Voiko lääkäriopiskelija tehdä lähihoitajan tai sairaanhoitajan sijaisuuksia lomilla?
Olen pohtinut tätä mutten ole ääneen kehdannut keneltäkään kysyä...
Kommentit (38)
Poikani on lääketieteen kandi ja tekee päivystyksiä, tosin valmistuu ens vuonna.
Tulevat lääkärit pitivät etenkin terveydenhuollon töitä hyödyllisinä koko lailla riippumatta siitä, olivatko he toimineet osastonsihteereinä, lähihoitajina vai lääkintävahtimestareina. Töissä sai potilaskontakteja, tutustui sairaalan arkeen ja oppi käyttämään potilastietojärjestelmiä. Lähde; Potilaan lääkärilehti
Tässä faktatietoa
Meillä ollut lähihoitajan kesäsijaisena palvelutalossa pari lääkäriopiskelijaa, oikein reippaita ja fiksuja nuoria, hyviä lääkäreitä heistä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta vauvafoorumifaktan mukaisesti SH-opiskelija osaa lääkärin työt.
Jotkut vielä väittävät että SH osaa lääkärin työt paremmin kuin lääkäri itse ja se lekuri käy vähän väliä konsultoimassa hoitsua että mikäs tuota potilasta siis vaivaa ja mitä lääkettä laitetaan? XD
Kuka niin väittää? Lääkärillä on lääkärin työt ja hoitajalla hoitajan.
Ikävä kyllä tiedän ihmisiä jotka ovat opiskelleet sairaanhoitajaksi vain siksi koska ei päässyt lääkikseen ja ovat todellisia wannabe-lääkäreitä ja aina pätemässä että osaisi lääkärin työt paremmin.
Minä en tunne yhtään , 25- vuotta kokemusta ympäri Suomen yliopistosairasloista. Kyllä ne lääkikseen haluavat hakevat muille aloille kun hoitajaksi, jos lääkikswrn eivät pääse, esim kemiaa, fysiikkaa, ravitsemustiedettä opiskelemaan.
Kannattaa kysyä sairaalan rekry-osastolta mitä hommia voit tehdä. Sairaanhoitajana tai lähihoitajana et voi toimia mutta sairaalassa on kaikenlaista pientä avustavaa mihin voi päästä.
Olen tavannut lääkäriopiskelijoita kesätöissä näytteenottajana sekä osastonsihteerinä. Laitoshuoltajina on ollut mm. psykologi- sekä luokanopeopiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä sairaalan rekry-osastolta mitä hommia voit tehdä. Sairaanhoitajana tai lähihoitajana et voi toimia mutta sairaalassa on kaikenlaista pientä avustavaa mihin voi päästä.
Väärää tietoa, lähihoitajana voi toimia kun vuosi opiskeluita takana.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta vauvafoorumifaktan mukaisesti SH-opiskelija osaa lääkärin työt.
Oma äitini on sairaanhoitaja mutta omasta mielestään hän on lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi.
No kyllä on ollut kesäisin perushoitoa tekemässä osastolla! On niitäkin lääkäreitä jotka haluavat tietää konkreettisesta hoitotyöstä jotain.
Käytännössä voi. Vanhustyöhön pääsee ilman koulutustakin. Vanhainkodissa on töissä hoitoapulaisina entisiä metsureita, kiinteistönhoitajia ja ihmisiä ilman mitään ammatillista koulutusta. Näin toimitaan Pirkanmaalla.
Periaatteessa lääkäriopiskelija ei voi tehdä lähihoitajan tai sairaanhoitajan sijaisuuksia, mutta työvoimapulan takia kuka vaan otetaan hoitoapulaiseksi. Päiväkoteihin pääsee töihin varhaiskasvatuksen lastenhoitajaksi ilman mitään hoito- ja kasvatusalan koulutusta. Myös lähihoitajan sijaisina ollaan ilman koulutusta. Sairaanhoitajan sijaisina on opiskelijoita.
Pääset helposti ainakin henkilökohtaiseksi avustajaksi, päiväkotiin, vanhustyöhön, kotihoitoon ja kehitysvammaisten hoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan töitä voi tehdä vain sairaanhoitajan koulutuksen ja luvat saanut henkilö. On laillistettu ammatti, kuten lääkärinkin työ.
Valehoitajiakin on ollut, useampiakin!
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan töitä voi tehdä vain sairaanhoitajan koulutuksen ja luvat saanut henkilö. On laillistettu ammatti, kuten lääkärinkin työ.
Valehoitajiakin on ollut, useampiakin!
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Sairaanhoitaja ei ole ikään kuin neljäsosalääkäri vaan se on oma ammattinsa.
Elä selitä ohan se
Vierailija kirjoitti:
Poikani on lääketieteen kandi ja tekee päivystyksiä, tosin valmistuu ens vuonna.
Minun poikani on ihminen. Valmistui 13 vuotta sitten.
Lääketieteen kandit saa lääkärin töitä lääkärin palkalla.
Lääketieteen opiskelija voi 1. opiskeluvuoden jälkeen toimia lähihoitajan sijaisena.
4. opiskeluvuoden jälkeen osastonlääkärin sijaisena
5. opiskeluvuoden jälkeen terveyskeskuslääkärin sijaisena.
Lähde: Valvira + olen lääketieteen opiskelija
Moni lääkäriopiskelija tekee kesätöitä lähihoitajana.