Minkä ikäisenä joit ensimmäisen kerran alkoholia?
Kävin murkkuni kanssa tänään tiukan keskustelun jossa hän sanoi minun olevan tekopyhä. Niin varmaan olenkin, mutta en halua hänen seuraavan omia jälkiäni, joista hän ei onneksi tiedä mitään. Alkoholista tämä soppa syntyim Minkälainen nuori sinä olit? Milloin joit ensimmäisen kerran alkoholia?
Kommentit (29)
16-vuotiaana kielikurssilla ulkomailla livahdin yllytettynä paikalliseen baariin, ja joimme yhdet tequila sunriset. Olin vähän pettynyt, kun se ei tuntunut sen päräyttävämmältä. Tästä seuraava kerta taisi olla täysi-ikäisenä.
N38
14-vuotiaana maistoin vanhempien luvalla vähän viiniä, mutta kunnolla join ekaa kertaa, kun olin juuri täyttänyt 18. Olin aika kiltti ja fiksu nuori, ja kaverit oli samanlaisia. Koulu, urheilu ja muut harrastukset kiinnosti enemmän kuin juominen ja juhliminen. Parikymppisenä tuli kyllä sitten rellestettyä senkin edestä.
14-vuotiaana ja aikalailla sen jälkeen ryyppääminen kuului joka viikonloppuun. Elin nuoruuteni 2000-luvulla ja tuolloin se oli ihan normaalia. Omat vanhempani olivat alkoholisteja, joten sain ritsattua alkoholia kotoa ongelmitta. Oma juomiseni ei todellakaan johtunut perhetaustasta, siellä me kaveriporukalla vedettiin ihan samanlailla, idyllisen ydinperheen teinit, yh-lähiömutsin lapset, minä ja muut. Kuului todellakin ajan henkeen.
Minulla ei ole omia lapsia, mutta miesystävän lapset kuuluvat kiinteästi elämääni ja ovat minulle kovin rakkaita. Muutama viikko sitten juteltiin asiasta 13-vuotiaan kanssa ja hän kertoi, ettei ketään kiinnosta ryypätä. En edes usko hänen huijaavan, koska on aina niin avoin asioistaan ja kotona kaikilla on hyvä luottamus toisiinsa. Nuoret ovat vaan nykyään fiksumpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella millaisessa ristipaineessa nykyteinit elää päihteiden käytön suhteen. Some luo vain lisää paineita mennä joukon mukana kun instagramissa on niin ihania kuvia niistä kivoista lauantai-illoista ja kaveritkin alkaa seurustelemaan juuri näiden tapahtumien johdosta... Kai kohtuukäytöstä valistaminen olisi sitten järkevää?
Minulla on kolme teiniä ja ei heillä näytä mitään paineita olevan asian suhteen. Nuorimman ystävä sai pahan alkoholimyrkytyksen ystäviensä edessä ja siitä oli ihanuus kaukana. Poika muistaa ne kauhunhetket ikänsä.
Hyvä! Omani on vasta 2v ja panikoin jo teini-ikää. :D Ajattelin asiaa oman nuoruuteni kautta. Silloin en ryypännyt, mutta voisin kuvitella vastustamisen olevan nykyään vaikeampaa. Hyvä jos ei ole.
11v, olin kiltti lapsi ja myöhemmin kiltti teini. Olimme kavereiden (kaikki nörtihtäviä, porukassa tyttöjä ja poikia) kanssa saaneet muutaman siiderin käsiimme ja maistelimme niitä metsässä. Ei ruvennut alkoholi kiinnostamaan, esim. yläkouluikäisenä join yhden kerran ja silloinkin 2 siideriä.
16-vuotiaana join 3 annosta. Sitä ennen olin maistanut viiniä yms. mutta en varsinaisesti juonut. Alaikäisenä 16-18 vuoden välillä join yllättävän maltillisesti, 1-2 siideriä korkeintaan kerrallaan ja sitäkin hyvin harvoin. Ekan kerran olin kännissä vasta 18-vuotiaana.
Humalaan asti 17 vuotiaana. 16veenä yhden siiderin verran.
15-vuotiaana omenaviinipullo ja sen jälkeen pönttöä halattiin huolella. Pelkästään hedelmäviinipullon näkeminen aiheuttaa kuvotuksen tunnetta vielä nykyäänkin.
Minulla on kolme teiniä ja ei heillä näytä mitään paineita olevan asian suhteen. Nuorimman ystävä sai pahan alkoholimyrkytyksen ystäviensä edessä ja siitä oli ihanuus kaukana. Poika muistaa ne kauhunhetket ikänsä.