Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä idea on tulisessa ruuassa

Vierailija
10.05.2021 |

Ostin vahingossa tulista italianpata ainesta. No tehtiin siitä ruoka ja ensihetkestä suuhun tuli vain polttava olo eikä ruuan makua maistanut oikeastaan ollenkaan. Ihan sama mitä jätöksiä olisi ollut raaka-aineena.

Kommentit (302)

Vierailija
241/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistuu hyvältä. Olen kahdelta eri mantereelta kotoisin ja syön sekä tulista, että vähemmän tulista ruokaa. Molemmista saa hyvää ja maukasta. Olen tottunut tuliseen ihan pienestä lähes vauvasta asti, joten se vain kuuluu ruokavaliooni. Ei peitä mitään muita makuja. Makaronilaatikko, karjalanpaisti tai lohi ja muussi ei tarvitse välttämättä tulisuutta. 

Vierailija
242/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasuut taas ihmeissään miksi ruuassa on makuakin . Äiti käytti vain suolaa joka on säilöntäaine, ei mauste ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chilli on Meksikosta kotoisin

https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_pepper

Vierailija
244/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chilli on Meksikosta kotoisin

https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_pepper

Korjaan, että Etelä- ja Keski-Amerikasta.

Vierailija
245/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika on liikaa, mutta muistaakseni pippurikasvit auttavat painonhallinnassa, vilkastuttavat aineenvaihduntaa. Niissä on myös paljon vitamiineja ja muuta terveellistä. Itse en kovin voimakkaita pysty syömään, mutta vähitellen olen oppinut tykkäämään chilistä. Ei päivääkään ilman chiliä ja valkosipulia (ei kuitenkaan hammaslääkärille mennessä).

Chili ei ole pippuri, vaan paprika. Suomessa paljon kauhisteötu ja käytetty cayennepippurikaan ei siis edes ole pippuri, vaan paprika capsicum annuum -alalajista. 

Totta.

"Chili peppers, also spelled chile or chilli[1] (from Classical Nahuatl chīlli [tʃili] ), are varieties of the berry-fruit of plants from the genus Capsicum, which are members of the nightshade family Solanaceae, cultivated for their pungency.[2] Chili peppers are widely used in many cuisines as a spice to add "heat" to dishes. Capsaicin and related compounds known as capsaicinoids are the substances that give chili peppers their intensity when ingested or applied topically. Chili peppers exhibit a range of heat and flavors. This diversity is the reason behind the availability of different types of paprika and chili powder, each offering its own taste and heat level.[3]"

Vierailija
246/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"They also appeared in Italy by 1526, Germany in 1543, and the Balkans by 1569, where it was processed into paprika.[14][15]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Chili_pepper#Distribution_to_Europe

Vierailija
247/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minust on iha kiva jos ruoas on vähän potkua, mutta liika on liikaa. Laitoin ruokaani valkopippuria, mustapippuria, cayanepippuria ja chiliä. Oli aika tujua.

Huh huh, on käytetty muutakin kuin jauhelihamaustetta. 

Vierailija
248/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas joku fiksumpi; sairastan IBD:tä ja vietän puolet vuodesta etelä-amerikassa. Siellä pystyn syömään tulisia ruokia, ei oireita eikä lääkkeitä tarvitse popsia. Mutta heti kun tulen Suomeen ja suomalaiselle "ruokavaliolle", niin vatsa js suolisto on hetken päästä täysin sekaisin. Onko se juuri ruuan mauttomuus??!!??

Vierailija
249/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

No, jos on noin nyhvö, niin ansaitsee polttaa suunsa jossain italianpadassa, joka on ns. vauvanruokaa. Jos marketista ostat, niin kaikki paitsi vahvimmat chilikastikkeet ja tietyt chilit, ovat niin laimeita, että lapsenkin tulisi pystyä syömään. Joko siis teeskentelet, tai sitten olet yliherkkä hysteerikko, piste.

Toisekseen, se on makuasia, kaikille, mutta myös ylpeyden aihe heille, joilla ei ole älykkyyttä jolla päteä. Jos on aivot, tietää, että se tulisuus ruuassa perustuu pitkälti sille, että sillä on ruokien alkuperämaissa peitely ruokatarpeiden vaihtelevaa tuoreutta, mysteerilihan alkuperää jne. seikkoja, jotka unohtuu kun suu palaa. Oletko esim. törmännyt tuliseen karjalanpiirakkaan tai hernekeittoon?Ts. skandinaviassa ei liene yhtään alkuperäistä tulista ruokaa, koska meillä köyhyys on ajanut tekemään ruokaa puunkuoresta jne. eikä meillä kasva chili luonnonvaraisena.

