Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samaskoru ja jatkuvat "pelastusmyynnit"

Vierailija
09.05.2021 |

Törmäsin tähän heidän mainontaansa (pelastakaa yrityksemme ja ostakaa tuotteitamme, nyt on isot alet) Facebookissa jo varmasti ainakin puoli vuotta sitten, jos en jo aiemminkin. Silloin ajattelin, että ok, mikäs siinä, kaikkea hyvää.
Huvikseni googlasin, ja totesin, että tällä firmalla on alennusmyynti 365 päivää vuodessa eikä design ole sen kummempaa kuin sitä samaa tusinadesignia kuin kaikki muutkin kiinan muotikorut. En siis väitä, että heidän korunsa olisivat Kiinasta, mielestäni vaan näyttävät samantyyppisiltä.

Jokatapauksessa, tänään törmäsin taas tähän samaan mainontaan (pelastakaa firmamme jne). Nyt alkoi sitten vähän ärsyttämään jo. Ovat kyllä avanneet miksi heidät pitää pelastaa -korona ja kansainvälistyminen ja "haasteiden lisäksi lisäkuluja on syntynyt yrityksen toiminnan ylläpitämisestä vaikeassa tilanteessa".

Ymmärtääkseni heillä on vain verkkokauppa, ei siis mitään kuluja kivijalkaliikkeen ylläpitämisestä. Verkkokauppaa pyörittää kevyesti yksikin ihminen, pari kolme siihen lisäksi JOS myyntiä on paljon (mitä heillä ei ilmeisesti omien sanojensa mukaan ole?). Korujen tekeminen vie osansa, mutta heidän korunsa eivät ole mitään niin kummallista, etteikö sitä pystyisi parikin ihmistä hoitamaan, etenkin kun sitä myyntiä ei kerran ole. Ja mitä ovat nämä erikoiset ylimääräiset kulut, jotka ovat seuranneet yrityksen toiminnan ylläpitämisestä vaikeassa tilanteessa? Kuulostaa vahvasti bullshitiltä mun korvaan nämä selitykset.

Itse olen yksinyrittäjä, pyöritän kivijalkaliikettä, teen myöskin koruja myyntiin (jotka ovat monimutkaisempia kuin heidän ts. vievät enemmän aikaa tehdä ), kokemuksia on myös verkkokaupan ylläpidosta, markkinoinnista jne, joten mulla on vertailupohjaa, jonka takia mua alkoikin vähän ärsyttämään tämä tapaus. Tai lähinnä tämän tapauksen markkinoinnin eettisyys, joka on musta kyseenalaista.

Nimittäin tuli pakostakin mieleen, että onko kys firma nyt vaan keksinyt mielestään oivan markkinointikikan, jota on kyllä käsitelty markkinoinnin perusopuksissakin, nimittäin tunteisiin vetoamisen. He vetoavat yleisöön (valheellisella) säälillä ja myötätunnon kerjuulla, jotta nämä ostaisivat heidän tuotteita. Lisäksi syötiksi on vielä laitettu huikeat aleprosentit, vaikkakaan heillä ei koskaan näyttäisi olevan tuotteita ns. normaali hinnalla myynnissä. (On muuten kiellettyä jatkaa alennusmyyntejä kuukausitolkulla putkeen).

En ole kateellinen, ymmärrän hyvin itsekin pienyrittäjänä koronan mukanaan tuomat vaikeudet ja ylipäänsä oman yrityksen pyörittämisen haasteet. Mutta en voi sille mitään, että mulle tulee tästä epärehelliset vibat, sellainen olo että tässä yritetään manipuloida ihmisiä ostamaan heiltä väittämällä tai liioittelemalla asioita, jotka eivät ole ihan kuten annetaan ymmärtää.

Sori, piti päästä purkamaan ärtymystä jonnekin.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saaneet noita loppuunmyynnistä tilaamianne tuotteita? Viimeisestä myyntipäivästähän on jo yli 2 kuukautta. Klarnalta tuli lasku. Vastaavatko sähköposteihin?

Vierailija
42/73 |
02.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilaa konkurssiin menevältä yritykseltä ihan selkeästi konkurssimyynnistä, joutuu kantaman itsekin jotain vastuuta, jos tuotteet eivät miellytä. Yleensä konkurssi tarkoittaa sitä, ettei sen konkurssipäiväyksen jälkeen niitä asiakaspalautuksia ynnä muita tilauksia enää käsitellä, vaan koko toiminta pitää laittaa seis. Oma vika, jos viime tingassa tilaa tai jopa olettaa palautuskäytänteiden olevan normaalit.

Tuskinpa useiden velkojien joukosta ne kympin-parin yksittäiset kuluttajat ovat kärkipäässä rahojaan saamassa. Eli enpä tilaajana odottaisi rahojani jatkossakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän edellisen kommentoijan näkökulman mitä tulee konkurssimyynnistä tilaamiseen, mutta itselläni väärät/epäsopivat tuotteet tuli palautettua ennen yritysen viimeistä toimintapäivää, joten odotin palautuksen käsittelyä normaalisti.

Verkon kautta tapahtuvaa etäostoa koskee kuitenkin Suomessa kuluttajansuojalaki, jonka mukaan etämyynnissä oleville tuotteille tulee asiakkaalle tarjota aina vaihto- ja/tai palautusoikeus (joka on yleensä 14vrk). Tästä normaalista, kuluttajaa suojaavasta käyännöstä ei oltu poikettu Samaskorun verkkosivuilla millään lausekkeella, esimerkiksi tyyliin että konkurssiloppuunmyynnin takia normaalia vaihto-/palautusoikeutta ei tuotteilla olisi. Asia olisikin täysin eri jos jokin tällainen maininta olisi ollut. Samaskorun verkkokauppa lupasi tuotteille kuitenkin konkurssimyynnistä huolimatta edelleen normaalit, kuluttajasuojalain takaamat vaihto- ja/tai palautusoikeudet. Sen takiahan tässä kokeekin tulevansa täysin huijatuksi, vaikka edelleen ymmärränkin edellisen kommentoijan pointin asiassa.

Vierailija
44/73 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instassa tuli vastaan finbelle.fi-verkkokauppa, jonka tuotteet näyttävät aika vahvasti Samaskorun tuotteilta, tuotemateriaalikuvaukset tutun näköisiä ja toimipaikka Joensuu (sama kuin Samas). Kannattaa ehkä varoa tuota firmaa.

Vierailija
45/73 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ig kirjoitti:

Instassa tuli vastaan finbelle.fi-verkkokauppa, jonka tuotteet näyttävät aika vahvasti Samaskorun tuotteilta, tuotemateriaalikuvaukset tutun näköisiä ja toimipaikka Joensuu (sama kuin Samas). Kannattaa ehkä varoa tuota firmaa.

Sama putiikki näyttäis olevan. Menin kotisivuilleen ja siellä lukee yhteystiedoissa finbelle.fi/ Samas Group oy

46/73 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ig kirjoitti:

Harmi, kun en huomannut tätä ketjua ennen tilauksen tekoa. Tilasin Finbellestä heinäkuun alussa tuotteita. En ole vieläkään saanut niitä, eikä sähköposteihin vastata. Ei herätä luottamusta. Suosittelen välttämään kyseistä verkkokauppaa oman kokemukseni perusteella.

Vierailija
47/73 |
01.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut epäilemään etteivät edes tee itse tuotteitaan. Viimeksi kun tilasin "varaston loppuunmyynnistä" tuotteita, kesti niiden saapumisessa kolme kuukautta. Jatkuva pelastusmainonta on vastenmielistä. 50 000 tykkäystä facebookissa mutta postauksissa ei näy kuin pari hassua kommenttia tai tykkäystä...

Tekevät itse, etsivät koruntekijöitä töihin tekemään viimeisiä tilauksia. Näin silloin työpaikkailmoituksen.

Vierailija
48/73 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja nyt on uusi firma Finbellekin jo lopettamassa.

Vierailija
49/73 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Samaskoru viestitti lopetuksensa jälkeen, että on olemassa uusi verkkokauppa Finbelle. Nyt sekin jo lopettamassa alkuvuonna ja hopeakorut parhaillaan alessa.

Vierailija
50/73 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin Finbelleltä tuotteita elokuun alussa ja sain pian viestin, että tilaukseni on matkalla. Edelleenkään eivät tuotteet ole tulleet eivätkä vastaa viesteihin. En suosittele. 

Vierailija
51/73 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama homma... En onneksi tilannut kun 2kpl 5e korvakoruja, mutta maksoin ne ja en ole saanut heiltä minkäänlaista vastausta viesteihini. Vituttaa suoraan sanottuna, vaikka maksamani summa ei ole suuri.

Vierailija
52/73 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin Finbelleltä tuotteita elokuun alussa ja sain pian viestin, että tilaukseni on matkalla. Edelleenkään eivät tuotteet ole tulleet eivätkä vastaa viesteihin. En suosittele. 

Aivan sama homma täällä! Pari s-postia laittanut perään ja olen alkanut pohtia, että hyödyttäisikö kirjoittaa seuraavaan jotain kuluttaja-asiamiehestä, jos tämä on heillä yleinen käytäntö, ettei tuotteita tulekaan. Ei varmasti yhdessä viestissä merkkaa mitään, mutta jos useampi kirjoittaisi, niin voisiko olla merkitystä. Tiedän kyllä myös, että ensin asiaa kysyttäisiin kuluttajaneuvonnasta, mutta asiamies kuulostaisi vakavammalta.

Vierailija
53/73 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama homma täällä! Pari s-postia laittanut perään ja olen alkanut pohtia, että hyödyttäisikö kirjoittaa seuraavaan jotain kuluttaja-asiamiehestä, jos tämä on heillä yleinen käytäntö, ettei tuotteita tulekaan. Ei varmasti yhdessä viestissä merkkaa mitään, mutta jos useampi kirjoittaisi, niin voisiko olla merkitystä. Tiedän kyllä myös, että ensin asiaa kysyttäisiin kuluttajaneuvonnasta, mutta asiamies kuulostaisi vakavammalta.

Lisäyksenä vielä, että koskaan ei ollut samaskorun aikaan mitään vastaavanlaista ongelmaa. Tilaukset tuli niin kuin pitikin.

Vierailija
54/73 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi, joka tilasi 40 eurolla 25.8. eikä tuotteita näy eikä kuulu. Sinänsä harmi, että Samaskorun aikaan olin tuotteisiin tosi tyytyväinen, ja odotin tuota pakettia innolla :(

Oletteko muut saaneet pakettinne perille?

Vierailija
55/73 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi finbelleltä korvakoruja tilannut. Otin "onneksi" klarnan laskulle. Lasku pitäisi maksaa mutta koruja ei näy eikä kuulu. Tänään laitan kuluttajaneuvontaan viestiä, miten tulisi toimia.

Vierailija
56/73 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi finbelleltä korvakoruja tilannut. Otin "onneksi" klarnan laskulle. Lasku pitäisi maksaa mutta koruja ei näy eikä kuulu. Tänään laitan kuluttajaneuvontaan viestiä, miten tulisi toimia.

Kokeilepa myös Klarnan kautta. Muistaakseni Klarnalla on jokin ilmoita ongelmasta -toiminto ainakin sovelluksessaan. Eli ota Klarnaan yhteys ja kerro heille tilanne. Minä käytän Klarnaa, jos on mahdollista ja hiljattain sain heidän kanssaan ratkottua yhden toisen kaupan kanssa tulleen ongelman. Olin yhteydessä chatin kautta ja selostin siellä asiani ja ongelmani, ja sieltä käännettiin heidän riitaosaston selvittelyyn.

Vierailija
57/73 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä! Ķlarnan lasku laitettu nyt odotteluun. Chattailen sinne kun joudan.

Vierailija
58/73 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täälläkin odottanut korvakoruja yli kuukauden,onneksi tilasin vain yhdet :(

Vierailija
59/73 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sieltä kohta putkahda taas uusi yritys eri nimellä.

Vierailija
60/73 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi uhri lisää. Tilanne on siis ollut päällä jo helmikuusta alkaen. Onkohan kuluttajasuojasta mitään kuulumisia? Kannattaa tehdä jokaisen ilmoitus, vaikka olis pieni summa. Saadaan kitkettyä huijarit porukalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan