Paljonko duunarit oikein tienaa?
Kysymys otsikossa.
Taustaa asialle: mies on selvästi jotenkin kateellinen mun palkasta. Ilmenee niin, että minun, akateemisen asiantuntijatyötä tekevän palkka on jotenkin tosi huono duunaripalkkoihin nähden. Isompi se toki on kuin mieheni palkka. Saan n. 4000/kk.
Mutta se ei ole mitään. Miehen toinen veli on sähkömies, kuulemma 5-6000 €/kk. Toinen veli raksalla laattamies, 4-5000€/kk. Kuka vaan asentaja saa heti sen 5000/kk. Puolustusvoimissa työskentelevät kaverit saavat yli 6000/kk. Ja niin edelleen.
Itse hän on varastomies, vajaa 3000/kk. Omaa palkkakuittia ei voi liioitella.
No miten siis on? Puhuvatko miehet palkoistaan todella näin paljon keskenään ja miksi mun mies ei sitten lähde vaikka raksalle jos sieltä saa kerta tollaset rahat?
Kommentit (113)
Liikaa saavat palkkaa. Viimevuosina on naapureihin muuttanut duunari porukkaa omistusasuntoihin arvokkaille asuinalueille ja sen näkee ja kuulee. Kaikki kliseet mitä duunareita luulee on totta, juopotellaan ja melutaan kaikki viikonloput.
Satuin katsomaan jotain Arman Alizad-ohjelmaa, jossa hän seuraa eri alojen ammattilaisia näiden työvuoroissa. Tässä jaksossa oli lihanleikkaaja, palkaksi mainittiin 5000-7000e/kk. Oletan että brutto. Mutta se onkin äärimmäisen raskasta työtä ja tässä ko. työpaikassa leikkasivat urakkatyönä. Mutta ihan hyvä liksa tuokin, ei tarvitse isoja opintolainoja ottaa.
Miesvaltaisissa duunaritöissä liksa on yleensä hyvä, naisvaltaisissa duunarityö on surkeasti palkattua.
Satamassa ahtaajat 5-vuorohommissa vuosiansio 55.000 - 75.000 euroa, kokemuksesta riippuen.
Asentajat reissutyössä tienaa 4000-5000e/kk, sisältää päivärahat ja ylityökorvaukset. Pitkät päivät, matkat, olosuhteet, kimppamajoutukset. Hiljaisina aikoina lomautettuna.
Sähkärit ja putkimiehet tekee paljon urakkaa ja voi tienata 4000-5000 ja päivät on 12h, riippuen urakasta.
Raksoilla, riippuen kohteesta, urakkaa ja tuntitöitä, palkkahaitari 2000-4000e.
Tehtaissa ja jalostamoilla 3-vuorotyössä tienaa 30 000-60 000e/vuosi. Tämäkin riippuu täysin prosessista ja lisistä.
Noille ansioille päästäkseen viikkotunnit on lähes poikkeuksetta 60h, paitsi tehtaissa joissa lisät nostavat ansiotasoa.
Lomautukset on hyvin yleisiä eikä aina tiedä onko töitä edes seuraavalla viikolla.
Jollain 40h työviikolla päivätyössä hyvin harva duunari pääsee edes 3000e/kk.
Ainahan noissa palkoissa on "vähän" lapinlisää mukana, tai sitten sanotaan se palkka joka on tienattu runsaasti ylitöitä tehtynä + vuorolisät ja kenties lomarahatkin laskettu mukaan. Täältä näkee yksityisten henkilöiden tulot ja verot. Mukana on kaikki tulot eli myös pääomatulot. Aika pieni osuus tienaa yli 50k vuodessa tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
Itse tienaan bruttona noin 1800.
Vierailija kirjoitti:
Tehtaassa vuorotyötä tekevät tienaavat sen 55-75k€ vuodessa. Duunareilla on usein paremmat ansiot kuin akateemisilla.
Vai paperi- ja sellutehtaissa. Itsekin 3-vuoroa tekevänä 37000 on max mihin yltää.
Tukien kanssa vähän vähän alle 1500€ netto. Kuljetusala
Itse siivoan raksalla ja saan n.2200-2400e bruttona, riippuu aina vähän firmasta ja paikkakunnastakin. Lisäksi tulee joka palkassa 7,7% erillistä palkanosaa(arkipyhäkorvaus ja työajanlyhennysraha). Osaan tehdä myös maalaus- ja tasoitehommia ja vähän rakennushommia niin se joskus nostaa palkkaa. Normaalit tunnit, päivätyö ja viikonloput vapaata.
Jos ei ole paljoa kokemusta niin maksavat jonkun satasen vähemmän. Aika vaihtelevia palkkoja ovat saaneet kun olen joskus kysellyt, 10-12 euron välillä.
Mies LVI-asentaja. Palkka aika tarkkaan 6000€/kk ja siihen jotain päiväraha yms verottomia korvauksia päälle. Ikinä ei suostu ylitöitä tekemään ja aina kuitenkin pyydetään. Työaika 7-15.30 ja pekkaspäivät erikseen pois.
Niin paljon että oli uudenmaan rikkaimpien joukossa firmansa kanssa.ja ihan amis on:D
Sosionomi. Laitossektori. Yökkö. 3500-4000.
Sähkömiehet ainakin tienaa todella hyvin.
Mun mies on ihan perusduunarihommassa ja nettopalkka vaihtelee kuukausittain aika paljon, keskimäärin nettona saa n. 3000€ mitta vaihteluväli on 1800-5500.
Itsellä ylempi korkeakoulututkinto (yliopisto) ja olen koulutusta vastaavassa, tienaan bruttona alle 3000€/kk
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen, koulutettu nainen ei osaa googlata eri ammattien keskipalkkoja?
Sellaista.
Totta kai osaan Googlesta katsoa keskipalkat. Mutta kun ne eivät mitenkään täsmää näihin veljien ja kavereiden palkkoihin, mitä mies minulle kertoo suu vaahdossa.
Täällä monet vastaukset kyllä selventävät asiaa.
ap
Mun vaimo on sähköasentajana ja viime vuonna tienasi yli 50k. Iso firma ja muutamia viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Asentajat reissutyössä tienaa 4000-5000e/kk, sisältää päivärahat ja ylityökorvaukset. Pitkät päivät, matkat, olosuhteet, kimppamajoutukset. Hiljaisina aikoina lomautettuna.
Sähkärit ja putkimiehet tekee paljon urakkaa ja voi tienata 4000-5000 ja päivät on 12h, riippuen urakasta.
Raksoilla, riippuen kohteesta, urakkaa ja tuntitöitä, palkkahaitari 2000-4000e.
Tehtaissa ja jalostamoilla 3-vuorotyössä tienaa 30 000-60 000e/vuosi. Tämäkin riippuu täysin prosessista ja lisistä.Noille ansioille päästäkseen viikkotunnit on lähes poikkeuksetta 60h, paitsi tehtaissa joissa lisät nostavat ansiotasoa.
Lomautukset on hyvin yleisiä eikä aina tiedä onko töitä edes seuraavalla viikolla.
Jollain 40h työviikolla päivätyössä hyvin harva duunari pääsee edes 3000e/kk.
Tämä vastaus selventää monen muun vastauksen ohella tosi paljon tilannetta, kiitos!
Eli näihin isoihin palkkoihin on siis mahdollista päästä, mutta ei välttämättä läheskään joka kuukausi.
Ehkä se iso ero on vaikkapa minun palkkaustapaani verrattuna siis se, että saan joka kuukausi saman kk-palkan. Mitään lisiä, urakkapalkkoja tai bonuksia ei minun töissä ole. Joskus tuntuu, että tekemistä ei ole ihan hirveästi, silloin kaikki tehtävät tulee hoidettua nopeasti. Toisessa kuukaudessa voi olla työtä lähes kahden edestä ja silloin ei toimitusajat ole niin hyviä kuin hiljaisemmassa kuussa. Palkka silti joka kuukausi sama, onhan siinä on omat puolensa - työn tilapäinen vähyys ei vaikuta palkkaan mutta kuukaudet, joissa teen tosi paljon, eivät myöskään lihota tilipussia. Sanon tämän ihan toteamuksen vuoksi, en tarkoita että tämä olisi jotenkin parempi palkkaustapa tai joku toinen tapa huonompi. ap
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi. Laitossektori. Yökkö. 3500-4000.
Pelkkänä aamuvuorona reilu 2400. Viikonloput ja yöt nostaa railakkaasti.
" Itse hän on varastomies, vajaa 3000/kk "
Varastomiehen palkka on kyllä paljon vajaa 3000/kk.
Rakennuksella voi kyllä tienata hyvin, mutta kyllä siihen paljon joutuu myös tekemään ja lähes aina hel... raskasta duunia.
Metallimies Etelä-Pohjanmaalta ja palkkani on 2800€/kk.