Minkä takia AINA, ihan riippumatta mitä pyydän kampaajalta, lopputulos on
Lopputulos hiuksiini meinaa melkein aina olla tummanruskea, jossa pieniä aivan ohuita raitoja. Nämä olen saanut, kun olen pyytänyt mm. tummanvaaleaa vaaleilla raidoilla, (näytin kuvaa, jossa hiekanväriset hiukset raidoilla), keskiruskeaa vaaleamman ruskeilla raidoilla, ja tummaa erottuvilla raidoilla ja isolla kontrastilla. En ymmärrä miksi ei kampaaja voi SANOA, että tuo ei nyt ole mahdollista. Sitten jos työn lopuksi sanon että tämä ei näytä sellaiselta kun halusin, niin alkaa selitys, että mutta kun siitä ei saa tuollaista, tai että semmoiset suuren kontrastin raidat näyttäisi vähän hullulta. Kysyinkö, että vastaako se ajatukseni kampaajan käsitystä hienosta? Varsinkin nyt tällä kertaa kerroin varta vasten haluavani erottuvia raitoja ja sanoin että olen tykännyt, kun nämä kunnon raidat on tulleet takaisin muotiin. En ole missään nimessä ilmaissut haluavani mitään mahdollisimman luonnollista vaikutelmaa, missä enimmäkseen tummaa ja loput värit sekoittuu melkein pelkäksi mössöksi. Ilmeisesti se ei ollut kampaamoon rantautunut vielä se ajatus, että ne miniraidat eivät ole mikään ainoa tapa tehdä raitoja tällä hetkellä. Ärsyttää niin vietävästi... Ei siinä oikein voi kun hyväksyä tappio jos kampaaja sanoo kaikesta huolimatta olevansa sitä mieltä, että on tehnyt toiveiden ja mahdollisuuksien mukaan parhaan tuloksen. Kun ei mua haittaisi yhtään se, jos mulle sanotaan, että en tee tuollaista ja käännytettäisiin vaikka pois. Mutta se haittaa, kun joutuu sitten miettimään, että miten se tulos korjattaisiin mieluisaksi käynnin JÄLKEEN.
Kommentit (46)
Meinasin sanoa, että mun tukkalaitteen kanssa on onnistuttu. Mut tosiaan asunkin Tukholmassa. Käyn kreikasta kotoisin olevalla kampaajalla ja hän tekee mitä on pyydetty. Helppoa ja yksinkertaista. Joka kerta kysyy: "icy blonde?" joka kerta saan. Joka kerta kysyy: "lenght same?" usein vastaan, että haluan joko pitää suht samana eli huonot pois tai pätkästä vaikka korvan alapuolelle ja onnistuu. Viimeksi olin villi ja halusin oman maantien hiuksen takaisin ja parit vaaleat eteen. Pituus tasaiseen polkkaan ilman ohennusta. Sain mitä halusin.
Suomessa kävin kerran kampaajalla ja sanottiin, ettei minun punapigmenttiä hiuksesta saa pois. Pyysin leikkaamaan 30 cm huiksista pois ja sanoin että ei kerrostusta. Huikset leikattiin kerrostuksella ja sain punaiseen taittavan blondin. Raivostuin silmittömästi ja kieltäydyin maksamasta kun ei ollut sitä mitä pyysin. Löytyi uusi aika, leikkaus saatiin kuntoon mutta väri oli kamala. Punaisella iholla punainen tukka tuo mieleen mansikan.
Vaatikaa asiakkaana. Jos ei ole hyvä niin sanokaa ja kieltäytykää maksamasta. Kai te muustakin palvelusta kieltäydytte maksamasta jos ei miellytä?
Vierailija kirjoitti:
Meinasin sanoa, että mun tukkalaitteen kanssa on onnistuttu. Mut tosiaan asunkin Tukholmassa. Käyn kreikasta kotoisin olevalla kampaajalla ja hän tekee mitä on pyydetty. Helppoa ja yksinkertaista. Joka kerta kysyy: "icy blonde?" joka kerta saan. Joka kerta kysyy: "lenght same?" usein vastaan, että haluan joko pitää suht samana eli huonot pois tai pätkästä vaikka korvan alapuolelle ja onnistuu. Viimeksi olin villi ja halusin oman maantien hiuksen takaisin ja parit vaaleat eteen. Pituus tasaiseen polkkaan ilman ohennusta. Sain mitä halusin.
