Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apua? Tuntuu että en pärjää enää teinin kanssa. Tänäänkin hillui kaupungilla tunteja koulun jälkeen eikä vastannut soittoihin

Vierailija
07.05.2021 |

Huolissani odotin kun ei poikaa alkanut näkymään. Yritin soittaa, mutta en saanut kiinni. Tietysti pelkäsin että on joutunut tappeluun. Ei olisi ensimmäinen kerta kun tulee verta nenästä valuen kotiin. Valitettavasti. Joskus tunti sitten tuli kotiin ja vaikutti olevan vähän hiprakassa, nauroi ja oli puheliaalla tuulella. Alkoholi hieman haisi läpi vaikka söikin purkkaa. Puhuttelun pidin -jälleen kerran. Kertoi että ymmärtää, mutta tiedän että tämä tulee toistumaan. Ihan viimeisten kuukausien aikana on alkanut olemaan yhä enenevässä määrin tuollaista huonoa käytöstä: nahistelua, päihdekokeiluja, kotiintuloajoista lipsumista... Olen todella hukassa. En ole varma pystynkö enää tukemaan ja rajaamaan lastani tarpeeksi.. Toisaalta kaikki ystävätkin ja jopa mun oma äitikin vaan sanoo, että tuollaista se on nuorten kanssa ja aika auttaa. Oon vain huolesta sekaisin että lapsi ajautuu vääriin porukoihin jos en osaa puuttua tähän ajoissa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukuraattori? Sossu? Rauhoittuisiko se, jos joutuisi sossun kanssa setvimään näitä. Ei ole hauskaa tantoille selitellä tekosiaan ja joutua seuloihin.

Vierailija
2/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä isä? Kaipaa miehen mallia ja tukea aikuistumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä isä? Kaipaa miehen mallia ja tukea aikuistumiseen.

En tajua näitä kommentteja. Jos ei ole isää, niin sitten ei ole. Ei sitä kunnon isää voi vaan jostain yhtäkkiä repiä, koska se olisi lapsen kannalta parasta.

Vierailija
4/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelma ole kotiintuloajat. Se on usein väärä kaveripiiri, joku pahis porukassa, alue, muut jengit ja entä liika alkoholi /päihde. Mene muiden vanhempien kanssa yhdessä katsomaan mitä he tekevät kaupungilla /kaverilla, ei tarvitse kytätä tai huutaa (ei saa olla ilkeä), mutta varmistaa turvallisuuden. Voi mennä useinkin jos siellä käytetään jotain vahvaa synteettistä, eikä mietoa. Pieni juoma viikonloppuna tuskin haittaa, mutta jatkuva suurempi käyttö ei hyvä. Selvitä mikä se porukka on, ja mihin heillä on kontaktit. Hanki kotiin harrastusvälineitä ja olisiko joskus ulkomaanmatka ok. Joskus tuo aika voi mennä ohi. Nahistelu tai tappelu ei ole ok, siellä voi olla kiusaamista tai joku riski.

Vierailija
5/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukuraattori? Sossu? Rauhoittuisiko se, jos joutuisi sossun kanssa setvimään näitä. Ei ole hauskaa tantoille selitellä tekosiaan ja joutua seuloihin.

Kiitos. Olen miettinytkin että pitääkö tässä oikeasti tehdä omasta lapsesta lasu. Tuntuu jotenkin niin pahalta ja väärältä. Mulla on hirveän huono mieli siitä, että en ole parempaa kansalaista osannut kasvattaa. Toisaalta tuntuu että vielä ongelmat ei oo niin isoja, mutta ymmärrän että niistä voi tulla. Oikeasti olen yrittänyt kaikki mahdolliset keinot, jutellut, asettanut kotiarestiin, lakkauttanut hetkeksi viikkorahan mutta tuntuu ettei se enää auta. Tämä varmaan tuntuu teistä niin typerältä ja itsestäänselvältä, että olen huono äiti, mutta en ole valmis kohtaamaan totuutta.. Ap

Vierailija
6/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatat katua sitä jos teetkin lapsestasi lasun. Jos sattuu tietynlainen sossu kohdalle, niin se sijoittaa sen kotoa pois, jos ei paikkaa läheltä löydy, niin paikka voi löytyä vaikka toiselta puolelta Suomea. Ja laitoksissahan ne teinit vasta "hyvään" oppiin pääsee...

Toki jos teini kokee kotona väkivaltaa, niin sitten jopa laitoskin on parempi. Nimim. oma kokemus, tosin väkivaltaa oli laitoksessakin samalla tavalla kuin kotona.

Vierailija
7/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on helvetillinen murrosikä takana; elossa selvitty! Muista ensinnäkin, että sitä kisaa ei tarvitse voittaa, paras voitto on,että perseilyistä huolimatta et käänny lasta vastaan ja luovuta.

Toisaalta pitää olla tietoinen ja vetää rajoja, pitää älyttömyyksistä puhutteluja, mutta toisaalta antaa siinä liekassa ottaa sitä etäisyyttä

Vallankäytöllä ja liian tiukalla painostuksesta tyyppi ottaa vielä enemmän etäisyyttä ja kapinoi.

Toki riippuu, minkä ikäinen on?

Meillä on ollut kaikenlaista kännisekoilua; poliisit on tuoneet, poliisit on vieneet putkaan, sakkoja on tullut, on haettu kadonnutta teiniä, oltu mestoilla kun on ollut kännissä karkaamassa, kerran on käyttänyt bentsoja, porukka ollut epämääräistä jnejne, mutta nyt, kun hän on 18v, hän on fiksu!

Suunnittelee omaa elämää,kantaa vastuun,on uusia kivoja kavereita.

Meillä on ollut puhevälit ja olen ollut paska mutsi, mutta myös välittänyt rakkauteni ja huoleni. Sanonut myös,että nuoruus on välillä tuollaista, mutta aikuisuuteen pyritään ja kertonut,mitä sekin on.

Koita jaksaa, puhu ystävillesi,ettet kaada tunteitasi nuoren päälle. Koita olla hänen suhteen tiukka ja lempeä, koittakaa sopia etukäteen pelisääntöjä, jotta ymmärtää,mitä perseilyistä seuraa. Jaksa jatkaa, vaikka sopimuskeskusyeluja pitää pitää toistuvasti.

Tehkää myös välillä kivoja juttuja, vaali sitä aikaa.

Muista; "rakasta minua eniten silloin kun ansaitsen sitä vähiten" pitää paikkansa.

Meillä hankalaa oli ikävuodet 14-17 tytöllä.

Tai ei hankalaa, ihan hirveää.

Huolehdi itsestäsi.

Vierailija
8/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa puhelinlaskun? Jos sinä, niin sitten ilmoitat selvästi, että sinun soittoosi vastataan tai se luuri vaikenee.

Vierailija
9/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko juosta usean jätkän perässä sen sijaan, että olisi ihan vaan keskittynyt lapsiinsa?

MITEN ON.

Cause and effect.

Vierailija
10/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellinen lisää;

Meillä oli lapsikin mukana, pyysin itse heitä tueksi ja mielestäni oli mun kanssa samaa rintamaa. Ei ne yhteistyökykyisestä perheestä lasta pois vie, ellei sitä vanhempikin halua. Mä välillä halusinkin, mutta ei ne siihen kovin suopeasti suhtautuneet, ja pääsin niiden syvien aatosten yli.

Vierailija
11/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Olen miettinytkin että pitääkö tässä oikeasti tehdä omasta lapsesta lasu. Tuntuu jotenkin niin pahalta ja väärältä. Mulla on hirveän huono mieli siitä, että en ole parempaa kansalaista osannut kasvattaa. Toisaalta tuntuu että vielä ongelmat ei oo niin isoja, mutta ymmärrän että niistä voi tulla. Oikeasti olen yrittänyt kaikki mahdolliset keinot, jutellut, asettanut kotiarestiin, lakkauttanut hetkeksi viikkorahan mutta tuntuu ettei se enää auta. Tämä varmaan tuntuu teistä niin typerältä ja itsestäänselvältä, että olen huono äiti, mutta en ole valmis kohtaamaan totuutta.. Ap

Joskus 2000-luvulla kun itse olin teini niin meidän luokalta jotain 60% poltti ja yli 70% ryyppäsi, ja muita päihteitä kokeili jotain yksi neljästä ehkä. Ne jotka olivat kunnollisia olivat osa sitä vain sen takia, että olivat sos. niin estyneitä. Osa nuorista on vaan vähän villimpiä ja kokeilunhaluisempia, ei se edes liity kasvatukseen mitenkään.

Vierailija
12/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiluja? Eiköhän ne oo kokeiltu jo ja alettu käyttämään aktiivisesti. Vaikutat aika sinisilmäiseltä etkä osaa asettaa rajoja. Ehkä sun poikas onkin sitä väärää seuraa muille?

Vierailija
13/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on helvetillinen murrosikä takana; elossa selvitty! Muista ensinnäkin, että sitä kisaa ei tarvitse voittaa, paras voitto on,että perseilyistä huolimatta et käänny lasta vastaan ja luovuta.

Toisaalta pitää olla tietoinen ja vetää rajoja, pitää älyttömyyksistä puhutteluja, mutta toisaalta antaa siinä liekassa ottaa sitä etäisyyttä

Vallankäytöllä ja liian tiukalla painostuksesta tyyppi ottaa vielä enemmän etäisyyttä ja kapinoi.

Toki riippuu, minkä ikäinen on?

