Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti ei jousta työssäkäyvän äidin aikojen mukaan

Vierailija
05.05.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11912828

Miten voi olla nykypäivää, että kunta ei mahdollista lapsen vientiä päivähoitoon sellaisena aikana, että äiti pääsee töihin? Ei ihme, ettei lapsia synny.

Kommentit (613)

Vierailija
81/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni päiväkodin nimikin jo kertoo päiväkodin ideaa.

Vierailija
82/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jotenkin hauska miten päiväkoti perustelee perseilyään toteamalla että lapsi tarvitsee unta ja hänet herätetään liian aikaisin.

Liian aikaisin? Äidin työvuoro alkaa klo 5. Ei lasta voi silloin herättää kahdeksalta. Eivätkö päiväkodit ole olemassa jotta vanhempien työnteko mahdollistuisi? Kammottavaa ajatella miten edelleen vuonna 2020 äidin työntekoa pidetään toissijaisena asiana verrattuna lapsenkasvatukseen.

Luojan kiitos olen vela.

2021 ollut jo hetken. Kyllä, päiväkodit ovat mahdollistamassa vanhempien työntekoa, mutta eivät tee sitä yksilöllisesti räätälöiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ei jousta, kunta ei jousta, työpaikka ei jousta, pahimpana asiana ettei edes oma äiti jousta ja jää vaikka kotiin lasta hoitamaan. 

Lapsi joustaa, pakotettuna. Miten sairas yhteiskuntamme onkaan? 

Vierailija
84/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on kaupan-alalla. Töitä riittää ja varmaan moneen eri kellonaikaan.

Ja juuri tällä pienen lapsen yksinhuoltajalle napsaistaan se pahin työvuoro? Pitäisikö vaan lähteä tuommoisesta työpaikasta?

Vuorilisien takia niitä yötöitä tehdään.

Jos yh tekis pelkkää päivävuoroa, olis sama maata kotona tekemättä mitään.

Tosta saa yhdeltä tunnilta yölisän (5-6) että ei sillä hirveesti juhlita.

Vierailija
85/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän ei valita kuinka työnantaja ei jousta lapsen hoitoaikojen takia?

Olettavasti siksi, että päivähoito on palvelu, joka on olemassa pienten lasten vanhempien töissäkäynnin mahdollistamiseksi eikä päinvastoin.

Vierailija
86/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä hankkia vaikka lastenhoitajan kotiin? Mutta suurin kysymys on miksei vanhemmat ihan itse hoida lastaan kotona siihen asti kunnes lapsi menee kouluun. Ei ole lapsen hyvinvoinnin kannalta hyvä asia joutua hoitoon tuntemattomalle. 

Vierailija
87/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti ei jousta, kunta ei jousta, työpaikka ei jousta, pahimpana asiana ettei edes oma äiti jousta ja jää vaikka kotiin lasta hoitamaan. 

Lapsi joustaa, pakotettuna. Miten sairas yhteiskuntamme onkaan? 

Tää on tätä minä minä minä -ajattelumallia. Halutaan lapsi, mutta sitten ei hoideta sitä, vaan laitetaan muut tekemään se homma että päästään itse pois...ja sitten vielä valitetaan kun muut ei hoidakaan! Uskomatonta.

Vierailija
88/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko semmonen englantilaistyylinen ratkaisu kuin nanny mitään?

Vierailija
89/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jotenkin hauska miten päiväkoti perustelee perseilyään toteamalla että lapsi tarvitsee unta ja hänet herätetään liian aikaisin.

Liian aikaisin? Äidin työvuoro alkaa klo 5. Ei lasta voi silloin herättää kahdeksalta. Eivätkö päiväkodit ole olemassa jotta vanhempien työnteko mahdollistuisi? Kammottavaa ajatella miten edelleen vuonna 2020 äidin työntekoa pidetään toissijaisena asiana verrattuna lapsenkasvatukseen.

Luojan kiitos olen vela.

