Päikky ilmoitti, että kahden viikon päästä keskustelu aamupäivällä, kaikille tiettyyn ikäryhmään kuuluville. Miten voidaan olettaa, että kaikki pystyvät noin vaan naps töistänsä irtautumaan, kahden viikon varoitusajalla?
Eivät kaikki ole nykypäivänäkään etätöissä, josta on helpompi liukua Teamseihin. Työnantaja tekee työvuorot kolmen viikon listoihin, ei niitä noin vaan muutella!
Ja tämä aika sekä päivä olivat ainoa vaihtoehto.
Kommentit (106)
Tuolla varhaiskavatuksen opettaja käski hankkimaan saikkupäivän ko päivälle. Mitäs hänen työnantajansa tykkäisi open moraalista? Saikkua vaan valehdellaan, jotta saisi päivän järjestettyä.
Eikös lapsen toinen vanhempi voi osallistua? Ei sun tartte.
Se aika voi osua myös muun menon kanssa päällekkäin.
- jonkun perheenjäsenen rokotusaika
- jonkun lääkäriaika
- jonkun hammaslääkäriaika
- jonkun oionta-aika
- jonkun terapia-aika
- jonkun opetapaaminen
- jonkun joku tempauspäivä
Ihmettelen aina, miten päiväkoti/koulu kuvittelee, että vanhemmilla ei olisi mitänä muuta tekemistä kuin notkua yhden lapsen ympärillä.
Monilla on muitakin lapsia kuin se yksi.
On myös ihan oma elämä. Johon kuuluu koronarokotukset, hammaslääkärit ja seulonnat jne.
Ja monilla on myös esimerkiksi sukulaisia, joilla on menoja.
Vierailija kirjoitti:
Se tekee sydänleikkausta just silloin ja äiti ei voi keskeyttää hävittäjälentoaan.
"Päikky" se on Päiväkoti v***n lässyttäjä! Ja loisittehan te törkymammat muutenkin töistä lasten takii niin helpostihan se menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tekee sydänleikkausta just silloin ja äiti ei voi keskeyttää hävittäjälentoaan.
No esimerkiksi meillä isä on yrittäjä ja hänellä on projektit sovittuna asiakkaille monta kuukautta etukäteen. Eikä ne asiakkaat ole siellä päiväkodin vieressä.
Ei oletakaan.
Suuri osa kuitenkin pystyy ja sitten ne muutamat jotka eivät, voidaan tehdä erityisjärjestelyin. Joka sekin taas vaatii järjestelyjä päiväkodin puolelta.
Nuo keskusteluthan mm. aina tarkoittavat sitä , että ryhmästä on yksi aikuinen poissa.
Hei kaikki. Voidaanko siirtää ensi viikon kuukausipalaveria pari tuntia, kun mulla olis lapsen asioita hoidettavana. Arska firmasta x: sopii. Matti firmasta y: mulla on toinen palaveri, ei käy, seutaav päivä käy. Arska: mulle ei seuraava päivä käy. Liisa firmasta z: mulle käy iltapäivällä silloin, aamupäivällä tuolloin ja joskus muulloin vain aikaan n. Tämä on arkea meillä suunnittelualalla jossa on usean alan toimijoita ja lisäksi joskus maallikkoasiakkaita. Ärsyttävää. Sitten noita posteja kiertää 20 eikä kukaan enää ole selvillä mihin ajankohtaan voi siirtää, että käy kaikille. Ei tartte ihmetellä ä, miksi pienten lasten vanhemmat eivät ole halutuinta työvoimaa.
Sepä se, omien työvuorojen muuttaminen ex tempore vaikuttaa moneen muuhunkin ihmiseen, jolla on jo omat menot sovittuna, ja joille ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki. Voidaanko siirtää ensi viikon kuukausipalaveria pari tuntia, kun mulla olis lapsen asioita hoidettavana. Arska firmasta x: sopii. Matti firmasta y: mulla on toinen palaveri, ei käy, seutaav päivä käy. Arska: mulle ei seuraava päivä käy. Liisa firmasta z: mulle käy iltapäivällä silloin, aamupäivällä tuolloin ja joskus muulloin vain aikaan n. Tämä on arkea meillä suunnittelualalla jossa on usean alan toimijoita ja lisäksi joskus maallikkoasiakkaita. Ärsyttävää. Sitten noita posteja kiertää 20 eikä kukaan enää ole selvillä mihin ajankohtaan voi siirtää, että käy kaikille. Ei tartte ihmetellä ä, miksi pienten lasten vanhemmat eivät ole halutuinta työvoimaa.
Matti: ”Ei onnistu kun mulle siirtyi sinne lapsen päikyn tempauspäivä koska lapsen ryhmäläisen vanhemmalle ei käynyt ehdotettu aika, koska oli jo toisen lapsensa vastaava...”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen sun siivousalueen joku muukin kykenee siivoamaan.
Sossupummin mielestä "joku muu" voi aina hoitaa kaiken.
Ei tarvitse olla edes sossupummi tuon tietääkseen. Kukaan ei ole korvaamaton, vaikka moni sellainen luulee olevansa. Ei ole vieläkään yhteiskunta kaatunut, vaikka moni korvaamaton makaa 2 metriä multaa silmillä.
Ja jos olisit joskus ollut töissä tai vaikkapa kotona lasten kanssa, niin tietäisit, että edes pilkkaamasi siivooja ei voi vain olettaa jonkun hoitavan asiat hänen menojensa mukaan.
Yhteiskunnan kaatumisen estäminen tuskin oli ap:n mielessä, kun aloitti tämän keskustelun.
Meillä oli sama tilanne. Annoin työntekijälle mun työajat ja sanoin valitse tosta.
Joko 6-7 tai 16.30-17.30. Jos haluaa pitää keskellä päivää, tässä on mun työpaikan osoite. Työnantaja tarjoaa kahvit.
Sitä selitellä, tää on tärkeää. No jos se on niin tärkeää, tule tänne.
Meille tarjottiin vain klo 11-14 välisiä aikoja.
Yhtäkkiä sitten kävikin klo 16 aika ja silloinkin valitettiin .
Joka helkkarin vuosi sama juttu. Lapsella pitää olla lomaa tarhasta.
Jos on 5 vkoa lomaa vuodessa, sitä ei voi pitää kaikkea helatorstain jälkeistä päivää vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei oletakaan.
Suuri osa kuitenkin pystyy ja sitten ne muutamat jotka eivät, voidaan tehdä erityisjärjestelyin. Joka sekin taas vaatii järjestelyjä päiväkodin puolelta.Nuo keskusteluthan mm. aina tarkoittavat sitä , että ryhmästä on yksi aikuinen poissa.
Eikö lähtökohtana pitäisi olla, että kaikkien lasten vanhemmat pystyvät halutessaan osallistumaan?
Olettamukselta vaikuttaa, kun annetaan vain yksi aikavaihtoehto.
Päiväkodin järjestelyt ovat heidän työtään, niinkuin lasten vanhemmatkin tekevät järjestelyjä hoitaakseen oman työnsä, kenties hoitaakseen omat asiakkaansa/ potilaansa.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa vanhemmat pomppii päiväkodin ja koulun mukaan. Ei jokaiseen vaatimukseen tarvi tarttua. Se Wilman lukeminenkin kerran viikkoon riittää.
Täytyy osata priorisoida.
Se on varmaan tärkeä keskustelu, hei.
Sitten vaan ilmoitetaan, että ei käy kummallekaan huoltajalle ja sillä selvä.
Päiväkodissa on vähän sama homma kuin monessa muussa paikassa nykyään, että ei ymmärretä olevansa palvelua. On yhä enemmän niitä, jotka pyrkivät osoittamaan vallankäyttöä esim. noilla määrätyillä ajoilla.
Totuus on se, että eihän päivähoitoa tarvita niissä perheissä, joissa voidaan lähteä johonkin tapaamiseen ihan mihin aikaan tahansa.
Onkohan tuo joku testi: kuka on oikeasti töissä eikä tule toimeen ilman päivähoitopaikkaa?
Entä sitten, jos juuri siinä päikyssä on paljon saman työpaikan työntekijöitten lapsia? Enpä tosiaan ilahtuisi, jos minun pitkään odottamani hoitoaika peruuntuisi siksi, että juuri siihen aikaan suuri osa henkilökunnasta otti vapaata lähteäkseen lapsensa päivähoitopaikan tilaisuuteen.
Jos tämä ei ole provo, niin asialle kannattaa tehdä aivan jotain muuta kuin yrittää saada epätoivoisesti siihen aikaan vapaata. Päivähoito on lapsia varten, eivät vanhemmat päivähoitopaikkaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina, miten päiväkoti/koulu kuvittelee, että vanhemmilla ei olisi mitänä muuta tekemistä kuin notkua yhden lapsen ympärillä.
On myös ihan oma elämä. Johon kuuluu koronarokotukset, hammaslääkärit ja seulonnat jne.
Ei ole vielä kertaakaan tarha tai koulu ilmoittanut yksipuolisesti mitänä aikaa. Aina on sovittu tai voinut itse valita ajan tarjotuista vaihtoehdoista. Ainoastaan koulun yhteiset jutut kuten joulu- tai kevätjuhla olleet ilmoitettuna aikana sekä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä kertaakaan tarha tai koulu ilmoittanut yksipuolisesti mitänä aikaa. Aina on sovittu tai voinut itse valita ajan tarjotuista vaihtoehdoista. Ainoastaan koulun yhteiset jutut kuten joulu- tai kevätjuhla olleet ilmoitettuna aikana sekä päivänä.
Meillä on ollut sama systeemi, esim koulun ja päiväkodin vasuja, hokseja, arviointikeskusteluja ynnä muita varten on hyvissä ajoin saanut pitkän listan aikoja, joista varata omansa.
Näiden aikojen lisäksi on saanut ilmoittaa itselleen sopivan ajan. Tietenkin, koska kyseessä on lapsen etu ja oikeus, että hänen asioistaan vanhempi on perillä.
Mutta voi olla, että jossain syrjäkylillä (?) eletään tälläista kyykyttämistä, että nyt tulette keskusteluun, eikä mitään mussutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut sama systeemi, esim koulun ja päiväkodin vasuja, hokseja, arviointikeskusteluja ynnä muita varten on hyvissä ajoin saanut pitkän listan aikoja, joista varata omansa.
Näiden aikojen lisäksi on saanut ilmoittaa itselleen sopivan ajan. Tietenkin, koska kyseessä on lapsen etu ja oikeus, että hänen asioistaan vanhempi on perillä.
Mutta voi olla, että jossain syrjäkylillä (?) eletään tälläista kyykyttämistä, että nyt tulette keskusteluun, eikä mitään mussutuksia.
Juu niinku Helsinki?
Kaikkein törkein tapaus oli se kun ensin sinne koululle piti mennä 11.30 ja kun menin, opettaja olikin jakanut puhelinaikoja mulle ja minä pääsin sisään 12.30 ja sitten hänellä oli ”hirveä kiire”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu niinku Helsinki?
Kaikkein törkein tapaus oli se kun ensin sinne koululle piti mennä 11.30 ja kun menin, opettaja olikin jakanut puhelinaikoja mulle ja minä pääsin sisään 12.30 ja sitten hänellä oli ”hirveä kiire”.
Muille, ei mulle.
No sittenhän päiväkoti voi siirtyä tähän kahteen viikkoon omalta osaltaan. Eikä pyytää esimerkiksi kesän aikatauluja jo maaliskuussa. Jatkossa riittää että juhannuksen jälkeisellä viikolla kertoo heinäkuun suunnitelmat.