Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaiettu aihe: nepryperheiden lasten lukumäärä

Vierailija
05.05.2021 |

Seuraan somessa muutamaa nepsylapsen vanhempaa ja melkein kaikilla näistä on hirveä lapsilauma. Ensin tehdään yksi, sitten tehdään toinen. Samaan aikaan kun ratkotaan sen ensimmäisen tai toisen lapsen ongelmia ramppaamalla palavereissa, psykiatreilla ja haetaan kissojen ja koirien kanssa palveluita, niin tehdään kolmas. Kun kolmaskin on vielä vaipoissa, tehdään neljäs ja pian huomataan että kaikilla on jotain kehitysviivästymiä ja käytöshäiriöitä. Samalla kun ollaan aivan hajalla sen keskimmäisen autisminkirjonhäiriön raivareista ja uhmasta, niin tehdään vielä pari lasta lisää.
Yksi tällainen mamma oli tehnyt pitkän selostuksen someen perheensä tilanteesta, ja siihen kuului todella paljon lääkärikäyntejä, tapaamisia ja palavereita sosiaali- ja perhetyöntekijöiden kanssa.
Eniten ihmetyttää noiden äitien tapa kertoa kaikki aivan liian avoimesti jopa täysin vieraalle joukolle, ja vielä enemmän hämmästyttää se kirjotusvirheiden määrä. Pisteenä iin päällä tämä yksi vielä teki päälle videon mutta auton ratin takaa missä selitti näitä lasten kehityshäiriöiden kiemuroita. Yritin kommentoida että onko ihan ok keskittyä puhelimeen eikä ajamiseen, niin viesti oli blokattu tehokkaasti.

Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos ensimmäisten kahdenkaan kanssa ei meinaa jaksaa ja lapsi tarvitsee erityisempää tukea? Tollainen ei ole reilua kenellekään.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsy-näkökulmasta taviksilla on paljon haasteita elämän eri alueilla.

Mm.

- Heikko keskittymiskyky.

- Huono mielikuvitus; tykkäävät pysytellä tavanomaisessa tai matkivat julkkiksia.

- Heikko ja valikoiva muisti; valokuvamuisti puuttuu kokonaan.

- Ystävyyssuhteiden pinnallisuus.

- Alttius ryhmäpaineelle; pitää olla samanlainen kuin muut.

- Taipumus arvioida ihmisiä pinnallisten asioiden kautta: ulkonäkö, varallisuus...

- Kykenemättömyys sietää hiljaisuutta ja yksin olemista.

- Sinnikkyyden puute / heikko sinnikkyys.

- Nopea kyllästyminen.

Toki nepsyt ymmärtävät että nämä ovat vain ominaisuuksia. He eivät tuomitse näitä ihmisiä sellaisten puutteiden takia, joihin nämä ihmiset eivät voi vaikuttaa ❤️

Olisi kiva jos suvaitsevaisuus toimisi myös toiseen suuntaan.

Häh? Asiahan on juuri päinvastoin!

Juu ei ole. 

Ihan kaikkea en tuosta listasta suoraan liitä nentteihin, mutta varsinkin nämä:

- Huono mielikuvitus; tykkäävät pysytellä tavanomaisessa tai matkivat julkkiksia.

- Alttius ryhmäpaineelle; pitää olla samanlainen kuin muut.

- Taipumus arvioida ihmisiä pinnallisten asioiden kautta: ulkonäkö, varallisuus...

NÄkyy täälläkin kaikissa keskusteluissa, joissa käsitellään nepsyjä. Ja tavallisessa elämässä NIIIIIIN paljon. Mun omistakin lapsista nepsyt on 100 kertaa luovempia, tunteikkaampia, oikeudenmukaisempia, omaehtoisempia, persoonallisempia kuin nentit. Kaikki ovat yhtä rakkaita, nentit pääsee niiiin paljon helpommalla, että en edes tunne huonoa omatuntoa kun puhun lapsistani näin.