2021 ollut jo hetken. Kyllä, päiväkodit ovat mahdollistamassa vanhempien työntekoa, mutta eivät tee sitä yksilöllisesti räätälöiden.

Kappas, niin on. Pitääkin kääntää kalenterista muutama lehdykkä.

Ymmärrän ettei päiväkoti voi pyöriä jokaisen yksilön ainutlaatuisten tarpeiden mukaan, mutta perustelut aukioloajalle naurattivat.

Lapsen pitää nukkua, hah. Miksi ei voi sanoa suoraan ettei kunnalla ole massia palkata hoitajaa ottamaan lapsia vastaan kuin vasta klo 5.30?

Vierailija
90/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä miettisin kaikki mahdolliset muut vaihtoehdot ennen kuin alkaisin repimään lasta hereille aamuyöstä. Vaikka menisi aikaisin nukkumaan niin en siltikään.

Mitähän ne nuo vuorotyöläisten vaihtuvat työajat tekevät lapsille kun aikuistenkin sekavat unirytmit ovat ihan tutkitusti myrkkyä terveydelle.

Olikohan tuossa kyseessä vakituinen työvuoro eli aina aikaista aamua?! Lapsen isä ei ilmeisesti ole kuvioissa?

Ja mites tämä homma toimii sitten kouluiässä? Ekaluokkalainen herää itse jne. Kyllähän se onnistuu mutta surettaa tuollaisten lasten arki.

No työpäivähän loppuu jo klo 13 jos viideltä aloittaa joten äiti on koko päivän kotona toisinkuin toimistoperheet jotka pääsevät neljän-viiden maissa töistä.

Vierailija
91/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyön määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Valitettavasti työntekijä harvoin saa itse valita milloin työskentelee, jos ei kelpaa niin ovea näytetään. Työelämä ei ole enää sama mitä 10-vuotta sitten. Nekin työt jotka aiemmin tehtiin päivisin, on siirretty töihin, esim siivoukset ja purut. Tämän lisäksi kauppojen aukioloajat on avattu. Hoitolaitoksen ja sairaaloiden yövuorojen työntekijämäärää on lisätty. Ennen sille yksittäiselle päivystävälle lääkärin lapsille tuli hoitaja kotiin, nykyisin lisääntynyt niin etteivät kunnat enää tahdo tätä toteuttaa. Myös globalisaatio on lisännyt toimistotyöntekijöiden vuorotyötä; työt tehdään kun Kiinassa tai Yhdysvalloissa konttorit ovat auki.

Olen vähän yllättänyt vähän tämän palstan asenteesta. Tässä keskustelussa haukutaan kun käy töissä, mutta sitten taas jossain toisessa keskustelussa haukutaan sossupummeja jotka hankkivat lapsia. Mikään ei ole hyvä. Sitten taas jos jättää hankkimatta lapset, haukutaan itsekkääksi ja valitetaan miten eläkkeitä ei saa leikata vaikka maksajia ei ole. Mikä teitä vaivaa?

Vierailija
92/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vaihtaa työpaikkaa ja alkaa tekemään etätyötä kotona. Äiti neuvottelee työnantajan ja esimiehen kanssa inhimillisemmät työvuorot. Ei klo 5 aamuvuoroja pienten lasten äidille. Työpaikalla on nuoria, opiskelijoita, sinkkuja, perheettömiä ja aikuisten lasten vanhempia, jotka pääsevät vaikka keskellä yötä töihin!

Lapselle 18 tunnin päivähoitovuoro on täysin kohtuuton! Myös yöhoito päiväkodissa on epäinhimillistä lapselle. Lapsen hyvinvointi on aina etusijalla!

Vierailija
93/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko. jutussa oli kyse VUOROpäiväkodista.

Sielläkin on aukioloajat, kun kyse ei ole 24/7 päiväkodista. Varsinkin jos kyse on vaihtelevasta tarpeesta, niin ymmärrän kunnankin näkemystä ettei haluta päiväkotien pitää aukia yhden lapsen takia. 

No eikö tuossa ollut kyse nimenomaan 24/7-päiväkodista, jos kerran lapsi piti viedä jo edellisiltana hoitoon, jotta äiti pääsee töihin viideksi? Ei ollut kyse siitä, että päiväkotia olisi pitänyt mennä avaamaan aiemmin vaan siitä, ettei sinne ympärivuorokautiseen päiväkotiin voi viedä lasta tiettyihin aikoihin.

Vierailija
94/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä, että lapsen täytyy olla 18 tuntia vuoropäiväkodissa, koska häntä ei voi viedä sinne klo 5 aamulla!

Ei ne päiväkodit pitää palvelutaloja ole.

Ennen lasten hankkimista pitäisi miettiä omaa työtä jo etukäteen. EI IKINÄ pidä olla kolmivuorotöissä jos on tehnyt lapsia.

Kyllä olisi parempi että koko päivähoito lopetetaan. Jokainen voi omista rahoista maksaa vaikka minkälaisen hoidon lapselle jos haluaa.

Vierailija
95/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni päiväkodin nimikin jo kertoo päiväkodin ideaa.

Jutussa tosin oli kyseessä ympärivuorokautisen hoidon yksiköstä.

Vierailija
96/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyön määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Valitettavasti työntekijä harvoin saa itse valita milloin työskentelee, jos ei kelpaa niin ovea näytetään. Työelämä ei ole enää sama mitä 10-vuotta sitten. Nekin työt jotka aiemmin tehtiin päivisin, on siirretty töihin, esim siivoukset ja purut. Tämän lisäksi kauppojen aukioloajat on avattu. Hoitolaitoksen ja sairaaloiden yövuorojen työntekijämäärää on lisätty. Ennen sille yksittäiselle päivystävälle lääkärin lapsille tuli hoitaja kotiin, nykyisin lisääntynyt niin etteivät kunnat enää tahdo tätä toteuttaa. Myös globalisaatio on lisännyt toimistotyöntekijöiden vuorotyötä; työt tehdään kun Kiinassa tai Yhdysvalloissa konttorit ovat auki.

Olen vähän yllättänyt vähän tämän palstan asenteesta. Tässä keskustelussa haukutaan kun käy töissä, mutta sitten taas jossain toisessa keskustelussa haukutaan sossupummeja jotka hankkivat lapsia. Mikään ei ole hyvä. Sitten taas jos jättää hankkimatta lapset, haukutaan itsekkääksi ja valitetaan miten eläkkeitä ei saa leikata vaikka maksajia ei ole. Mikä teitä vaivaa?

Lapsella ON kaksi vanhempaa. Ei pidä erota jos on tehnyt lapsia.

Oma elämä ja elanto pitää järjestää lapsen mukaan. Asia ei kuulu yhteiskunnalle.

Vierailija
97/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli hetken vuoropäiväkodissa, mikä oli siihen aikaan sellainen joustava 24/7-päiväkoti. Siellä yöt oli kamalia. Muita lapsia tuli hoitoon vielä myöhään illalla ja vastaavasti osa lapsista tuli jo 4-5 aikaan aamulla. Mitään rauhaa niissä öissä ei ollut, kun iltavirkut pomppivat hereillä puolilleöin ja aamukänkkäränkkäiset herättivät koko talon aamuyöstä. Lapseni oli aina öiden jälkeen ärtynyt ja itkuinen, koska yöunet olivat jääneet katkonaisiksi ja lyhyiksi, kun mahdollisuutta kunnollisiin yöuniin ei siellä ollut. Tämä tuntui vaikuttavan unirytmiin päiviä, vaikka lapsi oli aina muuten ollut tosi hyvä nukkuja, nukkui kokonaisia öitä ja heräsi pirteänä.

Vierailija
98/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun lapseni meni päiväkotiin. Sain tietää, että päiväkoti menee kiinni klo 17! Naurettavaa! Kyllähän normaali ihminen on töissä vähintään 19 asti.

Työaikoja on monenlaisia eikä normaalia helppo määritellä 😂

Toki pitää tarjota päivähoitoa huomioiden huoltajien työajat, mutta ei välttämättä voi joka päiväkodista tehdä ympärivuorokautista.

Kunnassa on sellainen, isoissa kunnissa useita, mutta huoltajan on sitten järjestettävä sinne kulkeminen itse, jos matka on pitkä ja hankala. Ja työnantajan on joustettava työajoissa. Ei tuo muuten onnistu.

Joillain isoilla yrityksillä oli omia päiväkoteja aikoinaan. Niissä hoitoaika oli sama kuin vanhemman työaika.

Nykyään ei varmaan ole, kun kaikki inhimillisyys on karsittu pois ja työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen on fraasi juhlapuheissa.

80-90 luvuilla ei lasta voinut pitää 18 tuntia päivähoidossa. Silloin vanhempi ei voinut käydä edes kaupassa ennen kuin haki lapset tai siitä tehtiin lasu.

Tiedän tämän koska itsellä oli 80 luvulla ja 90 luvun alussa päiväkoti-ikäiset lapset. Nyt olen ollut 20 vuotta töissä päiväkodissa. Nykyistä vanhempien touhua ei olisi IKINÄ hyväksytty 80-90 luvulla.

Vierailija
99/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä, että lapsen täytyy olla 18 tuntia vuoropäiväkodissa, koska häntä ei voi viedä sinne klo 5 aamulla!

Ei ne päiväkodit pitää palvelutaloja ole.

Ennen lasten hankkimista pitäisi miettiä omaa työtä jo etukäteen. EI IKINÄ pidä olla kolmivuorotöissä jos on tehnyt lapsia.

Kyllä olisi parempi että koko päivähoito lopetetaan. Jokainen voi omista rahoista maksaa vaikka minkälaisen hoidon lapselle jos haluaa.

Mitä ihmettä? Palaisinko juuri keskiajalle?

Vuorotyötä tekevä ei voi lisääntyä? Koskeeko tämä molempia sukupuolia vai vaan naisia? Pitäisikö valtion pakkosteriloida ihmiset jotka harkitsevat lisääntymistä vaikka eivät istu konttorilla kahdeksasta viiteen arkisin?

Jännä miten oma äitini onnistui kasvattamaan kolme lasta samalla kolmivuoroa tehden.

Vierailija
100/613 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi sen lapsen on illalla sinne mennä, että saa nukkua eikä revitä ylös keskellä yötä. Haloo! 

Tätä olin juuri tulossa kirjoittamaan. Lapsi pitäisi repiä sängystä ylös joskus neljän jälkeen sen sijaan, että voisi nukkua päivähoidossa? Ei se nukkuminen siellä ehkä nyt niin stressaavaa ja hektistä ole, että pitäisi laskea, montako tuntia siellä on. Mihin aikaan sen lapsen pitäisi mennä kotona illalla nukkumaan, jotta voisi neljän jälkeen herätä virkeänä? Ei siinä mitään yhteistä iltaa vietetä, kun lapsen täytyy mennä ihan alkuillasta nukkumaan. Ja sitä kanssa tosiaan mietin, miten ihmeessä äiti aikoo asiat hoitaa, kun lapsi menee kouluun. Eikö voisi löytyä toista työpaikkaa inhimillisemmillä työajoilla tai voisiko sen lapsen suostua antamaan isän hoitoon työpäivinä, jos tällä on ns. normaalit työajat? Tuntuu, että tässä menee lapsi pesuveden mukana, kun vaaditaan vain omia oikeuksia. Sinänsä tietty kurja juttu, sillä toki olisi hyvä voida yhdistää työ ja lapset, mutta ensisijaisesti pitäisi miettiä lapsen etua.

Mutta sitten pitäisi ajatella muitakin kuin itseä. Se ei sovi itseään kunnioittavalle feministinaiselle.

Lasta EI voi antaa isälle siksi aikaa. Koska silloin isä saisi olla lapsen kanssa ja lapsi voisi jopa oppia tuntemaan isänsä. EI ne pitää olla erillään, jotta lapsi on vain naisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän