Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on koettu kyyn purema. Sairaalasta palstailen

Vierailija
04.05.2021 |

Olin unohtanut takkini metsään yöksi.
Tiesin takin olevan syrjäisessä paikassa joten annoin sen olla yön yli sielä. (Erään puun juurella suojassa)
Aamulla lähdin hakemaan sitä ja aloin tyhmänä puhdistella hyönteisistä eikä käynyt mielessäkään, että kyy on luikerrellut huppuun. Sieltä se sitten putosi nostaessani ja tippui ensin lenkkarilleni.

Perus tummahko sinertävän harmahtava ja musta sahalaita selässä.

Se tosiaan tippui kengälle ja rupesi siinä sätkimään menin paniikkiin ja potkin sitä pois ja samalla tunsin pienen piston ja itseasiassa näin, kun hamusi suullaan nilkkaani.

Koko tilanne oli sekunneissa ohi.

Pisto oli tosiaankaan tosi huomaamaton ihan kuin kusiainen olisi purrut. Ehkä hieman voimakkaampi.
Mitään oireita ei tullut paitsi purema kohtaa pisteli hieman ja alkoi kuumottaa.

Menin paniikkiin ja suurinpirtein raahauduin yhdellä jalalla tielle. Muistin, että raajaa ei saa liikuttaa. Soitin sukulaiselle, joka töissä läheisellä koululla.

Hän tuli hakemaan ja se tuntui ikuisuudelta.

Minua rupesi miltein heti pureman jälkeen ahdistamaan henkeä, mutta arvasin sen olevan paniikkia.

Lopulta sukulainen tuli ja hänellä kyypakkkaus mukana.

Tässä kohtaa olo alkoi olla jo hieman sekava. En kylläkään tiedä minkä aiheuttamaa se nyt olikaan.

En jostain syystä uskaltanut katsoa nilkaan, mutta tunsin miten se alkoi paksuuntua ja turvota.

Lopulta autossa katsoin sitä ja se oli ihan sininen ja kaksi pisto jälkeä.
Koitin maata takapenkillä ja pitää jalkaa suorana ja koholla. Jos nostin liikaa niin huomasin, että sinisyys alkoi samalla sekunnilla levitä ja tunsin miten myrkky "liikkui" ihoni sisällä.
Sellainen kuumottava tunne ikään, kuin ihonu sisällä nestettä joka pistelemällä tuhoisi kudoksia!
. Olin yhä shokissa, mutta aloin myös huomata miten tajuntani taso alkoi huonontua.

Näin kaiken hieman sumeampana ja kuulin kaikuvana kaiken.
Sairaalassa minut otettiin sisään ja jatkettiin kortisoni hoidolla vai mitä tuo nyt onkaan.
Nyt olen tarkkailussa ja tiputuksessa.

Olo on yhä sekava, mutta parempi. Jalka on yhä kipeä ja turvonnut.
.Oli pakko purkaa ajatuksia johonkin.

Olkaa varovaisia!!

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, mä niin tiedän ton pelon ja sen tunteen!!
Muo on kaksi kertaa purrut kyy, ja nyt pelkään kuollakseni käärmeitä. Riittää kun näkee videolta kuvaa.. iskee ihan kauhee olo ja paniikki!!

Koita parannella itseäsi. Tosi ikävä homma.

Vierailija
102/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uittu mitä pskaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jos oot kirjoittaessasi ollut vielä omasta mielestäsi ventti ja sekava niin montako tuntia meni että sait tekstisi valmiiksi, ja känny ilmeisesti välineenä?

Mut juu, sillä oli kunnon latinki ainetta ja toisaalta ihmiskehon reagointiin kai vaikuttaa se onko miten yliherkkä myrkylle.

Mites se oikea raajan asento ja hoito ennen lääkärille pääsyä... koholla ei ainakaan, liikkumatta, lastoitettuna mahd., entä muuta.....

Vierailija
104/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään :D  Minua puri kyy nilkkaan 14-vuotiaana, olen siis nainen. Menimme hevoslaitumelle ja vaikka tiesin että alueella on kyitä menin paljain jaloin. Tunsin nilkassa polttavan piston, luulin että oli ampiainen.

Hetken päästä nilkka oli paisunut ja sinisenmusta ja niin kipeä että oli vaikea kävellä.  Selvät puremajäljet oli näkyvissä. Pyörällä ajoin kotiin, hoideltiin kotona ja muutaman päivän nilkutin . Ei mitään draamaa. 

En ole koskaan pelännyt käärmeitä en ennen tätä kokemusta enkä sen jälkeen. Olen nähnyt niitä paljon, kuvannut paljon. Ainoa kerta oli tuo kun on purtu. 

Vierailija
105/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyy on kaiken lisäksi reviirieläin. Jos mökillä näet kyyn, se on siellä jatkossakin. Kuumottaa koiran takia. Metsät on täynnä kyitä. Suomalaisia rauhoitetaan, että kyyt muka pelkää ihmistä ja liikettä ja että ne lähtee tärinästä veks. Jäis marjat poimimatta.

Vierailija
106/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kohdatessaan väistää.

Vierailija
107/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pystyykö kyy puremaan vaatteiden läpi? Sukkien?

Vierailija
108/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiraani puri kyy kuonoon pari vuotta sitten. Heti lähdettiin ajamaan lääkäriin, mutta koira ehti jo muuttua kipuilevaksi ja koko naama turposi. Säikähdin niin että itkin koko matkan eläinlääkäriin. Koira jäi sinne päiväksi hoitoon parani täysin. Itselle jäi pieni kyypelko.

Kiva kun koirasi selvisi siitä 🙂

Vierailija
109/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo sun oireet ja kaikenlaiset sumentumiset johtui paniikkikohtauksesta. Mutta tottakai kyyn puremasta mennään lääkärillä käymään, sä sait avun ja tokenet kyllä.

Vierailija
110/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sen hampaat nyt paksujen vaatteiden läpi mene mutta sukat ei ole este.

Vierailija
111/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kyy puree, kun sitä potkii paniikissa.

Vierailija
112/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sen hampaat nyt paksujen vaatteiden läpi mene mutta sukat ei ole este.

Jos on semmoset paksummat froteesukat?

Vierailija
113/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä nykyajan kyyhysteriaa. Itse olen oppinut, että metsässä kävellessä tömistellään niin kyyt osaa mennä ajoissa karkuun. Olen pari kertaa kohdannut nuoria kyitä, jotka eivät ole ymmärtäneet paeta, ja tömistellyt vieressä tasajalkaa, kunnes ne ovat luikertaneet karkuun. Kyy ei ole terveelle aikuiselle hengenvaarallinen, ellei pääse haukkaamaan kaulasta. Sairaalaan saattaa puremasta joutua, mutta raajat ja henki säilyy.

Kerran olen opettanut tuttavan koiraa varomaan käärmeitä, kun kohtasimme rantakäärmeen, joka oli jostain syystä kiukkuinen ja sähisi eikä lähtenyt karkuun. Annoin koiran ihmetellä sitä kaikessa rauhassa. Lopulta koira asettui makuulle vähän matkan päähän käärmeestä ja haukkui sille. Sitten kehuin koiraa ja jatkoimme matkaa.

Vierailija
114/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on väärä uskomus, että käärmeet väistäisivät. Minua ei ainakaan ole koskaan väistäneet, sen sijaan nostavat usein päätään tai lähtevät jopa tulemaan kohti. Joskus ovat vaan paikoillaan, mutta pakoon en ole nähnyt lähtevän. Hyi olkoon. 🐍

Vierailija
115/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on väärä uskomus, että käärmeet väistäisivät. Minua ei ainakaan ole koskaan väistäneet, sen sijaan nostavat usein päätään tai lähtevät jopa tulemaan kohti. Joskus ovat vaan paikoillaan, mutta pakoon en ole nähnyt lähtevän. Hyi olkoon. 🐍

Mä veikkaan että mua lähtee pakoon käärmeet. Kun mä olen kaverien kanssa liikenteessä niin kaverit on täynnä itikoiden puremia. Mä en kelpaa yhdellekään hyttyselle tai paarmalle 🐝🐜

Vierailija
116/123 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä, mutta kyyn purema ei aiheuta terveelle aikuiselle mitään suurempaa haittaa.

Vierailija
117/123 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyy

Vierailija
118/123 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että pidit sitten jalkaa koholla, jotta myrkky varmasti valuu laskimossa kohti sydäntä?

Myrkky kulkee verenkierron ja imunesteen välityksellä eikä myrkky valu raajaa pitkin. Jos purema on raajassa niin se tulee laittaa kohoasentoon turvotuksen välttämiseksi. Ihan oikein ap toimi.

Vierailija
119/123 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei sentään ole mustia mamboja.

On niitä, mutta täällä esiintyvät liikkuvat kahdella jalalla.

Vierailija
120/123 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyitä on paljon enemmän kuin luullaan. Alueilla joissa kyille on runsaasti ravintoa (esim. kaatopaikkojen läheisyydessä) voi olla jopa 1000 aikuista kyytä hehtaarilla. Etenkin mustikkatyypin metsässä niitä on lähes mahdotonta nähdä ja ne kiipeävät mielellään myös puihin.

Vastasyntyneet kyyn poikaset ovat niitä kaikkein vaikeimpia bongattavia. Ne ovat niin pieniä, että mahtuvat kerällä 50 sentin kolikolle. Niitä ei erota mitenkään metsässä vaikka niitä voi olla heinä-elokuussa yhdellä hehtaarilla jopa 50 000 eli viisi jokaista neliömetriä kohti.

Vastasyntyneet kyyt ovat myrkyllisiä, mutta niiden hampaat on niin pienet ettei metsässä samoilija yleensä huomaa puremaa lainkaan.

Monet ulkoilunjälkeiset "oudot olot" ovat juuri kyyn poikasten puremista johtuvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan