Kovasti väitetään että Amerikassa kovat elämiskulut syö isojen palkkojen ja kevyen verotuksen hyödyt. Selittäkääpä nyt..
..että paljonko sen vuositasolla yli 100,000$ ansaitsevan kalifornialaisen poliisin elämiskulut vuositasolla oikein ovat? Oletetaan että asuu single family homessa jossain 50km säteellä Los Angelesin keskustasta, vaimo on ammatiltaan esim. terveydenhoitaja ja perheellä on kaksi ala-asteikäistä lasta.
Väitän tässä ja nyt, että tuolla pollarilla jää pakollisten elinkulujen jälkeen käteen kulutettavaksi enemmän kuin suomalainen keskituloinen palkansaaja saa bruttona vuodessa.
Kommentit (1560)
Tilaa ihmisille elää kirjoitti:
Krokotiilit syö ihmisiä ja lemmikkejä eikö niitä voi aidata tarhoihin aidoilla ja käärmeet lopettaa että ihmiset saa tilaa elää ?
Tilaahan taalla riittaa. Enemman taalla on alligaattoreita kuin krokotiileja eika niita ole joka puolella maata. Voi ihan vapaasti valita osavaltion jossa haluaa asua.
Pitaisiko Suomessa pistaa karhut ja sudet myos aitauksiin?
No ei Helsingin asunnottomistakaan viimesyksyisen lehtijutun perusteella ole kuin noin 200 taivasalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole terveysvakuutusta niin voi hakea sadoilta eri hyväntekeväisyysjärjestöiltä rahaa. jenkeissä köyhillä jopa kaduilla asuvilla on paremmat oikeudet kuin Suomessa. esim. San Franciscossa kaduilla asuville on järkätty kerran viikossa suihkumahdollisuus ja puhtaat vaatteet sekä ilmainen teltta ja makuupussi. Kun ne ovat likaisia niin ne jätetään tien vierustaan ja puhtaanapitopalvelu hoitaa pois. Ja paljon muitakin etuja on. Toki. Ja suuri osa asunnottomista asuu ihan tavallisessa talossa kaikkine mukavuuksineen mutta EI VAIN OLE KIRJOILLA siinä talossa. Syitä tähän on useita, ihan järkeenkäypiä. esim tukien takia. Miljoonista asunnottomista eivät siis kaikki olekaan asunnottomia. Huumeongelmaisia on paljon mutta se on heidän oneglmansa. Mua ei yhtään kiinnosta antaa verodollareita prostituoduille, narkkareille ja rikollisille jotka pitävät lapsensa väkisin itsellään saadakseen myötätunnon takia ihmisiltä rahaa ja sitten niitä tukia. Joita saa jenkeissä myös.
"jenkeissä köyhillä jopa kaduilla asuvilla on paremmat oikeudet kuin Suomessa."
huisia ja mahtavaa. nyt kaikki matalapalkkaiset ja työttömät san fransicoon kodittomiksi niin saadaan enemmän oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä jenkkifanaatikoilla on kyllä niin paljon kirjoitusvirheitä että taitavat olla noita public school koulutuksen uhreja.
Jos haluaa leikkiä grammar natsia, niin kannattaisi ensin yrittää tarkastella omaa kirjoitustaitoaan, ettei nolaisi itseään täysin...
Sori, mutta ei tuossa ole yhtäkään kirjoitusvirhettä. Better luck next time.
Et vihjailusta huolimatta ymmärrä, että se on "public school -koulutus"...
