Miten tekis maidottoman, soijattoman ja herneettömän voileipäkakun?
Tekis mieli tehdä voileipäkakku itselle sunnuntaiksi, miehen kansas yhdessä varmaan tehdään. Mutta suvun allergioiden - pahojen - vuoksi pitäisi keksiä joku hyvä levite. Mitä saisi kaupasta valmiina? Mä saan itse soijasta ja palkokasveista niin pahat vatsanpurut, ettei käy ja kylään tuleva aikuinen lapsi on maidolle allerginen, tosi paha sekin, eli yhtään maitoa ei saa olla tai hän varaa vessamme koko loppuillaksi. Päällisiin muuten en tartte apua, ne tiedän mitkä sopii. Vegaaninen ei tarvitse olla, ainoastaan maidoton.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. En ole koskaan käyttänyt voileipäkakkuun soijaa tai herneitä. Maidottomuus on haastavampi , kun tavallisesti käytän juustoa ja kermaa. Mutta korvaat jollakin maidottomalla levitteellä ja vaahdolla, ja majoneesi käy hyvin.
Et ehkä ymmärrä ongelmaa, koska et ole tutustunut niihin maidottomiin levitteisiin, jotka sisältävät usein palkokasveja.
Useimmat kyllä käyttävät majoneesia. Mistä lähtien siinä on ollut palkokasveja tai maitoa?
Eli kun viestissäsi sanoit "korvaat jollain maidottomalla levitteellä"; niin tarkoitit majoneesia?
En tarkoittanut vaan sekö maidotonta levitettä, joita en tosiaan tunne, JA majoneesia. Kalasta saa oikein hyvää täytemössöä.
Helposti tuo käy. Googleta reseptejä, niitä löytyy vaikka kuinka paljon.
Mä en ainakaan koskaan ole laittanut herneitä tai jotain soijaa. Majoneesi käy kuorrutukseen loistavasti.
Majoneesi on kuorrutukseen ihan sopiva vaikkakin yksistään aika raskas. Oatlyn kaurafraiche toimii myös hyvin. Itse tein vegaaniseen voileipäkakkuun kuorrutteen vegaanisesta majoneesista ja oatlyn påmackenista. Niitä sekoittamalla sai sopivan notkean kuorrutteen. Toimii varmasti myös tavallisella majoneesilla.
Nuo Oatlyn tuotteet ovat kaurapohjaisia ja maultaan neutraaleita, joten ei tarvitse miettiä, että tulisi mitään erikoisia makuja niistä kakkuun.
https://www.idascozycorner.com/index.php/2019/05/09/vegaaninen-voileipa…
Tällä reseptillä tulee tosi hyvä voileipäkakku! Jos ei tarvi olla vegaaninen, niin voi tietenkin tehdä kalaversiona :) Vegiar-tahnan oon jättänyt pois, kun oudompi tuote enkä tiedä mistä sais ostettua (tai en oo jaksanu selvitellä).
Tein tän täysin vegaanisena omiin juhliin ja kakku meni kokonaan. Eli kelpasi hyvin myös sekasyöjille!
Vierailija kirjoitti:
Majoneesi on kuorrutukseen ihan sopiva vaikkakin yksistään aika raskas. Oatlyn kaurafraiche toimii myös hyvin. Itse tein vegaaniseen voileipäkakkuun kuorrutteen vegaanisesta majoneesista ja oatlyn påmackenista. Niitä sekoittamalla sai sopivan notkean kuorrutteen. Toimii varmasti myös tavallisella majoneesilla.
Nuo Oatlyn tuotteet ovat kaurapohjaisia ja maultaan neutraaleita, joten ei tarvitse miettiä, että tulisi mitään erikoisia makuja niistä kakkuun.
Joo noi Oatlyn tuotteet on tosi neutraaleja maultaan eli peittyvät hyvin mausteiden yms raaka-aineiden alle. Soijapohjaisissa tuotteissa puolestaan sitä ominaismakua on enemmän, mikä ei välttämättä sovi sekasyöjille. Vaatii siis totuttelua.
/25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä jotain kaurapohjaista "creme fraichea" maitotuotteiden korvikkeena. Vaikka Oatlyn fraiche
Nämä ovat niin hirveitä, että tekisin kakun mieluummin toisena viikonloppuna.
En oo moneen vuoteen käyttänyt maitotuotteita. Yhden ruoka-annoksen lisukesalaatin mukana tuli fetajuustoa, niin aattelin pitkästä aikaa maistaa.
Ja se maistui ihan karmealle! Ihan niinkuin ois ollut pilaantunutta :D Sellainen eltaantunut oksettava maku.
Eli makuaisti muuttuu vuosien saatossa ja opitaan tykkäämään myös uusista mauista. Tällainen välihuomio siis :)
P.s. Ja tosiaan aika huono voileipäkakku tulee, jos se maistuu pelkästään tuorejuustolle eli kannattaa panostaa niihin makuihin vähän enemmän :)
Jos munaa ja pekonia saa käyttää niin siinähän sulla on valtimoita hellivä karppikakku. 🥓🥓🍳🍳
Laita valokuva voileipäkakusta ja sanot, että tämän installaation tarkoituksena on kuvata voileipäkakun syvintä olemusta visuaalisen abstraktion keinoin alentumatta fyysisesti tietynlaiseen patriarkaaliseen esiintuloon.
Ei ne koristeet ole ongelma, vaan se levite. Hummusta on joka vegaanisessa, ei käy. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan normaalisti mutta levitteeksi vegaanista tuorejuustoa vaikkapa ruohosipulilla maustettuna ja/tai vegaanista majoneesia.
Eikä majoneesin ole edes pakko olla vegaanista, vaan tavallinenkin käy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne koristeet ole ongelma, vaan se levite. Hummusta on joka vegaanisessa, ei käy. Ap.
No tännehän on jo moneen kertaan linkattu nuo Oatlyn levitteet? Ja ihan reseptiä myöten kriteeriesi mukainen voileipäkakku.
Eli mikä vielä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Tee itse se levite. Ihan just niistä raaka-aineista joita voit käyttää.
Myös Violifen ”sulatejuusto” käy tosi hyvin voileipäkakkuun. Olen tehnyt siitä erilaisia tahnoja (poro-, kinkku-, lohi-, yrtti- jne). Ei maistu niin öljyiseltä kuin majoneesi.
Muuten ihan normaalisti mutta levitteeksi vegaanista tuorejuustoa vaikkapa ruohosipulilla maustettuna ja/tai vegaanista majoneesia.