Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti pelottaa

Vierailija
09.05.2021 |

Kirjoitin tänne jo aiemmin abortista ja adoptiosta. Olen siis 18-vuotias tyttö ja olen raskaana, koska ehkäisy petti.
Lapsen isä ei missään nimessä halua että raskaus jatkuu ja lähipiirini toivoo myös aborttia.
Olen itse yrittänyt esittää kovaa ja ehdottomasti kompannut että tietysti teen abortin eikä muita vaihtoehtoja ole, mutta sisimmässäni tunnen surua ja kipua koko asiasta.
Olen aina halunnut lapsia, mutta nyt olen huonossa elämäntilanteessa eikä minulla ole tukiverkostoa, vaan jäisin täysin yksin. Minulla on PCOS ja endometrioosi, jotka vaikeuttavat varmasti raskautumista myöhemmin. Siksi pohdin, minkälaisen riskin olen tässä ottamassa ja mikä olisi järkevin tapa toimia.
Seuraan monia PCOS-pariskuntia somessa ja lähes kaikilla vaikeuksia luomuraskaudessa nuoresta iästä huolimatta, se mietityttää.
Olisi kuitenkin taloudellinen ja sosiaalinen itsem'rha pitää lapsi.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin isät lapsen vierellä pysyy. Ne jättää ja pettää mutta äidit pysyy.

Ei ole olemassa mitään sen suurempaa, kuin äidin rakkaus lastaan kohtaan ❤💕

Vierailija
62/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin itse yksinäisen lapsen. Tiesin, että isä ei ole kuvioissa juurikaan mukana. Odotin yksin, tai oli minulla yksi rivakkaotteinen ystävätär matkassa mukana, sairaalassa synnytin yksin, yhdessä ystävättären kanssa kannoimme lapsen kotiini. Siitä se matka jatkui päivä kerrallaan.

Ihan ensiksi kirjasin paperille plussat ja miinukset, mistä saan apua ja missä en. Kirjaaminen oli minulle henkireikä ja ohjekirja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteistä päätellen ap on jo valinnut abortin. Turha sitä on enää pähkäillä. Tee se. Plussia on yksi, saisit lapsen jonka saaminen ei tulevaisuudessa välttämättä ole helppoa diagnooseista johtuen. Miinuksia tuntuukin sitten olevan vaikka kuinka paljon.

Vierailija
64/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden painostaminen aborttiin tai sillä kiristäminen on henkistä väkivaltaa!!

Henkisen väkivallan piirteitä:

Nöyryyttävä kohtelu, kuten

Syyttely

Arvostelu tai aliarvioiminen

Haukkuminen tai nimittely

Muuten loukkaaminen

Välinpitämätön kohtelu

Välinpitämättömyys väkivallan uhrin tunteita kohtaan.

Oikeuksiasi tasa-arvoiseen kohteluun ei kunnioiteta.

Hallintaan pyrkiminen, kuten

Uhkailu, kiristäminen tai pelottelu. Perheessä puoliso voi esimerkiksi kohdella lapsianne ilkeästi saadakseen sinut tekemään asiat niin kuin haluaa. Henkinen väkivalta perheessä aiheuttaa vahinkoa myös lapsille.

Tarkkailu ja toiminnan rajoittaminen. Perheessä sinun esimerkiksi odotetaan olevan "tilivelvollinen” kaikista menemisistäsi ja tekemisistäsi puolisollesi etkä saa itse päättää asioistasi.

Vaatimukset tai pakottaminen toimimaan kuten toinen haluaa esimerkiksi väkivallalla uhkaamalla.

Eristäminen, esimerkiksi ihmissuhteisiin vaikuttamalla tai niistä kieltämällä.

Vierailija
66/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuton ehkäisy on alle 20-vuotiaille.

https://yle.fi/uutiset/3-11856085

Hallitus lupailee maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotiaille, mutta sille ei ole vielä varattu euroakaan: "Kuka palvelun tuottaa?"

https://yle.fi/uutiset/3-10929551

Vierailija
67/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista ehkäisyä vaihtelevin muodoin tarjoavat myös muun muassa Jyväskylä, Rovaniemi ja Oulu.

– Toisissa kunnissa ehkäisy tarjotaan 25-vuotiaaksi saakka, toisissa vain alle 20-vuotiaille lyhyitä aikoja. Joissain kunnissa maksutonta ehkäisyä ei taas tarjota lainkaan. Tämä asettaa nuoret eri arvoisiin asemiin, toteaa yleisterveyden vastaava lääkäri Minna Paavonsalo Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöstä.

Vierailija
68/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa laajentaa nuorille naisille suunnattuja maksuttoman ehkäisyn palveluja.

Maaliskuusta eli tästä päivästä lähtien kaikki alle 25-vuotiaat saavat pitkäaikaisen ehkäisyn ilmaiseksi. Pitkäaikaisilla ehkäisimillä tarkoitetaan hormonikierukoita, ehkäisykapseleita ja kuparikierukkaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10668885

Vierailija
69/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi äitis ei huolehdi sun ehkäisyasioista?

Vierailija
70/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovat arvot aloittajalla jos raha menee lapsen edellä ja oma maine on lapsen henkeä tärkeämpi... älä lisäänny jooko

Vastuullista ja kypsää ajattelua. Ei raha mene lapsen edelle, vaan lapselle halutaan antaa sellainen elintaso, millä voidaan kasvattaa lapsi tasapainoiseksi aikuiseksi. Vanhempien oma jaksaminen on tärkeintä, mutta raha myös huomattavasti helpottaa arkea, kun ei tarvitse pohtia saako vaikka häädön kun vuokra on maksamatta...

Vierailija
71/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkiviisaus ei enää tässä tilassa auta ja kuten olen aiemmin pari kertaa todennut, ehkäisy oli käytössä ja oletin olevani täysmaho diagnoosieni perusteella muutenkin.

Tulevat isovanhemmat eli vanhempani eivät aio auttaa, he ovat työssäkäyviä ja kiireisiä ihmisiä, joilla on molemmilla oma elämä ja omat kumppanit, enkä tietenkään oletakaan että heidän pitäisi minun lapsestani huolehtia.

Lapsen isän vanhempia en ole koskaan edes tavannut eikä tämä isä ole heidän kanssaan juuri tekemisissä, ovat toisella puolella Suomea.

Olen itse sen kaltainen ihminen, etten haluaisi olla taloudellisesti muiden armoilla, enkä mikään säälittävä yhteiskunnallinen ongelma.

Haluaisin seistä omilla jaloillani ja elättää itse perheeni, en muiden rahoilla.

Minua ällöttää ajatuskin siitä, että olisin joku sosiaalipummi täysin vapaaehtoisesti.

Silti ajatus siitä, että tämä olisi ainoa tilaisuuteni saada lapsi, tuntuu pahalta ja surettaa. Odottaisin kuitenkin mielelläni että löytäisin kumppanin joka myös tahtoo lapsia ja parempaa elämäntilannetta, että olisi töitä, koulutus ja tukiverkostot kunnossa.

Ap

Jos oikeasti olet sellainen, että haluat tulla itse toimeen elämässä, hankkia työpaikan ja tienata omat rahasi, pidä lapsi kun kerran lasta haluat.

Jos olet vastuuntuntoinen kuin kuvasit, kyllä sinun on mahdollista pärjätä lapsen kanssa.

Vaikka olisit ensin pari vuotta kotona lapsen kanssa, ei mitään ole vielä pois suljettua. Lapsi hoitoon ja sitten opiskelemaan!

Vierailija
72/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kapseli, juuri pari viikkoa sitten sain sen. Sitä ennen käytössä oli minipillerit, eivät näköjään toimineet täysiteholla.

Rahaa minulla ei todellakaan ole ja opiskelen huonosti työllistävää alaa amiksessa, joten toiveita töistä ei ole näköpiirissä ennen jatko-opintoja.

Minulla on neuvolaan ja lääkärille ajat varattuna parin viikon päähän.

Ap

Kapselia mainostetaan luotettavaksi ehkäisyksi. Minulle on viimeisen kuukauden aikana tullut kaksi potilasta, joilla kapselista huolimatta oli raskaus alkanut.

Vierailija
73/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksuton ehkäisy on alle 20-vuotiaille.

https://yle.fi/uutiset/3-11856085

Hallitus lupailee maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotiaille, mutta sille ei ole vielä varattu euroakaan: "Kuka palvelun tuottaa?"

https://yle.fi/uutiset/3-10929551

Luepa kuule aloitusteksti, ennen kuin kommentoit. Jos et sen vertaa jaksa lukea, niin siirry suoraan seuraavaan keskusteluun, törppö!