Minä sain koronarokotteen×2 ilmaiseksi oman piirikuntani public health joukkorokotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole terveysvakuutusta niin voi hakea sadoilta eri hyväntekeväisyysjärjestöiltä rahaa. jenkeissä köyhillä jopa kaduilla asuvilla on paremmat oikeudet kuin Suomessa. esim. San Franciscossa kaduilla asuville on järkätty kerran viikossa suihkumahdollisuus ja puhtaat vaatteet sekä ilmainen teltta ja makuupussi. Kun ne ovat likaisia niin ne jätetään tien vierustaan ja puhtaanapitopalvelu hoitaa pois. Ja paljon muitakin etuja on. Toki. Ja suuri osa asunnottomista asuu ihan tavallisessa talossa kaikkine mukavuuksineen mutta EI VAIN OLE KIRJOILLA siinä talossa. Syitä tähän on useita, ihan järkeenkäypiä. esim tukien takia. Miljoonista asunnottomista eivät siis kaikki olekaan asunnottomia. Huumeongelmaisia on paljon mutta se on heidän oneglmansa. Mua ei yhtään kiinnosta antaa verodollareita prostituoduille, narkkareille ja rikollisille jotka pitävät lapsensa väkisin itsellään saadakseen myötätunnon takia ihmisiltä rahaa ja sitten niitä tukia. Joita saa jenkeissä myös.
huisia ja mahtavaa. nyt kaikki matalapalkkaiset ja työttömät san fransicoon kodittomiksi niin saadaan enemmän oikeuksia.
Yli 90 % Helsingin kaduilla asuvista luultavasti lähtisi, jos pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vältät kaikki velvollisuudet, mutta saat enemmän oikeuksia 😉.
Vierailija kirjoitti:
Näillä jenkkifanaatikoilla on kyllä niin paljon kirjoitusvirheitä että taitavat olla noita public school koulutuksen uhreja.
en ole fanaatikko, mulla lenovon halpisläppäri missä maailman paskin ei-suomi std näppis. typoja tulee valln helvetisti ellen kirjoita hyvin hitaasti
Vierailija kirjoitti:
Minä sain koronarokotteen×2 ilmaiseksi oman piirikuntani public health joukkorokotuksessa.
Eikös koronatokotteet ole liittovaltion maksamia ja siksi ilmaisia kaikille. Vakuutuksesta voi jotain pistosmaksuja veloittaa, mutta potilaalta ei koskaan. Minä hain omani ilmaiseksi Walgreensilta.
Lähteenä CDC:
"The federal government is providing the vaccine free of charge to all people living in the United States, regardless of their immigration or health insurance status.
COVID-19 vaccination providers cannot:
Charge you for the vaccine
Charge you directly for any administration fees, copays, or coinsurance
Deny vaccination to anyone who does not have health insurance coverage, is underinsured, or is out of network
Charge an office visit or other fee to the recipient if the only service provided is a COVID-19 vaccination
Require additional services in order for a person to receive a COVID-19 vaccine; however, additional healthcare services can be provided at the same time and billed as appropriate
COVID-19 vaccination providers can:
Seek appropriate reimbursement from the recipient’s plan or program (e.g., private health insurance, Medicare, Medicaid) for a vaccine administration fee
However, providers cannot charge the vaccine recipient the balance of the bill
Seek reimbursement for uninsured vaccine recipients from the Health Resources and Services Administration’s COVID-19 Uninsured Programexternal icon"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin vähän kylmää tämä ajattelu, että terveydenhuollossa ei ole ongelmaa, kun vain 28 miljoonaa (melkein prosentti väestöstä) on ilman vakuutusta. Kyllähän sen nyt hyvänen aika sentään pitäisi olla tavoite, että kaikki saavat vähintäänkin sairaanhoidon (jos eivät terveydenhoitoa) tarvittaessa.
Toi 500 000 koditonta tuntuu kyllä ihan järjettömän pieneltä luvulta, kun miettii, mitä tuolla motareiden varsilla yms. näkee. En jaksa perehtyä, miten tähän lukemaan on päästy, mutta se 0,2 prosenttia on kyllä ihan todellinen ongelma ja hirveä inhimillinen tragedia jokaiselle kadulle päättyneelle. Ihan hirveä yhteiskunta sellainen, joka kääntää selkänsä ihmiselle siinä vaiheessa, kun koti alkaa mennä alta.
Kukaan ei ole väittänyt, että Amerikassa kaikilla menisi hyvin. Esimerkiksi rikollisilla, narkomaaneilla ja laiskoilla asiat voivat olla huonosti.
Keskivertokansalainen nauttii kuitenkin Amerikassa suurta vaurautta ja vapautta, selvästi suurempaa kuin eurooppalainen.
Suurimmalle osalle ihmisistä amerikkalainen systeemi on painajainen. Olen varma, että 90% amerikassa työskentelevistä suomalaisista olisi kirvesmies tai maalari tms. ilman ilmaista suomalaista koulutusta.
Suurimmalle osalle Amerikkalaisia Suomalinen systeemi olisi painajainen kun ostovoima tipahtaisi vähintään sen 30%
Eikä saisi valita. Tämä pakkomalli, jossa jokaisella on sama päiväkoti, koulu, ja lääkäriasema ei ole kaikkien arvostama systeemi. Useimmat haluavat lapselleen ja itselleen sellaiset palvelut, jotka he itse katsovat heille parhaiten sopivan.
Seka suomalaiset koulut joissa paateemana on hairinta ja open halveksuminen. USAn kouluissa on tyorauha ja opettaja on aina Mr./Mrs. "Smith".
Eika ole edes sita valinnanvaraa etta laittaisi lapsensa yksityiskouluun kadun toiselle puolelle.
Olen opettanut seka Suomessa etta USAssa ja amerikkalainen koulu vie voiton kirkkaasti kaikilla alueilla.
Tuo on totta. Jenkkioppilaita oli kyllä sata kertaa mielekkäämpää opettaa. Sosiaalisia ja mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa leikkiä grammar natsia, niin kannattaisi ensin yrittää tarkastella omaa kirjoitustaitoaan, ettei nolaisi itseään täysin...
Et vihjailusta huolimatta ymmärrä, että se on "public school -koulutus"...
Joo, varmaan taitaa olla niin mutta minä kävinkin public high schoolin.
Eipä haittaa kun palkka kuitenkin on se 200 tonnii plus.
Niin. Eli kiva, kun taas tietävä vastasi. Kysyn uudelleen. Onko tuolla LA countyn public health departmentilla muuta, kuin ennaltaehkäisevää toimintaa (ne "kerhot"), halpoja rokotuksia, sukupuolitautiklinikoita ja jonkinlaista päihdetyötä? Itse en saa googlettamalla ja selaamalla sivuja muuta irti, ja jos näin on oikeasti, niin eihän tämä oikein kertaa esimerkiksi "julkisesta sairaanhoidosta".
Voisin tietysti laittaa linkinkin: http://publichealth.lacounty.gov/chs/phcenters.htm [/quote]
County hospitaleista saa hoitoa, mutta kun jenkeissä ihminen on itse vastuussa itsestään niin ne county hopitaalit ei niin helposti löydy tuolta sivustolta. yliopistosairaala USC on julkinen myös . mutta jako julkinen/yksityinen ei ole millään tavoin vertailukelpoinen suomen järjestelmään. unohda suomi.
Kun sinulla on vakuutus, otat ensimmäiseksi yhteyttä omaan vakuutuksestarjoajaasi joka kertoo sinulle mihin menet, se mesta voi olla joko julkinen tai yksityinen.
Kun sinulla ei ole vakuutusta se onkin paljon vaikeampi selvittää mistä saisi apua ellei ole paljon pänäkkää.
Kuten huomaat jenkkien terveydenhoitojärjestelmä on melkoinen viidakko surffailla ilman vakuutusta.
County hospitaalit otti kunnolla takkiin viime vuoona koronasta:
L.A. hospitals are losing the battle against COVID-19 surge - Los Angeles Times (latimes.com)
Vierailija kirjoitti:
tässä juttua homeless jengistä
San Francisco tests campsites as a homelessness solution - Los Angeles Times (latimes.com)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli kiva, kun taas tietävä vastasi. Kysyn uudelleen. Onko tuolla LA countyn public health departmentilla muuta, kuin ennaltaehkäisevää toimintaa (ne "kerhot"), halpoja rokotuksia, sukupuolitautiklinikoita ja jonkinlaista päihdetyötä? Itse en saa googlettamalla ja selaamalla sivuja muuta irti, ja jos näin on oikeasti, niin eihän tämä oikein kertaa esimerkiksi "julkisesta sairaanhoidosta".
Voisin tietysti laittaa linkinkin: http://publichealth.lacounty.gov/chs/phcenters.htm
County hospitaleista saa hoitoa, mutta kun jenkeissä ihminen on itse vastuussa itsestään niin ne county hopitaalit ei niin helposti löydy tuolta sivustolta. yliopistosairaala USC on julkinen myös . mutta jako julkinen/yksityinen ei ole millään tavoin vertailukelpoinen suomen järjestelmään. unohda suomi.
Kun sinulla on vakuutus, otat ensimmäiseksi yhteyttä omaan vakuutuksestarjoajaasi joka kertoo sinulle mihin menet, se mesta voi olla joko julkinen tai yksityinen.
Kun sinulla ei ole vakuutusta se onkin paljon vaikeampi selvittää mistä saisi apua ellei ole paljon pänäkkää.
Kuten huomaat jenkkien terveydenhoitojärjestelmä on melkoinen viidakko surffailla ilman vakuutusta.
County hospitaalit otti kunnolla takkiin viime vuoona koronasta:
L.A. hospitals are losing the battle against COVID-19 surge - Los Angeles Times (latimes.com)
Joo mä tajusin vähän jälkijunassa, että ennaltaehkäisevä on "public health" ja sairaanhoito "health services". Sit löytyi jobne sairaalatkin. Ei oo hirveästi tarvinnut tätä asiaa pohtia, kun meidän vakuutuksella sairaala/lääkärin vastaanotto/hammaslääkäri löytyy suunnilleen samasta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, soitapa äikän opelle, jostain puuttuu pilkku, kuinka noloa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä ihmettelen miksi vakuutusyhtiöt eivät saa kilpailutettua sairaanhoidon ja lääkkeiden hintoja tehokkaasti. Luulisi että niille kustannustehokkuus ja asiakastyytyväisyys olisi tärkeää ja pakottaisivat esim. maahantuojan/ apteekin tiputtamaan järjettömiä insuliinin hintoja.
Mitä varten kilpailla jos saa vetää kunnon katteita.
Asiakkaan pakko maksaa mitä pyydetään kun ei ole kunnollista julkista terveydenhoitoa.
USA:ssa on kymmeniä Sairasvakuutusyrityksiä ja suurimman markkinaosuus on vain 14,2%, joten luulisi että tuolla ei mitään kartellityyppistä olisi, jotain ihmeellistä tuossa on. Vai oliko tuo insuliinin hinta joku yksittäinen sattuma.
Sveitsissä on myös (pakollinen) vakuutusjärjestelmä ja siellä sairaanhoito osittain julkista ja yksityistä, kuten jenkeissä. Sveitsin sairaanhoito on laadukkaampaa kuin Suomessa ja ymmärtääkseni myös kohtuullisen kustannustehokasta.
No nyt päästään asiaan. Sveitsissä on erinomainen, vakuutuspohjainen järjestelmä. En ihmettelisi, jos Biden ottaisi mallia.
Sveitsissä on näissä sairasvakuutuksissa erittäin hyvä "minimitaso" ja vakuutus on pakollinen. Ilman hoitoa ei siis jää eikä vararikkoon joudu. Kalliimmat vakuutukset sisältävät lähinnä kivoja ekstroja kuten yksityishuoneet. Lisäksi vakuutus on melko kohtuullisen hintainen kun huomioi paikallisen palkka- ja verotason ja ainakin oman kokemukseni perusteella homma toimii.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, Yhdysvalloissa vakuutus ei välttämättä kata kaikkea olennaista eikä ole pakollinen. Eli moni todellakin jää ilman hoitoa ja/tai on hetken päästä vararikossa. Lisäksi vakuutusten hinta on monelle liian suuri. Myös suuri osa lääkkeistä maksaa Yhdysvalloissa uskomattoman paljon moneen muuhun maahan verrattuna. Verotuskin taitaa olla kovempaa kuin Sveitsissä.
Itselleni ei ole vielä tullut sellaista tilannetta vastaan, että vakuutus ei olisi korvannut. En sitten tiedä mikä se olisi se viimeinen tikki. Minulla on kaksi peruslääkettä, joista toinen maksaa minulle noin n. $1 kuukauden annos (ilman vakuutusta n. $6), ja toinen on huomattavasti kalliimpi, maksan siitä $15/kk (ilman vakuutusta se maksaisi n. $120). Tämä lääke ei ole geneerinen lääke. Geneeriset lääkkeet ovat huomattavasti halvempia.
Minulla on myös terveyttä ylläpitävä lääkehoito, ja se maksaa minulle $20/kk. Ilman vakuutusta se maksaisi n. $200/kk.
Vierailija kirjoitti:
No ei Helsingin asunnottomistakaan viimesyksyisen lehtijutun perusteella ole kuin noin 200 taivasalla.
Millähän ne on laskettu, lyöty gps-panta kiinni jalkaan vai? Kesäisin niitä on kyllä varmasti paljon enemmän, ihan vaan näköhavaintojenkin perusteella, tuskin asiat on muutamaan vuoteen kovin paljon muuttuneet. Talvella on varmasti todella ilkeää olla ilman majapaikkaa, kovalla pakkasella täytyy pysyä kokoajan liikkeessä ettei jäädy kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös koronatokotteet ole liittovaltion maksamia ja siksi ilmaisia kaikille. Vakuutuksesta voi jotain pistosmaksuja veloittaa, mutta potilaalta ei koskaan. Minä hain omani ilmaiseksi Walgreensilta.
Lähteenä CDC:
"The federal government is providing the vaccine free of charge to all people living in the United States, regardless of their immigration or health insurance status.
COVID-19 vaccination providers cannot:
Charge you for the vaccine
Charge you directly for any administration fees, copays, or coinsurance
Deny vaccination to anyone who does not have health insurance coverage, is underinsured, or is out of network
Charge an office visit or other fee to the recipient if the only service provided is a COVID-19 vaccination
Require additional services in order for a person to receive a COVID-19 vaccine; however, additional healthcare services can be provided at the same time and billed as appropriate
COVID-19 vaccination providers can:
Seek appropriate reimbursement from the recipient’s plan or program (e.g., private health insurance, Medicare, Medicaid) for a vaccine administration fee
However, providers cannot charge the vaccine recipient the balance of the bill
Seek reimbursement for uninsured vaccine recipients from the Health Resources and Services Administration’s COVID-19 Uninsured Programexternal icon"
Meidän piirikunnassa on tehokas rokotusohjelma, ja ilmainen kaikille. Sitä en kieltänytkään, etteikö se olisi ilmainen kaikille, ja jokainenhan sen tietää, jos vähänkään uutisointia seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, joten on ehkä jo tuotu esiin, mutta jos esimerkkiparin lapset haluaisivat lukion jälkeen opiskelemaan, niin esim. University of Californiassa alemman korkeakoulututkinnon suorittaminen tavoiteajassa maksaa n. 150 000 $. Eli kahdesta lapsesta 300 000. Sitten jos tulee viivytyksiä, ei esim. pääse kursseista läpi, tai jos haluaakin jatkaa vaikka maisteriksi, niin kuvetta saa kaivaa lisää.
1/3 nuorista ei käy korkeakoulututkintoa. Ja jos käy, voi käydä halvan koulun. Ja jos käy kalliin, voi hankkia stipendin. Ja jos ei hanki, ei siltikään ole pakko vanhempien varoilla opiskella. Kun sitä 100k - 200k palkkaa nostelee, kyllä se maksetuksi aikanaan tulee. Ja koulutuksen taso on Suomea korkeampi.
Koulutuksen tasossa on aika paljon hajontaa, enemmän kuin Suomessa enkä ole ollenkaan vakuuttunen että keskimääräinen taso olisi ainakaan parempi kuin Suomessa. Ei niitä huippuyliopistoja ole kuin kourallinen.
Rankingeista voit niitä katsella, on niitä Suomenkin tasoisia aika hemmetin paljon siellä.
Yliopiston taso riippuu opiskelijoiden laadusta. Esimerkiksi luonnontieteissä ei ole juuri merkitystä kuka siellä opettaa.
kyllä, nienimaan pitää olla erikoistapaus. varsinkin nuori, nainen, mielellään vähemistöön kuuluva, ja tauti mediaseksikäs covid19. medainäkyvyys taattu. mutta hieno juttu että uudet keuhkot sai. monelta covid vei ne keuhkot.