiedon että tämä henkilö on tämän hetun kanssa liikenteessä ja pankki sanoo että tämä on ok.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Setelin voi vaihtaa omassa pankissa ehjään, jos siitä on yli 50% jäljellä. Teipattu = fine.
Ne setelit oli keskeltä kahtia, joten ei olleet käyttökelpoisia.
Ei kannata ostaa tori.fi mitään, kun ei sieltä saa rahoja vaikka poliisille laittaisi ilmoituksen