Maalaiset, mitä harrastatte?
Ja mitä muut perheenjäsenenne harrastavat? Harkitaan muuttamista maaseudulle, mies sai loistavan työpaikan ja haluais muuttaa. Minä en ole niinkään varma, kaupunkilaistyttö kun olen. Mitä maalla voi harrastaa ja ylipäätään tehdä? Työpaikka on ihan maalla, kaupunkiin n. 15 km ja mies haluais muuttaa sinne tuppukylään, työnantajalla olis tarjolla asuntokin ihan työpaikan läheltä.
Minä olen kotiäiti, hoitovapaalla, eli joutuisin etsimään uuden työpaikankin. Kannattaako kokeilla? Miehelle tämä on suunnilleen unelmien täyttymys, minä en oikein tiedä mitä ajatella. Kylällä on jonkinlainen kauppa ja koulu ja perhepäivähoitajiakin on kuulemma. Mutta voiko kaupunkielämään tottunut viihtyä maalla, onko mitään mitä maalla voi harrastaa?
Kommentit (18)
Meidän kylällä voi kuitenkin harrastaa tosi monia asioita: jääkiekko, partio, 4H, kuntosali, sähly, naisvoimistelijoiden jumpat, kansalasiopiston kurssit, musiikkiopiston soitto ja teoria tunnit yms.
Olen ajatellut, että ainakin meidän lapsille löytyy harrastuksia riittävästi omalta kylältä, kunhan ensin vähän kasvavat.
Tosiaan 15 km on lyhyt matka. Meiltä on kaupunkiin vajaat 20 km, matkaan menee kesällä n. 10 min ja talvella 15 min, ei paha! Tietysti maalta puuttuu paljon mitä kaupungissa on, mutta vastaavasti täällä on monenlaista mitä kaupungista puuttuu.
Mä käyn kuntosalilla 2 kertaa vk:ssa, lisäksi opiskelen avoimessa yliopistossa. Joudun siis menemään kaupunkiin harrastamaan, samalla käyn kyllä kaupassakin. Mies on oikein maalainen: metsästää, kalastaa ja viljelee pottua yms. Nyt se haaveilee omasta kanalasta..!
Lapset on sen verran pieniä, että ei ole vielä harrastuksia. Isompi aloitaa tänä syksynä päiväkerhon. Täällä on onneksi ihan mukavasti lapsiperheitä, joten kavereita on kivasti.
No ei sulla luulisi olevan hädän päivää. Meillä on 30km lähimpiin kaupunkeihin, harrastukset pysyneet ihan samoina kuin kaupungissa asuessa. Jos asenteesi on tuollainen kannattaisiko sanoa muutolle ei?
Paskakin on pari kertaa tuoksahtanut alkukesästä ja hyttysiä olen nähnyt varsin kaksin kappalein tänä kesänä.
Aina pitää lähtä kaupunkiin; töihin, harrastuksiin, kauppaan. Mulla ei olis siihen varaa!
Ja entä se pimeys ja yksinäisyys? Mä en uskaltais lenkkeillä pimeillä metsäteillä! Ikärakenne taitaa myös olla enempi mummovoittoista. Lapsilla ei kavereita, koulukin voidaan lakkauttaa...kannattaako?
Kyllä tulee kalliiksi. Mitä ihmettä täällä pitäisi pelätä, mörköjä?? Meidän kylässä on paljon lapsiperheitä ja joo, mummojakin. Koulujen puolesta voidaan vaan rukoilla, mutta tuskin ihan heti ovat lakkautuslistalla. Onneksi kenenkään ei ole pakko maalle muuttaa, itse en muuttaisi mistään hinnasta takaisin kaupunkiin.
