Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.

Vierailija
07.05.2021 |

Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?

Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.

Kommentit (920)

Vierailija
21/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina antanut lahjaksi 100€ koko perheeltämme, kaksi aikuista ja yksi pieni lapsi, riippumatta siitä ketkä juhlaan osallistuu.

Vierailija
22/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piireissä harrastetaan kimppalahjoja, kymmenen perhettä hankki eräälle parille pihakeinun. Se oli parille mieluinen, eivät välttämättä koskaan olisi itse sitä hankkineet, mutta siinä on monet kesät istuttu. Ja kimppalahjaan on helpompi sopia pienempi summa per nenä, 20 voi riittää mutta jos annat sen rahana, tuntuu se kitsastelulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annamme 50 e aikuinen ja 3 lasta yht 100, eli 200 e meidän perheeltä.

Kaappi on täynnä vaatteita ja voin lainaa muilta.

Lasten vaatteet lainaan aina, tai ostan käytettynä juhliin.

Jos häät ovat kaukana, järjestämme muuta ohjelmaa, koko matkaa pidetään lomana, jonka pääkohta on häät.

Scandic hotellit antaa lisäsänkyjä lapsille ja autoon on aina mahtunut ilmapatja.

Vierailija
24/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän piireissä harrastetaan kimppalahjoja, kymmenen perhettä hankki eräälle parille pihakeinun. Se oli parille mieluinen, eivät välttämättä koskaan olisi itse sitä hankkineet, mutta siinä on monet kesät istuttu. Ja kimppalahjaan on helpompi sopia pienempi summa per nenä, 20 voi riittää mutta jos annat sen rahana, tuntuu se kitsastelulta.

Menette perheenä ja annatte 20 euroa. Kyllä, ootte nuukia. Kaikki 10 perhettä.

Teidän mielestä on ok, mutta ei kaikkien.

Ei jatkoon.

Vierailija
25/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50€ on aivan hyvä. Ja vaihtelee oletettavasti elämäntilanteen mukaan. Opiskelijoina annettiin miehen tai kaveriporukan kanssa yhteensä 50€ ja nykyään 100€. Kun olin hoitovapaalla, taidettiin antaa yhdessä 75€. Ei näistä summista ole meillä ainakaan ikinä ollut mitään kalapaliikkia jälkeen päin. Moukkamaista olisi nostaa asia negatiivisesti esiin, vaikka summa olisi 5€.

Vierailija
26/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisihenkiseltä perheeltä 50 euroa on kyllä todella niukasti. Me ollaan annettu 50 e per aikuinen.

Vierailija
27/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt pitää muistaa, että harvoin kenenkään häät ovat vuosisadan spektaakkeli, jonne vieraat kieli roikkuen odottaa kutsua, jotta voivat sitten käytännössä lunastaa niihin pääsyn.

Siinä kun on 50% mahdollisuus, että solmittu liitto tulee tiensä päähän hyvinkin pian, on hääjuhlat vain yksi tuhlattu viikonloppu kesken kallisarvoista kesää, jossa ei pääse edes itse hääparin kanssa seurustelemaan, vaan täytyy tyytyä juomaan taskulämmintä koffia tölkistä tuntemattoman sukulaistädin höpinöitä kuunnellen. 

Pahimmassa tapauksessa tätä on edeltänyt ei yhden päivän, vaan viikonlopun mittaiset polttarit, joista on maksanut itsensä kipeäksi, että toistamiseen avioituva morsian pääsee kokemaan elämyksiä muiden vieraiden, jotka on hädintuskin enää edes puheväleissä järjestämisen aiheuttaman tuskailun jälkeen, tuijotellessa vieressä.

Siinä pitää sitten hääparille maksaa, jotta saavat maksettua häitä varten otettu pankkilaina ja siihen päälle pääsevät vielä Malediiveille muiden piikkiin.

Irvokasta, niin irvokasta.

Sitten jos/kun itse menen naimisiin, kiellän yhtäkään vierasta antamasta rahaa tai muutakaan lahjaa, korkeintaan viinipullon voi tuoda. Pääasia että meille tärkeimmät ihmiset ovat läsnä eikä kutsuttuja vain siksi, että päästään nettoamaan.

Vierailija
28/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jatkoon.

Hei c'moon... Kahdensadan keinu on hyvä lahja, ja mistä pari tietää paljonko se loppupeleissä maksoi. On ns. kiva lisä pihassa, ilmankin pärjää ja tuskin olisivat itse siihen tuollaista summaa laittaneet. No, tuohon aikaan vielä sanottiin lahjoissa olevan ajatus tärkein. Av-palstalla tuo lause on aina ammuttu alas...

Vierailija
29/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten häälahjan hinnan pohdiskeluun liittyy teidän vaatteet, matkat ja majoittumiset? Pitäisikö tähän liittää myös auton osamaksu erä, vaimon kuntosalimaksut ja miehen moottoripyöräharrastuksen kulut?

Viikonloppu häissä voi tulla perheelle kalliiksi. Lahjan lisäksi matkakulut, mahdollinen hotelliyö tai kaksi sekä juhlavaatteiden hankinta jos niitä ei ole. Tuohon ei 500 euroa monesti riitä. Kalliiksi tulee jos on monet häät kesässä...

Et osaa etukäteen etsiä käytettyjä vaatteita esim uffin euron päiviltä ?

Eikä ole pakko mennä S hotelliin, voit valita halvemmankin majapaikan.

Ei ole pakko tyhjentää tiliä häälahjaa varten, mutta välillä tuntuu sangen uusavuttomilta nämä menee rahaa siihen ja tähän.

Itse olen kerran majoittunut ystävän häihin tulevia vieraita.

Tutustuimme polttareissa ja valittelivat Helsingissä hotellit maksavat .

3 puolituttua tulivat jo aikaisin, yhdessä meikattiin, pidettiin hauskaa häissä ja saatoin seuraavana päivänä asemalle.

Piti vähän petivaatteita pestä ja aamulla keittää enemmän puuroa.

Vierailija
30/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt pitää muistaa, että harvoin kenenkään häät ovat vuosisadan spektaakkeli, jonne vieraat kieli roikkuen odottaa kutsua, jotta voivat sitten käytännössä lunastaa niihin pääsyn.

Siinä kun on 50% mahdollisuus, että solmittu liitto tulee tiensä päähän hyvinkin pian, on hääjuhlat vain yksi tuhlattu viikonloppu kesken kallisarvoista kesää, jossa ei pääse edes itse hääparin kanssa seurustelemaan, vaan täytyy tyytyä juomaan taskulämmintä koffia tölkistä tuntemattoman sukulaistädin höpinöitä kuunnellen. 

Pahimmassa tapauksessa tätä on edeltänyt ei yhden päivän, vaan viikonlopun mittaiset polttarit, joista on maksanut itsensä kipeäksi, että toistamiseen avioituva morsian pääsee kokemaan elämyksiä muiden vieraiden, jotka on hädintuskin enää edes puheväleissä järjestämisen aiheuttaman tuskailun jälkeen, tuijotellessa vieressä.

Siinä pitää sitten hääparille maksaa, jotta saavat maksettua häitä varten otettu pankkilaina ja siihen päälle pääsevät vielä Malediiveille muiden piikkiin.

Irvokasta, niin irvokasta.

Sitten jos/kun itse menen naimisiin, kiellän yhtäkään vierasta antamasta rahaa tai muutakaan lahjaa, korkeintaan viinipullon voi tuoda. Pääasia että meille tärkeimmät ihmiset ovat läsnä eikä kutsuttuja vain siksi, että päästään nettoamaan.

Ja tätä vielä sen verran jatkaakseni, että itsehän rakastan lahjojen antamista. Rakastan käyttää aikaa ja vaivaa oikeanlaisen lahjan keksimiseen, sellaiseen joka kuvaa lahjan saajaa. Koskaan en anna turhaa krääsää. Siksi lähtökohtaisesti ärsyttää sekin, jos ei kelpuuteta lahjaksi muuta kuin rahaa, että viedään vieraalta tämä yksi juhlien nautinnollinen aspekti pois. Ikään kun ei luoteta vieraan arvostelukykyyn ja makuun, vaan tosiaan nähdään se raha-automaattina. Toki on ihmisiä jotka eivät halua päätään vaivata lahjoilla ja mieluiten heittävät sitten seteliä pöytään, mutta oma henkilökohtainen mielipide on se, että pelkästään rahan pyytäminen lahjaksi on moukkamaista.

