Olen jumissa! En tiedä yhtään mitä tekisin elämässäni?!
Olen yhden turhan humanistitutkinnon jo hankkinut, sinne meni opintotuet ja ensikertalaiskiintiöt sun muut. Töitä en omalta alalta edes halunnut, mutta olen siksi jäänyt jumiin perus aspa-duuneihin. En kerta kaikkiaan keksi mitä tekisin ja tuntuu ettei minusta edes mihinkään ole! En ole koskaan ollut erityisen lahjakas missään, mutta lisäksi kyllästyn rutiineihin hyvin nopeasti myös. En haluaisi ajatella että loppuelämä on pelkkää p-duunissa ikävystymistä huonolla palkalla...
Auttakaa joku! Heittäkää ihan mitä tahansa ideoita!
Kommentit (54)
Voit katsella myös työvoimakoulutuksia. Ne ovat normaalisti aika lyhyitä. Niistä saa työmarkkinatuen lisäksi kulukorvauksen (9 euroa päivä) jota ei huomioida tulona missään.
Itse sinun pitäisi tietää mitä haluaisit ja sitten suunnata sitä kohti. Itse tyydyn nykyiseen akateemiseen työhöni ja etsin vaihtelua elämään vapaa-ajan harrastuksista, mutta jos olisin nuorempi, niin kouluttautuisin varmaan hotelli - ja ravintola-alalle ja vaihtelisin usein työpaikkaa, talvisin Lapissa ja kesäisin vaikka saaristossa eri paikoissa ja välillä ulkomailla.
Te-toimistosta saat ilmaista työpsykologin uraohjausta, soita sinne ja varaa aika. Toimivat myös netissä. On ihmisiä, joiden työ on auttaa sinunlaisiasi.
Eikö siihen humanistitutkintoon voi liittää pedagogisia opintoja jotka toisivat opettajan pätevyyden tai muuta sivuainetta jolla voisi työllistyä paremmin. Tällaisen opintokokonaisuuden saisi varmaan suoritettu myös avoimessa yliopistossa tai AMK:ssa työn ohessa vaikka se jonkin verran maksaisikin.
Onko sulla joku intohimo mitä toteutat tai haluaisit toteuttaa? Siis sellainen aito ja itsellesi luontainen kiinnostuksen kohde. Ehkä sitä kautta voisi jotain kehkeytyä.
Pitää matkustaa jonnekin kauas että ajatukset selviää saa etäisyyttä.
Työllisyysrahaston rahoilla voit opiskella 15 kk
Melkein kaikkialle pääsee yo-todistuksella myös toiskertalainen, joten saat opiskelupaikan hyvin helpolla. Korottaminen ei ole yliopiston käyneelle homma eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku intohimo mitä toteutat tai haluaisit toteuttaa? Siis sellainen aito ja itsellesi luontainen kiinnostuksen kohde. Ehkä sitä kautta voisi jotain kehkeytyä.
Ei ole oikeastaan, mutta silti tai juuri siksi tylsistyn tosi helposti.
Ap
Mieti minkä asioiden parissa viihdyit lapsena? Tai mistä kouluaineista sait hyvät numerot/tykkäsit niistä? Voisko niitä aiheita miettimällä keksiä uutta suuntaa/alaa mistä hakea töitä. Ehkä yhdistää jotain taitoja korkeakoulututkinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Työllisyysrahaston rahoilla voit opiskella 15 kk
Melkein kaikkialle pääsee yo-todistuksella myös toiskertalainen, joten saat opiskelupaikan hyvin helpolla. Korottaminen ei ole yliopiston käyneelle homma eikä mikään.
En kirjoittanut matikkaa eikä taatusti olisi helppo homma ensin sitä opiskella ja vielä kirjoittaa! Mutta ei tosiaan ole nyt mielessä mitään alaa mitä lähtisin tavoittelemaan muutenkaan.
Ap
No millaista ihmistä kadehdit? Se voi antaa vähän suuntaa siihen mikä olis sun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse sinun pitäisi tietää mitä haluaisit ja sitten suunnata sitä kohti. Itse tyydyn nykyiseen akateemiseen työhöni ja etsin vaihtelua elämään vapaa-ajan harrastuksista, mutta jos olisin nuorempi, niin kouluttautuisin varmaan hotelli - ja ravintola-alalle ja vaihtelisin usein työpaikkaa, talvisin Lapissa ja kesäisin vaikka saaristossa eri paikoissa ja välillä ulkomailla.
Tietenkin täytyy itse tietää ja päättää, mutta nyt olen niin jumissa että kiinnostaa ihan kaikkien anonyymien av-mammojenkin ajatukset aiheesta. Koronan takia tällä hetkellä vähän huonot näkymät mainitsemallasi alalla ja maisemien vaihtelukin vähän riskialtista, mutta miksei joskus tulevaisuudessa...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mieti minkä asioiden parissa viihdyit lapsena? Tai mistä kouluaineista sait hyvät numerot/tykkäsit niistä? Voisko niitä aiheita miettimällä keksiä uutta suuntaa/alaa mistä hakea töitä. Ehkä yhdistää jotain taitoja korkeakoulututkinnosta?
Olen näitä kysymyksiä pohtinutkin, mutta lapsenakin olin tällainen haahuilija! Tykkäsin kirjoittaa tarinoita ja olin hyvä äidinkielessä, mutta ei minulla enää oikein tuo runosuoni syki. Enimmäkseen lapsenakin leikin ja pyörin keskustelupalstoilla :D
Ap
Nostan jos tulisi vielä illan viimeisiä ideoita...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin täytyy itse tietää ja päättää, mutta nyt olen niin jumissa että kiinnostaa ihan kaikkien anonyymien av-mammojenkin ajatukset aiheesta. Koronan takia tällä hetkellä vähän huonot näkymät mainitsemallasi alalla ja maisemien vaihtelukin vähän riskialtista, mutta miksei joskus tulevaisuudessa...
Ap
Juu, mutta luulisi, että pandemia olisi ohi siihen mennessä kun jotakin tutkintoa alalta olisit suorittanut.
Mites muuten sitten kirjastoala, jos sinulla on humanistinen tutkinto ?
Ei kovin rahakasta, mutta voisi olla mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juu, mutta luulisi, että pandemia olisi ohi siihen mennessä kun jotakin tutkintoa alalta olisit suorittanut.
Mites muuten sitten kirjastoala, jos sinulla on humanistinen tutkinto ?
Ei kovin rahakasta, mutta voisi olla mielenkiintoista.
Totta sinänsä. Tosiasiassa en nyt kuitenkaan voi hakeutua täysipäiväisesti opiskelemaan, koska en pystyisi rahoittamaan sitä millään! Tai pitäisi ainakin olla tosi varma ja kiinnostava ala.
Kirjastoala ei olisi ainakaan pahin vaihtoehto. Joskus olen hakenutkin mutta en päässyt edes haastatteluun. Nykykirjastot tosin alkavat olla aika levottomia ainakin täällä pk-seudulla!
Ap
AMK:ssa on paljon työn ohessa tehtäviä monimuoto-opintoja. Mm. sairaanhoitajaksi voi opiskella verkossa - harkat pitää toki tehdä livenä.
Aloita miettimällä mitä tekisit jos kaikki olisi mahdollista!
Mietippä jotain ns. Miesaloja. Oletan että olet nainen. Itse aloin opiskelemaan sähköasentajaksi, mutta on näitä muitakin. Useampi samaan aikaan aloittanut on vaihtanut melko saman tien oppisopimusopiskeluun. Ehkä sen olisi voinut tehdä alusta asti niin. Akk:t on joustavia siinä milloin opiskelut voi aloittaa. Oppisopimuksessa saa ihan normaalia palkkaa opiskelujen ajan. Tämä on ihan kivaa aivojumppaa tämä työ, paljon pientä ongelmanratkaisua, eli ei minusta ainakaan tylsää. Töitä on hyvin ja palkka on parempi kuin monilla naisvaltaisilla aloilla.
Nostelet toimeentulotukea ja kouluttaudut jollekin työllistävälle alalle.