42-vuotias nainen ja 27-vuotias mies. Voiko toimia?
Olen nuorekas ikäisekseni ja mies taas niin sanottu vanha sielu. Jutut kohtaavat, jaamme saman ajatusmaailman, ja hän vain saa vatsanpohjaani perhosia.
Mitään avioliittoa en ole hakemassa mutta vaikka kesäromanssi. Voisiko toimia? Onko kellään kokemuksia, siis ikäiseni naisen tai sitten nuoremman miehen näkökulmasta?
Kommentit (84)
Olen itse 42-vuotias, ja en usko että voisin seurustella noin paljon nuoremman miehen kanssa. Osin johtuu ihan siitä, että itsetuntoni ei ole niitä parhaita, ja kokisin itseni vanhaksi. Omasta näkökulmasta muutaman vuoden ikäero on maksimi. Mutta jonkun toisen näkökulma on toinen, ja paljon on kiinni persoonista.
Ihmeellisiä kyllä nuo mummo-kommentit, liekö kommentoijat todella nuoria/trollaavia miehiä. Aika harva vielä tässä iässä mummoksi tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Kun mies on 50, sä olet 75!!!!!!!!!! Ai kamalaa, kuka nyt mummoa haluaisi panna
Matematiikka ei taida olla sun vahvuutesi?
Voi tietysti. Onhan niitä pareja isommallakin ikäerolla.
Vierailija kirjoitti:
Yöks, olet kehdon ryöstäjä. Sairasta. Voisit olla hänen äitinsä iän puolesta. Mitä vikaa ko. nuoressa miehessä mahtaa olla, miksi hän huolisi vanhan akan riesakseen? Poteeko jotain alemmuutta ja kuvittelee, ettei kukaan nuori nainen muka huoli häntä?
Kehdonryöatäjä? Äiti?
Joo, keksi nyt parempaa, trolli.
Kylläpä on taas älykkäitä ja mukavitsikkäitä kommentteja, joista paistaa läpi alhainen koulutustaso ja ahdasmielisyys ennakkoluuloineen. Ensimmäinen ei osaa laskea yksinkertaista laskutoimitusta, toinen vouhottaa sairaista "kehdonryöstäjistä" ja kolmannen huolena on aloittajan lisääntymiselinten kuivuus.
Se, mitä täysivaltaiset aikuiset keskenään tekevät yhteisestä sopimuksesta, on heidän asiansa niin kauan kun mitään lakia ei rikota. Se, onko se jostain satunnaisesta internetin sankarista yököttävää, sairasta, tai moraalitonta, on täysin heidän pääkoppansa ongelma. Kyseinen suhtautumistapa kertoo lähinnä heistä itsestään ja heidän asenteestaan erilaisuuteen. Ja se näyttäisi olevan monella vastaajalla aikalailla tasoa "surkea".
AP: Toimii tai sitten ei toimi, aivan samoin kuin mikä tahansa muu parisuhde. Tilastollisesti vanhempi nainen-nuorempi mies-parisuhteiden kestävyys on heikko verrattuna kapeampaan ikäerosuhteeseen, mutta toisaalta kaikissa ikäluokissa avioerojen määrä on lisääntynyt ja parisuhteiden kesto ei ole monella lyhyen ikäeron suhteellakaan aina pitkä.
Näkisin tämän haasteellisena parisuhteena, mutta eipä nuo tavanomaisemmat kapean ikäeron suhteet ole sen kummempia, kaikissa on ongelmansa. Mitä ennakkoluulottomampia ja halukkaampia molemmat osapuolet ovat tekemään töitä suhteen eteen, sitä paremmin se kestää. Nauti elämästä ja jätä asiattomat kommentit omaan arvoonsa.
Loppuun sitaatti: "Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus."
Sinä et etsi avioliittoa, mutta etsiikö mies? Jos vain kesärmanssia etsit, niin helposti kolme kuukautta toimii juttu kuin juttu. Muista olla miehelle rehellinen omista näkemyksistäsi.
Meillä "normi-ikäero" heterosuhteissa muutama vuosi, suurten ikäeeojen suhteet harvinaisia. Homosuhteissa yleisempää. Miehet kokevat nämä nainen vanhempi, mies nuorempi suhteet uhkana, koska yleensä haluaisivat huomattavasti nuoremman naisen ja muutenkin haluavat alistaa naisia. Sen huomaa täälläkin.
