Vonnegutin kirjat. Nämäkö klassikkoja?
Kommentit (32)
Ja jotenkin kirjailijan teemat mielestäni nimenomaan ajattomia.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykännyt yhtään Sieppari ruispellossa kirjasta. Varmaan huonoin lukemani kirja. Silti sitä pidetään klassikkona, jota pakkoluetetaan kouluissa. Minäkin luin sen koulussa.
Nämä avautuvat varmaan amerikkalaisille lukijoille paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykännyt yhtään Sieppari ruispellossa kirjasta. Varmaan huonoin lukemani kirja. Silti sitä pidetään klassikkona, jota pakkoluetetaan kouluissa. Minäkin luin sen koulussa.
Nämä avautuvat varmaan amerikkalaisille lukijoille paremmin.
Jotta kirja olisi klassikko, sen pitäisi mielestäni kertoa jotain yleispätevää ja aikaakestävää.
Vonnegutin kirjat on oikeastaan yksi pohdiskeleva laji scifiä. Ei varmasti uppoa kaikille. Itse tykkään mielikuvitusleikeistä.
Kalmasilmä! Tätä Vonnegutin harhalaukauksesta kertovaa kirjaa pitelen aika usein kädessäni ja ajattelen, että pöllisinkö tämän rakenteen ja tekisin Suomi-version. Mukavaa, että täällä puhutaan myös oikeista asioista, eikä siitä kuka pani ketä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Varmaan joku 25 v kun sen luin teininä, joten juuri mitään en muista. ainoastaan sen että pidin päähenkilöä ärsyttävänä ja itsekeskeisenä valittajana ja inhosin kirjaa sydämeni pohjasta. En yhtään samaistunut, vaikka kuulemma juuri monelle nuorena ollut merkittävä teos.
Tehdään nyt selväksi että ovat ihan hyviä imo mutta odotin että ovat parasta mitä Amerikasta on koskaan tullut. Troutin edesottamukset ja teokset kyllä naurattavat ja toisaalta herättävät ajatuksia :D
MInä pidän niistä kovasti. Taitavaa sanankäyttöä ja vinksahtanutta huumoria, mielikuvituksen lentoa. Humanistinen mutta ei lässyttävä suhde ihmiseen ja edesottamuksiimme. Luen niitä yhä uudestaan ja uudestaan muutaman vuoden välein.
Eipä niitä taida enää kovin moni lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rented a tent, a tent a tent. Mitä oot lukenut? (Ei sillä, että mulla olisi kovin tuoreessa muistissa, luin Vonnegutia joskus parikymppisenä ja nyt oon jo 40.)
Teurastamon ja pari muuta.
Pitää hyväksyä sekin, ettei kaikki oo kaikille, klassikotkaan. Esim. mä rakastan Tolstoin Anna Kareninaa ja pidän myös Sodasta ja rauhasta, mutta monen mielestä ne on ihan hirveän uuvuttavaa paskaa.
Mun lemppari oli Rikos ja rangaistus, mutta Anna Karenina meni täysin ohi. Makunsa kullakin. Äiti yö oli mahtava.
Minä tykkään Vonnegutista edelleenkin. Just tilasin Library of American Vonnegutkokoelman.