Onko 250e teistä iso elatusmaksu kouluikäisestä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ikionnellinen jos saisin 250e. En saa senttiäkään ja ostan lapselle kaiken.
Miksi ei saa? Kela?
Lapsen isä ei maksa, varaa kyllä olisi. Osasi aikoja sitten puhua sossutätit pyörryksiin. Käräjille mulla ei ole varaa, enkä edes uskaltaisi.
Sinähän et mene käräjille, vaan lapsi, joka saa avustajan. Eli kannattaa. Miten elarit muka määräytyvät puheiden perusteella.
En kommentoi tähän enää muuta kuin että en uskalla. Olen nyt saanut muutaman vuoden olla rauhassa ja tiedän että rauha ja mielenterveys on mennyttä jos pakotan maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on elarit 300 e, mutta lapsen ruokaan se kaikki oikeastaan menee. Meillä siis toimitaan niin että 250e tulee ja käyn itse kuukauden kuitit lopussa läpi ja lask3b lapsen osuuden ja ylijäämä laitetaan lapsen sijoitustilille. Mies asuu toisessa maassa ja meillä siis hyvät välit eli olisi yhteishuoktajuus jos oltaisiin samassa maassa. Lapsi viettää kaikki lomat isänsä luona jolloin minä maksan miehelle saman 300e.
Onneksi isä palaa Suomeen vuoden päästä.
Kyllähän lapsen asuminenkin maksaa. Outoa minusta tuolla tavalla käydä kuitteja läpi, kun kai se nyt on selvää, että lapsesta on muitakin kuluja kuin ruoka (johon 300 on minusta todella ruhtinaallisesti, ellei kyseessä ole teinipoika). Eikö lapsi harrasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se riippuu siitä, mitä tuolla maksulla kustannetaan. Jos lapsella on jokin kallis harrastus tai hän lähtee lomamatkalle, meneekö sekin tuosta rahasta.
Ei tuolla rahalla ruotsinlaivaa kummempaa matkustelua tehdä.
Menee ruokaan, asumiseen, kenkiin, vaatteisiin, bussilippuihin, luistimiin, polkupyöriin, kaverien synttärilahjoihin, luokkaretkiin, lääkkeisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ikionnellinen jos saisin 250e. En saa senttiäkään ja ostan lapselle kaiken.
Miksi ei saa? Kela?
Lapsen isä ei maksa, varaa kyllä olisi. Osasi aikoja sitten puhua sossutätit pyörryksiin. Käräjille mulla ei ole varaa, enkä edes uskaltaisi.
Kai tajuat, että sossutäti ei vaikuta summaan mitenkään. Jos itse olit lapamato ja kirjoitit nimen paperiin, niin syytä itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa? Kela?
Sinähän et mene käräjille, vaan lapsi, joka saa avustajan. Eli kannattaa. Miten elarit muka määräytyvät puheiden perusteella.
En kommentoi tähän enää muuta kuin että en uskalla. Olen nyt saanut muutaman vuoden olla rauhassa ja tiedän että rauha ja mielenterveys on mennyttä jos pakotan maksamaan.
Ok ymmärrän sinua nyt paremmin jos exä on väkivaltainen ja/tai vainoaja. Voimia sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se riippuu siitä, mitä tuolla maksulla kustannetaan. Jos lapsella on jokin kallis harrastus tai hän lähtee lomamatkalle, meneekö sekin tuosta rahasta.
Miksi tätä kommenttiani on alapeukutettu niin runsaasti. Minusta tuo 250 e ei ole siinä tapauksessa kyllä yhtään suuri, jos lapsi on vaikka aloittanut kalliin harrastuksen ja sitten se, kenen luona lapsi asuu, joutuu maksamaan sen kaiken melkein omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsen kulutus kasvaa etävanhemman tulojen mukaan? Eikö rahaa pitäisi mennä se määrä mikä menee?
Tietysti jos hyvätuloinen on sitä mieltä, että hänen lapselle saa riittää se minimi mikä riittää vuokrakasarmin lapsillekin, koska tämä vanhempi itse ei pääse niistä nauttimaan. Meillä päin tuollaista sanottaisiin narsistivanhemmaksi.
Mutta voihan ostaa esim pyörän, vaatteita tai tietokoneen vaikkei elatusmaksua nosteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsen kulutus kasvaa etävanhemman tulojen mukaan? Eikö rahaa pitäisi mennä se määrä mikä menee?
Tietysti jos hyvätuloinen on sitä mieltä, että hänen lapselle saa riittää se minimi mikä riittää vuokrakasarmin lapsillekin, koska tämä vanhempi itse ei pääse niistä nauttimaan. Meillä päin tuollaista sanottaisiin narsistivanhemmaksi.
Mutta voihan ostaa esim pyörän, vaatteita tai tietokoneen vaikkei elatusmaksua nosteta.
Tuolla rahalla ei kummoisia tietokoneita eikä uusia pyöriä osteta. Mennään käytetyllä läppärillä ja pyörällä. Mutta se on tietysti yleensä kiinni siitä, miten isä ymmärtää ihan elämisen kustannuksista.
Paljon on minusta. Sehän lasketaan niin että molemmat laittaa saman summan yhteiseen lapseen, eli tuon perusteella tämä lapsi kuluttaa siis 500€/kk. Aika paljon. Tuolla rahalla voi ostaa jo merkkivaatteitakin. Ja helposti ostaa puhelimen tms kun säästää esim satasen kuussa. Ehkä ihmiset on vaan sit niin tottuneet sellaiseen tulotasoon että voi ostella mitä haluaa säästämättä ja käydä monta kertaa kuussa pitsalla. Meillä tulee se valtion elari, eli yhteensä n300€ laskettu teinille rahaa. Aika kauan sai säästää pyörään ja tietokoneeseen, mutta oppiipahan säästämistä ennemmin kuin lainan ottamista.