Olen jumissa! En tiedä yhtään mitä tekisin elämässäni?!
Olen yhden turhan humanistitutkinnon jo hankkinut, sinne meni opintotuet ja ensikertalaiskiintiöt sun muut. Töitä en omalta alalta edes halunnut, mutta olen siksi jäänyt jumiin perus aspa-duuneihin. En kerta kaikkiaan keksi mitä tekisin ja tuntuu ettei minusta edes mihinkään ole! En ole koskaan ollut erityisen lahjakas missään, mutta lisäksi kyllästyn rutiineihin hyvin nopeasti myös. En haluaisi ajatella että loppuelämä on pelkkää p-duunissa ikävystymistä huonolla palkalla...
Auttakaa joku! Heittäkää ihan mitä tahansa ideoita!
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sinun pitäisi tietää mitä haluaisit ja sitten suunnata sitä kohti. Itse tyydyn nykyiseen akateemiseen työhöni ja etsin vaihtelua elämään vapaa-ajan harrastuksista, mutta jos olisin nuorempi, niin kouluttautuisin varmaan hotelli - ja ravintola-alalle ja vaihtelisin usein työpaikkaa, talvisin Lapissa ja kesäisin vaikka saaristossa eri paikoissa ja välillä ulkomailla.
Tietenkin täytyy itse tietää ja päättää, mutta nyt olen niin jumissa että kiinnostaa ihan kaikkien anonyymien av-mammojenkin ajatukset aiheesta. Koronan takia tällä hetkellä vähän huonot näkymät mainitsemallasi alalla ja maisemien vaihtelukin vähän riskialtista, mutta miksei joskus tulevaisuudessa...
Ap
:) Hei ,olen Helmi, minulla ei ole lapsia. Sinulle on valmis suunnitelma elämään ,etsi sitä.
Hei Ap, täällä toinen samanmoinen, tosin taustalla kaupallinen koulutus. Tarvitsen jatkuvasti jotain uutta, tai tylsistyn. Eipä tälle varmaan mitään voi, ominaisuus kai siinä missä mikä tahansa muukin. Kaikilla ei välttämättä ole mitään yhtä tiettyä juttua/alaa, joka kiinnostaa loputtomiin.
Jos työ kyllästyttää toden teolla, kannattaa hakeutua joko muualle tai kokonaan toisenlaisiin hommiin. Aspatyötä voi tehdä hyvin monenlaisessa firmassa ja erilaisilla aloilla. Jo ympäristön ja alan vaihdos voi piristää, vaikka työ muuten pysyisi suht samana.
Vaan mistä sitten löytyisi se kiinnostava ala tai työ? Sen kun tietäisi. :D Kai se täytyy vain kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita miettimällä mitä tekisit jos kaikki olisi mahdollista!
Tämäpä se on aina hyvä ikuisuuskysymys! Olen todella vaihtelunhaluinen, sen olen ainakin huomannut. Toisaalta haluaisin matkustaa vaikka minne (mitä tekisin sitten siellä, vaikeampi kysymys...), toisaalta haaveilen pysyvästä kodista ja vakaista tuloista (nyt vuokralla), ja sitten taas haluaisin kirjoittaa kirjan (ei ole tosin ideoita eikä varsinaisesti kirjallisia lahjojakaan), tai ehkä kuitenkin hoitaa eläimiä... Ongelmani on varmaan tuo suuri vaihtelun halu eli kyllästyn kaikkeen todella nopeasti. En oikein osaa nähdä itselläni mitään uraa, mutta sen puutteessa olen jäänyt jumiin kun ei ole mitään suuntaa mihin haparoidakaan! Joskus muinoin mietin toimittajan ammattia, mutta siinä näin vanhemmiten stressaisi jopa liiallinen hektisyys, tulojen epävarmuus ja se, että pitäisi tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, enkä tosiaan ole mikään sosiaalinen ekstrovertti.
Ok, eli ristiriitoja löytyy:) Sitten on aika priorisoida. Pysyvä koti ja vakaat tulot: tarkoitat ilmeisesti omistusasuntoa. Tuo haave on pidemmän ajan haave eikä sulje pois muita. Voithan alkaa säästää siihen pesämunaa teetpä sitten mitä tahansa.
Vastauksissasi toistuu vaihtelunhalu ja toisaalta turvallisuuden kaipuu. Kumpi on tärkeämpää tällä hetkellä, tai seuraavan viiden vuoden aikana?
Lisäksi haluat kirjoittaa ja matkustella. Mitä jos aloittaisit pienesti? Ala kirjoittamaan esim.blogia tai voithan yrittää kirjoittaa vaikka kolumneja ja lähettää niitä eri julkaisuihin, eihän sitä koskaan tiedä...
Haluatko matkustella työksesi vai iloksesi?
Ehkä sun pitäis yrittää erottaa toisistaan sellaset haaveet jotka "ois kivoja" sellasista jotka on realistisia.
Luulen että enemmän tai vähemmän kaikki käy näitä asioita läpi useammankin kerran elämässään.
Tutustu itseesi ja arvoihisi. Mitä oikeasti tarvitset voidaksesi hyvin. Kaikkea ei voi saada yhdellä kertaa, mutta kaiken voi saada vuorollaan. Aseta tavoite ja etene sitä kohti määrätietoisesti. Seikkailemassa täällä ollaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita miettimällä mitä tekisit jos kaikki olisi mahdollista!
Tämäpä se on aina hyvä ikuisuuskysymys! Olen todella vaihtelunhaluinen, sen olen ainakin huomannut. Toisaalta haluaisin matkustaa vaikka minne (mitä tekisin sitten siellä, vaikeampi kysymys...), toisaalta haaveilen pysyvästä kodista ja vakaista tuloista (nyt vuokralla), ja sitten taas haluaisin kirjoittaa kirjan (ei ole tosin ideoita eikä varsinaisesti kirjallisia lahjojakaan), tai ehkä kuitenkin hoitaa eläimiä... Ongelmani on varmaan tuo suuri vaihtelun halu eli kyllästyn kaikkeen todella nopeasti. En oikein osaa nähdä itselläni mitään uraa, mutta sen puutteessa olen jäänyt jumiin kun ei ole mitään suuntaa mihin haparoidakaan! Joskus muinoin mietin toimittajan ammattia, mutta siinä näin vanhemmiten stressaisi jopa liiallinen hektisyys, tulojen epävarmuus ja se, että pitäisi tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, enkä tosiaan ole mikään sosiaalinen ekstrovertti.
Ok, eli ristiriitoja löytyy:) Sitten on aika priorisoida. Pysyvä koti ja vakaat tulot: tarkoitat ilmeisesti omistusasuntoa. Tuo haave on pidemmän ajan haave eikä sulje pois muita. Voithan alkaa säästää siihen pesämunaa teetpä sitten mitä tahansa.
Vastauksissasi toistuu vaihtelunhalu ja toisaalta turvallisuuden kaipuu. Kumpi on tärkeämpää tällä hetkellä, tai seuraavan viiden vuoden aikana?
Lisäksi haluat kirjoittaa ja matkustella. Mitä jos aloittaisit pienesti? Ala kirjoittamaan esim.blogia tai voithan yrittää kirjoittaa vaikka kolumneja ja lähettää niitä eri julkaisuihin, eihän sitä koskaan tiedä...
Haluatko matkustella työksesi vai iloksesi?
Ehkä sun pitäis yrittää erottaa toisistaan sellaset haaveet jotka "ois kivoja" sellasista jotka on realistisia.
Luulen että enemmän tai vähemmän kaikki käy näitä asioita läpi useammankin kerran elämässään.
Tutustu itseesi ja arvoihisi. Mitä oikeasti tarvitset voidaksesi hyvin. Kaikkea ei voi saada yhdellä kertaa, mutta kaiken voi saada vuorollaan. Aseta tavoite ja etene sitä kohti määrätietoisesti. Seikkailemassa täällä ollaan!Ristiriitoja tosiaan! Vapaus on tärkeää, mutta myös turvallisuus, en osaa kunnolla valita vain toista. Blogia joskus vuosia sitten kirjoitinkin, se ei oikein lähtenyt käyntiin ja sitten kyllästyin kirjoittamaan vain omaksi ilokseni, kun kirjoitan kuitenkin jo päiväkirjaa :D
Tuntuu etten oikein ole tarpeeksi lahjakas mihinkään mikä voisi vähän kiinnostaa, ja sitten kyllästyn kun en heti onnistu.Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuta ulkomaille
Ehkä vielä joskus :) Olin yliopistovaihdossa ulkomailla, siihenkin tottuu eikä se muutaman kuukauden jälkeen enää niin ihmeelliseltä ja jännältä tunnu. Tietysti jossain muualla voisi edes olla vähän miellyttävämpi ilmasto! Haaveilen oikeastaan siitä että voisin välillä viettää lomareissua pidempiä aikoja ulkomailla, mutta olisi kuitenkin pysyvä koti Suomessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta ulkomaille
Ehkä vielä joskus :) Olin yliopistovaihdossa ulkomailla, siihenkin tottuu eikä se muutaman kuukauden jälkeen enää niin ihmeelliseltä ja jännältä tunnu. Tietysti jossain muualla voisi edes olla vähän miellyttävämpi ilmasto! Haaveilen oikeastaan siitä että voisin välillä viettää lomareissua pidempiä aikoja ulkomailla, mutta olisi kuitenkin pysyvä koti Suomessa.
Ap
Miten olisi sellainen työ, jota voit tehdä myös etänä? Silloin mahdollistuisi perus lomareissua pidempi oleskelu ulkomailla. Olen itse viettänyt yhden talven puolisoni kanssa eteläisemmillä leveyspiireillä, ja se oli todella piristävää vaihtelua. Tein samaa työtä kuin aiemminkin, mutta kokonaan etänä. Arki toki muodostuu aina arjeksi, vietti sitä missä päin maailmaa hyvänsä. Mutta paikan, ilmaston ja kulttuurin vaihdos pistää aivot sellaiseen mukavaan myllerrykseen, joka parhaimmillaan mahdollistaa uusien ideoiden syntymisen ja auttaa itsensä ymmärtämisessä.
-Aiempi vastaaja nro 43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta ulkomaille
Ap
Miten olisi sellainen työ, jota voit tehdä myös etänä? Silloin mahdollistuisi perus lomareissua pidempi oleskelu ulkomailla. Olen itse viettänyt yhden talven puolisoni kanssa eteläisemmillä leveyspiireillä, ja se oli todella piristävää vaihtelua. Tein samaa työtä kuin aiemminkin, mutta kokonaan etänä. Arki toki muodostuu aina arjeksi, vietti sitä missä päin maailmaa hyvänsä. Mutta paikan, ilmaston ja kulttuurin vaihdos pistää aivot sellaiseen mukavaan myllerrykseen, joka parhaimmillaan mahdollistaa uusien ideoiden syntymisen ja auttaa itsensä ymmärtämisessä.
-Aiempi vastaaja nro 43
Uskoisin että sellainen työ tosiaan sopisi minulle paremmin kuin tiukasti aikaan ja paikkaan sidottu ja läsnäoloa vaativa työ! Mitä siis itse teet työksesi, jos se mahdollistaa tuollaisen?
Esim. koodamaan tai muulle it-alalle ei minusta olisi. Toimittaja/kirjailija sellaisena naiivina unelma-ammattina ehkä, mutta todellisuus on usein kaukana siitä...
Sinänsä suuret tulot ei niin paljon kiinnosta kuin se, että oikeasti nauttisin työstäni tai ylipäänsä elämästäni. Varsinaiset toimeentulo-ongelmat kuitenkin aiheuttavat hirvittävää stressiä, en ole varma olisko minusta enää siihen, kun olen sellaisenkin ajanjakson elänyt...
Ap
Kun sulle ei mikään, niin mikään natsaa, niin en mä ainakaan eksi enää mitään. Jospa edes yrittäisit sieltä pohjilta?
Vierailija kirjoitti:
Kun sulle ei mikään, niin mikään natsaa, niin en mä ainakaan eksi enää mitään. Jospa edes yrittäisit sieltä pohjilta?
Yritänkin ;) En tosiaan vielä ole mitään hyvää ideaa keksinyt, mutta ihan hyviä kommentteja tähän ketjuun on tullut kuitenkin!
Ap
Moi ap!
Täällä toinen samanlainen, joka täysin hukassa elämässä. Opiskelin ammattikoulussa aivan väärälle alalle, eikä uskallusta ole sen jälkeen ollut hakea mihinkään kouluun. Isoin syy toki on se, että mun koulupohjalla en pääse opiskelemaan sellaisia asioita jotka ihan oikeasti kiinnostaisivat (jotta pystyn ja jaksan tehdä jotain työtä sen tulee olla itselle oikeasti kiinnostavaa) ja olisivat mun intohimo, eikä mulla riittäisi kyllä jaksaminenkaan välttämättä missään yliopistossa. Eli toisinsanoen en ole keksinyt mitään mitä kiinnostaisi tällä pohjalla lähteä opiskelemaan. Mun mielenkiinnonkohteet ja ajatukset vaihtelee aivan jatkuvasti, sekä ajatukset tällaisista asioista ja haaveista myös. Ne haaveet ja ajatukset mitkä oli ennen pitkän aikaa varmoja tulevaisuuden suhteen ei enää ole sitä.
Luin tuota yhtä sun kommenttia tuosta kun puhuit, että et usko sulla olevan adhd koska et ole ylivilkas. Se oikeastaan kiinnittikin mun huomion niin et halusin kommentoida, koska itsellä myös sama ajatus oli aiemmin. Koulussa opin, että adhd voi olla joko ylivilkasta ja näkyvää tai sitten voi olla hyvinkin rauhallinen ulospäin, mutta päässä myllertää ja on levoton olo, väsynyt yms. Tätä kutsuttiin aiemmin ADD:ksi ADHD:n sijaan, nykyään menevät saman nimikkeen alle. Sun teksti kuulostaa niin samaistuttavalle ja kun sulla on myös lähisuvussa vastaavaa, niin todella todennäköistä, että sullakin saattaisi olla tämä. 😊 Voihan olla, että asiasta on jo saatu kiinni kun näin pitkän ajan jälkeen kommentoin, mutta ehkä jollekin muullekin voi tästä olla apua.
Mitkä asiat ovat sulle tärkeitä? Esim voimavarat, merkityksellisyys, aika, raha....? Mikä työ antaisi mahdollisimman paljon ja ottaisi mahdollisimman vähän?
Viis vuotta vanha aloitus.
Miksi??
Pitkälle päästiin ennen kuin tämä vauvakommentti tuli, vaikka vähän trollilta haiskahtaakin! En halua lapsia.
Ap