Työmatka 15 km, alkaisitko pyöräillä sitä tuosta vain olettaen että pyöräilykuntoa ei ole?
Mahdollisuus kuljettaa pyörää osa matkasta junassa.
Miten aloittaisit, onko kokemuksia?
Kommentit (76)
Mulla oli aikoinaan 23-vuotiaana 15 km:n matka töihin. Sellainen kolmivuorotyö, johon piti joskus mennä klo 6 sunnuntaiaamuna tai josta pääsi lähtemään kotiin klo 6 sunnuntaiaamuna, jolloin julkista liikennettä ei ollut oikein tarjolla (ensimmäiset julkiset yhteydet lähtivät juuri siinä klo 6:n pintaan ja vuoroväli oli tunti).
Olin hoikka, perusterve nuori nainen, jolla ei ollut säännöllisiä liikuntatottumuksia. Niinpä ostin pyörän ja käytännönpakosta aloin polkea työmatkoja niihin aikoihin, kun julkisista ei ollut apua. Erityisesti ensimmäiset 3-4 km kotoa lähtiessä olivat mäkisiä: 6 pitkää, lyhyttä, loivaa ja jyrkkää ylämäkeä ja saman verran alamäkiä, toistui siis molempiin suuntiin polkiessa. Olin pyöräilystä innoissani ja poljin vielä yhtenä iltana töistä äidille niin, että polkemista tuli yhdelle päivälle 40 km.
Viikon jälkeen reisilihakset ja takamus olivat todella kipeät ja häntäluuhun sattui aina, kun istuin pyörän satulaan. Työkin oli sen verran fyysistä, että jouduin käymään kipujen kanssa lääkärissä. Lääkäri sanoi, että pyöräily on oikein hyvä, mutta vähän rauhallisemmin pitäisi aloittaa. Hän sanoi, että pyörän selkään saa nousta, kun se ei häntäluussa enää tunnu ja sitten pitää ottaa maltilla.
Nyt olen 35-vuotias perusterve ja hoikka nainen, joka harrastaa liikuntaa päivittäin (lajeina juoksu, kävely, jooga, tanssi, lihaskunto, venyttely). Polkupyörää en enää omista, mutta jos se olisi työmatkojen puolesta tarpeellinen, voisin hankkia. Nyt minulla on peruskuntoa sen verran enemmän kuin nuorempana, että kestäisin aloituksen varmaankin paremmin. Toisaalta pyöräily kuormittaa kehoa ja lihaksia hieman eri tavalla kuin muut harrastamani lajit. Rauhassa siis aloittaisin nytkin. Esim. viime kesänä pystyin juoksemaan pisimmillään 12 km:n lenkkejä, mutta kun maaliskuussa aloitin taas juoksun 6 kk:n tauon jälkeen, ensimmäinen lenkkini oli 2,3 km, seuraavat n. 3 km ja nyt juoksen 5 km:n lenkkiä. Se on kesällä hyvän peruslenkin mitta, mutta vähitellen maksimitaso nousee niin, että voin juosta taas 10 km tai enemmänkin. Liian kovaa aloitusta kroppa säikähtää, vaikka peruskuntokin olisi olemassa.
Ap, jos pyöräilymahdollisuus on ja intoa löytyy, aloita pienemmästä. Pyöräile lyhyempiä matkoja, mutta usein. Esim. jos työviikkosi on 5-päiväinen, yritä pyöräillä ainakin 4 päivänä ja kulje osa matkasta junalla. Kun peruskuntosi kohenee, voit pidentää pyöräiltävää matkaa ja lopulta pyöräillä matkan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole täysin rapakunnossa ja reitti on tasaista maastoa, 15 kilsaa ei ole edes pitkä matka pyörällä. Aloittaisin polkemalla matkan kolmena päivänä viikossa, siis joka toinen päivä, ja varaamalla sen verran reilusti aikaa työmatkaan, että voi polkea ilman kiirettä ja pitää vaikka taukoja jos siltä tuntuu. Muutamassa viikossa jo näkee jaksaako matkan polkea vaikka joka päivä. Asiaan vaikuttaa tietysti sekin, minkä verran liikkumista tulee työpäivän aikana.