Mutta älä sinä välitä, anna mennä vaan, ap, jos tuntuu oikealta ja hyvältä, älä välitä muitten mielipiteistä
Jonnet Ei Muista kertoo sukupolvien välisestä kuilusta - katso Samae Koskisen akustinen veto!
Samae Koskisen uusi Jonnet Ei Muista -single kertoo siitä miten maailma muuttuu ja aina tulee uusi sukupolvi, joka ei muista edelliselle sukupolvelle tärkeitä juttuja, koska ne eivät kosketa heitä. Jokainen on aina jollekin toiselle jonne eli liian nuori ymmärtämään. Samae Koskinen veti kappaleensa akustisena Radio Suomipopin Kimmo Sainion lähetyksessä. Katso!
Olimme molemmat eronneet pitkästä suhteesta kun tapasimme, minä olin 38 ja hän 24. Piti olla vaan hauskanpitoa, kunnes sitten sattui ne saamarin tunteet astumaan kehiin. Molemmin puolin. Ja minä AH niin kaukaa viisaana päätin suhteen; ehkä osittain säikähdin, osittain ajattelin ettei tule kestämään, mutta eniten halusin miehen pysyvän vapaana löytääkseen sellaisen naisen, jonka kanssa voisi perustaa perheen. Vastoin hänen toiveitaan, en kuunnellut, kun hän sanoi ettei minun pitäisi kantaa sitä vastuuta hänen puolestaan. Siitä on nyt 6 vuotta, eikä mies ole sellaista naista tavannut, joitain lyhyitä suhteita on molemmilla ollut mutta edelleen mies haikailee paluusta yhteen. Tässä kunnon ihonalainen puolin ja toisin... :/
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vielä suurempi ikäero mieheeni kuin sinulla. Ja olen ihan yhtä typerästi pohtinut kummankin puolesta voimmeko olla yhdessä. Kävellä siis miehen yli ja päättää hänenkin puolestaan onko suhde soveliasta vaiko ei.
Naiset suostuvat todella helposti olemaan vanhoja, vastuuntuntoisia tätejä. Kiltisti ottavat huomioon, mitä muut ajattelevat ja varovat suututtamasta ketään. Joten jos useampi sanoo, ettei saa seurustella nuoremman miehen kanssa mieluummin jäädään sitten yksin ja märistään jossakin somessa isossa ikäryhmässä tai sinkkupalstalla miten ei sitä sopivaa kumppania millään löydy.
Mitäs., jos ap nyt vain keskittyisi siihen onko miehen seurassa hyvä ja helppo olla? Tai vaikka kesäromanssiin, jos sellainen on tyrkyllä? Kukaan ei tule sinua kuolinvuoteellesi onnittelemaan ja kiittämään, miten älysit olla olematta sen oikein kivan miehen kanssa vuonna 2021.
Emme elä enää 1800-luvun romantiikkaa ihannoivassa yhteiskunnassa, missä rakkaus sai olla tiukasti saman ikäisten kesken ja jos toinen kuoli piti surra itsensäkin kuoliaaksi. Se aikakausi vaikuttaa meissä yhä, mutta olemme onneksi muuttumassa ja erilaiset suhteet kukoistavat entistäkin enemmän. Älä jymähdä ahtaaseen ajatteluun.
P.S. MIeti miehiä, jotka seurusteleva jopa 50 vuotta nuorempien miesten kanssa. Oletko koskaan kuullut siltä saralta epäröintiä saako niin tehdä? Kertoo myös siitä, millaisessa patriarkaalisessa yhteiskunnassa elämme. Naiset saavat olla vähän ,mutta eivät kaikkea
Kiitos erityisesti tästä kommentista! Hienoa ja fiksua pohdintaa.
Nuorekas sana oli saanut irvailua. Myönnän, onhan se aika tökerö mutta en muutakaan keksinyt. Halusin sillä sanoa, että en ole tätimäinen mutta en kyllä yritä olla väkisin nuorempikaan. Että ihan hyvältä ja naiselliselta näytän :) .
Tuo kehdonryöstäjä taas kuvaa juuri niitä omia mietteitäni. Onko 27 vaan liian nuori? Mutta yhdessä on vain niin tajuttoman hyvä olla. Ei siinä mieti kummankaan ikää, ollaan vain kaksi ihmistä, joiden välillä kipinöi fyysisesti mutta myös syvemmällä tasolla.
En tiedä mitä tästä tulee, mutta tarvitseeko edes? Jos vain eläisimme tässä ja nyt.
Eli ap vastaili tässä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vielä suurempi ikäero mieheeni kuin sinulla. Ja olen ihan yhtä typerästi pohtinut kummankin puolesta voimmeko olla yhdessä. Kävellä siis miehen yli ja päättää hänenkin puolestaan onko suhde soveliasta vaiko ei.
Naiset suostuvat todella helposti olemaan vanhoja, vastuuntuntoisia tätejä. Kiltisti ottavat huomioon, mitä muut ajattelevat ja varovat suututtamasta ketään. Joten jos useampi sanoo, ettei saa seurustella nuoremman miehen kanssa mieluummin jäädään sitten yksin ja märistään jossakin somessa isossa ikäryhmässä tai sinkkupalstalla miten ei sitä sopivaa kumppania millään löydy.
Mitäs., jos ap nyt vain keskittyisi siihen onko miehen seurassa hyvä ja helppo olla? Tai vaikka kesäromanssiin, jos sellainen on tyrkyllä? Kukaan ei tule sinua kuolinvuoteellesi onnittelemaan ja kiittämään, miten älysit olla olematta sen oikein kivan miehen kanssa vuonna 2021.
Emme elä enää 1800-luvun romantiikkaa ihannoivassa yhteiskunnassa, missä rakkaus sai olla tiukasti saman ikäisten kesken ja jos toinen kuoli piti surra itsensäkin kuoliaaksi. Se aikakausi vaikuttaa meissä yhä, mutta olemme onneksi muuttumassa ja erilaiset suhteet kukoistavat entistäkin enemmän. Älä jymähdä ahtaaseen ajatteluun.
P.S. MIeti miehiä, jotka seurusteleva jopa 50 vuotta nuorempien miesten kanssa. Oletko koskaan kuullut siltä saralta epäröintiä saako niin tehdä? Kertoo myös siitä, millaisessa patriarkaalisessa yhteiskunnassa elämme. Naiset saavat olla vähän ,mutta eivät kaikkea
Kiitos erityisesti tästä kommentista! Hienoa ja fiksua pohdintaa.
Nuorekas sana oli saanut irvailua. Myönnän, onhan se aika tökerö mutta en muutakaan keksinyt. Halusin sillä sanoa, että en ole tätimäinen mutta en kyllä yritä olla väkisin nuorempikaan. Että ihan hyvältä ja naiselliselta näytän :) .
Tuo kehdonryöstäjä taas kuvaa juuri niitä omia mietteitäni. Onko 27 vaan liian nuori? Mutta yhdessä on vain niin tajuttoman hyvä olla. Ei siinä mieti kummankaan ikää, ollaan vain kaksi ihmistä, joiden välillä kipinöi fyysisesti mutta myös syvemmällä tasolla.
En tiedä mitä tästä tulee, mutta tarvitseeko edes? Jos vain eläisimme tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
60 v mies ja nainen 75 vastaa ikääntymiseltään toisiaan.
Miehet vanhenevat nopeammin.
Just päinvastoin
Taru rakastuu nuoriin miehiin ja Hannan mies on 23 vuotta vanhempi. Miksi?
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/448eaf8b-fefd-4d76-9b2a-7ada71a2b1ab
Ei tietenkään mitenkään voi toimia. Sinun pitäisi olla 43v
.
Vierailija kirjoitti:
Vähän päälle parikymppisenä oli suhde itseä 15 vuotta vanhemman naisen kanssa. Ihan tajuttoman kuumaa touhua, upea juttu, upea ihminen. Että omasta puolestani suosittelen kyllä.
Minulla oli juuri tällainen suhde. Olin se vanhempi osapuoli. Lämmöllä muistelen vieläkin, vaikka noista ajoista on kauan, eikä meistä tullut loppuelämän paria. Muistoja ei kukaan voi meiltä viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mies on 50, sä olet 75!!!!!!!!!! Ai kamalaa, kuka nyt mummoa haluaisi panna
Millä matematiikalla saat tuollaisen tuloksen?
Totta kai, kun mies on 27 ja Nainen 42, niinkun mies on 54, niin nainen on 84. Iät tuplaantuvat yhtaikaa.
Ikäero on oikeassa suunnassa, nuorempi mies sopii paremmin omaishoitajaksi kun ilmeisemmin jaksaa siirtää p:soaan kun on yleensä enemmän voimaa, raihnainen ukko saattaa olla hankala liikutettava ja tahtoo myös vanhetessaan jääräytyä.
Aina löytyy näitä äitiongelmaisia ressukoita, jotka eivät ikäistään tai nuorempaa naista saa. Tällaiset huolivat naisen jopa tuolla ikäerolla.