G: POSITIIVISTA päivähoidosta
Ajattelinpa aloittaa tällaisen ketjun, kun päivähoitoa on niin täällä parjattu. Meidän lapsi (2,5v) on kyllä kotihoidossa, mutta silti suhtaudun positiivisesti päivähoitoon.
Ajattelen mm. niin, että
- päivähoidossa saavat ryhmäkokemusta ja kavereita
- saavat kivoja virikkeitä (itse en ole esim. askartelija)
- ruoan, joka on monipuolista eikä sitä tarvitse tehdä itse
- oppivat asioita ehkä helpommin muiden lasten mukana
- ovat rohkeampia kuin kotilapset
- puhuvat paremmin, koska vieraat hoitajat eivät ymmärrä yhtä hyvin kuin äiti
- keräävät hyvää vastustuskykyä
- oppivat luottamaan muihin aikuisiin
Eli tällaisia ajattelen. Tosiaan voi suhtautua positiivisesti, vaikka hoitaisikin lapsensa itse kotona.
Kommentit (2)
...mutta yksi hyvä puoli meidän 1½-vuotiaan päiväkotiuran aloittamisessa näkyi viime viikonloppuna lastenjuhlissa: tyttö oli selvästi entistä rennompi isommassakin joukossa, ja uskaltautui jopa eri huoneeseen kuin vanhempansa. Isi ja mamma katselivat ihmeissään, kun tyttö vipelsi rohkeasti ympäri taloa. Ennenkuulumatonta!
Täysin vieraat aikuiset ujostuttavat vielä, ja se on ihan tervettä, mutta on kiva nähdä ettei tyttö enää pelkää sukulaisia ja muita lapsia.
Meillä lapsi on ollut jo 2,5 vuotta päiväkodissa. Nyt hänellä on ikää 3,5 vuotta eli " tarhaura" alkoi 1-vuotiaana. Hyvin on sujunut.
Mielestäni on kertakaikkisen hienoa, että löytyy kotiäitejä, jotka näkevät paljonkin hyvää päivähoidossa eivätkä käytä kaikkia asiasta tehtyjä tutkimuksia vain oman kruununsa kiillottamiseen.
En kiistä tutkimustuloksia siitä, että lapsen kotihoito kotona 3-vuotiaaksi asti on yleensä ottaen parempi vaihtoehto. Se vain joskus sieppaa, että niitä tutkimuksia käytetään vain oman hännän nostamiseen eikä todellakaan aitoon huoleen kaikkien Suomen lasten hyvinvoinnista. Samaten niillä yleistetään kaikkien tilanne. Tulokset sopivat varmasti keskiarvoperheisiin, mutta asiasta on varmasti erilaisia variaatioita.
Minusta on vain hienoa, että nähdään, että on olemassa erilaisia vaihtoehtoja ja tapoja toimia eikä se oma ole välttämättä se ainoa ja oikea!