Mulla on seisomatyö, jonkin verran kävelyä tulee. Mutta en pidä tuota ongelmana, koska pyöräillessä taas asento on istuma-asento. En ainakaan huomannut mitään jaksamisongelmaa tuossa silloin kun työmatka oli 5 km. ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä ilmalla varmaan ihan ok, mutta kyllä rankkasateella ja talvella tökkisi pahasti.
Rankkasateita ei ole usein, sanon kokemuksella. Toki sitten kun on (kesäisin kun tuli ukkoskuuroja ja niiden päälle rankkasade), niihin pitää tosissaan varustautua.
Mutta useimmiten kun sataa, niin se sade ei todellakaan ole tasoa esterin perseestä. Monesti sadesää on sitä, että sataa pientä sadetta, kuuroja. Myrskyllä tai räntäsateessa on toki ikävää ajaa. Mutta jos lähtee pyöräilemään, niin noita päiviä on huomattavasti vähemmän, joten ei niitä voi ajatella esteenä. Sadesää voi itseasiassa olla miellyttävämpi ilma ajella kuin aurinkoinen ja lämmin, jolloin tulee kuuma ja hiki valuu.
Käykö (+10km suuntaansa) työmatkapyöräilijät suihkussa työpaikalla? Monilla työpaikoilla edellytetään siistiä olemusta.
Taksilla vaan niin saadaan suomalaisille töitä, vai haluatko ettei töitä ole muilla kun sinulla. Kohta on lama ja kaikkia ottaa kaaliin kun sinä olet tommonen niuho.
Kuka tahansa normaalin terveyden omaava voi ajaa kylmiltään esim. 15 kilometria suuntaansa töihin polkupyörällä jossa on ainakin pari vaihdetta, toimivat jarrut jne.
Rauhallisesti ajaen tuohon menee noin tunti suuntaansa, jos nyt ei lumimyrskyssä ajele.
Lähinnä siinä pitää vain olla tarpeeksi aikaa käytettävissä ettei myöhästy ja luonnollisesti reitti on osattava etukäteen ettei eksy matkalla.
Itse ajoin hamassa menneisyydessä 5000 kilometrin ajokesän lopulla Helsingin lähiöstä Kaivopuistoon, kompassin luokse, 23 minuutissa. Matkaa siis karvan yli 11 kilometria. Enkä ole koskaan ollut mitenkään urheilullinen. Tuolloin tosin olin hyvässä kunnossa.
Olin selvästi nopeampi mitä esim. bussi+metro+rautiovaunu yhdistelmä olisi ollut. Näille peleillä matkaan menee kokonaisuudessaan joku 40 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä sähköpyörällä onnistuu heti joka päivä kevyesti ja kuormaa voi lisätä kun kunto paranee. Suurin hyöty sähköpyörästä on itselle kuitenkin ollut auton käyttämättömyydestä vapautuva raha kun kodin ja työpaikan välin sahaamiseen ei kulu polttoainetta lainkaan. Säästä maksaa sähköpyörän takaisin.
Käyn silti salilla edelleen mutta sähköpyörällä kuluu uskomattoman paljon kaloreita, kun ajan e-fatbikea pienimmällä avustuksella. 1 h 20 min kulutus noin 600 kilokaloria - luulin, että kuluis vähemmän.
Miten tuo kulutus on mitattu? Ei kuulosta uskottavalta. Tavallinen pyöräily kuluttaa jotain 200 kcal per puoli tuntia jos vauhti on 20-25 km/h (naisilla siis). Sähköpyörä avustaa vain tuonne 25 km/h, joten varsinainen pyöräilyvauhtisi jää väkisinkin alemmas. Itse kuljen puolentunnin työmatkaa sähköpyörällä, eikä mene edes 100 kcal (maastopyörä, ei fatbike, alin tai toiseksi alin avustustaso). Sykkeet jää kävelyäkin matalammille tasoille. En siis todellakaan kuvittele liikkuvani, kun sillä menen, mutta se onkin meille kakkosauto ei urheiluväline.
