Mikä idea on tulisessa ruuassa
Ostin vahingossa tulista italianpata ainesta. No tehtiin siitä ruoka ja ensihetkestä suuhun tuli vain polttava olo eikä ruuan makua maistanut oikeastaan ollenkaan. Ihan sama mitä jätöksiä olisi ollut raaka-aineena.
Kommentit (302)
Chilejä voi maistella kuten viinejä. Annumit ovat minun mielestäni metalisen teräviä, aikalailla mauttomia. Itse pidän cinensien karibian aromeista, niissä on mielstäni kukkean hedelmäinen aromi. Mutta suomikokki, sellainen TV:stä tuttu vispaa ruokaan sitä pitkää ja punaista dutchia ja luulee maustavansa ruokaa. Pienessä piirissä Suomessa cilitietämys on maailmanluokkaa. Loput tulevat kaukana perässä ja ...ei jaksa.
Mielestäni ruoka on ylimaustettua jos et erota mausta syötkö kanaa vai possua
Vierailija kirjoitti:
Chilejä voi maistella kuten viinejä. Annumit ovat minun mielestäni metalisen teräviä, aikalailla mauttomia. Itse pidän cinensien karibian aromeista, niissä on mielstäni kukkean hedelmäinen aromi. Mutta suomikokki, sellainen TV:stä tuttu vispaa ruokaan sitä pitkää ja punaista dutchia ja luulee maustavansa ruokaa. Pienessä piirissä Suomessa cilitietämys on maailmanluokkaa. Loput tulevat kaukana perässä ja ...ei jaksa.
Jos et jaksa, niin älä jaksa sitten kommentoidakaan.
30 vuotta on lyhyt aika ruokahistoriassa. Suunnilleen sen aikaa Suomessa on toiminut chiliyhdistys. Suomalaisille on opetettu joku ihmeen "suomalainen maku". Käsite tarkoittaa mautonta. On vielä tosi pitkä matka makujen maailmaan. Ja siihe ihmeeseen että kapsaisiini, se tulisuus ei ole maku. Makuja sillä voi toki korostaa, mutta sitten puhutaankin jo tooooosi vaikeista asioista. Ja ei kun vänkäämään vastaan.
Vieläkö tämä chiliyhdistys toimii? Onko vielä tapaamisia? Itse liityin yhdistykseen joskus 200 luvun alussa, mutta sitten se jotenkin jäi. Toki edelleen kasvattelen chilejä ja nautin tulista ruokaa päivittäin. Pahin koukku mihin ikinä olen jäänyt kiinni. Tupakastakin pääsin eroon, mutta polttelun kokemus on saatava päivittäin.
Niissä tapaamisissa jaettiin tosi paljon todellista tietoa chileistä. Luulin, että oppi olisi jo mennyt perille. Tätä ketjua lukiessa tuli outo olo. Muutosta vanhaan lihapulla-aikaan on tullut hyvin vähän.
Suurin osa maapallon väestöstä syö ainakin jonkun verran maustettua, jopa jonkin verran tulista ruokaa. Että mitäkö järkeä tulisuudessa on. Siihen nyt vaan jää koukkuun. Se saa endorfiinit laukalle, kuin vaikka hyvä urheilusuoritus tai raju saunominen. Ei siinä mitään järkeä ole.
Juuri näin, avaan aina maut öljyssä tai voissa. Mausteet saavat saavat avautu hiljalleen lämpenevässä
voissa tai öljyssä. Aivan tavallisesta maustepippuristakin saa uusia vivahteita esiin sitä avaamalla.
Harva mauste toimii lisättynä viimehetkellä ruokaa, no suola ehkä.
Olen siirtynyt pippurissa setsuaanin pippuriin jossa on suomalaiseenkin suuhun tuttuja vivahteita
mm. raakaa karviaismarjaa sekä katajanmarjaa, todella hyvä pippuri moneen ruokaan.
Kuivattu sieni aukeaa myös hyvin öljyhauteessa, toki vettä pitää lisätä hiljalleen makuja avatessa.
Aivan helvatan totta. Kun suurimmaksi osaksi on tyytyminen maustejauheisiin, ne ovat vain kalpea aavistus tuoreista tuotteista. Ensin pannulle tilkka öljyä ja siihen maustejauhe. Pyöritellään se maku auki ja sitten vasta lisätään esim. liha. Poltetta puolestaan voi kokeilla laittamalla keitokseen kokonainen chilipalko. Sen voi poistaa ja tarjota todelliselle chilipäälle. Suosittelen erilaisia Chinensejä, niissä on muutakin kuin pelkkä polte. Ihan perus habanerossakin on hyvän makea aromi.
Vierailija kirjoitti:
Se se idea juuri alunpitäen onkin tulisissa mausteissa, peittävät pilaantuneen ruuan maun. Siksi niitä on suosittu erityisesti lämpimissä maissa, joissa ruoka helposti pilaantuu.
