Pitääkö mielestänne vanhempaa rankaista, jos vauva tippuu hoitopöydältä ja kuitenkin on ollut vieressä? Tuli mieleen tuosta Ahvenanmaan tapauksesta..
Eikö sen pitäisi riittää rangaistukseksi, että saa vuosia kestävän syyllisyyden ja tunteen epäonnistumisesta.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei koskaan voi tietää etukäteen, koska vauva päättää tehdä ensimmäisen käännöksensä selältä mahalleen. Tai päinvastoin.
Joo, jos vauva on 2 kk. Tämä oli jo 8 kk eli kyllä siinä on jo todella törkeästä huolimattomuudesta kyse.
Todellakin. 8 kk vauva voi jo kävelläkin, joten ihan varmasti myös pyörähtää. Lapsi pois tuollaiselta äidiltä. Jos olisin lapsen isä, niin en jättäisi lastani enää tämän mamman kanssa keskenään.
Näin juuri, meinasinkin tulla kertomaan että meillä 8 kk jo kävelee. Ja lähes kaikki vauvat vähintään istuu ja konttaa/ryömii tuossa iässä. Ei tässä ole mistään parikuisesta pötkylästä kyse, joka vasta harjoittelee niitä ensimmäisiä kääntymisiä.
Minun tytär kiipesi itse syöttötuoliin.. Jatkoi sujuvasti matkaa selkänojan yli ja putosi pää edellä kohti laattalattiaa.
Sain viime hetkellä nilkasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei koskaan voi tietää etukäteen, koska vauva päättää tehdä ensimmäisen käännöksensä selältä mahalleen. Tai päinvastoin.
Joo, jos vauva on 2 kk. Tämä oli jo 8 kk eli kyllä siinä on jo todella törkeästä huolimattomuudesta kyse.
Todellakin. 8 kk vauva voi jo kävelläkin, joten ihan varmasti myös pyörähtää. Lapsi pois tuollaiselta äidiltä. Jos olisin lapsen isä, niin en jättäisi lastani enää tämän mamman kanssa keskenään.
Samaa ajattelin. Siinä on ollut äidillä tärkeämpää juttuja kuin vauva mielessä. Luottoa ei enää löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitten mistään rikoksesta tarvitse rangaista, kun on se syyllisyyden tunne.
Miksi omaan lapseen kohdistuva rikos olisi jotenkin poikkeusasemassa? Sehän on vain rikosoikeudellista syyllisyyttä lisäävä tekijä, että kohdistaa väkivaltaa sellaiseen ihmiseen, jonka hyvinvoinnista on erityisessä vastuussa.
Syyllisyys voi olla mammalla aika vähäistä, joten rangaistus tulee olla huomattava ja perheen tulee päätyä seurantaan.
Miten noin iso vauva edes on laskettu pesukoneen päälle? 8 kuukautinenhan huitoo ja liikkuu joka suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri, meinasinkin tulla kertomaan että meillä 8 kk jo kävelee. Ja lähes kaikki vauvat vähintään istuu ja konttaa/ryömii tuossa iässä. Ei tässä ole mistään parikuisesta pötkylästä kyse, joka vasta harjoittelee niitä ensimmäisiä kääntymisiä.
Ja äiti on tiennyt tämän asian hyvin. Jos 8 kk lapsi on hyvin meneväistä sorttia, niin vaipanvaihto tapahtuu lattialla. Siinä ei pääse tapahtumaan isoja vahinkoja, kun lapsi lähtee pyörähtämään.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä rankaista jos on jo lastensuojelu todennut että näillä on kaikki kunnossa, mutta kaikkien muiden pitäisi ottaa tästä opiksi ja neuvolassa olisi hyvä valistaa ettei saa kääntyä hetkeksikään kun lapsi on hoitopöydällä.
Minun lapsi oli 4 kk kun huomasin ettei sitä hoitopöytää vaan voi käyttää. Vaikka olin ihan lähellä ja vauvaan päin niin silti se yritti siitä pois.
Lapsi oli jo 8 kk vanha. Ja todellakin pitää rangaista äitiä. Neuvolassa valittamisen ovat yhtä tyhjän kanssa, jos äitiä ei vauva kiinnosta. Huostaanotto olisi paras vaihtoehto.
Kyllä. Enennen vaipan vaihdon aloittamista tulee varmistaa, että kaikki on käden ulottuvilla ettei joudu edes silmän räpäytyksen ajaksi kääntämään selkäänsä. Itse tosin vaihdoin vaipan aina lattialla.
Ikävä tilanne, paha arviointivirhe, joka nyt kostautui. Aika moni vanhempi on varmaan jättänyt lapsensa silmänräpäykseksi vahtimatta pakottavassa tilanteessa, luottaen hyvään tuuriin, ja yleensä ei satukaan mitään, mutta sitten kun sattuu, niin sitä kurjempi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eipä rangaistus tapahtunutta muuta, mutta aika tampio pitää olla jos jättää vauvan valvomatta tasolle josta on mahdollista pudota. Jos valvoo kunnolla, vauva ei putoa!
Jos edes rangaistus ei saa äitiä muuttamaan mitään, niin onko viisasta, että lapsi on hänen hoidossaan? Kuinkakohan monta muuta vaaratilannetta onkaan sattunut tätä ennen?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tilanne, paha arviointivirhe, joka nyt kostautui. Aika moni vanhempi on varmaan jättänyt lapsensa silmänräpäykseksi vahtimatta pakottavassa tilanteessa, luottaen hyvään tuuriin, ja yleensä ei satukaan mitään, mutta sitten kun sattuu, niin sitä kurjempi sitten.
Vai että on normaalia jättä 8 kk vanha vauva vartioimatta pesukoneen päälle? Sanoa vaan, että voi voi, kyllä ne muutkin? Mikä on ollut sellainen pakottava tilanne, että siitä vierestä lähdetään kauemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä rankaista jos on jo lastensuojelu todennut että näillä on kaikki kunnossa, mutta kaikkien muiden pitäisi ottaa tästä opiksi ja neuvolassa olisi hyvä valistaa ettei saa kääntyä hetkeksikään kun lapsi on hoitopöydällä.
Minun lapsi oli 4 kk kun huomasin ettei sitä hoitopöytää vaan voi käyttää. Vaikka olin ihan lähellä ja vauvaan päin niin silti se yritti siitä pois.
Lapsi oli jo 8 kk vanha. Ja todellakin pitää rangaista äitiä. Neuvolassa valittamisen ovat yhtä tyhjän kanssa, jos äitiä ei vauva kiinnosta. Huostaanotto olisi paras vaihtoehto.
On kaksi vaihtoehtoa:
1)olet hormoneissa ja arviointikyky ja suhteellisuudentaju ovat heikentyneet
2) haluaisit olla sossu, muttet päässyt sinne töihin, nyt pääset vauva.fi:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä aivokuolleita tuuriinluottajia kieltämättä näkee vähän siellä täällä, eriyisesti liikenteessä. Sitten tosiaan saadaan lukea näitä "kurjia" uutisia.
Niin, ja en ole koskaan jättänyt lastani edes silmänräpäykseksi vaaraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaksi vaihtoehtoa:
Olen äiti. ❤ Lapseni ovat olleet minulle tärkeämpiä kuin kännykkä.
Itsekin mietin tuota asiaa. Päädyin, että pitää rangaista. Vauva oli niin vanha jo, että on selvää että tuossa on otettu tietoinen riski.
Tosin, jos tätä vertaa esim. 14- 16-vuotiaiden vanhempien luona asuvien nuorten raakoihin väkivallantekoihin (varsinkin yön aikana tapahtuneisiin) jopa tappoihin ja murhiin, joissa vanhempia ei edes syytetä kasvatusvastuun laiminlyönnistä ja (muille vaarallisen) alaikäisen jättämisestä valvomatta yöaikaan (jos vanhempi ei ole huomannut lapsessaan huolestuttavia piirteitä niin eipä ole paljon lapsen kanssa ollut).
Niin siihen nähden onhan se erikoista, että vahingosta, jossa lapsi putoaa vaipanvaihdon yhteydessä, tuomitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaksi vaihtoehtoa:
Olen äiti. ❤ Lapseni ovat olleet minulle tärkeämpiä kuin kännykkä.
Niin epäilinkin sinun olevan ja siksi kirjoitin hormoneista. Onneksi päätöksiä tekevät ammattilaiset, ei av-mammat.
Tuliko teistä kukaan ajatelleeksi, että äiti olikin ehkä pahoinpidellyt vauvaansa, jolloin tältä murtui reisiluu. Ja äiti kertoi tilanteen sattuneen niin, että vauva oli pudonnut hoitopöydältä?
En todellakaan kannata että joka vahingosta rangaistaan. Vahinkoja ei voida täysin estää. Ne vahingonkorvauksetkin ovat hölmö juttu, koska ne ovat myös vauvan hoidosta pois.
Ei kai sitten mistään rikoksesta tarvitse rangaista, kun on se syyllisyyden tunne.
Miksi omaan lapseen kohdistuva rikos olisi jotenkin poikkeusasemassa? Sehän on vain rikosoikeudellista syyllisyyttä lisäävä tekijä, että kohdistaa väkivaltaa sellaiseen ihmiseen, jonka hyvinvoinnista on erityisessä vastuussa.