Lähden kohta hautuumaalle katsomaan onko anopin haudalle kukaan muut kuin minä vienyt kukkasia
vein jo aamulla ja nyt meen katsomaan onko kukat lisääntynyt. Viime kesänä laitoin hautakukat kun muut ei olleet laittaneet.
Kommentit (8)
Säkin taidat saada kukattoman haudan.
En vie enää minäkään. Olkoon. Eihän se niitä kukkia laske. Samassa haudassa on miehensäkin ja yksi poika jolla kaksi tytärtä. En minä etes läheisin ole. ap
Eikö se nyt saat:na ole lapsen tehtävä huolehtia haudasta.
Miksi asia sinua noin suututtaa? Ihmiset muistaa kuolleita läheisiään eri tavoin. Vaikka ei haudalla kävisikään niin saattaa silti ajatuksissa olla. Eikä ne kuolleet niitä tosiaan siellä laskemassa ole.
En ymmärrä miksi hautausmaita on. Tai ehkä joskus ennen muinoin ne ovat olleet tärkeitä ja ovat vielä joillekin +80 vuotiaille, mutta siinäpä se onkin. En ymmärrä yhtään miksi pitäisi olla joku maksullinen paikka, mihin laitetaan vieläpä joku kallis kivenmötikkä, johon on laitettu kuolleen nimi tietoineen ja sitä kiveä käydään sitten pyllistelemässä ja kumartelemassa niin kuin paikassa olisi jotain tärkeää. Se kuollut ihminen ei ole siellä. Kuollut on kuollut ja hän ei välitä enää mistään mitään.
Kannattaisiko mielummin hengata elävien ihmisten kanssa ja viedä heille kukkasia tai muita lahjuksia kuin maksaa siitä maapläntistä vaikka seurakunnalle kamalia summia?
Kun siinä ympärillä olevilla haudoilla on aina jotain kukkia tai kanervia niin näyttää sitten niin hoitamattomalta mua ainakin hävettäis.ap.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt saat:na ole lapsen tehtävä huolehtia haudasta.
Näin on ja jos se ei kiinnosta, niin sitten hauta laitetaan seurakunnan hoidettavaksi rahalla tai otetaan pois hoidosta kokonaan ja luovutetaan hautapaikka pois. Anoppi ei ole itse säätämässä asiasta ellei ole testamentissaan muita toivonut ja varannut rahaa siihen.
Miksi? Jotta voit kokea edes yhdessä asiassa elämässäsi olevasi muita parempi? Luulen, että se anoppi ei niitä kukkia siellä laske.