Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti pelottaa

Vierailija
09.05.2021 |

Kirjoitin tänne jo aiemmin abortista ja adoptiosta. Olen siis 18-vuotias tyttö ja olen raskaana, koska ehkäisy petti.
Lapsen isä ei missään nimessä halua että raskaus jatkuu ja lähipiirini toivoo myös aborttia.
Olen itse yrittänyt esittää kovaa ja ehdottomasti kompannut että tietysti teen abortin eikä muita vaihtoehtoja ole, mutta sisimmässäni tunnen surua ja kipua koko asiasta.
Olen aina halunnut lapsia, mutta nyt olen huonossa elämäntilanteessa eikä minulla ole tukiverkostoa, vaan jäisin täysin yksin. Minulla on PCOS ja endometrioosi, jotka vaikeuttavat varmasti raskautumista myöhemmin. Siksi pohdin, minkälaisen riskin olen tässä ottamassa ja mikä olisi järkevin tapa toimia.
Seuraan monia PCOS-pariskuntia somessa ja lähes kaikilla vaikeuksia luomuraskaudessa nuoresta iästä huolimatta, se mietityttää.
Olisi kuitenkin taloudellinen ja sosiaalinen itsem'rha pitää lapsi.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä abortti. Jos olet nyt tullut paksuksi onnistut taatusti myös jatkossa

Vierailija
2/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkeä alkaa teininä yksinhuoltajaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluapua pitäis saada kun kerrot näistä ajatuksista terveydenhuollossa. Varmasti on vaikea tilanne kaikki nuo asiat huomioiden.

Vierailija
4/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei abortti ole paha asia. Lapsi vaatii hyvin paljon, silloin on tärkeää olla varaa elättää lapsi ja omistaa tukiverkostoa.

Itse hyvin nuorena äidiksi tullut, näin jälkeenpäin en omille lapsille samaa toivoisi. Mä oon uskonnollisesta kodista mikä vaikutti päätökseen hyvin paljon.

Elämä ei ole helppoa silloin kun joutuu laskemaan kolikoita saako edes maitoa purkin kaupasta.

Saati vauvan koliikki ja korvakierre, kun yksin valvot yötä päivää ja tuntuu että olet jo hulluuden partaalla..

Ei tunnu kivalta laitaa 1v vauvaa päiväkotiin, jotta voit opiskella ammatin...

Vierailija
5/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut väkisin makasi lapseni isä aikoinaan.Tuuri juoppo joka meinasiko sitoa minut itseensä uudella lapsella?Hain abortin enkä päivääkään katunut asia.Sisareni kyllä tuomitsivat minut,aika entinen.Uskon  kaikki menee hyvin siellä sairaalan plk. Saat abortin jälkeen kierukan jos haluat? Ehkäisy kapselit käsivarteen tai pilerit.Minkä sitten itse valitset.Joten uutta abortti kierre. EI Tule!

Vierailija
6/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kapseli, juuri pari viikkoa sitten sain sen. Sitä ennen käytössä oli minipillerit, eivät näköjään toimineet täysiteholla.

Rahaa minulla ei todellakaan ole ja opiskelen huonosti työllistävää alaa amiksessa, joten toiveita töistä ei ole näköpiirissä ennen jatko-opintoja.

Minulla on neuvolaan ja lääkärille ajat varattuna parin viikon päähän.

Ap

Vierailija
7/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ensin keskusteluapua. Saat varmasti taloudellista apua, joten pelkän rahan vuoksi ei kannata aborttia tehdä. Lapsen saaminen ei ole mikään maailmanloppu, vaan ihana asia. Toki kumppanin tuki olisi tärkeää.

Tämä lapsi nyt kuitenkin olisi tulossa. Tulevaisuudesta et tiedä.

Lapsen kanssa voit joka tapauksessa opiskella äitiysloman jälkeen. Jos haluat lapsen, niin pidä puolesi! Todennäköisesti saat kuitenkin apua tulevilta isovanhemmilta.

Elämää ei aina voi suunnitella.

Vierailija
8/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ollut nussimatta.

Vierailija
9/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aborttia toisten painostuksen takia.

Vierailija
10/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisaus ei enää tässä tilassa auta ja kuten olen aiemmin pari kertaa todennut, ehkäisy oli käytössä ja oletin olevani täysmaho diagnoosieni perusteella muutenkin.

Tulevat isovanhemmat eli vanhempani eivät aio auttaa, he ovat työssäkäyviä ja kiireisiä ihmisiä, joilla on molemmilla oma elämä ja omat kumppanit, enkä tietenkään oletakaan että heidän pitäisi minun lapsestani huolehtia.

Lapsen isän vanhempia en ole koskaan edes tavannut eikä tämä isä ole heidän kanssaan juuri tekemisissä, ovat toisella puolella Suomea.

Olen itse sen kaltainen ihminen, etten haluaisi olla taloudellisesti muiden armoilla, enkä mikään säälittävä yhteiskunnallinen ongelma.

Haluaisin seistä omilla jaloillani ja elättää itse perheeni, en muiden rahoilla.

Minua ällöttää ajatuskin siitä, että olisin joku sosiaalipummi täysin vapaaehtoisesti.

Silti ajatus siitä, että tämä olisi ainoa tilaisuuteni saada lapsi, tuntuu pahalta ja surettaa. Odottaisin kuitenkin mielelläni että löytäisin kumppanin joka myös tahtoo lapsia ja parempaa elämäntilannetta, että olisi töitä, koulutus ja tukiverkostot kunnossa.

Ap

Vierailija
11/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos olisin tilanteessasi, ajattelisin vakavasti lapsen pitämistä! Siskollani oli aikoinaan sama tilanne, varattuna aika aborttiin, mutta ei kyennyt tekemään sitä... Niinpä syntyi pieni poika, joka on nyt ihana 15-vuotias! Kohtelias ja fiksu poika, vaikka kasvoi yksinhuoltajaäidin kanssa. Toki hänellä on rakastava äidin perhe. Joskus mietin tätinä, mitä jos tuota ihanaa poikaa ei olisi...

Tsemppiä ja voimia!

Vierailija
12/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen siitä edellisestä aloituksesta jo huomasi (ja siihenkin asiasta kommentoin), että haluat lapsen pitää. Ja silloin et kuuntele muita vaan pidät lapsesi. Jos olet varma, että et työllisty kunnon ammattiin, ei se ”oikea aika” lapselle ole ihan heti tulossakaan. Ja sinun sairauksillasi sitä lasta ei välttämättä saa sitten, kun kokee ajan oikeaksi. Ja isän ei tarvitse olla mukana lapsen elämässä, jos ei halua, mutta taloudellisesta vastuustaan toivottavasti silti ottaa kopin. Kun avoimesti kerrot jo raskauden aikana neuvolassa huolesi, saat apua ja tukea. Neuvolan kautta löydät myös verkostoa, erilaisten perhekerhojen ja vertaistuen kautta saatat saada jopa uusia ystäviä. Onnea vielä kerran ja usko itseesi. Hyvin se menee!

Vierailija
13/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeä kannattaa kuunnella, mutta tässä asiassa ehkä kannattaa kuunnella eniten sydäntä. Pidä lapsi jos haluat lapsen. Tilanteesi ei ole mitenkään mahdoton eikä abortti ole välttämätön.

Vierailija
14/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin täysin yksin tämän lapsen kanssa.

Lapsen isä sanoi ettei ole kiinnostunut ja toivoo aborttia, kuten muukin lähipiirini.

Tuloni muodostuvat asumistuesta ja opintotuesta, viikkobudjettini ruokaan on 5e ja loput menee puhelinlaskuun. Elän täysin kädestä suuhun.

Tämä on välttämätön paha tässä tilanteessa, lapsi ei ole välttämätön, joten mielelläni en sellaista ottaisi muiden rahoilla kasvatettavaksi, se sotii omia arvojani vastaan aborttiakin enemmän.

Ap

Vierailija
15/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsehillintä se petti

Vierailija
16/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ei ole myöskään töissä vaan opiskelee, opinnot kestävät vielä vuosia.

Hänellä ei olisi mitenkään varaa auttaa lapsen kanssa taloudellisesti enkä halua että hän joutuu vaikeuksiin vain minun itsekkään asenteeni vuoksi.

Ap

Vierailija
17/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat arvot aloittajalla jos raha menee lapsen edellä ja oma maine on lapsen henkeä tärkeämpi... älä lisäänny jooko

Vierailija
18/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin täysin yksin tämän lapsen kanssa.

Lapsen isä sanoi ettei ole kiinnostunut ja toivoo aborttia, kuten muukin lähipiirini.

Tuloni muodostuvat asumistuesta ja opintotuesta, viikkobudjettini ruokaan on 5e ja loput menee puhelinlaskuun. Elän täysin kädestä suuhun.

Tämä on välttämätön paha tässä tilanteessa, lapsi ei ole välttämätön, joten mielelläni en sellaista ottaisi muiden rahoilla kasvatettavaksi, se sotii omia arvojani vastaan aborttiakin enemmän.

Ap

Lapsen isä on taloudellisessa vastuussa lapsestaan. Sen lisäksi saat lapsilisät, hoitotuen ja nuo nyt olevat tuet. Pärjäät kyllä. Kotiäiti ei ole sosiaalipummi, kaikki saa nuo em. tuet vaikka olisi hyväpalkkaisessa työssäkin. Jokainen kasvattaa lapsensa itse, yhteiskunta antaa siihen vain pienen rahallisen tuen, joten sitä älä ainakaan mieti.

Vierailija
19/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä ei ole myöskään töissä vaan opiskelee, opinnot kestävät vielä vuosia.

Hänellä ei olisi mitenkään varaa auttaa lapsen kanssa taloudellisesti enkä halua että hän joutuu vaikeuksiin vain minun itsekkään asenteeni vuoksi.

Ap

Ihan hän on ollut lasta kanssasi tekemässä, ei sen pitäminen ole itsekästä. Jos hänellä ei juuri nyt ole rahaa auttaa rahallisesti, elarit maksaa Kela.

Vierailija
20/86 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlainen tilanne ikäisenäsi, ja painostuksesta tein abortin. Olen nyt 21-vuotias ja olen siitä edelleen katkera enimmäkseen äidilleni, että hän teki kaikkensa pakottaakseen minut keskeyttämään raskauden, sai poikaystävänikin painostukseen mukaan pelottelemalla häntä. Vaikka poikaystävänikin oli keskeytyksen kannalla, kokee hänkin että äidiltäni tullut painostus oli kovaa. Ei ikinä saisi painostaa ketään vain oman hyvän vuoksi. Se on itsekästä.

Niin, että älä todellakaan anna kenenkään painostaa sinua tuossa päätöksessä. Tee niin kuin sydämesi sanoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi