Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että kielellinen ilmaisuni on hyvin tönkköä ja joudun monesti hakemaan sanoja kauan. Vaikeuksia puhia pitkiä lauseita.

Vierailija
06.05.2021 |

Ajatus ei ikäänkuin kulje yhtenäisesti ja en ymmärrä välttämättä heti mitä toinen tarkoittaa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhia vaan puhua..korjaus otsikkoon..ap

Vierailija
2/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, samaistun vaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Örkit lyövät sinua näkymättömällä tasolla nyrkillä käkättimeen, niin eihän pää voi silloin toimia kunnolla.

Vierailija
4/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea kirjoja. Ja välillä vaikka ääneen.

Vierailija
5/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö ketipinoria? Sehän tutkitusti kutistaa aivoja

Vierailija
6/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ottanut tarpeeksi snapsia.

Vierailija
7/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Örkit lyövät sinua näkymättömällä tasolla nyrkillä käkättimeen, niin eihän pää voi silloin toimia kunnolla.

Örkkien olemassaoloa on vaikea hyväksyä. Itsekin tulin niistä tietoiseksi vastikään.

Vierailija
8/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin ollut aina, siis ihan lapsuudesta saakka? Vai oletko huomannut tämän alkaneen vasta joitakin kuukausia tai vuosia sitten? Jos jälkimmäinen, niin koitko niihin aikoihin esimerkiksi jonkin traumaattisen tapahtuman, mikä saattaa oireilla tuolla lailla? Liittyykö sinulla puheentuottovaikeuksiisi näköhäiriöitä tai puutumista?

Paljon kysymyksiä, mutta aloituksesi on sen verran niukasti tietoa sisältävä, ettei sen perusteella voi arvella vielä mitään.

Vierailija
9/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologisia ongelmia?

Vierailija
10/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut traumaattinen lapsuus ja äidin raskausaika oli ilmeisesti aika stressaava. Syntyessäni oli napanuora useamman kerran kiertynyt kaulan ympärille. Olen aina ollut melko hiljainen nuorempana ja koulussa alisuoriutuja. Työelämä ollut katkonaista noiden ongelmien takia. Nyt jo aikuinen, yli kolmekymppinen. Ap

Vierailija
11/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla puutumista tarkoitit? En nyt tunnista mäköhäiriöitä. Ap

Vierailija
12/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuollaista varmaan 20 vuotta. saatan puhua ihan puuta heinää. Töissä jotenkin osaan skarpata paremmin mutta annas olla jos kotona sanon vaikka että laittakaa uuni päälle ja jos katson samaan aikaan telkkaria niin sanon että laittakaa telkkari päälle. mies ja lapset nauraa että taas äiti sekoilee... no, näin on ollut vuosia joten en kovin huolissani ole... mutta onhan se välillä outoa/raskasta 😕

Vierailija
13/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla puutumista tarkoitit? En nyt tunnista mäköhäiriöitä. Ap

Näköhäiriöitä...ap

Vierailija
14/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut traumaattinen lapsuus ja äidin raskausaika oli ilmeisesti aika stressaava. Syntyessäni oli napanuora useamman kerran kiertynyt kaulan ympärille. Olen aina ollut melko hiljainen nuorempana ja koulussa alisuoriutuja. Työelämä ollut katkonaista noiden ongelmien takia. Nyt jo aikuinen, yli kolmekymppinen. Ap

Ok, kiitos vastauksesta. Tuo napanuoran kiertyminen kaulan ympäri ja siitä syntynyt happivaje ovat saattaneet vaikuttaa puheentuottokykyysi ja puheen ymmärtämiseesi. Traumaattinen lapsuus on varmasti vielä pahentanut tuota ongelmaa. Oletko koskaan käynyt neuropsykologilla tai puheterapeutilla asian takia? Ongelmasi on ilmeisesti melko vakava-asteinen, koska se on vaikuttanut työelämässä pärjäämiseesi.

- 8

Vierailija
15/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt nyt terapiassa jonkin aikaa ja muutaman kerran haastattelussa ADHD epäilyni takia. Olen kertonut huonosta muistista ja kankeasta puheentuottamiskyvystäni. Jotenkin tuntuu ettei siellä uskota neurologiseen syyhyn. Ap

Vierailija
16/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt nyt terapiassa jonkin aikaa ja muutaman kerran haastattelussa ADHD epäilyni takia. Olen kertonut huonosta muistista ja kankeasta puheentuottamiskyvystäni. Jotenkin tuntuu ettei siellä uskota neurologiseen syyhyn. Ap

Ja en siis ole käynyt neuropsykologilla. Kouluaikaan olin hiljainen niin vaikeuksia ei varmaan huomattu. Ap

Vierailija
17/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä sangen kiinnostava aihe.

Kertoisitko nro 8 lisää tuosta trauman vaikutuksesta puheentuottoon?

Vierailija
18/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollaisia tuntemuksia 19-vuotiaana. Olin erittäin hiljainen, sanoja joutui etsimään tosi kauan,  Meni muutama vuosi ja hakeuduin terveyskeskukseen ja siellä minulle kirjoitettiin B-lausunto, että pääsin Kelan neuropsykologiseen kuntoutukseen. Nykyään puhun paljon enemmän ja suurimmat pelot ovat poissa. Mulla tää paljastui kehitykselliseksi kielihäiriöksi.

Vierailija
19/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tottunut sosiaalisiin tilanteisiin. Jännität, lievä paniikkihäiriö. Mulla on sama. Tutussa seurassa ei minkäänlaisia ongelmia, mutta hieman tuntemattomimpien kanssa sanat unohtuu ja ajatus katkeaa.

Vierailija
20/34 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuollaisia tuntemuksia 19-vuotiaana. Olin erittäin hiljainen, sanoja joutui etsimään tosi kauan,  Meni muutama vuosi ja hakeuduin terveyskeskukseen ja siellä minulle kirjoitettiin B-lausunto, että pääsin Kelan neuropsykologiseen kuntoutukseen. Nykyään puhun paljon enemmän ja suurimmat pelot ovat poissa. Mulla tää paljastui kehitykselliseksi kielihäiriöksi.

Millä tavalla sua kuntoutettiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä