Samaskoru ja jatkuvat "pelastusmyynnit"
Törmäsin tähän heidän mainontaansa (pelastakaa yrityksemme ja ostakaa tuotteitamme, nyt on isot alet) Facebookissa jo varmasti ainakin puoli vuotta sitten, jos en jo aiemminkin. Silloin ajattelin, että ok, mikäs siinä, kaikkea hyvää.
Huvikseni googlasin, ja totesin, että tällä firmalla on alennusmyynti 365 päivää vuodessa eikä design ole sen kummempaa kuin sitä samaa tusinadesignia kuin kaikki muutkin kiinan muotikorut. En siis väitä, että heidän korunsa olisivat Kiinasta, mielestäni vaan näyttävät samantyyppisiltä.
Jokatapauksessa, tänään törmäsin taas tähän samaan mainontaan (pelastakaa firmamme jne). Nyt alkoi sitten vähän ärsyttämään jo. Ovat kyllä avanneet miksi heidät pitää pelastaa -korona ja kansainvälistyminen ja "haasteiden lisäksi lisäkuluja on syntynyt yrityksen toiminnan ylläpitämisestä vaikeassa tilanteessa".
Ymmärtääkseni heillä on vain verkkokauppa, ei siis mitään kuluja kivijalkaliikkeen ylläpitämisestä. Verkkokauppaa pyörittää kevyesti yksikin ihminen, pari kolme siihen lisäksi JOS myyntiä on paljon (mitä heillä ei ilmeisesti omien sanojensa mukaan ole?). Korujen tekeminen vie osansa, mutta heidän korunsa eivät ole mitään niin kummallista, etteikö sitä pystyisi parikin ihmistä hoitamaan, etenkin kun sitä myyntiä ei kerran ole. Ja mitä ovat nämä erikoiset ylimääräiset kulut, jotka ovat seuranneet yrityksen toiminnan ylläpitämisestä vaikeassa tilanteessa? Kuulostaa vahvasti bullshitiltä mun korvaan nämä selitykset.
Itse olen yksinyrittäjä, pyöritän kivijalkaliikettä, teen myöskin koruja myyntiin (jotka ovat monimutkaisempia kuin heidän ts. vievät enemmän aikaa tehdä ), kokemuksia on myös verkkokaupan ylläpidosta, markkinoinnista jne, joten mulla on vertailupohjaa, jonka takia mua alkoikin vähän ärsyttämään tämä tapaus. Tai lähinnä tämän tapauksen markkinoinnin eettisyys, joka on musta kyseenalaista.
Nimittäin tuli pakostakin mieleen, että onko kys firma nyt vaan keksinyt mielestään oivan markkinointikikan, jota on kyllä käsitelty markkinoinnin perusopuksissakin, nimittäin tunteisiin vetoamisen. He vetoavat yleisöön (valheellisella) säälillä ja myötätunnon kerjuulla, jotta nämä ostaisivat heidän tuotteita. Lisäksi syötiksi on vielä laitettu huikeat aleprosentit, vaikkakaan heillä ei koskaan näyttäisi olevan tuotteita ns. normaali hinnalla myynnissä. (On muuten kiellettyä jatkaa alennusmyyntejä kuukausitolkulla putkeen).
En ole kateellinen, ymmärrän hyvin itsekin pienyrittäjänä koronan mukanaan tuomat vaikeudet ja ylipäänsä oman yrityksen pyörittämisen haasteet. Mutta en voi sille mitään, että mulle tulee tästä epärehelliset vibat, sellainen olo että tässä yritetään manipuloida ihmisiä ostamaan heiltä väittämällä tai liioittelemalla asioita, jotka eivät ole ihan kuten annetaan ymmärtää.
Sori, piti päästä purkamaan ärtymystä jonnekin.
Kommentit (73)
luuletteko te että konkurssi iskee yhden tai kahden kk huonon myynnin aikana, tai pelastuu hetkellisen alen ansiosta.. Itse ainakin uskon että kyseessä on vilpitön halu yrittää säilyttää firma. Tuskin mitään hurjaa tulosta noilla nykyisillä hinnoilla tekevät
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan googlettaa ja olen noihin korviksiin ennenkin törmännyt. Pari vuotta sitten laserleikkaus tuli buumiksi ja samanlaisia koruja oli melkein joka toisessa käsityökojussa myynnissä. Eikä nuo nyt niin erikoiselta näytä etteikö jostain muualta saisi vastaavia.
Markkinoilla olen ostanut noita laaserleikattuja puukorviksia. Tämän kojun korut kauniimpia ja mielikuvituksellisempia kuvioita kuin nuo, kauniita liukumaalattuja yms. Nyt harmittaa etten nimeä saa päähän kun heillä oli nettisivukin.
Kommentoin tuohon ylle aiemmin että ostin tarinan ekalla kerralla. Olen ollut itsekin nuorena pöytälaatikkoyrittäjä ja kesällä oma talous nojannut markkinoihin. Nappikauppaahan se on ollut, mutta sillä maksoin pienen kämppäni vuokran ja pakolliset sivukulut. Ei siis olisi minulle niin iso ihme, jos joku muukin pienyrittäjä elää kädestä suuhun.
Samaskoru tekee laitonta markkinointia, ei ole mikään loppuunmyynti/pelastusmyynti, joka on voimassa jatkuvasti -80%. Tämä on asiakkaiden huijausta. Katsokaa yritystiedot finder-palvelusta. Liikevaihto 1,7 milj, valtavat velat. Firma on ihan kuralla. Huvikseen kaverini kanssa ostettiin heidän tilinpäätös. Täysin kuralla koko firma, verottaja tai velkoja laittaa konkurssiin ihan just. Palkkoja maksettu tosi paljon, eli luultavasti omistaja-pojat maksaneet isot massit itselleen ja vetää firman konkkaan, jättää velat maksamatta. Huijausta ja hyväuskoiset ostaa -80% hinnalla kiinasta tuotuja koruja, joita ei todellakaan ole valmistettu suomessa.
Nythän niillä on meneillään konkurssimyynti jo.
Olen ostanut heiltä useamman vuoden tuotteita ja tykkään niistä. Tilausajat vaihtelevat ja se on voi voi. Jos ne ovat Kiinasta tai muualta ostettuja tuotteita, niin olkoot. Netin kautta ulkomailta en osta tuotteita. Jos aloittaja on kivijalka myyjä, niin se on kiva juttu. Kauppaan pääsee sisälle katsomaan tuotteita. Hyvä, jos pystyt sillä itsesi elättämään. Jotenkin vaan sitä asiakkaana toivoo, että jokainen yrittäjä keskittyisi omaan tekemiseensä, ihan niinkuin me muutkin tavalliset duunarit eikä ruvettaisi muilta saman alan edustajilta mattoa jalkojen alta vetämään. Se tuntuu näin asiakkaan näkökulmasta katsottuna nololta ja herää ajatus mikä onkaan tämän tekstin tarkoitus. Onneksi et laittanut tänne firmasi nimeä. Voimia yrittäjyyteen ja tsemppiä syksyyn!
Kiitti vinkistä. Käynpä sivustoillaan. Jospa tilaisin jotakin kivaa kun on aletkin.
Höpöhöpö, hyviä uniikkeja koruja ovat. Olen tilannut ennenkin ja tilaan jatkossakin, Marraskuulle saakka.
Eikös ne jo ilmoittaneetkin, että lopettavat.
Ovathan nuo jo ilmoittaneet, että lopettavat toiminnan. Ja pitäisin varmaan itsekin tilanteessa loppuunmyynnin, kannattaahan sitä päästä mahdollisimman hyvin tuotteista eroon ja kerryttää tuloja. Varsinkin jos velkakertymä on noin suuri, kannattaa yrittää kerätä jokainen penni talteen ettei jäisi itselle (ainakaan niin paljon) maksettavaa.
Se, että aloittaja "mustamaalaa" toista yritystä kertoo ehkä enemmän aloittajasta itsestään kuin tuosta Samas korusta. Ymmärrettävää toki, onhan kyse aloittajan omista tuloista jotka voivat olla pois toisen firman tuotoista. En silti ymmärrä, että toinen pienyrittäjä näkee tarkoituksenomaisena tehdä oman aloituksen asialle, kun tässä taloustilanteessa kuvittelisi, että yrittäjät vetäisivät yhtä köyttä. Eivätkö aloittajan omat korut myy niin hyvin, että on syytä etsiä syyllinen ennemmin toisesta firmasta kuin omista tuotteista?
Mielestäni tuollainen käytös osoittaa muutenkin huonoa makua, että esitetään asioita faktoina (kiinatuotteet, rahat omaan taskuun, aikomuksena jättää velat maksamatta jne) vailla sen kummempaa tietoa. Mutuilu ei ole sama asia kuin fakta, ja yleensä jokainen ihminen sen eron ymmärtää. Jossain kiinahalpatehtaalla voidaan tehdäkin samantyyppisiä tuotteita myyntiin, en sitä kiellä, mutta kyseinen maa on melko tunnettu siitä, että siellä kopioidaan häpäilemättä kaikki mahdollinen.
Ikävää, että aloittajalla ei mene hyvin oman firmansa kanssa. Ehkäpä sinunkin kannattaa tarkistaa, olisiko tuotteissasi jotain kehittämisen varaa? Onko asiakaspalvelussasi parantamista? Ja kohta tuo Samas koru lopettaakin, joten sinulla on yksi kilpailija vähemmän alalla!
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo jo ilmoittaneet, että lopettavat toiminnan. Ja pitäisin varmaan itsekin tilanteessa loppuunmyynnin, kannattaahan sitä päästä mahdollisimman hyvin tuotteista eroon ja kerryttää tuloja. Varsinkin jos velkakertymä on noin suuri, kannattaa yrittää kerätä jokainen penni talteen ettei jäisi itselle (ainakaan niin paljon) maksettavaa.
Se, että aloittaja "mustamaalaa" toista yritystä kertoo ehkä enemmän aloittajasta itsestään kuin tuosta Samas korusta. Ymmärrettävää toki, onhan kyse aloittajan omista tuloista jotka voivat olla pois toisen firman tuotoista. En silti ymmärrä, että toinen pienyrittäjä näkee tarkoituksenomaisena tehdä oman aloituksen asialle, kun tässä taloustilanteessa kuvittelisi, että yrittäjät vetäisivät yhtä köyttä. Eivätkö aloittajan omat korut myy niin hyvin, että on syytä etsiä syyllinen ennemmin toisesta firmasta kuin omista tuotteista?
Mielestäni tuollainen käytös osoittaa muutenkin huonoa makua, että esitetään asioita faktoina (kiinatuotteet, rahat omaan taskuun, aikomuksena jättää velat maksamatta jne) vailla sen kummempaa tietoa. Mutuilu ei ole sama asia kuin fakta, ja yleensä jokainen ihminen sen eron ymmärtää. Jossain kiinahalpatehtaalla voidaan tehdäkin samantyyppisiä tuotteita myyntiin, en sitä kiellä, mutta kyseinen maa on melko tunnettu siitä, että siellä kopioidaan häpäilemättä kaikki mahdollinen.
Ikävää, että aloittajalla ei mene hyvin oman firmansa kanssa. Ehkäpä sinunkin kannattaa tarkistaa, olisiko tuotteissasi jotain kehittämisen varaa? Onko asiakaspalvelussasi parantamista? Ja kohta tuo Samas koru lopettaakin, joten sinulla on yksi kilpailija vähemmän alalla!
Samaskoru on osakeyhtiö, ei niille omistajille mitään maksettavaa jää kun firma ajetaan alas.
Katsoin myös taloustietoja - 2020 tilinpäätöksessä yhtäkkiä melkein 400 miinuksella, sitä ennen vajaa 20k voiton puolella.. Todella outoa.
Älkää ostako! 6 viikkoa jo odottanut tilaustani 😓
Voi hitto, olisimpa lukenut tän keskustelun ennen tilaamistani. 1.10. tilannut eikä vieläkään kuulu. Lasku toki on tullut! Onneksi otin klarnan kautta niin ei tarvitse maksaa, jos tuote ei ole saapunut. Taidampa perua tilaukseni.
Jos oottelet tilaustas niin kannattasko kysellä tilauksensa perään vaikka asiakaspalvelusta, kuin itkeä jossain vauvapalstalla asiaa?
Taloustietojen pohjalta tämä yritys vaikuttaa suurelta puhalluksesta. Ja ei, en ole kateellinen, tai kilpailija, vaan paikkakunnan asukkaana harmittaa, että ainakin paikallisesti mukavana brandina tunnettu firma vedetään tahallaan nurin. Jos vuoden 2020 liikevaihdolla ei saa kahden ihmisen palkkaa maksettua ja verkkokaupan pyörittämisen kulujen jälkeen firmaa voitolliseksi, on rahaa käytetty 'johonkin', ehkä 3d printterin hankintaan? Tämähän ei ole vastuuhenkilön ainoa hanke. Ikävää vain että valheellisella markkinoinnilla ja huonolla asiakaspalvelulla kerätään henkilökohtainen hyöty ja sitten suunnataan sivuavista raunioista iloisesti kohti uusia seikkailuja, (vero)velat jää vain jälkeen. Mitä tapahtui muuten 2019? Tilinpäätöstiedot puuttuu
Vierailija kirjoitti:
Taloustietojen pohjalta tämä yritys vaikuttaa suurelta puhalluksesta. Ja ei, en ole kateellinen, tai kilpailija, vaan paikkakunnan asukkaana harmittaa, että ainakin paikallisesti mukavana brandina tunnettu firma vedetään tahallaan nurin. Jos vuoden 2020 liikevaihdolla ei saa kahden ihmisen palkkaa maksettua ja verkkokaupan pyörittämisen kulujen jälkeen firmaa voitolliseksi, on rahaa käytetty 'johonkin', ehkä 3d printterin hankintaan? Tämähän ei ole vastuuhenkilön ainoa hanke. Ikävää vain että valheellisella markkinoinnilla ja huonolla asiakaspalvelulla kerätään henkilökohtainen hyöty ja sitten suunnataan sivuavista raunioista iloisesti kohti uusia seikkailuja, (vero)velat jää vain jälkeen. Mitä tapahtui muuten 2019? Tilinpäätöstiedot puuttuu
Ehkäpä heillä on enemmän työntekijöitä kuin kaksi? Ehkäpä heillä on ollut ulkomaankauppaa, joka on todettu huonoksi ideaksi ja lopetettu? Ehkäpä heillä on materiaalihankintoja, jotka ovat pakollisia toiminnan pyörittämiseksi? Ehkäpä haasteita on tullut vastaan muiltakin tahoilta kuin omalta, kuten alihankkijoiden tai valtion puolesta? Ehkäpä Suomessa kulut ovat suuremmat kuin ajattelet?
Ehkäpä ei, sitähän tässä ei tiedä kuin asianomaiset itse. Toki suomalainenhan on tunnettu siitä, että naapurille ollaan kateellisia vaikka siitä savisesta kumikengästä jos itsellään ei sellaista satu olemaan. Hienoa asua maassa, jossa ihmiset kokevat asiakseen lytätä ja mustamaalata nähtävästi jokaisen, jopa sen jolla on jo valmiiksi vaikeaa. Ja nähtävästi tässä tapauksessa vielä oman paikkakunnan asukas kyseessä, luulisi että löytyisi hieman empatiakykyä.
Mutta kohtahan se nähdään, että meneekö tuo nettikauppa kiinni vai koetaanko "ihmepelastuminen".
Jk. Heidän nettisivuillaan oli mielestäni tarkoin kerrottu, miksi tähän tilanteeseen on päädytty. Suosittelen lukemaan senkin, eikä vain pelkkiä taloustietoja netistä. Ja ei, en ole millään tavalla liitännäinen kyseiseen firmaan muutoin, kuin että olen itse sieltä tilannut muutaman kerran koruja.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto, olisimpa lukenut tän keskustelun ennen tilaamistani. 1.10. tilannut eikä vieläkään kuulu. Lasku toki on tullut! Onneksi otin klarnan kautta niin ei tarvitse maksaa, jos tuote ei ole saapunut. Taidampa perua tilaukseni.
Tilasin myös marraskuussa, tuli viesti että toimitus kestää kuukauden, odottelen, jos ei näy tuotteita, Klarna ei mene maksuun. Mutta toivotaan että tulevat oli kivoja koruja.
Minä sain kyllä omani mitä tilasinkin, kesti n. 6 viikkoa saapua. Posti oli leimasta päätellen pyöritellyt pakettia matkalla reilun viikon(!), eli siitäkin oli tullut lisää aikaa. Aika pitkä oli kyllä odotus, mutta olivat kauniita koruja ja tulivat ehjänä perille! Kyselin tilauksen perään asiakaspalvelusta ja sieltä kyllä kerrottiin, että tilauksissa on viivettä ja että sitä klarnan laskua voi siirtää klarnan sivuilta. Varmaan paljon tilauksia tullut niin on hitaampaa tuo toimitus.
Hei onko kellään kokemuksia (tähän Samaskorun konkurssiloppuunmyyntiin liittyen) loppuumyynnistä tilattujen tuotteiden palautuksesta?
Itse haksahdin jossain hyvässä uskossa tekemään tilauksen lokakuun loppupuolella, saaden paketin noin kuukautta myöhemmin. Osan tuotteista jouduin laittamaan palautukseen ja tein niiden osalta palautuksen saman tien, koska verkkokaupan sulkemispäivä oli lähestymässä. Tekemääni palautusta ei ole koskaan kuitenkaan rekisteröity Samaskorulle ja mitään hyvitystä palautetuista tuotteista ei luonnollisestikaan ole maksettu.
Samaskorun asiakaspalvelu ei vastaa yhteydenottopyyntöihin ja nyttemmin sähköpostit ovat palautuneet jo perille menemättä, koska yrityksen sähköpostiosoite ei ole mitä ilmeisimmin enää käytössä. Klarna on selvitellyt asiaa jo pidempään tilaukseni osalta, mutta mielenkiinnosta kyselen silti jos jollain löytyy jotain mahdollisesti vastaavia kokemuksia asiaan liittyen? Seuraava askel lienee jo rikosilmoituksen tekeminen, koska yritykseen tuntuu olevan mahdotonta saada enää mitään yhteyttä.
Mulla tulee facessa vastaan myös useita vaatenettikauppojen mainoksia joissa mainostetaan samalla tyylillä. "Valitettavasti emme selvinneet haastavasta tilanteesta", loppuunmyynti joka vaan jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.. Tuntuu että samoja kledjuja myy useampi nettikauppa ja aina nuo samat valitusvirret. En ole ostanut ja ärsyttää nuo mainokset.