Siis tulinen ruoka suojaa myös myrkytykseltä ja voi huoletta vetää pilaantunutta safkaa??
Kukaan katsonut Hot ones? Harmittaa, kun en ole löytänyt sitä yhtä chilisoosia jota siinä on käytetty, kuvaillaan juuri sellaiseksi hedelmäiseksi... en nyt muista nimeä. No enpä ole viime aikoina aktiivisesti etsinytkään. Joku tuossa aiemmin mainitsi hedelmäiset karibiatyyliset chilit niin tuli mieleen. Tykkäisin varmasti. Jalapenosoosia on jääkaapissa kun tykkään jalapenon mausta ja on mieto.
Ennen myytiin Chittareissa Enconan soosseja. Niissä oli useampaakin karibiantyylisiä hedelmäisiä eri vahvuuksisia soosseja. Sittemmin soossit poistettiin ainakin täällä Savossa valikoimasta, kun olin vissiin ainoa, kun osti. Olivat kuulemma liian tullisia. Ai hitto, oli hyvä soossi. Omasta mielestä jalopeno on turhan vaatimaton tapaus, mutta makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se se idea juuri alunpitäen onkin tulisissa mausteissa, peittävät pilaantuneen ruuan maun. Siksi niitä on suosittu erityisesti lämpimissä maissa, joissa ruoka helposti pilaantuu.
Siis tulinen ruoka suojaa myös myrkytykseltä ja voi huoletta vetää pilaantunutta safkaa??
Suomalainen legenda. Ihminen voi vaikka kuolla ruokamyrkytykseen jos syö pilaantunutta ruokaa oliipa se sitten miten mausteista vaan.
Tämä pilaantuneen ruuan maisemointi mausteilla on katoava(?) suomalainen perushokema. Kuvitellaan ja puolustellaan, että meillä ei tarvitse turata niitä mausteita, kun viileässä ilmanalassa ruoka ei pilaannu helposti. Että syödään me vaan maustamatonta ruokaa. Lämpimissä maissa kyllä tiedetään mitä tehdään. Ruoka valmistetaan samantien ja kuumassa öljyssä. Ei siellä mitään pilaantunutta syödä. Maustamien on sitten aivan oma juttunsa.
Tulisen syöminen tuntuu hyvältä. Plus ei jaksa vetää niin paljon ruokaa. Syön aika paljon tulista, mutta en lisää joka ruokaan. En jaksa itse mitään chiliä kasvattaa, laitan tipan pari Ahjoa. Se ei ole musta erityisen hyvänmakuista, joten liikaa ei parane läträtä, mutta tosi riittoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Lopettakaa nyt tämä hemmetin kansanperinteen vaaliminen, että tulisuudella muka peitetään pilaantuneen ruuan maku. Luulin että enää vanhat mummot hokevat moista. Kysykää vaikka Copilotilta, niin sekin tietää, ettei pidä paikkaansa. Älkää hyvät ihmiset nolatko itseänne, kertomalla moista soopaa.
Mun mummo paasasi aina just tota. Että siellä ne etelänmaissa tunkevat kaikenmaailman mausteita ruokiin, kun ne on märäntyneitä ruokia siellä kuumassa. Sitten ne ei enää maista mitään. Pieniltä lapsiltakin katoaa makuaisti. Eikä se ikinä ollu käyny Kanarioita kauempana, saati, että olis käyny jonkun paikallisen luona katsomassa, miten siellä ruokia säilytetään, tai valmistetaan.
Miksi tämä tulisuusjuttu yleensä liitetään miehiin. Ettäkö äijäporukassa brassaillaan, kuka pystyy vetämään ja mitenkä tulista. Olen nainen. Aloin kasvattamaan chilejä vuonna 2001. Monipuolisesti eri lajikkeita. Syön niitä maun ja tulisuuden vuoksi. Maistan oikein hyvin, mitä ruokaa on pohjalla, tulisuus tulee siihen päälle korostaen varsinaista makua. Tuliseen ruokaan tottuu, toleranssi kasvaa ja himotuksen tunne, se on jotakin kamalaa, vähän kuin joku riippuvuus. Chilin syömineen on kuin käänteinen känni. Ensin tulee paha olo ja sitten hyvä olo.
Kun täällä kylmässä pohjolassa ei ole mausteita juurikaan käytetty, niihin liitetään omituisia uskomuksia. Chilinpurijoita varsinkin ivataan ja luullaan, että he ikään kuin esittävät jotain.
Suosittelen lukemaan J. Fatalii Kilpisen inferno sivut. Sieltä saa tiedon lisäksi hyvät naurut.
Ei pysty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Makuaisti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapsaisiini