Amorion-antibiootti ja paha allerginen ihoreaktio!!!
Onko kellään ollut? Millaista ihottumaa ja kauanko kesti?
Mulla aivan mielettömän paha reaktio ja epätoivo iskee:(
Ilmeisesti melko yleistä tämän lääkkeen kohdalla!
Kommentit (48)
myöhemmin neuvolassa nl-täti ihmetteli, että vieläkö tuota määrätään, kun niin moni saa siitä allergisen reaktion?
aiheuttama ihoreaktio virusinfektion yhteydessä on kymmeniä kertoja yleisempi kuin antibioottiallergia. Yleensä penisilliinin ja sen johdannaisten välttäminen tästä syystä on aivan turhaa.
ja kesti muistaakseni viikon verran.
Nyt sitten aina täytyy muistaa kirjata ylös, että olen allerginen amoksisilliinille.
Hei,
Olen 36 -vuotias mies. Minulla todettiin välikorvan tulehdus. Siihen määrättiin AMORION -antibiootti. Söin 7 päivän kuurin (päivässä 2X750mg) loppuun ja korvatulehdus kaikkosi jo ennen kuurin loppumista pois. Mutta sitten tapahtui.
Toisena päivänä kuurin loppumisesta huomasin että punainen ihottuma oli vallannut kaulani, hartiani ja yläkropan muutenkin. Olin täynnä pieniä punaisia pisteitä noilla alueilla ja kaulassa oli punaisia läiskiäkin. Soitin 112:seen. Sanoin että mulla oli juuri loppunut antibiootti. AMORION aiheuttaa monesti tuollaisen allergisen reaktion kuurin loputtua mikä tarkoittaa sitä että toista kertaa AMORIONIA ei tule enää ikinä ottaa. En ollut koskaan saanut AMORION -antibioottia joten en tiennyt olevani allerginen sille. Koska minulla ei ollut hengenahdistusta eikä kutinaakaan, minulle sanottiin että aika parantaa sen pois ehkä noin viikossa kahdessa. Voi kuulemma mennä kuukausiakin. Kolmantena päivänä ihottuma oli levinnyt lantiolle ja vatsaan ja selkään sekä myös käsiin ja jalkoihin. Pahimmat paikat olivat kyynärvarsien sisäpinnat sekä reisien sisäpinnat. Ne olivat täynnä punaisia täpliä ja näytti pahalta ja vaaralliselta. Soitin taas eikä muuta neuvoa annettu kuin odottaa ihottuman menoa pois. Söin jo silloin kevätallergiaani TELFAST 120 mg joten se varmaan auttoi myös ihottumaan. Sitten viikon sisällä ihottuma alkoi hälvetä siten että ensin punaiset täplät hävisitä kaulasta ja yläkropasta johon olivat ensimmäisenä tulleet. Kädet ja jalat taistelivat pitkään punaisina. Mutta 8 päivää ihottuman huomaamisesta olen nyt terve tuolta osin eli ei enää ihottumaa. Eli voin todeta, että kannattaa odottaa vaikka tilanne näyttäisi pahalta. Kyllä se ihottuma voi lopulta lähteä ihan jossain 10 päivässä pois vaikka alkutilanne olisi pahankin näköinen. Itse söin tuota TELFASTIA sekä laitoin BELOCON kortisoni rasvaa käsiin ja jalkoihin kolmena iltana.
Mitä opin? On tärkeää merkitä ylös jatkon kannalta että minulle ei määrätä enää AMORIONIA tai sen aineita sisältäviä lääkkeitä. Olen myös SULFALLE allerginen.
Haluan rohkaista että kyllä se ihottuma voi lähteä pois kun allergisuutta aiheuttava aine poistuu elimistöstä.
Eilen illalla alkoivat reidet syyhytä myöhään nukkumaan mennessä. Aamulla katsoin ja reisissä oli nokkosmaisia nyppylöitä, samoin selässä ja ranteissa. Avasin tämän sivun tietoa hakeakseni. Eilen oli perjantai ja maanantaina oli viimeinen antibioottikuuri, joten sen täytyy olla peräisin siitä lääkkeestä, lääkkeen nimialkoi A-kirjaimella, en muista tarkemmin ja pakkaus on jo roskissa ja reseptiä ei ole koska se on apteekista noudettu E-reseptillä ja nyt on lauantai joten sitä ei voi tarkistaa tänään.
