En oo pessyt hiuksia yli viikkoon enkä kestä enää
Kokeilin elämää ilman sampoota, kun jossain hehkutettiin miten hyväksi hiukset tulee, hilse lähtee ja vaikka mitä. No, oon nyt ollut pesemättä hiuksia reilun viikon enkä kestä enää! Ihan kamala rasvaletti päässä, kutisee ja tunnen koko ajan miten hiukset on likaisina päässä yyh..
Onko tää joku välivaihe ja onko muka jollain oikeasti parantunut tilanne tän klähmävaiheen jälkeen? Kannattaako jatkaa vai joko luovutan? 😬😬😬
Kommentit (42)
Yritin tätä kikkaa vanhassa ok-talossa, jossa lämmin vesi aina loppu. Pesin hiukset harvemmin, ehkä kerran viikossa. Mutta kun on pitkät hiukset niin sen lian tosiaan tuntee. Lisäksi mulla on paksut hiukset ja kaikki lika jää sinne päänahkaan muhimaan niin harva pesuväli ei paranna hilseongelmaa. Päinvastoin, kun aloin peseen hiukset useammin sellaisella shampoolla, joka puhdistaa ja hoitaa myös hiuspohjaa niin kyllä tilanne parani. En ymmärrä mitä iloa tuosta pesemättä jättämisestä on. Kivempi olo kun on puhdas tukka.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä pesemättömyydessä on niin hienoa? 🤔 Voisko joku valottaa?
No se haju, johon itse tottuu, mutta muut huomaa kyllä.
Astioitakaan ei tarvitse pestä pesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on niinsanottu korsotukka. Sielläkään mammat eivät niin välitä hygieniasta ja kaupan kassajonossa kun mammoja katsoo, ovat hiukset kuin voillasivellyt. Mutta se on siellä ihan normaalia.
Mun kuin voillasivellyt hiukset on kassajonossa onneksi pipon alla, joten et näe minun korsotukkaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mikä siinä pesemättömyydessä on niin hienoa? 🤔 Voisko joku valottaa?
Ettei tunge ylimääräisiä kemikaaleja iholle, luonnollisuus. Että hilse menisi pois. Ja ennen kaikkea se että hiukset ei rasvoittuisi. Mut nyt ollaan vielä vähän kaukana tästä tilanteesta.
On niitä luonnonmukaisiakin shampoita. Ja käytäthän sä kuitenkin vartalosaippuaa, eikö? Meikit, hiuslakat?
Hilseeseen oikeat tuotteet? Ja eikös se rasva sillä pesemällä lähde..? En näe nyt tätä minään ekotekona, saatikka edes hiusten hyvinvoinnin kannalta järkevänä. Mut kukin taplaa tyylillään sit kai.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on niinsanottu korsotukka. Sielläkään mammat eivät niin välitä hygieniasta ja kaupan kassajonossa kun mammoja katsoo, ovat hiukset kuin voillasivellyt. Mutta se on siellä ihan normaalia.
Mutta mulla olis se turbaani! Käynkö sitten Töölöläisestä?
Ap
Mä olen huomannut että pesemätön tukka haisee ihan hirveelle. Voi olla ihan tapauskohtaistakin mutta itsellä ainakin päännahka alkaa haisemaan ällöltä (niinkuin pilaantuneelle herneelle). Siksi pesen hiukset vähintään joka 3. pv.
Pesin hiukset tänä aamuna, aaahhhhh 🥰🤩
Ehkä pesu väliä voi yrittää vähän pidentää, mut viikossa likaantuu jo ihan törkeesti, en suosittele...
Ap
Itse en kolmeen viikkoon. Tänään loppuu pesutauko. Hiukset on mähmäiset tuntuiset. Päänahkaa kutisee. Yäh.
Mitään erityistä syytä tälle ei ole itsellä. Paitsi laiskuus ja väsymys.
Hilsepäälle tuo ei ole hyvä. Annoit sitten hilseen oikein muhia päänahassa. Yök!
Jos sulla on hilsettä, pitää pestä joka päivä.
Hyi juma. Miten pystyt nukkumaan siinä eltaantuneessa likaisten hiusten katkussa?
Vierailija kirjoitti:
Hilsepäälle tuo ei ole hyvä. Annoit sitten hilseen oikein muhia päänahassa. Yök!
Minun hilse päälleni pidempi pesutauko tuntui sopivan, hiukset rasvoittuisi mutta hilse väheni.
Vierailija kirjoitti:
No kun siinä shampoossa on kaikkia hui hui myrkkyjä ja hiuspohja ei kohta enää rasvoitu kun totuttaa sen pesemättömyyteen. Lisäksi se on niin ihku eko luonnollista.
Mäkin jätän rasvoittuvan naamani kokonaan pesemättä, niin kohta se ei enää pukkaa rasvaa! Eiku...
Hiuspohjan iho ei ole sen kummempaa nahkaa kuin muuallakaan kropassa. Sen voi kuulkaa pestä ihan niin usein kun tuntee tarvetta. Rasvoittumisen määräävät geenit. Hiuksetkaan eivät päivittäisestä pesusta kärsi, kun on sopivat tuotteet. Ei mitään syytä kärvistellä rasvapäänä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei vuosien shampoottomuus auttanut rasvoittumiseen eikö hilseilyyn. Pesin sooda-vesiseoksella kerran viikossa ja puhtaan näköistä tuli, mutta shampoo ajaa saman asian helpommalla.
Ei ihme jos ei auttanut. Soodan ph on täysin väärä. Huvittaa, kun shampoota pidetään haitallisena ja sitten tungetaan tuollaista päänahkaan.
Itse kokeilin tuota noin 5 vuotta sitten. Olin kuukauden pesemättä hiuksia, ainoastaan vedellä huuhtelin. Kuukausi kului nopeasti ja sitten jotain tapahtui. Pääni alkoi kutisemaan ihan hullun lailla ja päätin lopettaa. En tiedä onko nämä toisissaan yhteydessä, mutta parin viikon lopettamisen jälkeen, sain elämäni pahimman hilseen. Kynnen kokoisia hiutaleita sai kaivaa päänahasta. Kokeilin melkein kaikki apteekin hilseshampoot, mutta eivät auttaneet. 6kk eteenpäin menin lääkäriin, mutta ei mitään apua. Sitten huomasin kuinka hiukseni olivat harventuneet todella nopeasti. Jossain kohtaa hilseily vain lakkasi, mutta hiukseni eivät palautuneet.
En yritä pelotella, mutta tuo oli minun kokemukseni. En osaa sanoa ovatko yhteydessä toisiinsa, olen kuitenkin mies. Hiukset alkoivat harventumaan 27-vuotiaana joten kaikki saattoivat vain olla sattumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut peseytymättä viikon, koska huomenna tapaan lääkärin yritän päästä sairaseläkkeelle.
Tsemppiä sulle 😁
Noniin, asia etenee. Lääkäri puoltaa sairaseläkehakemustani.
Tää olis kova! Vetäisi puoli vuotta turbaani päässä, turbaani alla rasvainen hiusmytty muhien. Voisi onnistuakin, kun ei tartte tavata asiakkaita eikä työkavereita livenä. Miestä tarttee tavata, onneksi hän on ymmärtäväinen 😂