Samaskoru ja jatkuvat "pelastusmyynnit"
Törmäsin tähän heidän mainontaansa (pelastakaa yrityksemme ja ostakaa tuotteitamme, nyt on isot alet) Facebookissa jo varmasti ainakin puoli vuotta sitten, jos en jo aiemminkin. Silloin ajattelin, että ok, mikäs siinä, kaikkea hyvää.
Huvikseni googlasin, ja totesin, että tällä firmalla on alennusmyynti 365 päivää vuodessa eikä design ole sen kummempaa kuin sitä samaa tusinadesignia kuin kaikki muutkin kiinan muotikorut. En siis väitä, että heidän korunsa olisivat Kiinasta, mielestäni vaan näyttävät samantyyppisiltä.
Jokatapauksessa, tänään törmäsin taas tähän samaan mainontaan (pelastakaa firmamme jne). Nyt alkoi sitten vähän ärsyttämään jo. Ovat kyllä avanneet miksi heidät pitää pelastaa -korona ja kansainvälistyminen ja "haasteiden lisäksi lisäkuluja on syntynyt yrityksen toiminnan ylläpitämisestä vaikeassa tilanteessa".
Ymmärtääkseni heillä on vain verkkokauppa, ei siis mitään kuluja kivijalkaliikkeen ylläpitämisestä. Verkkokauppaa pyörittää kevyesti yksikin ihminen, pari kolme siihen lisäksi JOS myyntiä on paljon (mitä heillä ei ilmeisesti omien sanojensa mukaan ole?). Korujen tekeminen vie osansa, mutta heidän korunsa eivät ole mitään niin kummallista, etteikö sitä pystyisi parikin ihmistä hoitamaan, etenkin kun sitä myyntiä ei kerran ole. Ja mitä ovat nämä erikoiset ylimääräiset kulut, jotka ovat seuranneet yrityksen toiminnan ylläpitämisestä vaikeassa tilanteessa? Kuulostaa vahvasti bullshitiltä mun korvaan nämä selitykset.
Itse olen yksinyrittäjä, pyöritän kivijalkaliikettä, teen myöskin koruja myyntiin (jotka ovat monimutkaisempia kuin heidän ts. vievät enemmän aikaa tehdä ), kokemuksia on myös verkkokaupan ylläpidosta, markkinoinnista jne, joten mulla on vertailupohjaa, jonka takia mua alkoikin vähän ärsyttämään tämä tapaus. Tai lähinnä tämän tapauksen markkinoinnin eettisyys, joka on musta kyseenalaista.
Nimittäin tuli pakostakin mieleen, että onko kys firma nyt vaan keksinyt mielestään oivan markkinointikikan, jota on kyllä käsitelty markkinoinnin perusopuksissakin, nimittäin tunteisiin vetoamisen. He vetoavat yleisöön (valheellisella) säälillä ja myötätunnon kerjuulla, jotta nämä ostaisivat heidän tuotteita. Lisäksi syötiksi on vielä laitettu huikeat aleprosentit, vaikkakaan heillä ei koskaan näyttäisi olevan tuotteita ns. normaali hinnalla myynnissä. (On muuten kiellettyä jatkaa alennusmyyntejä kuukausitolkulla putkeen).
En ole kateellinen, ymmärrän hyvin itsekin pienyrittäjänä koronan mukanaan tuomat vaikeudet ja ylipäänsä oman yrityksen pyörittämisen haasteet. Mutta en voi sille mitään, että mulle tulee tästä epärehelliset vibat, sellainen olo että tässä yritetään manipuloida ihmisiä ostamaan heiltä väittämällä tai liioittelemalla asioita, jotka eivät ole ihan kuten annetaan ymmärtää.
Sori, piti päästä purkamaan ärtymystä jonnekin.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan firmasta.
En mäkään muuten, mutta näitten mainokset hyppää aina Facebookissa eteen. Ja siis näissä mainoksissa on aina tämä sama "pelastakaa firmamme"- tarina.
Vinkkaa yrityksestä viranomaisille. Laissa on säädetty miten paljon vuodesta saa olla alennusmyyntiä, tyyliin pari kuukautta, ennen kuin se lasketaan normaaliksi hinnaksi (ja siten alennus-sanan käyttö on harhaanjohtavaa mainontaa). Jos on koko ajan alet päällä niin rikkovat lakia.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan firmasta.
En minäkään niin piti googlettaa. Ovat omien sanojensa mukaan merkittävä osa Suomen koruteollisuutta.
Tekevätkö siis itse kaikki korut? Entä materiaalit?
Mullekin näkyi jo joku aika sitten näitä mainoksia ja tuli huono fiilis: en halua ostaa, jos firma menossa nurin. Voi jäädä tuotteet saamatta tai jos vaikka lähettävät vääriä/rikkinäisiä tms., ei voi olla yhteydessä.
Ei mitään järkeä mainostaa noin!
Sivuilla kerrottaan että "pelastusmyynti" kestää 2021 kesäkuuhun asti. Ilmeisesti laitonta? Vai onko se kierretty tuolla "pelastusmyynnillä" kun ei ole rehellisesti alennusmyynti?
Olen heidän asiakkaansa, tilannut useita kertoja, koska pidän tyylistä. Monet tuttavistani ja minä itsekin ihmetelleet juuri tuota samaa Pelastakaa firmamme! mainontaa. Alkais jo riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullutkaan firmasta.
En minäkään niin piti googlettaa. Ovat omien sanojensa mukaan merkittävä osa Suomen koruteollisuutta.
Tekevätkö siis itse kaikki korut? Entä materiaalit?
Onpa tosi merkittävä, jos kukaan ei ole kuullutkaan muuten kuin facen mainosten kautta. Mun silmään nuo korut näyttää siltä, että ne on vaan koottu eri komponenteista ja nämä komponentit on ostettu erikseen jostain tukusta tms.
Just näin tuon mainoksen jossain. Ärsyttää jo lähtökohtaisesti nämä pelasta se ja se-firma kun itselläkin on tiukkaa.
Hyvä että ihmiset alkaa vihdoin tajuta, mistä tuossa on kyse. Aika mautonta touhua.
En suostu maksamaan ylihintaa tuotteista. Tilaan suoraan Kiinasta omani ilman välikäsiä. En tiedä, ovatko Samas-korun tuotteet samoja, mutta ainakin näyttävät samoilta. Minulle kelpaa ihan Kiina-kopiot, jos näin on.
Ihan samaa olen ihmetellyt! Luulin oikeasti, että firma menossa nurin koska korona. Kävi sääliksi. Mutta ihan mainoskikkahan tuo oli, koska mainosta pukkaa facessa edelleen. Ärsyttävä tyyli!
Piti ihan googlettaa ja olen noihin korviksiin ennenkin törmännyt. Pari vuotta sitten laserleikkaus tuli buumiksi ja samanlaisia koruja oli melkein joka toisessa käsityökojussa myynnissä. Eikä nuo nyt niin erikoiselta näytä etteikö jostain muualta saisi vastaavia.
Olen alkanut epäilemään etteivät edes tee itse tuotteitaan. Viimeksi kun tilasin "varaston loppuunmyynnistä" tuotteita, kesti niiden saapumisessa kolme kuukautta. Jatkuva pelastusmainonta on vastenmielistä. 50 000 tykkäystä facebookissa mutta postauksissa ei näy kuin pari hassua kommenttia tai tykkäystä...
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut epäilemään etteivät edes tee itse tuotteitaan. Viimeksi kun tilasin "varaston loppuunmyynnistä" tuotteita, kesti niiden saapumisessa kolme kuukautta. Jatkuva pelastusmainonta on vastenmielistä. 50 000 tykkäystä facebookissa mutta postauksissa ei näy kuin pari hassua kommenttia tai tykkäystä...
Toimitusajat ovat niin pitkiä etten minäkään uskalla tuolta enää tehdä tilauksia.
Samaan olen itsekin kiinnittänyt huomiota. Aluksi suhtauduin neutraalisti mutta nyt lähinnä ärsyttää. Ensimmäisestä mainoksesta on kuitenkin jo vuosi. Luulisi, että sinä aikana olisivat saaneet jonkin suunnitelman aikaiseksi.
Ja mä taas en osta kopioita. Jos haluan, säästän ja ostan aidon tuotteen. Mun kaappiin ei mahdu krääsää.
Tilaan tuolta usein koruja, koska ovat tyylisiäni mutta nyt minuakin on alkanut ärsyttää tuo jatkuva "pelastusmyynti!"
Minusta tuntuu, että olen saanut noita samoja nyyhkymainoksia Fb-virrassani jo viime kesänä. Silloin vielä ajattelin, että ehkä heillä on liiketilan vuokranmaksussa tässä kuussa nyt ongelma koronan ja vaikka markkinoiden perumisen takia.
Nyt vuotta(?) myöhemmin tuntuu yhtä härskiltä kuin huonekalufirmojen ikuiset loppuunmyynnit.
Varmaan jokainen firma voisi markkinoida tuotteitaan pelastusmyynnillä? Konkkaanhan sitä ilman myyntiä joka firma menee. Tulkaa ostamaan kiviä pihastani, minulta loppuu rahat jos en saa lisää!
En ole kuullutkaan firmasta.