Meillä on ollut kaikenlaista kännisekoilua; poliisit on tuoneet, poliisit on vieneet putkaan, sakkoja on tullut, on haettu kadonnutta teiniä, oltu mestoilla kun on ollut kännissä karkaamassa, kerran on käyttänyt bentsoja, porukka ollut epämääräistä jnejne, mutta nyt, kun hän on 18v, hän on fiksu!

Suunnittelee omaa elämää,kantaa vastuun,on uusia kivoja kavereita.

Meillä on ollut puhevälit ja olen ollut paska mutsi, mutta myös välittänyt rakkauteni ja huoleni. Sanonut myös,että nuoruus on välillä tuollaista, mutta aikuisuuteen pyritään ja kertonut,mitä sekin on.

Koita jaksaa, puhu ystävillesi,ettet kaada tunteitasi nuoren päälle. Koita olla hänen suhteen tiukka ja lempeä, koittakaa sopia etukäteen pelisääntöjä, jotta ymmärtää,mitä perseilyistä seuraa. Jaksa jatkaa, vaikka sopimuskeskusyeluja pitää pitää toistuvasti.

Tehkää myös välillä kivoja juttuja, vaali sitä aikaa.

Muista; "rakasta minua eniten silloin kun ansaitsen sitä vähiten" pitää paikkansa.

Meillä hankalaa oli ikävuodet 14-17 tytöllä.

Tai ei hankalaa, ihan hirveää.

Huolehdi itsestäsi.

Tässä on paljon samaa mitä meidän tilanteessa. Virkavallan kanssa ei olla oltu tekemisissä mutta nahistelua, päihdekokeiluja, kotiintuloajoista lipsumista, pinnaamista jne.. Poika on nyt 15 ja ihan hirveä murrosikä. Siis ihan hirveä. Meilläkin on ihan hyvät välit, mutta silti tuntuu että olen täysin epäonnistunut. Ystävien lapset niin kilttejä ja kunnollisia ja oma tuollainen kapinoija. Vaikka rakastan häntä maailman eniten, poden oikeasti hieman alemmuutta tästä. Kamalaa myöntää edes itselleen, että en ehkä pärjääkään.. ap

Vierailija
14/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pojalla mitään harrastusta? Pelkkä lorvailu usein johtaa ongelmiin.

Vierailija
15/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wifi kotona salasanan alle, tunnuksen saa kun osaa käyttäytyä ja se uusitaan vähintään viikottain. Puhelimesta sanoisin kuten yllä, jos ei edes viesteihin vastaa hiljenee se liittymä.

Aivan kaikkea pers*ilyä tarvitse teiniltäkään sietää. Muista kuitenkin kiittää ja kehua kun tekee oikein ja on kiva. Aina välillä huikata että on rakas ja tärkeä.

Vierailija
16/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pojalla mitään harrastusta? Pelkkä lorvailu usein johtaa ongelmiin.

Tällä hetkellä ei. Harrasti jalkapalloa ennen koronaa, mutta kun koronan takia harjoitukset keskeytyi, motivaatiokin lopahti. Koulussa käy ja illat kavereilla tai sitten kotona. Ap

Vierailija
17/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Mitäpä jos soittamisen sijaan viestittelisit, äidin puheluihin on kaveriporukassa "noloa" vastata. Äläkä pommita viesteilläkään koko ajan.

Juttele, kerro että välität, että olet huolissasi, että sen takia viesteihin pitää vastata.

Että on kiva että on kavereita, mutta pitäähän huolta itsestään. Ja että aina voi tulla kotiin, aina voi soittaa kotiin.

Alkoholin osalta toki oletus on, että ei käyttäisi. Kerro silti se, että ei ottaisi väkeviä, että mikä ero on juoda olutta, viiniä, viinaa. Moni nuori ei tätä tajua,ja sitten ollaankin ongelmissa, kun on kiskottu väkeviä.

Kyllä se siitä. Voimia.

Vierailija
18/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole onnellinen, että pojusi ei ole k i l t t i s!

Vierailija
19/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen? Mitäpä jos soittamisen sijaan viestittelisit, äidin puheluihin on kaveriporukassa "noloa" vastata. Äläkä pommita viesteilläkään koko ajan.

Juttele, kerro että välität, että olet huolissasi, että sen takia viesteihin pitää vastata.

Että on kiva että on kavereita, mutta pitäähän huolta itsestään. Ja että aina voi tulla kotiin, aina voi soittaa kotiin.

Alkoholin osalta toki oletus on, että ei käyttäisi. Kerro silti se, että ei ottaisi väkeviä, että mikä ero on juoda olutta, viiniä, viinaa. Moni nuori ei tätä tajua,ja sitten ollaankin ongelmissa, kun on kiskottu väkeviä.

Kyllä se siitä. Voimia.

Ai joo ikä olikin jo tuolla.

Vierailija
20/34 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin jäähylle ja poika viikon ajan suoraan koulusta kotiin.