Korva ihan tukossa, apua voiko päivystykseen mennä??
Olen jättänyt tavallisen ja myöhemmin kiireellisen soittopyynnön lähimpään terveyskeskukseen(automaattinen takaisinsoittopalvelu ilman mahdollisuutta jonottaa), mutta soittoa ei kuulu. Voinko mennä päivystykseen? Asun Helsingissä. En saa korvaa itse auki. Ahtaat korvakäytävät ja vaikku tukkinut käytävän nyt totaallisesti. En kuule toisella korvalla melkein mitään ja olo on epämukava. Puhistavatko ne korvia päivystyksessä vai käännytetäänkö minut pois??
Kommentit (31)
Käytätkö paljon kuulokkeita tai korvanappeja? Ne saavat korvat tukeutumaan tavallista herkemmin. Kysy mieluummin vaikka Omaolo.fi:stä neuvoa kuin täältä.
Mene yksityiselle, niin pääset heti ilman mitään takaisin soitteluiden odotteluja...
Ei ole päivystysasia. Pitää varata aika.
Onneksi olen hyvin harvoin kipeä ja onneksi on sairaskassa, niin yksityiselle pääsee heti, kun hoitoa tarvitsee. En tosiaan menisi päivystykseen tuollaisen vaivan takia.
Vierailija kirjoitti:
Remowax ja veden pumppaaminen se vasta saikin korvan tukkoon. Pyörrytti enkä kuullut enää kunnolla. Hoitaja huuhteli korvan ja kommentoi korvan olleen umpitukossa ja veden näyttävän viemärivedeltä.
Sen Remowaxin voi joutua antaa muhia korvassa jopa monta tuntia tai yön yli. Kuitenkin vähintään puoli tuntia. Jos se ei auta, toista uudelleen niin kauan kunnes auttaa. Eli Remowaxia korvaan vaikuttamaan ja märkä pumpulitukko tukkimaan korvareikä, ettei se aine pääse kuivumaan sinne. Annat muhia ja sitten huuhtelet kädenlämpöisellä vedellä, ei liian kylmällä tai kuumalla koska siitä voi tulla huippaamisen tunnetta. Oletko varma että siellä on vaikkua eikä esimerkiksi finni? Missään vaiheessa ei saa työntää sinne mitään, koska se vain lykkää sitä vaikkumassaa piukemmaksi.
Pahasti tukkeutuneeseen korvaan Removax ei auta, pahentaa. Jos tilanne on tuo mitä kerrot, varaisin korvalääkärille ajan. Varsinkin kun kerrot ahtaista korvakäytävävistä.
Itselläni käy noin kerran pari vuodessa. En enää edes lähde päivystykseen tarjolle, koska lopputulos voi olla katastrofi. Kokenut korvalääkäri ottaa imulla vaikkupallon veks ja se on siinä.
Eikö sun paikkakunnalla voi mennä aamulla terkkariin henk.koht.? Meillä ainakin terkkarissa on myös päivystys, myös päivystäjä terveydenhoitaja/sairaanhoitaja?
Oma kokemus joskus vuosien takaa vahatulpasta korvassa, hoitaja huuhteli, sanoi että pehmittävää korvatippaa voisi mieluusti korvaan laittaan ennen huuhteluun tuloa. Mutta tuo oli siis mulle annettu neuvo.
Varsinainen päivystys, siis se ilta- ja yöpäivystys, niin ne on kyllä tarkoitettu todella kiireellistä hoitoa tarvitseville, niille jotka eivät voi odottaa virka-aikaa. Ja meillä tämä kiirepäivystys on sellainen että jos potilas oma-aloitteisesti olisi sinne menossa vaivansa kanssa, niin pitää ensin soittaa ja saada tulolupa.
Pääset varmaan yksityiselle korvalääkärille vielä tänään. Nyt nopeasti varaat ajan.
Yksityinen on parasta nykyaikana. Omaan terkkariin ei pääse ja päivystykseen ei todellakaan mennä pikkuvaivan takia.
Mene aamulla jonottamaan omaan tk:seen.
Päivystysapu Helsinki
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/hallinto/palvelut/p…