Vierailija
74/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätöksen pitää lähteä sinusta itsestäsi, ei kenestäkään muusta! Kumpaa ikinä päätätkin.

Vierailija
75/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi aborttia. Järkyttävää toi muiden painostus ja kevyt suhtautuminen asiaan. Jos nyt jo epäröit eikä raskautuminen ole varmaa jatkossa, onko kenellekään, niin en hukkaisi tätä mahdollisuutta.

Vierailija
76/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin isät lapsen vierellä pysyy. Ne jättää ja pettää mutta äidit pysyy.

Ei ole olemassa mitään sen suurempaa, kuin äidin rakkaus lastaan kohtaan ❤💕

Sellainenko omakin isäsi oli? Ja nyt vaadit naisia ryhtymään synnytyskoneiksi tuolla perusteella?

Vierailija
77/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, lasten isä on täysin p*rsaukinen opiskelija jolla ei ole pienintäkään aikomusta osallistua lapsen elämään jos sen pidän, ja tämä on minulle ok. Minusta tuntuu, että varastan tässä mieheltä, jos pidän lapsen.

Sekin tuntuu käsittämättömän pahalta ja väärältä. Mies ei halua lasta ollenkaan ja sanoi heti että toivoo aborttia. Tuen miestä päätöksessä enkä todellakaan halua pilata hänen elämäänsä.

Ap

Tässä muuten erittäin hienoa ajattelua naiselta. Tämmöistä harvemmin näkee ja kuulee. Mutta toden totta lapsi on yhteinen, ei vaan äidin ja on erittäin hienoa osata pohtia molempien kykyä sitoutua lapseen ja ymmärtää että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Liian usein lapsi on vaan naisen yksinoikeus.

Vierailija
78/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytät ehkäisykeinona aborttia. Herää ja ota vastuusi.

Onko murha keino vastuuttomaasi käyttäytymiseesi oikea ratkaisu?

Vierailija
79/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kapseli, juuri pari viikkoa sitten sain sen. Sitä ennen käytössä oli minipillerit, eivät näköjään toimineet täysiteholla.

Rahaa minulla ei todellakaan ole ja opiskelen huonosti työllistävää alaa amiksessa, joten toiveita töistä ei ole näköpiirissä ennen jatko-opintoja.

Minulla on neuvolaan ja lääkärille ajat varattuna parin viikon päähän.

Ap

Kapselia mainostetaan luotettavaksi ehkäisyksi. Minulle on viimeisen kuukauden aikana tullut kaksi potilasta, joilla kapselista huolimatta oli raskaus alkanut.

Mulla alkoi kierukasta huolimatta.

Kyllähän niissä jotkin varmuusprosentit on ja luonnollisesti aina on muutama tapaus, joilla se ei toiminut. Mutta olis kyllä hyvä, että näitä tutkittaisiin. Asennettiinko kunnolla? Tarkistettiinko välineen sijainti ja toimivuus asennuksen jälkeen jne. Ja etenkin jos kyse on väärässä paikassa olevasta ehkäisyvälineestä, niin siitä pitäisi mennä aina tieto sen laittaneelle lääkärille. Jos samalle lääkärille tuleen toistuvasti ilmoituksia toimimattomasta ehkäisystä, niin hän tietää tekevänsä jotain väärin. Kaikenlaisessa terveydenhuollon toiminnassa kuuluisi olla laaduntarkkailua.

Vierailija
80/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin täysin yksin tämän lapsen kanssa.

Lapsen isä sanoi ettei ole kiinnostunut ja toivoo aborttia, kuten muukin lähipiirini.

Tuloni muodostuvat asumistuesta ja opintotuesta, viikkobudjettini ruokaan on 5e ja loput menee puhelinlaskuun. Elän täysin kädestä suuhun.

Tämä on välttämätön paha tässä tilanteessa, lapsi ei ole välttämätön, joten mielelläni en sellaista ottaisi muiden rahoilla kasvatettavaksi, se sotii omia arvojani vastaan aborttiakin enemmän.

Ap

Älä ajattele rahaa. Mieti mitä sinä haluat. Kaikkein vähiten ajattelet mitä muut haluavat, hehän ovat jo järjestäen ilmoittaneet jokainen, että eivät aio olla mukana, joten miksi kuuntelisit heidän mielipiteitään.

Ajattele mitä sinä haluat. Järki on aina hyvä olla mukana, mutta nämä ovat sydämen asioita. Haluatko lapsen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi