Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on koettu kyyn purema. Sairaalasta palstailen

Vierailija
04.05.2021 |

Olin unohtanut takkini metsään yöksi.
Tiesin takin olevan syrjäisessä paikassa joten annoin sen olla yön yli sielä. (Erään puun juurella suojassa)
Aamulla lähdin hakemaan sitä ja aloin tyhmänä puhdistella hyönteisistä eikä käynyt mielessäkään, että kyy on luikerrellut huppuun. Sieltä se sitten putosi nostaessani ja tippui ensin lenkkarilleni.

Perus tummahko sinertävän harmahtava ja musta sahalaita selässä.

Se tosiaan tippui kengälle ja rupesi siinä sätkimään menin paniikkiin ja potkin sitä pois ja samalla tunsin pienen piston ja itseasiassa näin, kun hamusi suullaan nilkkaani.

Koko tilanne oli sekunneissa ohi.

Pisto oli tosiaankaan tosi huomaamaton ihan kuin kusiainen olisi purrut. Ehkä hieman voimakkaampi.
Mitään oireita ei tullut paitsi purema kohtaa pisteli hieman ja alkoi kuumottaa.

Menin paniikkiin ja suurinpirtein raahauduin yhdellä jalalla tielle. Muistin, että raajaa ei saa liikuttaa. Soitin sukulaiselle, joka töissä läheisellä koululla.

Hän tuli hakemaan ja se tuntui ikuisuudelta.

Minua rupesi miltein heti pureman jälkeen ahdistamaan henkeä, mutta arvasin sen olevan paniikkia.

Lopulta sukulainen tuli ja hänellä kyypakkkaus mukana.

Tässä kohtaa olo alkoi olla jo hieman sekava. En kylläkään tiedä minkä aiheuttamaa se nyt olikaan.

En jostain syystä uskaltanut katsoa nilkaan, mutta tunsin miten se alkoi paksuuntua ja turvota.

Lopulta autossa katsoin sitä ja se oli ihan sininen ja kaksi pisto jälkeä.
Koitin maata takapenkillä ja pitää jalkaa suorana ja koholla. Jos nostin liikaa niin huomasin, että sinisyys alkoi samalla sekunnilla levitä ja tunsin miten myrkky "liikkui" ihoni sisällä.
Sellainen kuumottava tunne ikään, kuin ihonu sisällä nestettä joka pistelemällä tuhoisi kudoksia!
. Olin yhä shokissa, mutta aloin myös huomata miten tajuntani taso alkoi huonontua.

Näin kaiken hieman sumeampana ja kuulin kaikuvana kaiken.
Sairaalassa minut otettiin sisään ja jatkettiin kortisoni hoidolla vai mitä tuo nyt onkaan.
Nyt olen tarkkailussa ja tiputuksessa.

Olo on yhä sekava, mutta parempi. Jalka on yhä kipeä ja turvonnut.
.Oli pakko purkaa ajatuksia johonkin.

Olkaa varovaisia!!

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraani puri kyy kuonoon pari vuotta sitten. Heti lähdettiin ajamaan lääkäriin, mutta koira ehti jo muuttua kipuilevaksi ja koko naama turposi. Säikähdin niin että itkin koko matkan eläinlääkäriin. Koira jäi sinne päiväksi hoitoon parani täysin. Itselle jäi pieni kyypelko.

Vierailija
62/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai meni jalka siniseksi!

0/5

Sedälläni kävi myös näin. Ihmetteli kipeää jalkaa ja outoa väriä, meni lääkäriin ja lääkäri huomasi pistojäljen jalassa. Aika lailla tuurista kiinni että paljonko käärmeksellä sattuu myrkkyä olemaan puruhetkellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun kirjoituksissa on havaittavissa Suomessa pitkään harjoitetun valheellisen propagandan tulos.

Ihmisille on markkinoitu piston vaarattomuus ja kyyn pyrkiminen pakenemiseen, molemmat ovat

silkkaa valhetta.

Totuus ohessa:

1. Kyy ei pakene tärinää tai ihmistä.

2. Kyyn purema ei ole vaaraton pikku nipsaisu, vaan voi johtaa hetkessä hengenvaaralliseen anafylaktiseen

reaktioon, joka romahduttaa verenpaineen ja tajunnan ja johtaa huonoimmillaan hengen menetykseeen  ilman lääkinnällistä apua. Vähemmän vaaralliset seurauksetkin ovat vakavia, makaat sairaalassa jalka

sinimustana ja paksuksi turvoneena päiväkausia.

Mistäkö tiedän?

Tiedän siitä, että olen hoitanut muutamaa hengenvaarallista tilaa mikä on johtunut kyyn puremasta

sekä siitä, että olen ratsastanut paljon maastossa ja nähnyt lukuisia kyitä, hevosen selästähän näkee erittäin paljon paremmin kuin ihmissilmien tasalta. Yksikään kohtaamistani kyistä ei pyrkinyt pakoon edes hevosen aiheuttamaa tärinää.

Omakohtaisia havaintojani tukevat keskusteluni kyyn puremien ihmisten kertomukset.

Hyvät ihmiset, suhtautukaa erittäin kriittisesti viralliseen totuuteen.

Suomessa virallinen totuus todella usein vähättelee vaaroja. Esimerkkinä vaikka se vuoden 2015 avaimien kilistely, "ei haukkuva koira pure" ja mitä muita näitä onkaan.

Muistan jonkin lehtijutun, jossa mies oli saanut pureman maastossa ja lompsinut sitten takaisin mökilleen ja tuupertunut kynnykselle eli kyseessä ilmeisesti tuo shokkireaktio, kun verenpaine ja tajunnantaso romahtaa. Sen käsityksen sain siitä jutusta, että voit olla ihan oireeton pureman jälkeen ja sitten yhtäkkiä tulee tuollainen romahtaminen.

Vierailija
64/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Porvoossa.

Vierailija
65/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut kyiden keskellä saaristossa. Lapsena pelkäsin eniten, että kyy tipahtaa puun oksalta niskaan, kerran näin omin silmin kun syötyään linnunpesästä munat kärmes tipahti alas...

Vierailija
66/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten hydrokortisonimäärien (saatavilla itsehoitolääkkeenä kauppanimillä Kyypakkaus® ja Ampikyy®) antamisesta ei ole osoitettu olevan hyötyä, jos ei haittaakaan.  .... Pureman uhri toimitetaan aina lääkärin arvioitavaksi. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00289

Vierailija
67/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Sen verta vahva lääkitys päällä. Ei pelaa aivot ihan täysillä. Pakkohan tuon olli olla aikuinen. Eihän kevään poikaset kasva noin isoiksi näin aikaseen. Kait? En ole asiantuntija.

T.Ap[/quote

Missä sä olet ollut biologian tunnilla? Kyy ei synnytä poikasia keväällä vaan elokuussa.

Vierailija
68/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykytiedon mukaan kyypakkauksesta ei ole juurikaan hyötyä.

Vierailija
69/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kissaa puri kyy jalkaan. Oli kyllä järkyttävää se turvotus. Yli kaksinkertainen tassu toiseen verrattuna.

Kai veitte eläinlääkäriin??? Eläimellä sietämättömät kivut kun kyy pistää, ei selviä kotikonstein.

Vierailija
70/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31866 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa jo tänä keväänä olen nähnyt kyyn lenkkipolullani. Toisella kerralla kyy väisti minua ja toisella kerralla kyy oli kuollut ja kissa söi sitä. Ilmeisesti kissa oli kyyn tappanut.

Kyy saa kissalta turpiinsa.

Kissa oikeasti pystyy kyyn tappamaan ja osaa tehdä sen niin ettei itse vahingoitu!  Mummolassa oleva kissa kantaa tappamansa kyyt näytille talon väelle.  On siinä ollut monet kerrat vakavat hetket kun käärme vielä sätkii.  Pitäisi vielä kehua kissaa "saaliista".

Vierailija
71/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D :D

Melkoinen draaman kaari oli siinä.

Äitiäni puri viime kesänä kyy. Meni normaalisti töihin, jalka kyllä turposi.

Vierailija
72/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi menit kuormittamaan terveydenhuoltoa jonkun ötökänpureman takia?

Kyy ei ole mikään ötökkä. Ystävälleni kyynpurema aiheutti rytmihäiriöitä ja joutui jäämään sydänvalvontaan. Niin pitkään tuli rytmihäiriöitä  ja kovaa hikeä kun myrkky poistui verenkierrosta. Sai siihen vastalääkettä.

Vierailija
73/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan ei kovin usein pyri pakoon ennekuin alkaa tulla lapiosta...aika monta "poistanut" tällä menetelmällä.Jos pyrkisi pakoon hyvän sään aikana niin ei tulisi niitä puremia.Semmoisen vanhan kansan sanonnan olen kuullut että naaras ei pakene mutta koiras pakenee. Viimeksi pari päivää sitten näin tuollaisen eikä minnekkään paennut sekään vaikka kuinka tömistelin.

Vierailija
74/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viime viikolla mökillä ja seurueemme näki kaksi kyytä ja yhden luodun nahkan pirtin seinustalla. En tohdi liikkua pihalla ja metsissä muuta kuin kumisaappaissa. Toivottavasti olet jo parantunut.

Vierailija
75/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyllä kestää kehittää myrkkyvarastot täyteen viikon verran. Eli jos kyy on lähipäivinä ruokaillut, myrkkyä ei ole paljoa annettavaksi. Jos taas ei, sitä voi olla paljonkin. Kyy tosin ei huvikseen halua myrkkyään tuhlata, sillä se tietää ruokataukoa myrkkyvaraston kehittämisen ajan. Tässä siis myös yksi syy sille, miksi joskus ihmisen reaktio myrkkyyn on niin pieni ja joskus paljon suurempi.

Vierailija
76/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee paljon metsässä, pusikoissa tai suoalueilla niin kannattaa laittaa pitkävartiset kumisaappaat. Sellaisia nyt ei voi lenkille laittaa, mutta muuten. Ei pääse käärmeet puremaan. 

AP:lle tsemppiä ja hyvää toipumista! Kyyn olen itse kerran elämässäni nähnyt ja ei purrut. Muuten en ole käärmeitä nähnyt, mutta näin keväisin täytyy silti olla varovainen.

Vierailija
77/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

wikipedia kirjoitti:

Kyy käyttää verimyrkkyä saalistukseen ja puolustautumiseen. Myrkky vaikuttaa monella tavalla. Se aiheuttaa muun muassa kudostuhoa, estää veren hyytymistä ja tuhoaa verisoluja. Myrkky voi myös aiheuttaa veritukoksia sekä vaurioittaa keuhkoja tai munuaisia.

Jo tuosta pitäisi voida päätellä, että on hakeuduttava lääkäriin, vaikka epäilisi tyhjää puremaa. Täysi laidallinen kyyn myrkkyä ei ole naurun asia aikuisellekaan.

Vierailija
78/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas viikko-pari sitten huomasin jalassani vierekkäin kaksi pientä reikähaavaa tai rupea. Tuollaisia minulle tulee varmaan joka kesä, ja askarruttaa että onko kyse kyyn puremasta.

Mitään oiretta en ole huomannut. Rivitalon pihalla oleskelen avojaloin ja crocseilla.

Vierailija
79/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että itse selviäisin tästäkin kesästä ilman puremaa. Monta kertaa kertaa on ollut jo lähellä ettei ole kyy purrut. Ensin oli pelko aina koirani puolesta ja onneksi sekin selvisi ilman puremaa. Nyt tosin jo kuollut muuten. Pihani on täynnä kyitä ja niitä näkee monia viikossa. Viimeksi eilen taas yksi oikein iso tuli tervehtimään terassin alta. Aika kamala tilanne ja en omista tätä paikkaa niin vaikeaa tehdä mitään isoja muutoksia ( esim hävittää sen terassin yms).

Vierailija
80/123 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa olla kyypakkaus mukana. Onneksi tavoitit sukulaisesi niin nopeasti

Itseasiassa niitä pitäisi olla useita pakkauksia. Ei vaikuta oikein kuin ampiaisen pistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä