Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mielestänne vanhempaa rankaista, jos vauva tippuu hoitopöydältä ja kuitenkin on ollut vieressä? Tuli mieleen tuosta Ahvenanmaan tapauksesta..

Vierailija
09.05.2021 |

Eikö sen pitäisi riittää rangaistukseksi, että saa vuosia kestävän syyllisyyden ja tunteen epäonnistumisesta.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä tilanne, paha arviointivirhe, joka nyt kostautui. Aika moni vanhempi on varmaan jättänyt lapsensa silmänräpäykseksi vahtimatta pakottavassa tilanteessa, luottaen hyvään tuuriin, ja yleensä ei satukaan mitään, mutta sitten kun sattuu, niin sitä kurjempi sitten.

Vai että on normaalia jättä 8 kk vanha vauva vartioimatta pesukoneen päälle? Sanoa vaan, että voi voi, kyllä ne muutkin? Mikä on ollut sellainen pakottava tilanne, että siitä vierestä lähdetään kauemmaksi?

No vaikka jos on kaksoset tai muuten useampia pieniä lapsia niin ei huomio riitä joka suuntaan ja joutuu tekemään äkkivalinnan. Tästä ei ollut toki alkuperäisessä tapauksessa kyse.

Vierailija
42/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvojen ja pienten lasten kanssa voi käydä vaikka mitä, meidänkin poika tippui syöttötuolista ja sai myös kaadettua syöttötuolin, sohvalta turvalleen pöydän kulmaan ym.

Tuo syöttötuoli oli vielä sellainen mammojen ykköstuoli, triptrap tai vastaava.

Möin sen pois torissa ja hullut akat kävivät siitä huutokauppaa että saivat sen.

Tilalle ostin ikean halvimman, siitä ei helposti kiivennyt pois ja ei lähtenyt kaatumaan vaan liukui lattialla kun potki pöydän reunasta jaloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitten mistään rikoksesta tarvitse rangaista, kun on se syyllisyyden tunne.

Miksi omaan lapseen kohdistuva rikos olisi jotenkin poikkeusasemassa? Sehän on vain rikosoikeudellista syyllisyyttä lisäävä tekijä, että kohdistaa väkivaltaa sellaiseen ihmiseen, jonka hyvinvoinnista on erityisessä vastuussa.

Syyllisyys voi olla mammalla aika vähäistä, joten rangaistus tulee olla huomattava ja perheen tulee päätyä seurantaan.

Eikö tämä tapaus ollut n. 3v sitten? Todettu silloin, että olosuhteet kunnossa! En puolustele tekoa, mutta eiköhän äidin kokema syyllisyys ja pitkällinen oikeusprosessi ole ollut ja on kauhea.

Vierailija
44/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän poliisitutkinta alkaa, kuten pitääkin mutta syytteeseen laitto ja syyllisyyden toteaminen on eri asia. Jos tahallisuutta ei ollut eikä erityistä törkeää huolimattomuutta, en näe syytettä aiheellisena ja rangaistusta.

Vierailija
45/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin mietin tuota asiaa. Päädyin, että pitää rangaista. Vauva oli niin vanha jo, että on selvää että tuossa on otettu tietoinen riski.

Tosin, jos tätä vertaa esim. 14- 16-vuotiaiden vanhempien luona asuvien nuorten raakoihin väkivallantekoihin (varsinkin yön aikana tapahtuneisiin) jopa tappoihin ja murhiin, joissa vanhempia ei edes syytetä kasvatusvastuun laiminlyönnistä ja (muille vaarallisen) alaikäisen jättämisestä valvomatta yöaikaan (jos vanhempi ei ole huomannut lapsessaan huolestuttavia piirteitä niin eipä ole paljon lapsen kanssa ollut).

Niin siihen nähden onhan se erikoista, että vahingosta, jossa lapsi putoaa vaipanvaihdon yhteydessä, tuomitaan.

14-16 -vuotiaat osaavat ajatella omilla aivoillaan ja selviävät ilman aikuisen holhoamista. Vuoden ikäinen vauva on täysin riippuvainen muiden huolenpidosta.

Vierailija
46/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpa täällä päinvastaisia mielipiteitä. Samasta aiheesta oli keskustelua eräässä Facebook-ryhmässä, jossa järjestään kaikki kommentoijat olivat sitä mieltä, että on väärin rankaista puhtaasta vahingosta. Ryhmässä oli jaettu vastaavia omakohtaisia kokemuksia ja moni kiitteli siitä, että lääkärit olivat suhtautuneet empaattisesti ja lohduttaneet, että kaikille sattuu joskus virheitä. Jopa heillä itsellään oli saattanut lapsi pudota pienenä ilman vakavia seuraamuksia. Varmasti tuntuu jo valmiiksi pahalta äidistä, joten lisäsyyttely ei helpota tilannetta. Ymmärrän, jos sossu olisi todennut kotioloissa jotain poikkeavaa ja lapsen kehitykselle haitallista, mutta näin ei tässä tapauksessa ollut.

Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta mummoni kaatoi aikoinaan vahingossa kuumaa teevettä, jotka lensivät 4v pikkuveljeni päälle. Jos vastaavaa tapahtuisi nykypäivänä, siitä tulisi varmasti syyte ja sakot maksettavaksi. Onneksi ei käynyt pahemmin ja veli selvisi lievillä palovammoilla. Sinänsä ymmärrettävää tutkia tilanne kunnolla, koska voi olla hankala todistaa jonkin tilanteen olleen vahinko. Menee kuitenkin vähän yli noi vahingonkorvaukset.

Vierailija
47/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli myös mieleen, että oon itse pienenä tippunut vaunuista laiturilla, vaikka äitini oli ihan vieressä. :D Oltiin käymässä tätini rippileirillä vierailupäivänä ja yhtäkkiä kuului kunnon kopsahdus. Lapset, jopa vauvat, voivat olla nopeita liikkeissään ja vaikka olisi kuinka tarkkana, vahinkoja voi sattua. Olisin todella kiukkuinen näin vanhemmalla iällä, jos äidilleni olisi langetettu tuosta jokin syyte, koska tilanteessa ei ollut mitään tahallista.

Vierailija
48/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin mietin tuota asiaa. Päädyin, että pitää rangaista. Vauva oli niin vanha jo, että on selvää että tuossa on otettu tietoinen riski.

Tosin, jos tätä vertaa esim. 14- 16-vuotiaiden vanhempien luona asuvien nuorten raakoihin väkivallantekoihin (varsinkin yön aikana tapahtuneisiin) jopa tappoihin ja murhiin, joissa vanhempia ei edes syytetä kasvatusvastuun laiminlyönnistä ja (muille vaarallisen) alaikäisen jättämisestä valvomatta yöaikaan (jos vanhempi ei ole huomannut lapsessaan huolestuttavia piirteitä niin eipä ole paljon lapsen kanssa ollut).

Niin siihen nähden onhan se erikoista, että vahingosta, jossa lapsi putoaa vaipanvaihdon yhteydessä, tuomitaan.

14-16 -vuotiaat osaavat ajatella omilla aivoillaan ja selviävät ilman aikuisen holhoamista. Vuoden ikäinen vauva on täysin riippuvainen muiden huolenpidosta.

Siinä on tapahtunut paljon kasvamista ja kehittymistä vuosien varrella. Ei ne väkivaltapiirteet tyhjästä tule. Nykyaikana valitettavan tyypillistä ajattelua, ettei vanhempien tarvitse kasvattaa ja huolehtia lapsistaan. Siinä on sekä tekijöiden että uhrin elämät pilalla.

Vierailija
49/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuonikäisen sitoa pehmustettuun häkkiin ettei varmasti omilla liikkeillään pääse rikkomaan itseään? Ihan kohtuutonta rankaista äitiä, jos lapsi satuttaa itse itsensä. Oppiipahan olemaan rimpuloimatta. 

Vierailija
50/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei koskaan voi tietää etukäteen, koska vauva päättää tehdä ensimmäisen käännöksensä selältä mahalleen. Tai päinvastoin.

Totta. Siksi vauvaa ei jätetä edes hetkeksi yksin hoitopöydälle vaikka hän ei osaisi kääntyä.

Tässä keskustelun aiheuttaneessa tapauksessa vauva oli kuitenkin jo 8 kk ikäinen. Hän osasi kääntyä ja nousta istumaan. Yritti myös nousta seisomaan.

Kaikki eivät edes uskalla sen ikäiselle vaihtaa vaippaa hoitopöydällä.

En uskaltanut minäkään. Vauva kääntyili sen ikäisenä niin nopeasti vaipan vaihdon aikana. Yritti Myös kontata karkuun vaikka hänestä piti kiinni.

Vierailija
51/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvojen ja pienten lasten kanssa voi käydä vaikka mitä, meidänkin poika tippui syöttötuolista ja sai myös kaadettua syöttötuolin, sohvalta turvalleen pöydän kulmaan ym.

Tuo syöttötuoli oli vielä sellainen mammojen ykköstuoli, triptrap tai vastaava.

Möin sen pois torissa ja hullut akat kävivät siitä huutokauppaa että saivat sen.

Tilalle ostin ikean halvimman, siitä ei helposti kiivennyt pois ja ei lähtenyt kaatumaan vaan liukui lattialla kun potki pöydän reunasta jaloilla.

Juu meillä kanssa sama syöttötuolin kanssa, tosin poika oli vöissä ja onnistu ponnistamaan pöydänreunasta ja tuoli kippasi. Oli onneksi ahdas väli eikä jysähtänyt lattiaan kun keittiön taso oli takana. Puri vain kieleen.

Ikean syöttötuoli tuli tilalle.

Mutta että 8kk pöydällä etkä ole vieressä. 8kk ei voi laittaa sitteriinkään ilman vöitä.

Vierailija
52/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli myös mieleen, että oon itse pienenä tippunut vaunuista laiturilla, vaikka äitini oli ihan vieressä. :D Oltiin käymässä tätini rippileirillä vierailupäivänä ja yhtäkkiä kuului kunnon kopsahdus. Lapset, jopa vauvat, voivat olla nopeita liikkeissään ja vaikka olisi kuinka tarkkana, vahinkoja voi sattua. Olisin todella kiukkuinen näin vanhemmalla iällä, jos äidilleni olisi langetettu tuosta jokin syyte, koska tilanteessa ei ollut mitään tahallista.

Entä jos sinulle olisi aiheutunut pysyvä vamma, niinkuin tälle hoitopöydältä tipahtaneelle vauvalle?

Olisitko silloinkin sitä mieltä, että vshinkohan se vain oli?

Entä jos naapurin pappa ajaisi vahingossa autolla lapsesi päälle? Ajattelistko silloinkin, että vähinkohan se vain oli?

Vierailija
53/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi lapsi oppi kääntymään aiemmin kuin isosisarensa ja tämä selvisi minulle, kun kiepahti hoitopöydän reunan yli! Olin   kyykistynyt ottamaan hoitopöydän alaosassa olevasta korista  puhdasta bodya ja kun suoristin selkäni, näin kuin hidastetussa filmissä miten tyttö kierähtää! Oli muistaakseni 4kk silloin. Koppasin  kiinni ja selvittiin järkyttyneellä itkulla, äidin ja vauvan.

Vierailija
54/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö sukelsi puolitoistavuotiaana rattaista pää  edellä torin mukulakivitykseen, oltiin markkinoilla. Vyöt oli kiinni mutta niin vaan likka kiemurteli itsensä niistä irti ja kops! Olin just tutkimassa yhtä rannekorua enkä huomannut mitä selän takana tapahtuu.  Joku nainen  juoksi siihen ja huusi että hän on ensihoitaja ja älä nosta sitä lasta!  Maassa oli verta. Ambulanssi tuli sitten paikalle ja mulla meni siinä vaiheessa sokista hetkeksi vintti pimeeksi, olin saanut jotain rauhottavia.

Tytöllä puhkesi 6vuotiaana epilepsia, mutta ei kuulemma pitäisi liittyä tuohon putoamiseen.

Vierailija
55/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempi lapsi oppi kääntymään aiemmin kuin isosisarensa ja tämä selvisi minulle, kun kiepahti hoitopöydän reunan yli! Olin   kyykistynyt ottamaan hoitopöydän alaosassa olevasta korista  puhdasta bodya ja kun suoristin selkäni, näin kuin hidastetussa filmissä miten tyttö kierähtää! Oli muistaakseni 4kk silloin. Koppasin  kiinni ja selvittiin järkyttyneellä itkulla, äidin ja vauvan.

En ymmärrä, miten kenellekään tulee mieleen jättää 4 kuukauden ikäistä sekunniksikaan vahtimatta hoitopöydällä. Paljon pienemmätkin saattaa kierähtää alas.

Vierailija
56/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, onpa täällä päinvastaisia mielipiteitä. Samasta aiheesta oli keskustelua eräässä Facebook-ryhmässä, jossa järjestään kaikki kommentoijat olivat sitä mieltä, että on väärin rankaista puhtaasta vahingosta. Ryhmässä oli jaettu vastaavia omakohtaisia kokemuksia ja moni kiitteli siitä, että lääkärit olivat suhtautuneet empaattisesti ja lohduttaneet, että kaikille sattuu joskus virheitä. Jopa heillä itsellään oli saattanut lapsi pudota pienenä ilman vakavia seuraamuksia. Varmasti tuntuu jo valmiiksi pahalta äidistä, joten lisäsyyttely ei helpota tilannetta. Ymmärrän, jos sossu olisi todennut kotioloissa jotain poikkeavaa ja lapsen kehitykselle haitallista, mutta näin ei tässä tapauksessa ollut.

Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta mummoni kaatoi aikoinaan vahingossa kuumaa teevettä, jotka lensivät 4v pikkuveljeni päälle. Jos vastaavaa tapahtuisi nykypäivänä, siitä tulisi varmasti syyte ja sakot maksettavaksi. Onneksi ei käynyt pahemmin ja veli selvisi lievillä palovammoilla. Sinänsä ymmärrettävää tutkia tilanne kunnolla, koska voi olla hankala todistaa jonkin tilanteen olleen vahinko. Menee kuitenkin vähän yli noi vahingonkorvaukset.

Mä oon tavallaan ihan samaa mieltä, mutta toisaalta jos pitää paikkansa että vauva tässä tapauksessa on 8kk vanha ja jätetty käsienpesun ajaksi yksin pesukoneen päälle, niin siinä on kyllä jo tietoisesti otettu aika iso riski putoamisesta. En tarkoita, että teko olisi tahallinen, mutta melko törkeää huolimattomuutta kuitenkin.

Vierailija
57/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sinulle olisi aiheutunut pysyvä vamma, niinkuin tälle hoitopöydältä tipahtaneelle vauvalle?

Olisitko silloinkin sitä mieltä, että vshinkohan se vain oli?

Entä jos naapurin pappa ajaisi vahingossa autolla lapsesi päälle? Ajattelistko silloinkin, että vähinkohan se vain oli?

Kyllä, olisin edelleen samaa mieltä. Mielestäni vahinko on vahinko ja siitä on turha syyllistää vanhempaa. Jälkiviisastelu on helppoa, mutta ei se sitä tapahtunutta poista tai muuksi muuta. Uskallan väittää, että kukaan - et edes sinä - ei pysty suojelemaan lastaan 24/7 mahdollisilta vaaroilta ja se on sitten huonoa tuuria, jos hetkellisen huomioimattomuuden aikana sattuu jotain tällaista. Ihan yhtä lailla vastaavaa voisi sattua vaikkapa ruokakaupassa sillä aikaa, kun kurottelee jotain tuotetta ylähyllyltä ja huomio on muutaman sekunnin siinä tekemisessä. 

Myös naapurin pappa -esimerkkisi kohdalla ajattelisin, että turha potea katkeruutta, jos kyseessä olisi oikeasti vahinko. Raskasta ja energiaa vievää osoittaa syyllistävällä sormella ihmisiä, joiden tarkoitus ei ole aiheuttaa pahaa. Itse saan ainakin rauhan siitä, että kykenee antamaan anteeksi. Toki tienkäyttäjän tulisi olla aina tarkkaavainen ja huomioida ympäröivä liikenne, mutta kuten sanottu, lapset yllättävät nopeudellaan.

Vierailija
58/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla putosi 2kk ikäinen lapsi. Vaikka pidin lasta toisella kädellä kiinni.

Vierailija
59/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksia sattuu. Tuttavaperheen vauvalta murtui reisiluu, kun hän oli isänsä sylissä ja isä horjahti kellarin portaista alas. Isältä murtui käsivarsi.

Vierailija
60/70 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on tyhmiä.