Nyt pitää odotella, että näpyt häviävät ja toivoa myös etteivät tule kasvoihin. Maanantaina viimeistään pitää kääntyä lääkärin puoleen jos vaivaa niistä vielä on.
Tämä antibioottin antaminen on tulos siitä, että lääkäri jolta sain E-reseptin, on liettualainen ja hän ei osannut suomen kieltä kunnolla ja meillä oli kieliongelmia puolin jos toisin. Hän kyllä kysyi "olenko allerginen antibiootille" tietoon merkitty joskus papereihini, kun olen lähes 50 v. sitten saanut penisilliinikuurin ihottumaan, joka oli peräisin hiusväreistä ja siitä tuli kaksinkertainen riesa. Sen jälkeen en ole penisilliiniä halunnut ottaakaan. Kieliongelma ja muisti teki tepposet, että en hoksannut vastata kieltävästi lääkärin kysymykseen antibiootista.....tuloksena nokkosihottuma!!!! Ei ole tarvinnut käyttää antibioottia juuri koskaan enkä hoksannut että antibiootti tarkoittaa penisilliiäniä ovat sama asia....
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 11:12"]
Eilen illalla alkoivat reidet syyhytä myöhään nukkumaan mennessä. Aamulla katsoin ja reisissä oli nokkosmaisia nyppylöitä, samoin selässä ja ranteissa. Avasin tämän sivun tietoa hakeakseni. Eilen oli perjantai ja maanantaina oli viimeinen antibioottikuuri, joten sen täytyy olla peräisin siitä lääkkeestä, lääkkeen nimialkoi A-kirjaimella, en muista tarkemmin ja pakkaus on jo roskissa ja reseptiä ei ole koska se on apteekista noudettu E-reseptillä ja nyt on lauantai joten sitä ei voi tarkistaa tänään.
Nyt pitää odotella, että näpyt häviävät ja toivoa myös etteivät tule kasvoihin. Maanantaina viimeistään pitää kääntyä lääkärin puoleen jos vaivaa niistä vielä on.
Tämä antibioottin antaminen on tulos siitä, että lääkäri jolta sain E-reseptin, on liettualainen ja hän ei osannut suomen kieltä kunnolla ja meillä oli kieliongelmia puolin jos toisin. Hän kyllä kysyi "olenko allerginen antibiootille" tietoon merkitty joskus papereihini, kun olen lähes 50 v. sitten saanut penisilliinikuurin ihottumaan, joka oli peräisin hiusväreistä ja siitä tuli kaksinkertainen riesa. Sen jälkeen en ole penisilliiniä halunnut ottaakaan. Kieliongelma ja muisti teki tepposet, että en hoksannut vastata kieltävästi lääkärin kysymykseen antibiootista.....tuloksena nokkosihottuma!!!! Ei ole tarvinnut käyttää antibioottia juuri koskaan enkä hoksannut että antibiootti tarkoittaa penisilliiäniä ovat sama asia....
[/quote]
Kanta.fi. Sieltä pääsee viikonloppuisinkin katsomaan reseptit. Tarvitset pankkitunnukset tai sirullisen henkilökortin+lukijan tai mobiilivarmenteen.
Meikku sai kanssa amorion kuurin. 5 päivää meni ilman mitään oireita, mutta kun kuudentena päivänä tuli oltua auringossa 4-5 tuntia, niin kaikki aurinkoa saaneet ihokohdat aivan punaisena, muualla punaisia tpliä siellä täällä.
Vaati minulla tuon auringon paisteen, ennen kuin puhkesi. Lykkäsi myö 38,5 - 39 asteen kuumeen ainakin pariksi päiväksi.
Olen allerginen, en käytä missään nimessä. Pahimmillaan jollain kerralla tulee anafylaksia. Kovalla ihottumalla ja kurkun turpoamisella alkoi.
Sain amorionista niin pahan allergiareaktion että jouduin hakeutumaan ensi apuun jossa sain kortisoni piikin ja jouduin olemaan tarkkailussa seuraavaan aamuun. Kefexinistä olen saanut anafylaktisen reaktion. Joten jos on allerginen penisilliinille on olemassa pieni mahdollisuus ristiallergiaan mikä tarkoittaa että on myös allerginen kefalosporiineille, näin minulle kävi.
Osa saa virheellisesti allergiadiagnoosin kun nokkosrokon aiheuttaja onkin ollut itse infektio. Meillä tyttö sai influenssan jälkeen n. viikon kestävän pahan nokkosrokon. Lääkäri kysyi heti antibiootista (jollaista ei ollut syönyt lainkaan). Eli sama reaktio voi tulla sekä viruksesta (tai bakteerista) että antibiootista. Syytä on tietenkin hankala erottaa kun infektio ja antibiootti tietysti liittyvät ajallisesti toisiinsa. Pitäisi testata erikseen onko oikeasti allergiaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Osa saa virheellisesti allergiadiagnoosin kun nokkosrokon aiheuttaja onkin ollut itse infektio. Meillä tyttö sai influenssan jälkeen n. viikon kestävän pahan nokkosrokon. Lääkäri kysyi heti antibiootista (jollaista ei ollut syönyt lainkaan). Eli sama reaktio voi tulla sekä viruksesta (tai bakteerista) että antibiootista. Syytä on tietenkin hankala erottaa kun infektio ja antibiootti tietysti liittyvät ajallisesti toisiinsa. Pitäisi testata erikseen onko oikeasti allergiaa vai ei.
Eihän lääkärit tiedä näistä asioista hölkäsen pöläystä. Poikkeuksetta ne, jotka saavat kunnon reaktion sulfa- tai pensilliiniantibiooteista ovat täynnä loisia ja mikrobeja. Muitakin offendereita on, esim. atsitromysiini voi aiheuttaa pahoja sydänoireita niille joilla verisuonisto on infektoitunut. Tämä tulehdus on yleensä niin matala-asteinen että näkyy selkeästi vain hsCRP:ssä. Sitten meillä on fluorokinoloniantibiootit, jotka ovat erittäin vaarallisia, ja voivat saada ihmisiltä jopa jänteet napsahtamaan poikki, mutta neurologiset oireet ovat tavallisimmat.
Elämäni ainoa allergineb reaktio tuli tuosta lääkkeestä. Oli myös ihan _sairas_ ihoreaktio
Itsellä vuoden isot nokkosihottumat naama yms ja vielä kolmen vuoden jälkeen menee paljon Eloconia koska iho edelleen herkkä ja kehittää noita nokkosia joka puolelle. Ennen Amorion Compia ei mitään iho-ongelmia pariinkymmeneen vuoteen teini-iän pienen finnihyökkäyksen jälkeen.
Keuhkoklamydia aiheuttaa myös IgE-välitteisiä reaktioita, ja ne ovat peräisin syöttösoluista. IgE-välitteistä reaktiota on havaittu runsaasti astmaa sairastavilta.. mutta kukaan ei ole turvassa klamydialta. Paraklamydialajit nimittäin elävät ameeboissa, jotka ovat ympäristömikrobeja.. kun saa ameebatartunnan voi mukana tulla myös klamydiaa.. ja nehän vasta sitkeitä ovatkin. Sydän- ja verisuonitaudeissa myös havaittu IgE-välitteisiä reaktioita jotka spesifisiä keuhkoklamydialle. Sukupuoliteitse leviävä klamydia ei ole yhtä vaarallinen.
Mistä hakea apua, jos on saanut reaktioita useammasta antibioottiryhmästä? Onko minulla siis matala-asteiden infektio verisuonissani, joka pitäisi tutkimuksin todeta? Ameeba? Muuta?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli todella paha reaktio, joka alkoi niin että aamulla huomasin hyttysenpiston näköiset paukamat käsivarsissa. Ne eivät menneet ohi, ja päivän mittaan alkoi leukakin kuumottaa, jolloin menin apteekkiin pyytämään kortisonia. Apteekkari arveli silloin, että kyseessä saattoi olla lääkeallergia, joten soitin lääkärilleni, joka käski heti lopettaa lääkkeen syönnin. Onneksi! Seuraavana yönä niitä paukamia tulikin sitten suunnilleen joka paikkaan: koko pään ja naaman alueelle, niin että toinen silmä turposi umpeen ja ikenetkin alkoivat turvota, koko päänahka kutisi, samoin polvitaipeet, pylly jne. Olin kauttaaltani kamalien kutisevien paiseiden joukossa. Sitte aamulla oolin niin heikossa kunnossa, että oli pakko kutsua lääkäri paikalle. Hän antoi mulle adrenaliinipiikin ja hevoskuurin kortisonia. Lääkityksestä huolimatta kesti viikkotolkulla ennen kuin kaikki paiseet olivat laskeneet eikä uusia enää ilmestynyt. Lopeta siis välittömästi lääkkeen syönti ja soita heti lääkäriin!!!
Kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä hakea apua, jos on saanut reaktioita useammasta antibioottiryhmästä? Onko minulla siis matala-asteiden infektio verisuonissani, joka pitäisi tutkimuksin todeta? Ameeba? Muuta?
Eihän lääkärit nyt tietenkään osaa hoitaa oikein näitä, siksi meillä on niin paljon kroonisia sairauksia. Tilaa jostakin verkkokaupasta antibioottisi.. joku metronidatsoli on hyvä, vedä kuuri sillä, ja katso mitä tapahtuu. Eihän nämä parane viikossa, kuukaudessa tai edes vuodessa, joten kärsivällisyyttä vaaditaan.
Pojalle tuli ekallakerralla aivan mielettömsäti punasia läiskiä ympäri kehos, muistaakseni noin 24 h tuntia sen jälkeen kun kuuri oli jo lopetettu. Kerrottiin tuosta lääärille, kun oli about 1 vuosi tuon jälkeen antamassa samaa ainetta. Sanoi, että mahd siedättynyt. No sama juttu, mutta oireet huomattavasti lievempiä ja hävisi nopeasti, iho-oireet tuli toisellakin kerralla vasta kun kuuri oli jo syöty (tai aivan lopussa). Ehkä kolmannella kerralla oireita ei enään tule...
Oon joutunu viisureiden poistoa ennen ottamaan 4 Amorion antibioottia (500mg) saman tien suusta alas. Ekalla kerralla tuli muutaman päivän päästä ikävä kutiava ihottuma suun ympäristöön ja kaulan alapuolelle ja sitten vielä ranteisiin. Kerroin tästä hammaslääkärissä ja sanoivat ensin että se on se antibiootti mutta sitten ei kuitenkaan kun tuli niin jäljessä tuo ihottuma. Nyt on poistettu toisetkin viisurit toiselta puolen ja sama homma. Maanantaina oli poisto ja jouduin ottamaan antibiootit ennen hampaiden poistoa ja nyt keskiviikkona tuli leukaan ja ranteista alaspäin ikävää ihottumaa. Bebanthenilla oon koittanu hoitaa. Täytyy kyllä huomen aamulla käydä työterveydes että sais jotain vasta-ainetta. En tiedä onko minusta nyt töihinkään kun on tällainen kutiava katastrofi ja olen vielä hyvin näkyvässä työssä asiakaspalvelussa ja fyysisessä sellaisessa.
Minulle tuo kyseinen antibiootti sopii mutta on saanut Tetralysalista tosi pahan allergisen ihoreaktion. Punainen, kutiava ja rakkulainen ihottuma levisi kaikkialle muualle paitsi naamaan. Lisäksi nivelet turposivat ja tulivat kipeiksi. Kortisonivoide ja antihistamiini auttoivat hieman kutinaan, sen lisäksi suurinpiirtein asuin viileällä vedellä täytetyssä ammeessa ja käsissä oli pakko pitää puuvillasormikkaita kun muuten olisin raapinut itseni verille. Ihottuma alkoi hellittää kun lääkeaine oli poistunut elimistöstäni mutta siihen meni kyllä lähes viikko. Ja elinikäinen Tetrasyclinin ja kaikkien sen johdannaisten käyttökielto siitä tuli. Sinunkin kannattaa kysyä lääkäriltäsi että mitkä kaikki lääkkeet ovat sinulta vastedes kiellettyjä sillä yllättävän monet antibiootit voivat olla samaa "juurta" ja pitää siitä kertovaa lappua esim. Kela-korttisi välissä.