Suomessa kävin kerran kampaajalla ja sanottiin, ettei minun punapigmenttiä hiuksesta saa pois. Pyysin leikkaamaan 30 cm huiksista pois ja sanoin että ei kerrostusta. Huikset leikattiin kerrostuksella ja sain punaiseen taittavan blondin. Raivostuin silmittömästi ja kieltäydyin maksamasta kun ei ollut sitä mitä pyysin. Löytyi uusi aika, leikkaus saatiin kuntoon mutta väri oli kamala. Punaisella iholla punainen tukka tuo mieleen mansikan.
Vaatikaa asiakkaana. Jos ei ole hyvä niin sanokaa ja kieltäytykää maksamasta. Kai te muustakin palvelusta kieltäydytte maksamasta jos ei miellytä?
Asun myös Tukholmassa, mikä kampaamo tämä on ja paljon maksat? :)
Ikävä tosiasia on, että alalla on lyhyt koulutus ja sinne päätyy väkeä, jota ei voisi vähempää kiinnostaa kehittyä työssään tai ylipäätään olla alalla. Poikkeuksia toki on. Työ tehdään huonosti, kun sitä ei osata eikä kiinnosta opetella.
Itse varaan jatkossa ajan vanhimmalle kampaajalle, jospa kokemus olisi tuonut taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kampaajaa.
Aika monta kertaa olen itse vaihtanut kampaajaa, mutta ei vaan tunnu onnistuvan, vaikka olen jo oppinut varsin suoraan sanomaan, mitä haluan ja senkin sanon,ettei ole aiemmin osattu raitoja minulle mieleisellä tavalla tehdä. Kiva maksaa näistä kokeiluista 120-150€. On kokeiltu kampaajaa niin Helsingissä, Keski-Suomessa kuin Savossakin, mutta en ole viime vuosina sellaista paikkaa löytänyt, jonne haluaisin mennä toistekin hyvän lopputuloksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se itsevärjäys ole niin maailmanloppu. Joo voit pilata tukkasi mutta jos perehdyt kunnolla, tuskin pilaat. Ja tee allergiatesti.
Perehdy kunnolla mitä värinpoisto, sävyte, kestoväri ja suoraväri tekee ja tutki kylmän sävyinen, punasävyinen yms pohjavärit. Harjoittele tekniikkaa. Ja aina jos menee pilalle osta oman hiuksen värinen väri vaan siihen päälle. Toki pitää olla aika uskalias mutta tolleen olen saanut sen mitä halunnut.
Kyllä mä tiedän noita juttuja ja olen aina välillä tilannut itselleni niin hyvät kampaamovärit kuin mitä netistä helposti saa olematta kampaaja. Tällä kertaa en halunnut alkaa itse sohimaan kun olis pitänyt ostaa vaalennusainekin kotiin ja tuossa haluamassani tyylissä oli aika isot riskit sille, että se ei mene hyvin, kun on vaan peili apuna taakse näkemiseen. Ja tarvitsemani värit, 2 erilaista + vaalennusaine ja sävyte plus postimaksut olisi maksaneet jo vajaat viisikymppiä.
Sillä se ei menekään läpi enää, kun joku kampaaja sanoo, että ei tuo olisi ollut mahdollista. Vaikka tietysti on rajoitteita kuten että tummaksi kotivärillä kerrostuneesta (mitä en tee) ei ole mitään järkeä lähteä yrittämään kovin vaaleaksi kerralla, niin oikeasti melkein kaikki värit sinänsä on mahdollista tehdä hiukseen, jos vaan osaa. Ap
Jos teistä kukaan asuu Lahdessa, niin täällä on muutama todella taitava nuori kampaaja, jotka osaavat värjätä todella hyvin. Ja ainakin se jolla itse olen käynyt, on myös sanonut jos jokin ei onnistu, tai ei onnistu yhdellä kertaa (tai että yksi kertakäynti kestää kuusi tuntia).
Harva kampaaja osaa tosiaan värjätä. Ja minulla on vielä sitten lasimainen, liukas hiuslaatu, joka ei ole ohuimmasta päästä ja jota on paljon. Ei ole kerta eikä kaksi, kun kampaajasta näkee, että nyt tämä hius ei toimi niin kuin pitäisi 🙄
En ala mainostamaan mutta mieskampaajista osa on päteviä. Pari ulkomaista parturikampaajaa ollut nopeita, eivät niin jutelleet kuten naiset useasti, vaan tyylikkäät tulleet hiuksista. Hinnan takia menin muttei ole valittamista lopputuloksessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan amiksessa on perusjutut samalla kaavalla eli ohennussakset ja yksi värityyli ja kaikki oppii sen
Lähes aina latvassa 1-2cm läpikuultava mustaa paitaa vasten. Longbob jota ohentavat noin ohennussaksilla, enää eivät osaa kevyesti kerrostaa, silloin ei näkyisi tuo läpikuultava latva. Mulla on paksut hiukset, en tiedä miten tuon kerrostuksen voisi toteuttaa, kun tahdon muotoonleikatun pitkän polkan.