Mitattu Suunto S9 rannesykemittarilla, joka näyttää pikemminkin liian vähän kulutusta kuin liian paljon. Mittari todettu myös muilla tavoin toimivaksi vertaamalla muihin sykemittareihin. E-fatbike painaa noin 25 kiloa, joten pienimmällä avustuksella sitä saa polkea kyllä ihan riitävästi. Keskinopeus viimeisellä 30 kilometrin lenkillä 23,6 km/h. Omani avustaa myös yli 25 mutta en aja sillä kovempaa kuin satunnaisesti alamäissä. Se on vain mukavampi ajaa ja treenin kannalta parempi kun se ei ala nykimään 25 kohdalla.
Voit tulla mun peesiin puoleksi tunniksi niin takaan etää joudut haukkaamaan lisähappea.
Vierailija kirjoitti:
Taksilla vaan niin saadaan suomalaisille töitä, vai haluatko ettei töitä ole muilla kun sinulla. Kohta on lama ja kaikkia ottaa kaaliin kun sinä olet tommonen niuho.
Yks ja sama skitsieläkeläinen satuillu tämänkin ketjun täyteen vastailemalla itselleen ja vielä riitelee itsensä kanssa! Kellokoskelta postailee tänne näitä aloituksia.
Vierailija kirjoitti:
Käykö (+10km suuntaansa) työmatkapyöräilijät suihkussa työpaikalla? Monilla työpaikoilla edellytetään siistiä olemusta.
En ole käynyt. Pesen naamani ja pyyhin vessassa kainalot kuiviksi kertakäyttöpyyhkeillä.
En mene pyörällä töihin sellaisina päivinä kun on asiakastapaamisia.
Pidätkö pyöräilystä? Voi ruveta pännimään, jos istuu satulan päällä pari tuntia päivässä.
Hyviä neuvoja on tullut. Komppaan, että menet omaan tahtiin ja varaat reilusti aikaa kun aloitat. Ei tuo mahdoton ole, vaikka et olekaan tottunut. Raskaina päivinä juna on varmasti mukava helpottaja ja onhan se kivempi polkea, kun tietää, että voi tarvittaessa "oikaista".
Otsikkoon vastauksena, en lähtisi pyöräilemään edes hyväkuntoisena. Mulla on päivässä muuttakin tekemistä ku sotkea työmatkoja. Vain hyvällä säällä ja korkeintaan 5km matkaa voisin harkita. 15km tarvitsee jo paremman pyörän ja varusteet. Lisäksi pitäisi käydä suihkussa ja laittaa hiukset, ei ole vaihtoehto.
Autolla mukavasti, pysyy hyvällä tuulella ja elämä hymyilee. Se on mun valinta. Työssä ja työssäkäymisestä on ihan riittämiin stressiä ilman jatkuvaa kuvuneen ihon kutinaa ja ärsytystä . Eikä hiukset tykkää kun joka päivä joutuu pesemään ja laittamaan.
Itse olen aina kulkenut työmatkat pyörällä, mutta matkat on ollut jotain 5-8 km yhteen suuntaan. Tuo olisi aika rajoilla, en tiedä jaksaisiko tavallisella pyörällä ihan joka päivä polkea, ja veisi aika paljon aikaa. Sähköpyörällä olisi varmaan ok.
Mutta kunto kasvaa kyllä nopeasti, kokeilisin ainakin miltä tuntuu 🙂
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn pikasuihkussa, mutta olen työssä tehdasympäristössä missä ei yleensä tarvitse murehtia asiakkaista tai muuten olla edustavan näköinen. Sen suuremmin ei siis työpaikalla tarvitse tälläytyä.
En tosiaan. Olisi ihan kamalaa olla hikisenä töissä.
Jos pitää sellaista vauhtia, että hommassa on tolkkua, niin 15 km matkalla tulee kyllä hiki. Sadekelillä pitää valita kastuuko sateesta (normivaatteet) vai omasta hiestä (goretexit). Suihku ja jonkinlainen vaatteiden ripustelumahdollisuus liki välttämätön.