Voi nauttia hiljaisuudesta, tilasta, luonnosta, jne. Mutta heti jos ne alkavat ahdistamaan, voi hurauttaa kaupunkiin. Ja kyllä siellä kaupungissa voi käydä vaikka joka päivä, mikäs estää.
harrastin rytmistä voimistelua, ratsastusta, piirustuskerhoa, sekä teatterin järjestämää kerhoa, jossa harjoiteltiin näyttelemistä. Lauloin myös kahdessa kuorossa.
pontikan keitto ja keihään heitto
Aikaa menee suunnilleen yhtä paljon kuin Alppilasta Kallioon ajaessa. Auto on maalla välttämätön, ilman sitä ole jumissa.
Itse asun 30 km päässä kaupungista, maaseudulla. Kylällä on mahdollisuus harrastaa kansalaisopiston kursseja, naisvoimistelijoita, yleisurheilua ja motonkutomista :) ainakin. Kaupungissa voi harrastaa melkein mitä vaan.
lapset:jalkapalloa, jumppaa, luistelua, yleisurheilua kesällä...
mies: kalastusta
meillä myös 15km kaupunkiin,
eli täällä pikkukylässä harrastetaan!
lasten vanhetessa olis paljon muitakin mahdollisuuksia,
esim. vpk, karate,sähly,koripallo...
Mottoja voi hioa kuka tahansa missä tahansa ilman maksuja.
Aikaani vietän esim. kasvimaalla, kukkia hoitaen, käsitöitä tehden. Talvella lunta kolailen. Ja lasten kanssa vietän tietenkin aikaani hiekkalaatikolla jne.
Ja muista, että maalta pääsee samanlailla ystävien luokse ja kaupunkiin käymään.
Kaupunkiin voi helposti lähteä harrastamaan. Meiltä on 40 km kaupunkiin ja se on jo vähän liian pitkä matka:(. Mutta muutenkin meidän on täältä mentävä ainakin 5-20 km harrastuksiimme. Itse kävin viime keväänä punttisalilla ja sinne oli tuo 20 km. Muuten harrastan pyöräilyä ja sitähän voi tehdä kaikkialla.:-). Sitten nettailen ja luen.
Mies harrastaa amerikkalaisia autoja ja niitä hän ruuvailee kotona. Muuten ei käy missään harrastamassa.
Ei ole oikein aikaakaan kun on kolme pientä lasta.
ihan kuin missä tahansa muuallakin
lenkkeily (useimmiten koiran kanssa), uinti (meillä on hyvä maauimala) ja talvella käyn avannossa, puutarhanhoito, marjastus, sienestys, lukeminen. Olen mukana myös kyläyhdistyksen hallituksessa ja vanhempainyhdistystoiminnassa. Kansalaisopiston aerobicissä käyn myös, tänä syksynä aloitan joogan. Kaupungille en viitsi harrastuksiin lähteä, mutta käyn mielellään taidenäyttelyissä ja konserteissa.
Mies harrastaa valokuvausta, kalastusta, lukemista, hiihtoa. Kesäkautena hän pyöräilee työmatkat, talvella hän käy pari kertaa viikossa aamu-uinnilla töihin mennessä.
Esikoinen on koulun liikuntakerhossa sekä kokkikerhossa. Kotona hän rakentelee pienoismalleja, piirtää sarjiksia ja hoitaa koiraa. Muu aika kuluu kavereiden kanssa esim. ongella, jalkkista pelatessa.
Keskimmäinen harrastaa ratsastusta ja kaikkea heppoihin liittyvää. Lisäksi soittaa pianoa, käy siis pianotunneilla kaupungilla.
Nuorin käy päiväkerhossa ja muskarissa.
Siinäpä sitä...
Itse ajoin kaupungissa asuessani 50 km toiseen kaupunkiin tietyn tanssiharrastuksen vuoksi. Ihan yhtä hyvin maaltakin voi ajaa. Eli jokainen harrastaa ihan just sitä, mikä kiinnostaa. Ei täällä ole pakko kasvimaata pitää ja mattoja kutoa, jos ei kiinnosta.
Ehkä maalla sitten kuitenkin harrastetaan pakolla jossain määrin autoilua...