Anyway, on silkkaa typeryyttä valita se ruoka sen tulis

Itse asiassa, olen törmännyt tuliseen hernekeittoon. Oli eräs tuttava kotoisin tuolta "skutsista", ja aiemmin oli ollut juttua että tykkään tulisesta ruuasta ja hän ei tykännyt... no, kerran sitten oli kylässä ja tein hernaria ja olihan se kuumaa suoraan kattilasta lautaselle lätkäistynä, ite annoin jäähtyä mutta kaveri rupes lusikoimaan ja huudahti "huh, tulista!" ja meni juomaan kylmää vettä kun tais kieli kärähtää... ja mietin siinä, että voi ei - ei se ollut tulista... pirun kuumaa kyllä.

Vierailija
250/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se se idea juuri alunpitäen onkin tulisissa mausteissa, peittävät pilaantuneen ruuan maun. Siksi niitä on suosittu erityisesti lämpimissä maissa, joissa ruoka helposti pilaantuu.

Eks ne oo kuullu arkkupakastimista ja jääkaapeista? Sellaset joka nurkkaa ni huvä tulaa.

Vielä suuri osa maaiman ihmisistä elää vailla näitä. Tulisen ruoan perinne on syntynyt ennen modernia tekniikkaa.

Vierailija
251/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistuu hyvältä. Olen kahdelta eri mantereelta kotoisin ja syön sekä tulista, että vähemmän tulista ruokaa. Molemmista saa hyvää ja maukasta. Olen tottunut tuliseen ihan pienestä lähes vauvasta asti, joten se vain kuuluu ruokavaliooni. Ei peitä mitään muita makuja. Makaronilaatikko, karjalanpaisti tai lohi ja muussi ei tarvitse välttämättä tulisuutta. 

Makaroonilaatikko on lastenruokaa 👍 meillä aikuiset eivät syö sitä lainkaan, mutta lapsille se vielä kelpaa, paitsi pojalle joka täytti jo 9 vuotta.

Vierailija
253/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisuus on muoti-ilmiö. Odotan milloin palataan normimausteisiin. Tulisuudella halutaan peittää maustamisen puutteita, siksi moni kasvisruokakin on peitetty cayenne ja chilipippureilla.

Vierailija
254/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetyt perunat ja voissa paistetut ahvenfileet, hieno makuelämys.

Mitä lisäarvoa tulisuus voi tuoda siihen muuta kuin peittää hennot maut?

Ei, suomalaista ruokaa kuuluu haukkua mauttomaksi ja tukkia chiliä joka paikkaan ...

Vierailija
255/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taito saada ruoka maukkaaksi mahdollisimman vähillä mausteilla.

Vierailija
256/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän makuaistinsa menettäneillä chilihulluillakin olla joku juttu millä keulia. 

Selitäpä nyt ihan fysiologian tasolla, miten chilin syöminen vaikuttaa makuaistiin? Sitä tulisuuttahan ei aistita millään makuaistilla, vaan kapsaisiini harhauttaa lämpötilaa aistivat solut luulemaan, että on kuuma. Siksi kapsaisiini polttaa myös muilla limakalvoilla kuin suussa.

Se tosiaan polttaa myös suolistossa. Saan herkästi ripulin, jos syön chiliä. Vaikka totuttaisin suuni chiliin, suolisto ei kestä sitä kuin satunnaisesti pieninä määrinä.

-eri

Vierailija
257/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makaroonilaatikko on lastenruokaa 👍 meillä aikuiset eivät syö sitä lainkaan, mutta lapsille se vielä kelpaa, paitsi pojalle joka täytti jo 9 vuotta.

Minä en syönyt makaronilaatikkoa lapsenakaan.

Vierailija
258/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo valmisruoat edes ole tulisia. Itse käytän planeetan vahvimpia chililaatuja kokkaillessa, ja vaikka tulisuutta on niin että kokematon joutuisi sairaalaan, ei se tulisuus muita makuja mihinkään peitä, kun suu on siihen tottunut. Maustaminen on taitolaji.

Vierailija
259/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvasuut taas ihmeissään miksi ruuassa on makuakin . Äiti käytti vain suolaa joka on säilöntäaine, ei mauste ? 

Tunge ne vauvasuusi anukseesi ulilaudan pentu, niiden tulisten mössöjen mättäminen ei tee sinusta pahista vaikka niin ehkä luulet. Kaltaisesi juntit eivät edes osaa arvostaa laadukasta ateriaa. 

Vierailija
260/302 |
01.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan voinut syödä tulista ruokaa. Haluaisin kyllä, mutta en pysty. Ja harmittaa kun monessa valmisruoassa on chiliä. Mausteista tykkään kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän