Minkä ikäisenä joit ensimmäisen kerran alkoholia?
Kävin murkkuni kanssa tänään tiukan keskustelun jossa hän sanoi minun olevan tekopyhä. Niin varmaan olenkin, mutta en halua hänen seuraavan omia jälkiäni, joista hän ei onneksi tiedä mitään. Alkoholista tämä soppa syntyim Minkälainen nuori sinä olit? Milloin joit ensimmäisen kerran alkoholia?
Kommentit (29)
13-vuotiaana, vuosi oli 1994. Kaverin isän baarikaapista vietiin jokaisesta pullosta vähän, siellä oli kattava kokoelma viinoja, ja kaadettiin kaikki samaan tyhjään limsapulloon. Ei hyvä idea.
15 vuotiaana vietiin kaverin isän viinakaapista puolilitraa vodkaa litran pullosta ja vettä tilalle. Appelsiinimehua jatkeeksi ja hirmuisella kiireellä kurkkuun, tupakkaa jatkeeksi, kun oltiin jo niin äijiä. No, ei ole sen kerran jälkeen vodkatuoremehu maistunut, mutta kyllä sen uuden polven pitää aina saada tehdä ne omat hölmöilynså.
14v. Olin kiltti, hiljainen ja ujo. Join silti ihan omasta halustani enkä painostuksesta, halusin kokea millaista se on. Rakastuin heti, kerrankin pystyin olemaan sosiaalinen, rento ja puhelias ja tutustuin ihmisiin.
21 tais olla, elin uskis yhteisössä.
En ole vielä ikinä varsinaisesti juonut. 19v
Maistoin jo lapsena, heh, lonkkaa, ja viiniä. Vanhemmat kohtuukäyttäjiä.
Niin vähän maistoin ettei vaikuttanu. Olisnko ollu 14 kun tyttöporukassa juotiin vahingossa käynyttä simaa ja tultiin hiprakkaan. Varsinainen tietoinen humalahakuinen juonti, Olin varmaan lähemmäs 16 v.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaana, vuosi oli 1994. Kaverin isän baarikaapista vietiin jokaisesta pullosta vähän, siellä oli kattava kokoelma viinoja, ja kaadettiin kaikki samaan tyhjään limsapulloon. Ei hyvä idea.
Tasan sama tarina, ikä ja vuosi mulla :D
En muista ikää. Mutta siis 7. lk vappuna eli 14 (?). Sekoitin vanhempien juomakaapista varmaan 4 eri juomaa ja cokista päälle. Retkipulloon. Aikamoinen makuelämys se oli. Ja känniinhän siinä tuli.
Meillä oli siitä lähtien ihan kamala tarve kavereiden kanssa juoda lähes joka viikonloppu. Siis ihan järkkyä näin jälkikäteen ajatellen. Tätä viikonlopppukännäämistä jatkui vuosikausia. Itselläni se rauhoittui vasta reippaasti yli parikymppisenä. Tuli siis juotua aina kun siihen oli mahdollisuus (eli ei töitä viikonloppuna).
Nyt eniten omien lasteni kohdalla toivoisin, etteivät ikinä lähtisi tollaiseen. Ihan älytöntä ja rahaa paloi aivan tolkuttomasti! Jos jotain lapsilleni tästä opettaisin, olisi nimenomaan se, että niitä kokemuksia kavereiden kanssa voi saada myös muilla tavoin. Ja että miten paljon siihen oikeasti kuluu rahaa, ja epäterveellistäkin se onn
8. luokalla 14-vuotiaana. Monet humalat sen yläasteen aikana ja humalahakuista juomista.
Olen kyllä miettinyt paljon miten pitäisi suhtautua oman lapsen mahdollisiin tuleviin kokeiluihin. On nyt 11, joten ei siihen välttämättä montaa vuotta enää mene. En jäänyt koskaan itse kiinni, kumma kyllä, joten en tiedä miten omat vanhempani olisivat toimineet.
14-vuotiaana vuonna 1984. Juhannuksen viettoa veneellä Naantalin rannassa.
17-vuotiaana wanhojen jatkoilla. Olin kiltti ja tunnollinen nuori. Tuon jälkeen tuli muutaman vuoden villi biletys- ja seikkailuajanjakso, sitten taas rauhoitun takaisin.
Mä sain teininäkin jo viiniä ruuan kanssa kotona jos halusin. Lähinnä siis juhlissa halusin kilistellä aikuisten mukana skumpalla. Varmaan 13v oli ensimmäisiä kertoja. Mutta ryyppäyshommat aloitin kyllä vasta yliopistossa 18v.
Taisin olla 19 tai 20.
Ei maistunut sen kummemmalle, kuin mikään muukaan, enkä edes ajatellut juoman alkoholipitoisuutta.
Voin vain kuvitella millaisessa ristipaineessa nykyteinit elää päihteiden käytön suhteen. Some luo vain lisää paineita mennä joukon mukana kun instagramissa on niin ihania kuvia niistä kivoista lauantai-illoista ja kaveritkin alkaa seurustelemaan juuri näiden tapahtumien johdosta... Kai kohtuukäytöstä valistaminen olisi sitten järkevää?
16-vuotiaana. Oltiin kielikurssilla saksalaisella viinitilalla siellä tarjottiin maistiaisina.
12 vuotiaana. Ja en vain maistanut, vaan join useammankin kerran ja sen jälkeenkin. Ystäväni isosiskojen mielestä olimme silloin sopivan ikäisiä harjoittamaan aikuisten seurassa alkoholin käyttöä. Nyt kun asiaa ajattelee ja itsellä on teinejä, niin asia on ihan kauhea. Siskot ystävineen olivat umpihumalassa, me olimme myös ja olimme kaukana sairaalasta. Se oli vuonna 1986.
17v, yksi siideri jossain hippaloissa sinä kesänä kun kaverit oli jo 18 ja itse täytin vasta elokuussa.
14-v. Nyt 40-v. Asuin nuoruuteni pikkukaupungissa missä alkoholikokeilut aloitettiin tyypillisesti yläasteiässä. Ryyppääminen oli tuohon aikaan monella nuorella aika rajua, kiljut ja kotiviinit porisemassa ja muutamalla ilta päättyi jopa vatsahuuhteluun. En nyt ole erityisen ylpeä tuosta nuoruudessani vallinneesta kulttuurista. Tuntuu että nykyinen nuorempi polvi aloittaa kokeilut pääosin myöhemmin ja ovat fiksumpia alkoholin kanssa.