Minun on hyvin vaikea kuvitella että oma lapseni olisi missään suhteessa sata kertaa hienompi kuin toinen lapseni tai naapurinkaan lapsi.

Voisiko olla, että sinä itse et ymmärrä nenttilapsiesi tunteita tai persoonia?

Sanoinko että sata kertaa HIENOMPIA? En mielestäni. 

Voin myös kertoa, että nämä nentit ovat aina tulleet toimeen kaikkien kanssa, ovat olleet tervetulleita juhliin ja ystäväperheiden kanssa reissuihin, ovat saaneet koulusta pelkkää kiitosta, pystyvät hallitsemaan itsensä ja toimintansa, ja nämä kaikki sata kertaa paremmin kuin mun nepsyt.

ONko nyt parempi?

No nyt on ainakin pantu lapset järjestykseen. Itse en tunne yhtään nenttiäkään, joka aina tulisi toimeen kaikkien kanssa tai olisi saanut koulusta pelkkää kiitosta. Mutta nämä lapset nyt ilmeisesti ovat aivan erityisen erityisiä.

Vierailija
102/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 4 lasta.

Olen nepsy (add) ja lapsillakin on samoja juttuja. Yhdellä lisänä lukihäiriö ja yhdellä autismikirjon piirteitä mutta melko lievänä ja minusta se on hänen vahvuutensa.

Myönnän että kolme ekaa tuli tehtyä nuorena ja melko impulsiivisesti.

Kahden ensimmäinen lapsen isäkin oli nepsy. Hän kuoli kun toinen lapsi syntyi.

Löysin uuden miehen vuoden yksinolon jälkeen ja tehtiin melko pian yhteinen lapsi. Edelliset lapset olivat tuolloin 3- ja 1-vuotiaat eli tosi pieniä. Mieheni ei ole nepsy.

Melko pyöritystä olikin noiden kolmen kanssa. Kenelläkään meistä ei ole mitään sellaista diagnoosia etteikö elämä sujuisi aika normaalisti.

Olen hankkinut lapsille kaiken mahdollisen tuen ja terapiat mitä vaan mahdollista oli saada ja kotiäitinä kuljetin lapsia viikoittain ja päivittäinkin johonkin.

Nyt esikoinen päättää peruskoulun ihan hyvällä todistuksella ja todennäköisesti pääsee sinne (lukioon) minne on hakenutkin.

Muillakin sujuu koulu ihan ok. Paremminkin voisi mennä mutta he ovat lahjakkaita harrastustensa parissa eli en ole heidänkään tulevaisuudesta huolissani.

Iltatähti tehtiin vielä. En osaa sanoa onko hän nepsy? Adhd ei ole ainakaan. Hyvin rauhallinen ja välkky kaveri. Saattaa olla autismikirjoa kun on erityismielenkiinnonkohde mutta voi olla että ei ole koska ottaa hyvin kontaktia kavereihin ja häben seurassa viihdytään. Toki on vasta 4-vuotias.

En ikinä tekisi sitä viidettä tähän ja ihan siitä syystä että riski saada nepsy-lapsi on todella iso. En jaksaisi enää sitä pyöritystä mitä erityislapsi vaatii.

Lievä erityisyys ei haittaisi mutta jos tulisi tosi pahoja ongelmia niin sitä en jaksaisi.

Kuopus on niin helppo eli todennäköisemmin tulisi vaativampi lapsi kuin toinen samanlainen.

Mutta allekirjoitan sen että nepsyt tekevät varmaan useammin enemmän lapsia ja syy juurikin se että ovat/ollaan impulsiivia.

Minä onneksi olen oppinut hillitsemään impulsejani enkä ole kovin pahasti nepsy.

Pidän tätä useimmiten vain hyvänä juttuna ja uskon että meillä on paljon annettavaa teille taviksille. Onneksi meitä nepsyjä on paljon keksimässä mitä ihmeellisimpiä ja uskaliaampia juttuja mihin ei välttämättä tavisten mielikuvitus ja usko riittäisi.

Mitä jos et leimaisi kaikkia nepsyjä oman kokemuksesi perusteella? Te keskittymisvammaiset ehkä olette impulsiivisia. Minulla on AS, enkä ole elämässäni tehnyt harkitsematonta tekoa. Minun supervoimani on se, että näen koko ajan elämän ikään kuin vuokaaviona, näen kaikki ne eri lopputulemat, mihin mikäkin valinta voi johtaa. En pysty käsittämään, miten ihmisen on MAHDOLLISTA tehdä huonoja päätöksiä, koska ne jokaisen päätöksen lopputulemat ovat minulle aina aivan selvästi näkyvissä -sekä oman, että muiden elämän suhteen.

Koko nepsy-sana pitäisi hävittää, koska meitä nepsyjä erottaa toisistamme huomattavasti useampi asia kuin yhdistää. Itse olen AS-piireissäkin liikkunut sen verran, että ei assejakaan yhdistä keskenään oikein mikään, yhtä vieraita toisillemme olemme kuin nentit meille. Kuten Tony Attwood totesi, kun tunnet yhden assin, tunnet yhden assin.

Voi apua miten voikaan ymmärtää nyt väärin.

Ei kuitenkaan viitsitä nimitellä toisiamme. Et se sinäkään varmaan helpoimmasta päästä ole ihmisenä assin vuoksi eikä sinuakaan kukaan toivottavasti nimittele.

Sille emme valitettavasti voi mitään että keskittyminen on vaikeaa.

Myös impulsiivisuus kuuluu meille addeille ja niitä lapsia varmaan tulee sen vuoksi varmaan tehtyä useampi.

Kaikki varmasti ymmärsi että tarkoitin niitä jotka ovat impulsiivisia.

Ja kaikki varmaan ymmärtää ettei kaikilla nepsyillä ole useampaa lasta ja osalla ei ollenkaan.

Nyt puhuttiin heistä joilla monta lasta ja vastasin miksi niitä lapsia saattaa olla useampia.

Hienoa ettet ole virheitä tehnyt elämässäsi.

Minä olen mutta hengissä olen edelleen ja elän hyvää ja mukavaa perhe-elämää tällä hetkellä monta kokemusta rikkaampana.

Sellaisen vinkin annan että me ihmiset ollaan erilaisia ja se kannattaa hyväksyä.

Se että paheksuu muita omassa kuplassaan ei ole kovin kehittävää.

Tämä nyt lähtee jo sivuraiteille itse aiheesta mutta ajattele meitä työparina. Minä heittelen ilmaan mitä mielikuvituksellisempia ajatuksia ja ideoita ja sinä näet niiden lopputuleman ja pystyt hallitsemaan riskit ja ideoiden kannattavuuden.

Ja ei kannata takertua tuohon nepsy-sanaan. Käytetäänhän syövistäkin yleisnimitystä syöpä mutta se kattaa aika monta sairautta lievästä hyvin vakavaan. Eli eiköhän ihmiset ymmärrä että nepsykin on hyvin laaja käsite?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset asiat sitä ihmisiä vaivaakin, kuten nepsy-perheiden koko.

Eikö tärkeämpää jauhettavaa löydy.

Sattuu nyt kuitenkin olemaan meidän kaikkien verorahoista kyse,niin tolkuttomassa lisääntymisessä kuin "hoidossa ja kuntoutuksessakin"- joilla näistä sangen harvasta tolkku nettomaksaja kuitenkaan saadaan

Vierailija
104/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mieleen että jos lapsella on nepsyjuttuja, niin niitä on todennäköisesti vanhemmillakin?

Omalla lapsellani on adhd, ja lisäksi isoja siivuja muista neuronkirjon häiriöistä, ja se on suuri syy miksi ei ole kuin yksi lapsi. Hän on jo aikuinen, ja pärjää suht kivasti. Minulla ei ole nepsyjä, mutta lapsen isällä on.

Eihän ne itse huomaa omaa häiriötään (siis äidit). Muut kyllä huomaavat.

Vierailija
105/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on allergioiden ja mt-ongelmien maa. En tunne ketään jolla ei olisi suvussa jotain nepsy, mt ja allergioita. Se johtuu siitä että Suomessa on satojen vuosien ajan nämä sairaudet ovat kulkeneet koska ovat lisääntyneet vain keskenään. Myös ei pidä unohtaa että Suomessa oli pitkään insesti yleistä mistä nämä kehityshäiriöt ovat siirtyneet suvusta toiselle. Vähän kuulostaa hassulta mutta kun se veri ei sekoitettu niin ne sairaudet vaan jää. Esim mun ulkomaalainen ystävä meni naimisiin suomalaisen kanssa ja heidän lapsi syntyi vaikka mitä allergiat, hän sitten kärsii pitkään iho ongelmien kanssa ja eri ruoka allergiat, niin eipä tehnyt enään hänen kanssa lapsia, erosi. Meni naimisiin toisen ulkomaalaisen kanssa ja heillä syntyi ihan terve lapsi.

Niin vielä noista lasten lukumäärästä, muistan kun katoin joku ohjelma missä oli perhe nin heidän se kolmas lapsi oli todella pahasti sairas. Oli vammainen jolla oli paha kehityshäiriö oli tarvitsi apua jopa hengittämiseen eli 24/7 hoitoa, mutta ei se ei varmaan riittänyt kun piti tehdä vielä yksi lapsi, en tule varmaan ymmärtämään tälläisiä naisia.

Kannattaa muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.

Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.

Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.

Vierailija
106/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on allergioiden ja mt-ongelmien maa. En tunne ketään jolla ei olisi suvussa jotain nepsy, mt ja allergioita. Se johtuu siitä että Suomessa on satojen vuosien ajan nämä sairaudet ovat kulkeneet koska ovat lisääntyneet vain keskenään. Myös ei pidä unohtaa että Suomessa oli pitkään insesti yleistä mistä nämä kehityshäiriöt ovat siirtyneet suvusta toiselle. Vähän kuulostaa hassulta mutta kun se veri ei sekoitettu niin ne sairaudet vaan jää. Esim mun ulkomaalainen ystävä meni naimisiin suomalaisen kanssa ja heidän lapsi syntyi vaikka mitä allergiat, hän sitten kärsii pitkään iho ongelmien kanssa ja eri ruoka allergiat, niin eipä tehnyt enään hänen kanssa lapsia, erosi. Meni naimisiin toisen ulkomaalaisen kanssa ja heillä syntyi ihan terve lapsi.

Niin vielä noista lasten lukumäärästä, muistan kun katoin joku ohjelma missä oli perhe nin heidän se kolmas lapsi oli todella pahasti sairas. Oli vammainen jolla oli paha kehityshäiriö oli tarvitsi apua jopa hengittämiseen eli 24/7 hoitoa, mutta ei se ei varmaan riittänyt kun piti tehdä vielä yksi lapsi, en tule varmaan ymmärtämään tälläisiä naisia.

Kannattaa muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.

Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.

Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.

Ihan ensinnäkin; väkivallan määrä ei kasva vaan vähenee.

Vierailija
107/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut mieleen että jos lapsella on nepsyjuttuja, niin niitä on todennäköisesti vanhemmillakin?

Omalla lapsellani on adhd, ja lisäksi isoja siivuja muista neuronkirjon häiriöistä, ja se on suuri syy miksi ei ole kuin yksi lapsi. Hän on jo aikuinen, ja pärjää suht kivasti. Minulla ei ole nepsyjä, mutta lapsen isällä on.

No se varmaan juurikin tuli mieleen, ja siksi ihmetellään miksi tällaiset vanhemmat väkisin hankkivat 5 lasta, kun eivät pärjää yhdenkään kanssa. 

Vierailija
108/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeä pointti, joka on vielä mainitsematta:

ADHD-naisena on pakko myöntää, että olen toistuvasti ja ihan kuukausittain unohdellut ottaa ehkäisypillereitä.

Tämä on tosi yleinen ongelma, jonka seurauksena sitten monia vahinkoraskauksia ja/tai raskauden keskeytyksiä.

Yksi syy tämäkin nepsyjen sikiämiseen.

Vierailija
109/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattuu nyt kuitenkin olemaan meidän kaikkien verorahoista kyse,niin tolkuttomassa lisääntymisessä kuin "hoidossa ja kuntoutuksessakin"- joilla näistä sangen harvasta tolkku nettomaksaja kuitenkaan saadaan

Melkoinen osuus tutkijoista ja vaativissa asiantuntijatehtävissä on autisteja, joten älä viitsi valehdella.

Vierailija
110/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on välillä hyvä puhua muustakin kuin haukkua ulkomaalaisia ja naisia.

Jostain syystä niissä sadoissa tuhansissa rasistisissa ketjuissa et koskaan tule sanomaan, etteikö muuta jauhettavaa löydy. Ajatteletteko te persut, että nepsyvammaisista tulee teille äänestäjiä, ja siksi nepsyvammaisia pitäisi tehtailla mahdollisimman paljon?

Vierailija
111/115 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen osuus tutkijoista ja vaativissa asiantuntijatehtävissä on autisteja, joten älä viitsi valehdella.

Paskaa suollat.

Suurin osa lievemmistäkin asseista on työttömiä, vaikeammin autisteista nyt puhumattakaan.

Vierailija
112/115 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaisi sunkin verorahoja säästyä ja muutama autisti pysyä työkykyisenä, jos ihmiset opettaisivat ihanille lapsukaisilleen, että ketään, ei edes autistia saa kiusata missään tilanteessa ja valvoisivat että kiusaamista ei tapahdu.

En kuitenkaan usko että sellaista tapahtuu. Inho autisteja kohtaan istuu ihmisissä niin syvällä.

Minkään muun ihmisryhmän syrjimistä ja kiusaamista ei nykyään taideta hyväksyä.

Täytyy olla melkoinen superihminen, että pysyy järjissään jos tulee kiusatuksi päiväkodista lähtien, koko kouluajan, ja vielä työpaikallakin, jos enää siinä vaiheessa pystyy menemään mihinkään töihin. Se on se todellisuus missä autistit elävät. - Ja sitten vingutaan, että miksi ne eivät mene töihin, tuhlaavat vaan meidän muiden maksamia veroja.

Tällä palstalla mäkee erityisen hyvin, että nepsyviha on ihmisissä niin syvällä, että sitä pidetään normaalina. Yksi s u Vakk ikin kävi oikein selittämässä kuinka virkistävää nepsyjen haukkuminen on (samassa viestissä otti toki kantaa myös r Assi s muun). Onneksi se viesti poistettiin.

Vierailija
113/115 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on vaiettu aihe, jos nämä äidit kertovat tuntemattomille (sinulle?) kaiken?

Ohis ap:han tarkoittaa että lasten lukumäärä on se vaiettu aihe nepsyperheissä.

Vierailija
114/115 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tärkeä pointti, joka on vielä mainitsematta:

ADHD-naisena on pakko myöntää, että olen toistuvasti ja ihan kuukausittain unohdellut ottaa ehkäisypillereitä.

Tämä on tosi yleinen ongelma, jonka seurauksena sitten monia vahinkoraskauksia ja/tai raskauden keskeytyksiä.

Yksi syy tämäkin nepsyjen sikiämiseen.

Hyvin mielenkiintoinen pointti. Eli ehkäisy pitäisi nepsyillä hoitaa toisin. Esim. Ehkäisykapseli.

Vierailija
115/115 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsyjen vanhemmissa on paljon akateemisia.

Näin on ja autismi on yliedustettu DI:n ja rahoituksen KTM:n ihmisillä. Tästä on tutkimus. Mutta 80 %:ssa autismi selittyy perintötekijöillä eli on vahvasti perinnöllinen asia.

Laitapa linkki tutkimukseen.