Posti kadottaa lähetyksiä
Mihin ihmeseen joutuvat ne kaikki paketit joita Posti kadottaa ja jotka eivät koskaan tule perille?
Tietääkö joku?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi fillaria on hevinnyt Helsingin lajittelukeskuksessa.
Eikös posti ollut niitä firmoja jotka harrastavat positiivistä syrjintääJoo kyllä ehdottomasti syyn on pakko olla ulkomaalaistaustaisissa :-D Voi pyhä yksinkertaisuus tuota persujen ajatuksenjuoksua...
Ei tässä oikein voi tulla muuhun johtopäätökseen, kun 70-luvulla kaikki kirjeet ja paketit tuli perille, kun oli vain suomijuntteja postiljooneina. Sori tästäkin.
Selvä, eli ennen oli kaikki hyvin, sitten tuli paha ulkomaalainen ja nyt kaikki on huonosti.
Ja asiassahan ei toki vaikuta Postin yhtiöittäminen ja siitä parin vuosikymmenen aikana huonontuneet työolot, alipalkattu ja tyytymätön työvoima yms.
Mutta kaipa se ihonväri jotenkin persulogiikalla aiheuttaa varastelua =)
Hyvä, että aiheesta on alkanut nousta keskustelua, ja tästä pitäisi puhua vielä paljon nykyistä enemmän. Itselleni on ollut jo pitkään täysin selvää, että postin toiminta ei ole asiallista, eikä sitä voi kuitata pelkillä ”virheitä sattuu” -selityksillä. Lähetysten selittämätön ja valikoituva katoaminen on niin yleistä.
Olen ollut töissä firmassa, jossa posti toimi kuljettajana eri toimipisteiden välillä. Kuormista katosi jatkuvasti aineistoa, ja lähestulkoon aina nimenomaan sellaista, joiden aihealueet ovat yleisesti nuorten miesten kiinnostuksen kohteina.
Tutuiltani on kadonnut postin kuljetuksessa muoviin pakattuja moottoripyörä- ja autoaiheisia lehtiä siten, että postinjakaja on pudottanut luukusta vain aukirevityn muovipakkauksen, jossa on erillisillä papereilla osoitetiedot ja mainoksia, mutta ei lehteä. Kas kummaa, että ne tulevat perille ehjinä ja suorina, mutta itse lehteä ei näy eikä kuulu?
Minulta on kadonnut lukuisia iäkkäiden sukulaisten käsin kirjoittamia lähetyksiä, joissa on ollut kirjekuoren sisällä kortti tai kirje. Sukulaiseni eivät ole tyhmiä eivätkä lähetä rahaa, mutta onnitteluja, kutsuja tai vaikka surunvalittelukortteja he kyllä lähettävät. On erikoista, että muiden sukulaisten lähetykset tulevat yleensä normaaliin tapaan perille, mutta jos kuoren päällä on selkeästi iäkkään ihmisen käsialaa, se katoaa paljon todennäköisemmin.
Olen näitä lähetysten ”selittämättömiä” katoamisia kohdannut eri yhteyksissä niin paljon ja niin läheltä, että en luota enää vähääkään postin toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette lähetä sähköpostia? Menee varmasti perille ja samana päivänä.
Otsikossa puhutaan lähetyksistä.
Sähköpostilla on vähän hankala lähettää tavaraa paikasta toiseen.
Muuten ihan hyvä näsäviisastelu kai, tai jotain...?
Vierailija kirjoitti:
Jos paketin osoitteessa on yhdenkin kirjaimen virhe niin Posti ei toimita pakettia perille vaan palauttaa sen takaisin lähettäjälle epäselvän ja tunnistamattoman osoitteen vuoksi. Tämä on ikävää varsinkin jos osoitteessa on enemmän kuin 15 merkkiä eli se ylittää standartoidun maksimipituuden .
Tämä huomattu, anopin kortit ulkomailla eivät tule perille koska kirjoittaa välillä ulkomaalaisena osoitteen väärin (saattaa olla yhden kirjaimen heitto, tyyliin Viikontie vs Vikontie, vaikka postinumero on oikein, ei tule perille. Pahinta on että on laittanut myös rahaa vaikka me on sanottu ettei saa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä verkkokaupassa posti kadottaa n 5% (helmi-maaliskuu) kuljetuksista. Tarjoavat vain postimerkkejä korvaukseksi.
Teime viime viikolla päätöksen että poistamme kesäkuun alusta postin toimitusvaihtoehdoista.
Muutkin kuljetusliikkeet takertelevat, mutta yleensä lähetykset menevät perille. Posti on kyllä mokailussa omaa luokkaansa, siitä kärsivät asiakkaat ja me kauppiaat.
Jep meillä sama vika.
Ja asiakaspalvelu saa päivittäin "älä tyttö yritä syyttää postia, kyllä se lähetys olisi jaettu jos te olisitte sen oikeasti matkaan laittaneet niinkuin väitätte" - mieluiten vielä toki niin, että joku ukko keuhkoaa, miten itse on ollut 48v postin palvelussa ja tietää kyllä että se toimii luotettavasti, älä tyttö yhtään yritä... tämä on niin turhauttavaa!
Vierailija kirjoitti:
mulla ne hukkasi sängyn
Montako postimerkkiä sait korvauksena😂?
Vierailija kirjoitti:
Posti voisi ottaa valvontakamerat käyttöönsä. Ja jonkun sähköisen seurannan ihan oka lähetyksen kohdalla. Pakkohan niiden on saada asiat kuntoon, tai toiminta loppuu kokonaan.
Kyllähän sä voit ostaa sähköisen seurannan ihan joka lähetykselle.
Mut mä en oikeasti halua maksaa senttiäkään lisää siitä, että he tilaavat jonkun kalliin ja huonosti toimivan sähköisen seurantasysteemin kaikille joulukortille ja mainosposteillekin.
Mutta pitäisi olla selvästi kovemmat sanktiot siitä, jos lähetys katoaa, eikä se perinteinen '10 ikimerkkiä' mitkä usein ei kata mitään lähetyksen arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu
Miksi? Tämä on asia joka ärsyttää monia ja siitä on suoranaista haittaa, jopa vahinkoa kansalaisille ja yrityksille.
Postin henkilöstön toimintaan ja yrityksen organisaation toimintaan puuttumista ei kukaan uskalla tehdä, posti on hyvin poliittinen "yritys".
Oma ongelmansa on että Suomen lainsäädännössä päätös ym katsotaan tiedoksi saatetuksi seitsemäntenä päivänä siitä kun se on Postin kuljetettavaksi annettu. Siinä on turha urputtaa jos et saa häätöilmoitusta ja yhtäkkiä on poliisi oven takana sinua häätämässä.
Eli tämä on paljon suurempi juttu kun tämä hävikki on näin suurta, kuka poliitikko uskaltaisi ottaa asian julkiseen selvittelyyn vaikka poliittinen itsesi se varmasti olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paketin osoitteessa on yhdenkin kirjaimen virhe niin Posti ei toimita pakettia perille vaan palauttaa sen takaisin lähettäjälle epäselvän ja tunnistamattoman osoitteen vuoksi. Tämä on ikävää varsinkin jos osoitteessa on enemmän kuin 15 merkkiä eli se ylittää standartoidun maksimipituuden .
Tämä huomattu, anopin kortit ulkomailla eivät tule perille koska kirjoittaa välillä ulkomaalaisena osoitteen väärin (saattaa olla yhden kirjaimen heitto, tyyliin Viikontie vs Vikontie, vaikka postinumero on oikein, ei tule perille. Pahinta on että on laittanut myös rahaa vaikka me on sanottu ettei saa.
Enxtpki tiedä anoppisi asuinmaata, mutta jos hän lähettää rahaa kirjeessä ulkomailta, saattaa se kyllä kadota jo ihan ennen Suomeen päätymistäänkään.
Olin hetken aikaa postipakettilajittelijana isossa Postin logistiikkakeskuksessa. Huh, mitä duunia, ei tuu juurikaan ikävä... Voin kertoa, että osassa tavaroista lähetyspakkaukset ovat naurettavan heikossa kunnossa, teippejä on vain näöksi ja paketit hajoilevat matkalla, sisältöä putoilee paketeista, kaikkein pienimmät voivat pudota rullakoista jne. Osoitetarrat ovat viallisia, tai suurin piirtein irti. Varmasti joku voi varastaakin jotain, en epäile sitäkään. Paketit voivat myös kulkeutua aivan väärään paikkaan ja unohtua sinne. Syitä on paljon, koska liikkuvaa tavaraa on paljon... Itse työskentelen jatkossa (toivottavasti) vain lähettämötyössä ja pakkaan tavarat todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu
Miksi? Tämä on asia joka ärsyttää monia ja siitä on suoranaista haittaa, jopa vahinkoa kansalaisille ja yrityksille.
Postin henkilöstön toimintaan ja yrityksen organisaation toimintaan puuttumista ei kukaan uskalla tehdä, posti on hyvin poliittinen "yritys".Oma ongelmansa on että Suomen lainsäädännössä päätös ym katsotaan tiedoksi saatetuksi seitsemäntenä päivänä siitä kun se on Postin kuljetettavaksi annettu. Siinä on turha urputtaa jos et saa häätöilmoitusta ja yhtäkkiä on poliisi oven takana sinua häätämässä.
Eli tämä on paljon suurempi juttu kun tämä hävikki on näin suurta, kuka poliitikko uskaltaisi ottaa asian julkiseen selvittelyyn vaikka poliittinen itsesi se varmasti olisi?
Onko sinun vuokranmaksusi myöhästynyt 3 päivää? Otathan välittömästi yhteyttä vuokranantajaan ettei ehdi häätämään sinua viikon sisällä.
Tämä siis ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Posti voisi ottaa valvontakamerat käyttöönsä. Ja jonkun sähköisen seurannan ihan oka lähetyksen kohdalla. Pakkohan niiden on saada asiat kuntoon, tai toiminta loppuu kokonaan.
Mut mä en oikeasti halua maksaa senttiäkään lisää siitä, että he tilaavat jonkun kalliin ja huonosti toimivan sähköisen seurantasysteemin kaikille joulukortille ja mainosposteillekin.
Mutta pitäisi olla selvästi kovemmat sanktiot siitä, jos lähetys katoaa, eikä se perinteinen '10 ikimerkkiä' mitkä usein ei kata mitään lähetyksen arvosta.
Ei se seuranta mitään auta, paketeissa on aina seuranta ja silti niitä hukkuu ties minne. Minulla on esimerkiksi ollut kolme pakettia, joiden loppusijoituspaikka on ollut postin logistiikkakeskus Vantaalla, sen jälkeen ei ole merkintöjä eikä näitä ole koskaan löydetty.
Viime aikoina Postin kanssa on kyllä ollut paljon sählinkiä. Minulta ja tutuiltakin on kadonnut lähetyksiä, ja niiden kanssa on ollut muutakin ongelmaa. Tuntuu olevan ihan sama valittaako Postille vai ei, sieltä saa korkeintaan niitä postimerkkejä, eikä välttämättä niitäkään.
Itse asiassa vaikuttaa että Postin toiminta halutaan kakkia tarkoituksella, sehän halutaan yksityistää! Postiahan eivät ole halunneet jakaa enää aikoihin, mutta kun ei se pakettienkaan toimittaminen näytä onnistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus muinoin tuli perille kortti, jonka osoitteen oli etelänmatkallaan kait hieman hiprakassa ollut tuttava laittanut:
Hänen majesteettinsa "Lempinimi" Sukunimi
Kylän nimi
Kaupunki
Tuskin enää tulisi :)
Vierailija kirjoitti:
Olin hetken aikaa postipakettilajittelijana isossa Postin logistiikkakeskuksessa. Huh, mitä duunia, ei tuu juurikaan ikävä... Voin kertoa, että osassa tavaroista lähetyspakkaukset ovat naurettavan heikossa kunnossa, teippejä on vain näöksi ja paketit hajoilevat matkalla, sisältöä putoilee paketeista, kaikkein pienimmät voivat pudota rullakoista jne. Osoitetarrat ovat viallisia, tai suurin piirtein irti. Varmasti joku voi varastaakin jotain, en epäile sitäkään. Paketit voivat myös kulkeutua aivan väärään paikkaan ja unohtua sinne. Syitä on paljon, koska liikkuvaa tavaraa on paljon... Itse työskentelen jatkossa (toivottavasti) vain lähettämötyössä ja pakkaan tavarat todella hyvin.
Mulla on kanssa ollut tuttuja Postissa ja kertoilivat myös siitä surullisenkuuluisasta tapauksesta joka varasteli lähetyksiä. Varasteli niitä liikaa samalla alueella, mutta entäs jos varastaa vain satunnaisesti yhden paketin sieltä täältä? Se ei ilmeisesti kiinnosta Postia ollenkaan, jos valitukset ovat hajallaan. Ei kukaan voi tietää onko lähetys kadonnut vai varastettu jos ne vain katoavat eikä asioita tutkita jos ei sama tyyppi varastele pitempään samalla alueella jossa ihmiset jaksavat vielä valittaa, tai voi tietää edes sitä onko se varastettu rullakosta ulkopuolisen toimesta vai työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahan on tunnetusti se paras konsultti. Kunnon korvaukset lähettäjälle, niin alkaa vähenemään ne katoamiset. Tämähän olisi Postin itsensäkin etu pidemmällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ongelma on näin laaja, niin postin pitäisi ihan itse, ja asiakkaan sitä tilaamatta tai maksamatta, suorittaa se valvonta. Ihan oman itsensä ja jatkuvuutensa tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ongelma on näin laaja, niin postin pitäisi ihan itse, ja asiakkaan sitä tilaamatta tai maksamatta, suorittaa se valvonta. Ihan oman itsensä ja jatkuvuutensa tähden.
Valvoohan muutkin yritykset työntekijöitään.
Työkaveri otti kopiorahaa ja laitto kirjekuorjeen ja meni postiin tiskille asti ostaa postimerkin a duunari laitto sen lokeroon. Se kirjekuori ei koskaan päätynyt siihen osoitteeseeen mitä siinä luki. Työkaveri oli tehnyt testin aikoinaan. Jollekkin kelpas leikkiraha mikä näytti oikealta.