Mitkä ovat kliseisimmät hipstermökkeilyyn tarvittavat asiat?
Olemme kolmekymppinen hyvin toimeen tuleva pariskunta Kalliosta ja haluamme aloittaa mökkeilyn. Mitä tulisi ottaa huomioon, että saisimme pienestä piilopirtistämme mahdollisimman hipsterin? Ostimme siis juuri piene 50-luvulla rakennetun kaksikerroksisen mummonmökin pienellä tontilla.
Kommentit (65)
Sieniveitsi ja pajukori sienikoriksi. Ja KAMERA. Sillä ikuistatte harvinaisen tapahtuman: olette löytäneet kokonaisen korillisen suppilovahveroita! Kyllä kaverit Kalliosta peukuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Sisällä vaihdetaan keittiö johonkin toiseen paikkaan siitä missä se on ja kaikki maalataan valkoiseksi.
Ulkona vanhat omenapuut ja perennat revitään pois, piha päällystetään terassilaudoituksella ja ulommaiseen nurkkaan tehdään grillauskatos ja siihen viereen laitetaan runsastyynyinen sohvaryhmä sateelle alttiiksi.
Keskelle terassia palju.
Tämä on keskiluokkaista, ei hipsteriä. Missasit aloituksen idean.
Vierailija kirjoitti:
Perunamaa. Perunan viljely on niin helppoa, että siinä onnistuu cityhipsterikin. Sitten paljon kuvii instaan kaikista vaiheista.
Erilaisia juhlia perunan viljelyn liittyen: istutusjuhla, penkinmullitistalkoot jne.Myös villiyrttien kerääminen ja hyödyntäminen pihapiiristä HOT.
Enpä ole ennen törmännyt ajatukseenen että oma kasvimaa olisi hipsteriä..
Itse lähtisin siitä että hipsteri mökkeilyssä olisi aina joku ylentävä teema. Tehtäisiin täysin japanilaisittain (mutta ei kulttuurista omimista, toki joku mokaa ja tästä saadaan puheenaihe) tai sitten vuosikymmenen mukaan 80- möksä.
Jos te ostitte 50-luvun tuvan niin eiks tää ois se teidän teema sit? Ja huom ei mitään fifyaria tai rockabilly skeidaa, siitä on aitous kaukana. Savutte jokun paapalta lainatulla amerikanautolla, voitte hommaa mökkikuteet vintegeliikeestä, varmaan löytyy Jonkun mummon perintöhuonekalut vähintään kirpparilta ja kuuntelette soittimella lp-levyjä.
Naiset voi kuitenkin feminismi-mielessä tehdä poikkeuksen ja kikattaa sikarilla pihalla sillä välin kun kulinaristimiehet kokkaa keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunamaa. Perunan viljely on niin helppoa, että siinä onnistuu cityhipsterikin. Sitten paljon kuvii instaan kaikista vaiheista.
Erilaisia juhlia perunan viljelyn liittyen: istutusjuhla, penkinmullitistalkoot jne.Myös villiyrttien kerääminen ja hyödyntäminen pihapiiristä HOT.
Tuolla jo joku aikaisemmin kirjoitti, että periaatteessa hipsterit tekee ihan tavallisia juttuja: kuuntelee äänilevyjä, juo erikoisoluita, leipoo taikinajuureen jne. Mutta taipumus on tehdä se sellaisella LOOK_AT_ME asenteella.
Mun isoisä kuuntelee äänilevyjä, mutta ei se siitä viikottain kirjoita paikallislehteen tai käy kajauttamassa naapurille, että nyt lasken neulan, kun alkaa musiikin kuuntelu. Tai kuvaa tätä prosessia kaikista mahdollisista kulmista
Tehkää hieno video, jossa kerrotte, kuinka elätte omavaraisesti, eettisesti ja luonnonmukaisesti pihamaanne vuohenputkilla ja nokkosilla. Näistä superfoodeista teette viherpirtelöä. Sitten kipaisette hakemaan hieman lisäevästä paikkakunnan maatilatorilta, josta voitte ostaa aitoja tuotteita suoraan viljelijältä. Ja jos vuohenputkipirtelöstä jää paha maku suuhun, huuhtokaa se paikallisella käsityöoluella ja netistä tilaamallanne kombutsalla.
Kaikki luonnollisesti raportoidaan someen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla jo joku aikaisemmin kirjoitti, että periaatteessa hipsterit tekee ihan tavallisia juttuja: kuuntelee äänilevyjä, juo erikoisoluita, leipoo taikinajuureen jne. Mutta taipumus on tehdä se sellaisella LOOK_AT_ME asenteella.
Mun isoisä kuuntelee äänilevyjä, mutta ei se siitä viikottain kirjoita paikallislehteen tai käy kajauttamassa naapurille, että nyt lasken neulan, kun alkaa musiikin kuuntelu. Tai kuvaa tätä prosessia kaikista mahdollisista kulmista
äänilevyillä tarkoitan siis vinyylejä.. Mietin tässä samalla pappaa, joka puhuu äänilevykokoelmastaan aina..
Vierailija kirjoitti:
Sieniveitsi ja pajukori sienikoriksi. Ja KAMERA. Sillä ikuistatte harvinaisen tapahtuman: olette löytäneet kokonaisen korillisen suppilovahveroita! Kyllä kaverit Kalliosta peukuttaa!
Kourallisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisällä vaihdetaan keittiö johonkin toiseen paikkaan siitä missä se on ja kaikki maalataan valkoiseksi.
Ulkona vanhat omenapuut ja perennat revitään pois, piha päällystetään terassilaudoituksella ja ulommaiseen nurkkaan tehdään grillauskatos ja siihen viereen laitetaan runsastyynyinen sohvaryhmä sateelle alttiiksi.
Keskelle terassia palju.Tämä on keskiluokkaista, ei hipsteriä. Missasit aloituksen idean.
Jep. samoin tuo samppanja-kommentti. Meni ehkä hipsterit ja jupit sekaisin kirjoittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten vierastan ajatusta yhä. Minä jaan silloin tällöin kuvan hapanjuurileivästä tai siitä omasta kasvimaasta tai itse neulotusta villapaidasta. Koen vaan tällaisen sisällön omakseni, en niinkään niitä uusia autoja, tai hupaisia kuvia lapsista. Miellän itseni ihan tavallikseksi keski-ikää lähestyväksi lähiömammaksi joka haaveilee maallemuutosta. Olenko sittenkin hipsteri? Ja mitä sisältöä siellä somessa sitten saa jaksaa että on "normaali"?
Minulle hipsteri tarkoittaa enemmän flow festari kävijää joka viihtyy urbaaneissa kuppiloissa, tietää uniikkeja pikkuputiikkeja ja pukeutuu kuten hellooks-sivuston tyylitaiturit. Ovat monesti luovalla alalla töissä rai yrittäjiä. Monesti kasvissyöjiä tai vegaaneja kun arvoja haetaan globaalista kestävyydestä. Matkustavat harvinaisiin kohteisiin turistirysien sijan eivätkä juuri edes arvosta mökkeilyä. Eikä siinäkään niin mitään väärää.
80-luvun pyöreä avonainen hiiligrilli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten vierastan ajatusta yhä. Minä jaan silloin tällöin kuvan hapanjuurileivästä tai siitä omasta kasvimaasta tai itse neulotusta villapaidasta. Koen vaan tällaisen sisällön omakseni, en niinkään niitä uusia autoja, tai hupaisia kuvia lapsista. Miellän itseni ihan tavallikseksi keski-ikää lähestyväksi lähiömammaksi joka haaveilee maallemuutosta. Olenko sittenkin hipsteri? Ja mitä sisältöä siellä somessa sitten saa jaksaa että on "normaali"?
Minulle hipsteri tarkoittaa enemmän flow festari kävijää joka viihtyy urbaaneissa kuppiloissa, tietää uniikkeja pikkuputiikkeja ja pukeutuu kuten hellooks-sivuston tyylitaiturit. Ovat monesti luovalla alalla töissä rai yrittäjiä. Monesti kasvissyöjiä tai vegaaneja kun arvoja haetaan globaalista kestävyydestä. Matkustavat harvinaisiin kohteisiin turistirysien sijan eivätkä juuri edes arvosta mökkeilyä. Eikä siinäkään niin mitään väärää.
Hei kuulostaa pahasti siltä, että sulla on veressä hieman hipsteriyttä. Siitä ei kannata huolestua, se on yleisempää kuin uskotkaan.
Ei se hipsteri ihan noi kapeeseen muottiin mene. FLOW.n lisäksi vuodessa on 51 muuta viikonloppua eli kyllä sen hipsterin täytyy nekin täyttää jollain tekemiselle. Mun hipsterifrendeissä on niitä, jotka käy yhtä lailla Berliinissä, laittaa siirtolapuutarhapaikkaa, mökkeilee kilpisjävellä pyöräilee ahvenanmaalla tai kutoo sitä islantilaispaitaa. Ja ehtii siltä siinä välissä ostaa kalliita rytkyjä nousevilta suunnittelijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskelle terassia palju.Tämä on keskiluokkaista, ei hipsteriä. Missasit aloituksen idean.
Hipsterit on keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kuulostaa pahasti siltä, että sulla on veressä hieman hipsteriyttä. Siitä ei kannata huolestua, se on yleisempää kuin uskotkaan.
Ei se hipsteri ihan noi kapeeseen muottiin mene. FLOW.n lisäksi vuodessa on 51 muuta viikonloppua eli kyllä sen hipsterin täytyy nekin täyttää jollain tekemiselle. Mun hipsterifrendeissä on niitä, jotka käy yhtä lailla Berliinissä, laittaa siirtolapuutarhapaikkaa, mökkeilee kilpisjävellä pyöräilee ahvenanmaalla tai kutoo sitä islantilaispaitaa. Ja ehtii siltä siinä välissä ostaa kalliita rytkyjä nousevilta suunnittelijoilta.
Minun maalaiserkku Mikkelistä jakaa nämä samat elämäntavat kun on omalta isoäidiltä opittu. Oma kasvimaa on jo ihan periaatekysymys lapsuudesta asti ja matjojen ja sienten kerääminen verrattavissa pullojen keräämiseen, sitä tehdään että tiedetään mitä saadaan ha säästetään. Ylimääräiset menee vaihdantatalouteen tai myyntiin torille. Asun kaupungissa vaan koska omat vanhemmat muutti tänne. Villapaidat ei ole islantilaispuseroita vaan itse peruskaavalla kuositeltuja malleja joissa on käsvivärjätyt langat ihan suomalaisesta lampaan villasta. Haaveena olisi itse ne vielä kasvattaa ja kehrätä joskus. Flowssa en ole ikinä käynyt, kuuntelen mielummin vanhaa rokkia, en matkaile ulkomailla, suunnittelen ja ompelen omat rytkyni.
Eikös se hipsteri ole ihan suoraan sanasta hip and cool? Eli nimenomaan tuo moderni maailmankansalaisuus? Ettei kaupungin keskiluokka nyt miellä hipsteriyttä vaan väärin?
Oikeat hipsterit mökkeilee Fiskarsissa jne
Heei, 2020 ryhmämääritteitä ei voi ottaa niin kirjaimellisesti. 80-luvulla elettiin vielä tiukasti sen oman viitekehyksen puitteissa ( jupit asui tietyillä alueilla, harrasti kaikki samoja asioita, ajoi Sitä automerkkiä jne). Nykyään se ryhmän viitekehys ei määritä ihmistä vaan ihminen voi itse määrittää sen; mun HIPSTERIystävä ajaa jopoa, on graafinen suunnittelija ja syö tieynlaista safkaa sekä pukeutuu, kuin hipsteri. Lisäksi se kasvattaa burmankissoja. Tuliks kissojen kasvatuksesta nyt hipsteriä vai muuttuko mun ystävä tän tiedon myötä ei-hipsteriksi?
Kyllä oma saari olis hyvä olla tossa porkkalan hollilla, ja venematkan päässä famun ja fafan ”paikka”, eli ~200 -vuotias huvila, jossa vaikkapa axl gk:n koristelema atrium.
Mummin masseista ne parhaat hipanderit on aina tehty. Nimeksi on toki vaihdettu ruusuvirta tms.
Oma ääni läsärille, se on hieman lähempänä tätä päivää kuiteskiiieee.
” Hipsteri (< engl. hipster) on nuori aikuinen, joka noudattaa uusia, vielä valtavirtaan kuulumattomia trendejä käyttäytymisessään ja pukeutumisessaan.”
Eli kaikki, mikä ei kuulu valtavirtaan on hipsterii. Siihen käykin sitten aika moni asia... Ja sitten ironisesti mukaan voi laittaa myös valtavirtaan kuuluvat asiat: kuten Prisman ja pallogrillin.
Istukaa siellä mökin pihassa islantilaisvillapidoissa kavereiden kanssa. se riittää.