Mitäs olette mieltä Haapasalon Hatsapureista?
Jotka ovat niitä maistamaan päässeet. Ensi viikolla olisi mahdollisuus päästä itsekkin maistamaan.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on monta georgialaista ravintolaa, josta saa parempia tai ainakin lähempänä georgialaista olevia hatsapureja. Haapasalon versio on vähän kuin sekoitus eri alueiden hatsapureja olematta oikein mikään niistä. Jo mainittu Rioni on ihan hyvä valinta ja siellä joka lounaan kylkeen tulee siivu hatsapuria, niin että voi maistaa muutakin georgialaista ruokaa (toki Suomessa yrttejä on PALJON vähemmän kuin Georgiassa).
Mutta jos haluaa maistaa pelkästään hatsapuria, silloin ei viitsi ravintolaan mennä. Vai voiko niissä tilata pelkkää leipää?
Kyllä voi. Ravintolassa voi tilata ihan mitä vaan siitä listalta, joskus toki taikovat muutakin.
Kannattaa kysyä!
Lasin vettä?!
Mauton rasvainen juustoklöntti. Ei tarvi ostaa toista kertaa.
Sekin jo inhottaa, että Haapasalo myy rasvaleipiä kalliilla ja suomalainen rahvas ostaa, kun on oikein niinkin ison julkkiksen kuin Haapasalon nimeä kantavia.
Hah, hatsapuri on kuin Haapasalo itse; rasvainen, haiseva, hikinen ja ällöttävä.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä, mutta turhan kalliita. Niitä on toki helppo tehdä itsekin.
Helppo? Katsoin Youtube videon, jolla näitä tehdään eikä "helppo" olisi ensimmäinen sana, jolla prosessia vaiheineen kuvailisin. On kyllä paaaljon rasvaa ja suolaa näissä. Ehkä pari kertaa vuodessa voi hyvällä omatunnolla vetää, mutta ei usein kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on monta georgialaista ravintolaa, josta saa parempia tai ainakin lähempänä georgialaista olevia hatsapureja. Haapasalon versio on vähän kuin sekoitus eri alueiden hatsapureja olematta oikein mikään niistä. Jo mainittu Rioni on ihan hyvä valinta ja siellä joka lounaan kylkeen tulee siivu hatsapuria, niin että voi maistaa muutakin georgialaista ruokaa (toki Suomessa yrttejä on PALJON vähemmän kuin Georgiassa).
Mutta jos haluaa maistaa pelkästään hatsapuria, silloin ei viitsi ravintolaan mennä. Vai voiko niissä tilata pelkkää leipää?
Voi tilata ihan pelkkää hatsapuria jos haluaa. En tiedä tarjotaanko Suomessa missään esim Adjaran alueen hatsapureja, mutta kannattaa kokeilla vaikka niitä myös jos haluaa hieman erilaisen (vielä epäterveellisemmän!) juustoleivän nauttia.
Minkäs tyyppisiä niiden alueelliset erot sitten ovat? Ihan outo leipomus itselle.
Tuo Adjaran versio on sellainen veneen mallinen leipä, missä juusto keskellä ja päälle rikotaan paistamisen lopussa kananmuna, joka sitten sekotetaan siihen sulaan juustoon. Itse en pysty neljäsosaa enempää syömään moisesta, mutta onhan se ihan hyvää.
Muita mitä itse olen maistanut on Ossetian versio, jossa on (ehkä?) perunaa joukossa, achmaa joka on vähän niin kuin juustosta tehty lasagne ja sitten en tiedä minkä alueen mahtaa olla, mutta missä taikina on vähän niin kuin lehtitaikinaa. Yleisestikin Georgiassa ruoka vaihtuu aika tavalla alueen mukaan, joten jos joskus matkaat maahan niin kannattaa pysähtyä joka kylään maistamaan jonkun paikallisen bepon (isoäidin) keitoksia. Suuri osa on pahoja, mutta joskus löytyy ihan jumalaista ruokaa.
Täällä ei ilmeisesti voida keskustella mitään menemättä henkilöön. Mitäpä jos kerrankin tehtäisiin sellainen mukava poikkeus ja pysyttäisiin vain tuotteessa.
Tänään juuri ajoin Hatspurijonon ohi. Jos on Ville Haapasalo niin kannattaa myydä Hatspuria. Oli meinaan sen verran pitkä jono :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Ravintolassa voi tilata ihan mitä vaan siitä listalta, joskus toki taikovat muutakin.
Kannattaa kysyä!
Lasin vettä?!
Kysy Hansilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tilata ihan pelkkää hatsapuria jos haluaa. En tiedä tarjotaanko Suomessa missään esim Adjaran alueen hatsapureja, mutta kannattaa kokeilla vaikka niitä myös jos haluaa hieman erilaisen (vielä epäterveellisemmän!) juustoleivän nauttia.
Minkäs tyyppisiä niiden alueelliset erot sitten ovat? Ihan outo leipomus itselle.
Tuo Adjaran versio on sellainen veneen mallinen leipä, missä juusto keskellä ja päälle rikotaan paistamisen lopussa kananmuna, joka sitten sekotetaan siihen sulaan juustoon. Itse en pysty neljäsosaa enempää syömään moisesta, mutta onhan se ihan hyvää.
Muita mitä itse olen maistanut on Ossetian versio, jossa on (ehkä?) perunaa joukossa, achmaa joka on vähän niin kuin juustosta tehty lasagne ja sitten en tiedä minkä alueen mahtaa olla, mutta missä taikina on vähän niin kuin lehtitaikinaa. Yleisestikin Georgiassa ruoka vaihtuu aika tavalla alueen mukaan, joten jos joskus matkaat maahan niin kannattaa pysähtyä joka kylään maistamaan jonkun paikallisen bepon (isoäidin) keitoksia. Suuri osa on pahoja, mutta joskus löytyy ihan jumalaista ruokaa.
Itäblokin maissa on sen verran tullut matkusteltua, että ainakin jonkinlainen georgialainen keittiö on tullut tutuksi. Sielläpäinhän se on ollut kuuluisa ja suosittu jo kauan. Ihan kiva että alkaa lyömään läpi suomessakin.
Ihan hyvää se oli, ostin K kaupan pakastealtaasta kun en jaksanut ulkona odotella. Vähän alle kympin per lätty. Tosi suolaista ja tuhtia, ihan ok, ei mikään varsinainen elämys kuitenkaan. Lapsetkin söi, mikä tietty on aina plussaa. Saatan ostaa joskus uudestaan, mutta pärjäisin vaikka en koskaan enää söisi. Aika semmonen kädenlämpöinen kokemus. Jos odottaa paljon niin luultavasti pettyy.
Vierailija kirjoitti:
Mauton rasvainen juustoklöntti. Ei tarvi ostaa toista kertaa.
Sekin jo inhottaa, että Haapasalo myy rasvaleipiä kalliilla ja suomalainen rahvas ostaa, kun on oikein niinkin ison julkkiksen kuin Haapasalon nimeä kantavia.
Hah, hatsapuri on kuin Haapasalo itse; rasvainen, haiseva, hikinen ja ällöttävä.
Oletpa näppärä. Itse olet varmasti kuiva, kitisevä harppu, jonka ainoa saavutus on naukua Av:lla.
Tuossahan se kertoo, et noita hatsapuri-versioita on jos minkälaista, joka alueella oma, ja joka kokilla oma versio:
Viime kesänä kun Puumalassa kojuaan piti niin maistoin. Rasvaisen voitaikinan päällä rasvaista sulaa juustoa ja todennäköisesti koko komeus on vielä voideltu voilla kauttaaltaan ennen paistamista. Melkoinen rasvapläjäys siis. Päälle sai lusikoida jotain georgialaista chilisoosia.
Sopi kyllä hienoiseen krapulaan kylmän oluen kera kuin nenä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Ottais rennosti vaan kirjoitti:
Hyviä ja hintavia ovat. Hinta 12 euroa/kpl. Ostin ensin myyjältä, joka alensi kun ostin kaksi. Seuraavana päivänä oli itse herra Haapasalo myymässä ja eryhdyin tinkimään häneltä kahta ostaessani. Laitoin 22 euroa tiskille ja pyysin siis kahden euron alennusta. Siitäkös herra pillastui, ääni nousi falsettiin ja naama punaisena alkoi valittaa ettei hän saa leipomolta mitään alennuksia, vaikka ostaisi kuinka paljon tahansa. Ei muistanut mainita että omistaa itse leipomon eli puhui täyttä potaskaa. Oli raivona ja kaivoi hirveän huudon ja puhinan säestyksellä kaksi euroa taskustaan ja mielenosoituksellesesti sanoi joutuvansa itse ne kaksi ekeä omistaan maksamaan, kun olin antanut vain 22 euroa. Höpisi samalla että hänellä rahaa riittää, jos jollain ei ole niin hän kaivaa taskustaan ja jupisi koko ajan vastaavaa lapsellista tekstiä . Pakkasi ostokseni raivopäisesti ja tuuppasi eteeni karjuen: Hyvää päivän jatkoa ja kääntyi pois kuin mikäkin loukattu sielu.
Eli oli herran hermot kireällä. Antaisi vain myyjien myydä ja jos haluaa olla paikan päällä niin malttaisi vain esitellä turpavärkkiään, mutta jättäisi ostajien palvelun parempipäisille. Olikohan vain tilapäinen häiriö vai mahtaako olla noussut neste pipon peittämään hapsistoon?
Tingitkö mäkkärissä ja ravintolassakin? Melko mautonta.
En ole sama, mutta itselleni kävi kerran hieman vastaavanlainen tapaus. Olin eräässä myymälässä ja heillä ole tarjouskampanja käynnissä. Muistaakseni sai 10% alennusta ostaessaan 2 tai useamman tuotteen. Myyjä pirteänä selosti, miten kampanja toimii ja ostinkin useamman tuotteen.
Menin sitten seuraavana päivänä takaisin ostamaan lisää ja oli eri myyjä. Kysyin tästä alennuksesta ja hän suorastaan suuttui minulle. En alkanut mitenkään tinkaamaan, ja ostinkin mitä tulin hakemaan ihan normaali hinnalla, mutta hän ei enää puhunut minulle, ei sanonut summaa, ei kiittänyt, ei heippoja, ei mitään. Naama kurtussa paiskasi tuotteet kassiin, kun edellisenä päivänä ne oli todella nätisti laitettu pakettiin ja toivotettu mukavat päivänjatkot. En enää asioinut siellä uudelleen.
Mielestäni aina saa kysyä hintaa, varsinkin jos on ollut joku alennussysteemi.
Minkä tyyppinen juusto siinä oikeasti on päällä? Haapasalon mielestä lähelle oikeaa pääsee kun sekoittaa Mozzarellaa ja halloumia korvikkeeksi. Mutta eihän halloumi sula lämmössä vaan jää könteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tyyppinen juusto siinä oikeasti on päällä? Haapasalon mielestä lähelle oikeaa pääsee kun sekoittaa Mozzarellaa ja halloumia korvikkeeksi. Mutta eihän halloumi sula lämmössä vaan jää könteiksi.
Sulguni-juustoa. Ei saa tällä hetkellä suomesta, mutta ilmeisesti Valio alkaa sitä pian valmistamaan.
Duecorso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulguni-juustoa. Ei saa tällä hetkellä suomesta, mutta ilmeisesti Valio alkaa sitä pian valmistamaan.
Jollain nettisivulla sanotaan että se on mozzarellan tai halloumin tyyppinen. Mutta nuo molemmat ovat täysin erityyppisiä juustoja keskenään.
Duecorso kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kyllä luulen, että tämä hatsapuri trendi on kupla. Kun korona on ohi, noinkohan ihmiset jaksaa näistä innostua enää?
Videoilla jengi raastaa sekaisin halloumia ja mozarellaa ja hatsapurit paistetaan tosi korkeassa lämpötilassa, eli ehkä siten saadaan toivottu koostumus. En ole itse ainakaan vielä testannut.
Tingitkö mäkkärissä ja ravintolassakin? Melko mautonta.