Vierailija
31/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että kukin maksaa kykynsä mukaan lahjoista. Jos ei ole rahaa ostaa lahjoja, niin sitten ei ole. Onpa omituiseksi mennyt tämä nykyaika että pitää ostaa jotain kalliita lahjoja. Ostakoon kukin omilla rahoillaan itselleen ne kalliit lahjat. Nuo häätkin on ihme rahastusta nykyään. Ei kaikki ole rikkaita tai kaikilla ei ole edes töitä nykyään.

Samaa mieltä. On ihan hyvin tiedossa että osa ihmisistä on pienituloisia tai jopa köyhiä, joille jo pelkkä jäihin tulo voi olla niin kallista (esim matka, juhlavaatteet) että siihen menee (lähes) kaikki ns löysä raha. Ihan epärealistista ja snobistista olettaa että kaikki pystyisi antamaan lahjaksi jonkun x summan rahaa. Lahja on kohteliasta antaa, mutta se ei ole mikään pakko, kyllä kutsujan pitää hyväksyä myös se ettei kaikilla ehkä ole varaa antaa mitään. Jos se ei sovi, jättää kutsumatta.

Vierailija
32/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konkreettisena lahjana se summa ei ole niin oleellinen, koska enemmän siinä on taustalla se ajatus ja se täydellinen lahja voi joskus olla edullinenkin tai löytynyt vaikka hyvästä alennuksesta.

Tilille laitettu raha taas on hankalampi, vaikka rehellisesti sanoen, en katsonut omien häiden jälkeen kertaakaan kuinka paljon kukakin tilille laittoi.

Vierailija
33/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma siinä on et se lahja on tärkeempi hääparille kun puoliso??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Vierailija
34/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten häälahjan hinnan pohdiskeluun liittyy teidän vaatteet, matkat ja majoittumiset? Pitäisikö tähän liittää myös auton osamaksu erä, vaimon kuntosalimaksut ja miehen moottoripyöräharrastuksen kulut?

Viikonloppu häissä voi tulla perheelle kalliiksi. Lahjan lisäksi matkakulut, mahdollinen hotelliyö tai kaksi sekä juhlavaatteiden hankinta jos niitä ei ole. Tuohon ei 500 euroa monesti riitä. Kalliiksi tulee jos on monet häät kesässä...

Et osaa etukäteen etsiä käytettyjä vaatteita esim uffin euron päiviltä ?

Eikä ole pakko mennä S hotelliin, voit valita halvemmankin majapaikan.

Ei ole pakko tyhjentää tiliä häälahjaa varten, mutta välillä tuntuu sangen uusavuttomilta nämä menee rahaa siihen ja tähän.

Itse olen kerran majoittunut ystävän häihin tulevia vieraita.

Tutustuimme polttareissa ja valittelivat Helsingissä hotellit maksavat .

3 puolituttua tulivat jo aikaisin, yhdessä meikattiin, pidettiin hauskaa häissä ja saatoin seuraavana päivänä asemalle.

Piti vähän petivaatteita pestä ja aamulla keittää enemmän puuroa.

Mä olen hyvä venyttämään penniä, mutta ymmärrän kyllä että kustannukset voivat olla ongelma. Kaikki eivät asu hyvien kulkuyhteyksien ja kirppisten lähellä, jos matkaa on satoja kilometrejä niin kyllä siihen voi kulua sievoinen summa. Netistäkään ei välttämättä löydy käytettynä tosi halvalla juhlavaatteet ja jos juhlapaikkakunnalta ei tunne yhtään ketään on majoituksesta pakko maksaa

Vierailija
35/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korona kaupan päälle.

Vierailija
36/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko hääparin sukulaisilta ( jos on tiedossa keneltä kysyä) tiedustella, millaista lahjaa pari ehkä tarvitsisi tai olisiko heillä joku astiasarja jota keräävät tms. Olisiko vaikka lahjatoivelista.

Ainakin omien sukulaisteni häihin kutsun yhteydessä oli jonkun henkilön puh.numero jolle voi soittaa ja kysyä lahjatoiveita.

Moni keräsi jotain astiastoa, kutsuttu sai itse valita minkä osan niistä ostaa. Oli halvempia ja kallimpia osia mistä valita. Kukkaron mukaan.

Ostimme perheenä yhdelle serkulle ison vadin eräästä astiasarjasta.

Yhdelle serkulle ostimme vedenkeittimen.

Yksi taas ei halunnut mitään tavaraa ja laitoimme sitten tilille kohtuullisen summan.

Yksiin häihin ei menty, koska ne olivat meille liian kalliin luokan häät. Ensinnäkin matka oli liian pitkä. Toiseksi lahjalistassa oli vain tosi kalliita tavaroita, kaikenlaisia hopeisia ruokailuvälineitä ja kermakkoja. Annettiin eliitin pitää ne häänsä ilman meitä. :))

Vierailija
37/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sanoisin tuon 50-100 e.

Meidät oli yhtenä kesänä kutsuttu neljiin häihin, joista kolmet oli samassa kuussa 😄 yhdetkään ei ihme kyllä osuneet päällekkäin.

Kaikissa oltiin, kaikki hääparit oli läheisiä ystäviä ja juhlissa oli hauskaa, mutta menihän siinä rahaa (polttarit, häälahjat, matkat, hotelli..) ja aikaa, harmitti vähän kun monta kesäviikonloppua meni näissä. Mutta tuskin toista tuollaista kesää enää tulee.

Vierailija
38/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjalista? Itsellä aikoinaan oli sellainen ja siellä lähinnä edullisia (mutta tarpeellisia) lahjatoiveita.

Vierailija
39/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jatkoon.

Hei c'moon... Kahdensadan keinu on hyvä lahja, ja mistä pari tietää paljonko se loppupeleissä maksoi. On ns. kiva lisä pihassa, ilmankin pärjää ja tuskin olisivat itse siihen tuollaista summaa laittaneet. No, tuohon aikaan vielä sanottiin lahjoissa olevan ajatus tärkein. Av-palstalla tuo lause on aina ammuttu alas...

Kyllä ihmiset, jotka asuu omakotitalossa, tietävät jossain vaiheessa elämää mitä pihakeinut maksaa.

Jos on 2 aikuista, 2 lasta ja annatte lahjaan 20 euroa, eli 5 euroa henkilö, ajatteleeko kukaan muu muuta, kuin ootte pihejä ?

Ruokailu pelkästään maksaa 50 e nenä ja annatte 5 euroa nenä.

Kummitytön yo juhliin tuli äiti, isä, heidän lapset, seurustelukumppanit ja pari lasta. 10 henkeä, toivat 100 e lahjakortin. Söivät , kuin ei ole ruokaa nähnyt ja perheen isä päätti tyhjentää viskipullon, kun on kerrankin parempaa tarjolla. Kun isä haki 3.n lasillisen, jemmasin pullon. Isä kun etsi pulloa, kerroin loppui jo, kun oli loppasuita liikkeellä.

Kuka on keksinyt näin hölmön ajatuksen, kimppalahjassa voi antaa vähemmän ?

Kyllä Suomessa on nuukia ihmisiä. On eri asia, jos ei ole varaa, mutta nää 5 eurolla häihin, nämähän vaan kehuu itseään ja kuvittelee ootte fiksuja, kun keksitte eipä sitä lahjaa tarvi paria euroa enempää antaa.

Kenen mielestä 20 euroa perheeltä on hyvä lahja ?

Vierailija
40/920 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko hääparin sukulaisilta ( jos on tiedossa keneltä kysyä) tiedustella, millaista lahjaa pari ehkä tarvitsisi tai olisiko heillä joku astiasarja jota keräävät tms. Olisiko vaikka lahjatoivelista.

Ainakin omien sukulaisteni häihin kutsun yhteydessä oli jonkun henkilön puh.numero jolle voi soittaa ja kysyä lahjatoiveita.

Moni keräsi jotain astiastoa, kutsuttu sai itse valita minkä osan niistä ostaa. Oli halvempia ja kallimpia osia mistä valita. Kukkaron mukaan.

Ostimme perheenä yhdelle serkulle ison vadin eräästä astiasarjasta.

Yhdelle serkulle ostimme vedenkeittimen.

Yksi taas ei halunnut mitään tavaraa ja laitoimme sitten tilille kohtuullisen summan.

Yksiin häihin ei menty, koska ne olivat meille liian kalliin luokan häät. Ensinnäkin matka oli liian pitkä. Toiseksi lahjalistassa oli vain tosi kalliita tavaroita, kaikenlaisia hopeisia ruokailuvälineitä ja kermakkoja. Annettiin eliitin pitää ne häänsä ilman meitä. :))

Menitte perheenä ja ostitte vedenkeittimen ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä