Onko 250e teistä iso elatusmaksu kouluikäisestä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin kolmesta lapsesta aikanaan 1180 e/kk ja lapset olivat luonani keskimäärin 10 pv/kk.
Sun ja exäsi tulotaso?
Bruttotulot oma 90.000 per anno, ex 55.000.
Entä miten arvioit alkup. Kysyjän tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta se riippuu siitä, mitä tuolla maksulla kustannetaan. Jos lapsella on jokin kallis harrastus tai hän lähtee lomamatkalle, meneekö sekin tuosta rahasta.
Eivät mene. Lapsihan saa myös lapsilisää ja toki äidinkin pitää kuvitella maksavansa lapsesta sen 250euroa.
Elikkä lapsellehan tulee kuussa aika hyvät rahat.
Mun lapsesta olisi iso raha. Ei sillä mitään kallista harrastusta tarvitsisi maksaa, koska sellaista ei ole. Bussikorttiin, striimipalveluihin, vaatteisiin, ruoka- ja asumiskuluihin sekä taskurahaan riittäisi hyvin. Minähän sitten maksaisin "toisen puolikkaan" ja lapsilisä siihen päälle, niin summa on jo 600e/kk. Se on jo tosi iso raha.
Ei. Meillä pelkät harrastusmaksut per kk on 150€. Eli 500€ (250+250) ei riitä elämiskuluihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin kolmesta lapsesta aikanaan 1180 e/kk ja lapset olivat luonani keskimäärin 10 pv/kk.
Sun ja exäsi tulotaso?
En ota ap:n tilanteeseen kantaa, mutta itse pidin omiani aika kipurajalla olevina, varsinkin kun lapset olivat kuitenkin kolmasosan ajasta minun luonani. En asiasta koskaan purnannut, jotta välit säilyivät asiallisena.
Nyt, kun lapset aikuisia ja olimme kuopuksen valatilaisuudessa, niin exä sanoi ihan suoraan, että hänen elintasonsa ja käytettävissä olevat rahavarat ovat pudonneet.
Minimi on sen n 150e. Itse olen sitä mieltä, että joka haluaa maksaa omalle lapselleen minimielannon, on jotain muuta kuin normaali vanhempi. Eli että 100e yli lain määräämän minimin olisi jo paljon? On se outoa, että ydinperheessä halutaan lapsille mahdollisimman paljon hyvää ja eron jälkeen halutaan päästä mahdollisimman halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ikionnellinen jos saisin 250e. En saa senttiäkään ja ostan lapselle kaiken.
Miksi ei saa? Kela?
Lapsen isä ei maksa, varaa kyllä olisi. Osasi aikoja sitten puhua sossutätit pyörryksiin. Käräjille mulla ei ole varaa, enkä edes uskaltaisi.
No ei todellakaan ole mikään iso.Siitähän maksetaan lapsen asuminen, ruoka, vaatteet, koulujutut, harrastukset ym, ym, ym. Ihan sopiva tuon ikäiselle. Maksukykyäkin näyttää löytyvän, joten mikä ongelma??
Vierailija kirjoitti:
Äiti tienaa vähän vähemmän. Maksaa kaiken, isä ei osallistu muihin kuluihin. Lapsi isällä joka toinen vkl. Isällä parempi asuminen ja toinen puoliso joka hyvätuloinen.
Isän puolison tulot ei kuulu tähän millään lailla. Ei hänen kuulu muiden lapsia kustantaa.
On ok elatusmaksu, jos kerran äiti tienaa vähän vähemmän. tuon verran lapsi kuluttaa, taulukon mukaan.
Jos äiti tienaisi enemmän kuin isä, tietysti äidin osuuskin olisi suurempi.
Ihan normi elari. Ja riippuu siis toki tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin ikionnellinen jos saisin 250e. En saa senttiäkään ja ostan lapselle kaiken.
Miksi ei saa? Kela?
Lapsen isä ei maksa, varaa kyllä olisi. Osasi aikoja sitten puhua sossutätit pyörryksiin. Käräjille mulla ei ole varaa, enkä edes uskaltaisi.
Sinun on pidettävä huolta, että LAPSESI saa tarvittavan elatuksen molemmilta vanhemmiltaan. Se raha ei ole sinulle vaan lapsellesi, etkä voi eettisesti ajatellen noin vain luopua tästä lapsellesi kuuluvasta etuudesta. Nyt homma hoitoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa? Kela?
Ei käräjiä sinun pussista oteta. Elatusmaksu on lapsen oikeus, ja lapsi on varaton, joten hän saisi julkista oikeusapua. Sinulta vaaditaan vain munaa varata sinne aika ja lähteä viemään asiaa lapsen puolesta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole mikään iso.Siitähän maksetaan lapsen asuminen, ruoka, vaatteet, koulujutut, harrastukset ym, ym, ym. Ihan sopiva tuon ikäiselle. Maksukykyäkin näyttää löytyvän, joten mikä ongelma??
No eihän sitä pelkästään niillä elareilla ole tarkoitus maksaa. Kyllä lähivanhemman on tarkoitus osallistua myös ja lapsesta maksestaan myös lapsilisää.
Lisäksi et tiedä mitään isän maksukyvyistä pelkän ilmoitetun (brutto?)palkan perusteella.
Miten lapsen kulutus kasvaa etävanhemman tulojen mukaan? Eikö rahaa pitäisi mennä se määrä mikä menee?
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsen kulutus kasvaa etävanhemman tulojen mukaan? Eikö rahaa pitäisi mennä se määrä mikä menee?
Ai että ihmiset kuluttavat aina saman verran tuloista riippumatta, kun "se nyt vaan menee mikä menee"? No se mikä menee riippuu tietysti tulotasosta. Jos etä tienaa paljon, niin luulisi kaikkinensa myös haluavan lapselleen ok olot, silloinkin kun tämä on lähivanhemman luona. Näin toimisi ainakin hyvä vanhempi.
250€ on ihan rittävä, jos ajatellaan että huolihditte yhdessä lapseen liittyvistä kustannuksista, niin silloihan se tarkoittaa 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ja exäsi tulotaso?
En ota ap:n tilanteeseen kantaa, mutta itse pidin omiani aika kipurajalla olevina, varsinkin kun lapset olivat kuitenkin kolmasosan ajasta minun luonani. En asiasta koskaan purnannut, jotta välit säilyivät asiallisena.
Nyt, kun lapset aikuisia ja olimme kuopuksen valatilaisuudessa, niin exä sanoi ihan suoraan, että hänen elintasonsa ja käytettävissä olevat rahavarat ovat pudonneet.
Mulla tulee myös putoamaan, mutta mä pidän sitä ihan luonnollisena. Lapsen kanssa tarvitsee isomman asunnon kuin yksin asuessa, ja moni mieltää juuri sen asunnon koon elintasona. Totta kai lapsen asuessa kotona me molemmat olemme kustantaneet hänelle myös asumista.
Noin muuten jos olet hankkinut kolme lasta, tottahan se on kenelle tahansa kipurajalla. Minulla ei ainakaan olisi edes varaa kuin tähän yhteen ja bruttotuloni ovat 60 000.
Sinulla on aika kovat tulot.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti jos hyvätuloinen on sitä mieltä, että hänen lapselle saa riittää se minimi mikä riittää vuokrakasarmin lapsillekin, koska tämä vanhempi itse ei pääse niistä nauttimaan. Meillä päin tuollaista sanottaisiin narsistivanhemmaksi.
Tosi iso! Saan teinistäni 180. Tienataan isän kanssa molemmat brutto noin 3500 ja 3700. Teini harrastaa jääkiekkoa 300/kk. Tämän maksan yksin ja huikean ruokalaskun ym lisäksi. Elämä on..
Maksoin itse 8 vuotta sitten n. 200, tilanteessa että tuloni ehkä 1000 euroa suuremmat.
Kuulostaa mielestäni oikealta