Pyysin moniväriraidat, eli keskiruskeisiin hiuksiini eri vaaleusasteisia raitoja, näytin myös kuvaa. Kampuri sanoi ok ja meni sekoittelemaan eri väriseoksia.
Tulos oli takaosassa muutama leveämpi täysvaalea, muuten raidat hukkuivat eikä niitä näkynyt missään valossa.
Valitsin kampaajan juuri sen vuoksi, koska toimii myös hiusvärien maahantuojalla kouluttaen muita kampaajia. Eipä osannut soveltaa neuvojaan. En mene enää.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tässä tapauksessa tilanne oli semmoinen, että väri oli kyllä sinne päin, mutta ei ihan sillä lailla kun piti tai olisin toivonut. Sanoin kyllä että ei se näytä siltä mitä toivoin mutta en kestänyt jäädä väittelemään enempää ja tulin epävarmaksi, että olenko sanonut itse jotain väärää... Kai on mahdollista, että olin jotenkin epäselkeä kuitenkin enkä painottanut tarpeeksi asiaani. Kuva mitä näytin, oli pitkätukkaisella ja oli selvää ainakin että mun hiukset ei näytä tasan samalta siksikään, koska pituus ei riitä. Muistan kyllä sanoneeni, että haluan isoa raitaa ja tykkään, kun nämä rohkeammat tyylit on tehneet paluun, mutta ehkä se jäi jotenkin sivurooliin siinä suunnitellessa. Nämäkin raidat on isoja siten että ne on leveitä, eivät vaan näy minnekään kun on niin vähän otettu hiusta sinne folion sisälle kerralla.
Periaatteessahan mistä vaan palvelusta voi tehdä jonkun virallisen valituksen/vaatimuksen, jos palvelun tarjoaja ei suostu tulemaan neuvottelulla vastaan, mutta tää kampaamoasia on vähän hankala jos tulos ei ole "tarpeeksi" pieleen. Jos kirjoittaa valituksen, että tarkoitin isoja raitoja ja kampaaja teki pieniä, niin ketä sellaista kuluttajariitaa kiinnostaa lähteä ratkomaan.
Silloin kerran kun pyysin tummanvaaleaa vaaleilla raidoilla ja sain tummanruskean niin aloin melkein itkeä paikan päällä ja siitä en kyllä maksanut, vaan tarjosivat ilmaisen ajan korjaukseen. Silloinkin oli kylläkin vastaväite "eihän ne ikinä aivan samalta näytä, tuo kuva on siksikin epärealistinen kun sitä on tietokoneella käsitelty." Joo, mutta kun kuvassa oli joku 8-asteinen hiuksen pohja ja omassa päässä 3-4 -asteinen tumma ruskea niin en kyllä voi perääntyä kannassani 🙄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kokeilisin tehdä jo itse kotona muutaman raidan ja katsoa miten onnistuu. Esim. jos nämä ysäripalkit haluat niin nehän saa helposti tehtyä itsekin lapuilla eteen. Nythän ei ole edes tärkeää saada täydellisen näköistä aikaan.
Oli vähän monimutkaisempi työ, kun tyvi piti samalla värjätä. Tyviväri, raidat ja sävytys kotona ei ole helppo
Ap
Mä värjäsin itse kotona tummanruskeiksi.
Sitten menin kampaajalle ja sanoin että ihan vaaleat raidat. Tuli hyvät.
Teki juurikin vähän paksummat raidat.
Viime kertoina on käynyt juurikin samoin kuin sinulla ettei hirveästi erotu.
Minäkin käyn sen kerta pari vuodessa niin olisi kiva saada kunnon muutos.
Viimeksi tein raidat itse. Ensin tumnanruskealla. Sitten muutaman päivän päästä vaaleita.
Tuli parempi kuin kampaajalla.
Tein raidat ihan vapaalla kädellä niin että otin osioita ja pistin värin. Hupulla ei kannata. Pilaa hiukset. Varsinkin jos on pitkät hiukset.
Kampaajat nyt ei vaan useinkaan ole mitään maailman välkyimpiä ihmisiä.
Lopetin kampaajalla käymisen kun lopputulos oli kolmella eri kampaajalla sivottu pehko. Minulla on paksut hiukset ja kampaajien mukaan niitä pitää ”vähän keventää”. Sen jälkeen viuhuu veitset ja sakset. Lopputulos on sellainen silvottu pehko, jossa päällihiukset on ainakin 15cm lyhemmät kuin latvat, ja sähköisinä ne harittaa joka suuntaan ja ponnarille jää vain onneton liru.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tosiasia on, että alalla on lyhyt koulutus ja sinne päätyy väkeä, jota ei voisi vähempää kiinnostaa kehittyä työssään tai ylipäätään olla alalla. Poikkeuksia toki on. Työ tehdään huonosti, kun sitä ei osata eikä kiinnosta opetella.
Itse varaan jatkossa ajan vanhimmalle kampaajalle, jospa kokemus olisi tuonut taitoa.
Mutta joillain on kokemuksesta riippumatta asennevamma. Joko ei viitsi seurata trendejä ollenkaan, tulee liian jälkijunassa tai sitten ei suostu tekemään yhtään mitään mikä on ristiriidassa sen kanssa, mitä "nyt" tehdään. Yhden kerran olisin halunnut juuri selkeästi raidoitetun tukan joskus vuonna 2011 ehkä, kun kaikenlaiset lowlightsit oli lyöneet läpi. Kampaaja melkein huusi, että hän ei noita tee, se ei näytä hyvältä, ne on vanhanaikaiset ja kasvaa rumasti ulos. En yhtään muista enää jäikö käynti sitten toteutumatta vai käytinkö kuitenkin ajan johonkin, mikä oli trendikästä ja kampaajan arvolle sopivaa.. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se itsevärjäys ole niin maailmanloppu. Joo voit pilata tukkasi mutta jos perehdyt kunnolla, tuskin pilaat. Ja tee allergiatesti.
Perehdy kunnolla mitä värinpoisto, sävyte, kestoväri ja suoraväri tekee ja tutki kylmän sävyinen, punasävyinen yms pohjavärit. Harjoittele tekniikkaa. Ja aina jos menee pilalle osta oman hiuksen värinen väri vaan siihen päälle. Toki pitää olla aika uskalias mutta tolleen olen saanut sen mitä halunnut.
Kaikki eivät oikeasti halua läträtä niillä väreillä itse. Vaan maksaa siitä, että joku muu tekee.
Miltä tuntuisi mennä ompelijalle näyttää kuva ja tilata pitkä hame ja sitten valmistetaan lyhyt minihame ja kun käy hakemassa sen sieltä ompelijalta sanotaan, että sulle sopii paremmin lyhyt ja oikeassa valossa ja kulmassa näyttää lähes pitkältä mekolta?
Ammattilaisen pitäisi osata työnsä ja tehdä mitä pyydetään tai sanoa ettei se onnistu jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tässä tapauksessa tilanne oli semmoinen, että väri oli kyllä sinne päin, mutta ei ihan sillä lailla kun piti tai olisin toivonut. Sanoin kyllä että ei se näytä siltä mitä toivoin mutta en kestänyt jäädä väittelemään enempää ja tulin epävarmaksi, että olenko sanonut itse jotain väärää... Kai on mahdollista, että olin jotenkin epäselkeä kuitenkin enkä painottanut tarpeeksi asiaani. Kuva mitä näytin, oli pitkätukkaisella ja oli selvää ainakin että mun hiukset ei näytä tasan samalta siksikään, koska pituus ei riitä. Muistan kyllä sanoneeni, että haluan isoa raitaa ja tykkään, kun nämä rohkeammat tyylit on tehneet paluun, mutta ehkä se jäi jotenkin sivurooliin siinä suunnitellessa. Nämäkin raidat on isoja siten että ne on leveitä, eivät vaan näy minnekään kun on niin vähän otettu hiusta sinne folion sisälle kerralla.
Periaatteessahan mistä vaan palvelusta voi tehdä jonkun virallisen valituksen/vaatimuksen, jos palvelun tarjoaja ei suostu tulemaan neuvottelulla vastaan, mutta tää kampaamoasia on vähän hankala jos tulos ei ole "tarpeeksi" pieleen. Jos kirjoittaa valituksen, että tarkoitin isoja raitoja ja kampaaja teki pieniä, niin ketä sellaista kuluttajariitaa kiinnostaa lähteä ratkomaan.
Silloin kerran kun pyysin tummanvaaleaa vaaleilla raidoilla ja sain tummanruskean niin aloin melkein itkeä paikan päällä ja siitä en kyllä maksanut, vaan tarjosivat ilmaisen ajan korjaukseen. Silloinkin oli kylläkin vastaväite "eihän ne ikinä aivan samalta näytä, tuo kuva on siksikin epärealistinen kun sitä on tietokoneella käsitelty." Joo, mutta kun kuvassa oli joku 8-asteinen hiuksen pohja ja omassa päässä 3-4 -asteinen tumma ruskea niin en kyllä voi perääntyä kannassani 🙄 Ap
Ensi kerralla kirjoitat asiat paperille. Sanot ihan vaan varmuuden vuoksi, koska haluat, että hän voi aina tarkastaa siitä mitä puhuttiin, jos se unohtuu häneltä. Ja kunnon suuri kuva mukaan ja vertailet sitä väriä ja niitä raitoja kokoajaan. Seuraat sitä työtä ja kyselet kokoajaan, että onko ne nyt leveät, näkyykö kaikissa valoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan sellaista kampaajaa, joka osaa hyvin värjätä on vaikea löytää. Olen itsekin monen monta kertaa pettynyt juuri hiusten värjäystulokseen.
Ei ole auttaneet kuvat, ei tarkka selitys.Kävin aikoinaan kampaajalla, joka oli ihan huippuvärjääjä, aina sai paremman kuin olisi ikinä uskonut. Hän sitten muutti pois, ja sen jälkeen en ole löytänyt lähellekään yhtä hyvää, edes riittävän hyvää.
Käyn nykyään vain leikkauttamassa hiukset. Miksi ottaa väriä, kun samannnäköinen tulee kotonakin värjätessä, sen olen todennut.
Itselläni taas aika hyvä värjääjä joka ei osaa leikata.
Hyvän kampaajan löytäminen on tosi vaikeaa. Ja se hyväkin kampaaja tulee koko ajan paremmaksi, kun oppii tuntemaan juuri sinun hiustyypin ja sen miten väriaineet siinä käyttäytyvät. Siksi pidän kyllä kynsin ja hampain kiinni, kun löydän jonkun, joka tekee omaan makuun sopivan lopputuloksen, oikeasti seuraa alaansa ja osaa ehdottaa uusia juttuja. Ja mun mielestä kampaajalla vietetään niin paljon aikaa, että myös kemioiden on jollain tasolla kohdattava. Itse esim. en tykkää hirveästi jakaa elämästäni, vaikka muutaman jutun voinkin jutella siinä istuskellessa. Liian uteliaalle tai ylipuheliaalle kampaajalle en palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät oikeasti halua läträtä niillä väreillä itse. Vaan maksaa siitä, että joku muu tekee.
Miltä tuntuisi mennä ompelijalle näyttää kuva ja tilata pitkä hame ja sitten valmistetaan lyhyt minihame ja kun käy hakemassa sen sieltä ompelijalta sanotaan, että sulle sopii paremmin lyhyt ja oikeassa valossa ja kulmassa näyttää lähes pitkältä mekolta?
Ammattilaisen pitäisi osata työnsä ja tehdä mitä pyydetään tai sanoa ettei se onnistu jostain syystä.
Niin ja omavärjäily voi tulla kalliiksi jos kumminkin mokaa ja pakko mennä kampaajalle korjaamaan. Ei kellään kotivärjääjällä ole kokonaista arsenaalia sävyntaittajia ja eriasteisia vaalennushapetteita yms. joilla pelata. Ap
Vaaleat raidat koko päähän niin, että hiukset näyttäisivät oikeasti vaaleilta, tuntuu olevan haasteellista kampaajille. Hiukset ovat välillä ollet sinisen harmaat ja välillä raitoja ei ole edes erottanut. Paras tulos tuli, kun kävin ammattikoulussa ja opiskelija laittoi elämänsä 1. Kertaa hupulla raidat. Tulos oli todella hyvä. Haluan, että raidat erottuvat selkeästi! Itse olen käynyt lähemmäs 10 eri kampaajalla viimeisen 10 vuoden aikana. Vain muutaman kerran olen ollut tyytyväinen lopputulokseen. Kun pyydän raitoja koko päähän, niin ei riitä, että laitetaan tuohon päälle muutama hassu raita...