Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on koettu kyyn purema. Sairaalasta palstailen

Vierailija
04.05.2021 |

Olin unohtanut takkini metsään yöksi.
Tiesin takin olevan syrjäisessä paikassa joten annoin sen olla yön yli sielä. (Erään puun juurella suojassa)
Aamulla lähdin hakemaan sitä ja aloin tyhmänä puhdistella hyönteisistä eikä käynyt mielessäkään, että kyy on luikerrellut huppuun. Sieltä se sitten putosi nostaessani ja tippui ensin lenkkarilleni.

Perus tummahko sinertävän harmahtava ja musta sahalaita selässä.

Se tosiaan tippui kengälle ja rupesi siinä sätkimään menin paniikkiin ja potkin sitä pois ja samalla tunsin pienen piston ja itseasiassa näin, kun hamusi suullaan nilkkaani.

Koko tilanne oli sekunneissa ohi.

Pisto oli tosiaankaan tosi huomaamaton ihan kuin kusiainen olisi purrut. Ehkä hieman voimakkaampi.
Mitään oireita ei tullut paitsi purema kohtaa pisteli hieman ja alkoi kuumottaa.

Menin paniikkiin ja suurinpirtein raahauduin yhdellä jalalla tielle. Muistin, että raajaa ei saa liikuttaa. Soitin sukulaiselle, joka töissä läheisellä koululla.

Hän tuli hakemaan ja se tuntui ikuisuudelta.

Minua rupesi miltein heti pureman jälkeen ahdistamaan henkeä, mutta arvasin sen olevan paniikkia.

Lopulta sukulainen tuli ja hänellä kyypakkkaus mukana.

Tässä kohtaa olo alkoi olla jo hieman sekava. En kylläkään tiedä minkä aiheuttamaa se nyt olikaan.

En jostain syystä uskaltanut katsoa nilkaan, mutta tunsin miten se alkoi paksuuntua ja turvota.

Lopulta autossa katsoin sitä ja se oli ihan sininen ja kaksi pisto jälkeä.
Koitin maata takapenkillä ja pitää jalkaa suorana ja koholla. Jos nostin liikaa niin huomasin, että sinisyys alkoi samalla sekunnilla levitä ja tunsin miten myrkky "liikkui" ihoni sisällä.
Sellainen kuumottava tunne ikään, kuin ihonu sisällä nestettä joka pistelemällä tuhoisi kudoksia!
. Olin yhä shokissa, mutta aloin myös huomata miten tajuntani taso alkoi huonontua.

Näin kaiken hieman sumeampana ja kuulin kaikuvana kaiken.
Sairaalassa minut otettiin sisään ja jatkettiin kortisoni hoidolla vai mitä tuo nyt onkaan.
Nyt olen tarkkailussa ja tiputuksessa.

Olo on yhä sekava, mutta parempi. Jalka on yhä kipeä ja turvonnut.
.Oli pakko purkaa ajatuksia johonkin.

Olkaa varovaisia!!

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan joudu kyyn puremasta sairaalahoitoon.

Kaverini oli monta päivää sairaalassa hoidossa kyynpureman takia. Hurjan näköinen oli jalka.

22/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan edellisenä iltana juoksimme ystävän kanssa kyseistä rinnettä. Treenasimme ylämäkijuoksua ja ajattelin, että ei helkkari jos vahingossa astuisi käärmeen päälle tms.

T.ap

Kyyt pelkäävät maan tärinää ja menevät pakoon nopeasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari kokemusta kyistä.

Lenkkipolun reunassa huilaili iso kyy kiepillä. Ei liikahtanutkaan, kun käveltiin isolla porukalla ohi (toista reunaa onneksi).

Sauvakävelylenkillä lenkkikaveri sai piston jalkaterään. Kumpikaan ei nähnyt polulla mitään. Pisto selvisi vasta lääkärissä eli löytyi pienet reiät pitkän tutkiskelun jälkeen. Oireena laajat ihoreaktiot vartalolla.

En siis ihan luottaisi siihen, että kyy yleensä väistää.

Vierailija
24/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kohmeisia kyitä näkynyt kiepillä auringossa lämmittelemässä. Eivät tosiaan väistä. Kannattaa olla tarkkana!

Vierailija
25/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohdannut kyitä varmaan 10 kertaa parin vuoden aikana ja täytyy sanoa, että "kyy pakenee maan tärinää"- uskomuksen voi heittää romukoppaan. Olen nähnyt kyyn pakenevan vain kerran paikalta, muut 9 kertaa on jäänyt joko paikoilleen tai tullut kohti.

Vierailija
26/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin näin eilen tämän kevään ekan kyyn 😐

Eikä muuten ollut heinikossa, vaan paistatteli päivää keskellä hiekkatietä.

Vierailija
27/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut kyitä varmaan 10 kertaa parin vuoden aikana ja täytyy sanoa, että "kyy pakenee maan tärinää"- uskomuksen voi heittää romukoppaan. Olen nähnyt kyyn pakenevan vain kerran paikalta, muut 9 kertaa on jäänyt joko paikoilleen tai tullut kohti.

Näin kävi muuten eilen itselläni, eli kun ohitin kyyn hiekkatiellä, niin yritin oikein tömisyttää jalkoja. No mitä vielä, pakenemisen sijaan tämä lähti tulemaan kohti, seurasi jonkin aikaa ja luikerteli sitten tienvierustalta heinikkoon.

Vierailija
28/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai meni jalka siniseksi!

0/5

Vierailija
29/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mut ei ole oikein uskottava.

Niin, sehän on täysin mahdotonta että kyy puree jotakuta täällä Suomessa jossa kyitä on suhteellisen paljon.

Vierailija
30/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyyn puremasta minnekkään lääkäriin tarvi mennä itseäni puri kyy mettä hommissa jalkaan, vähän nilkka turposi ei muuta.

Vierailija
31/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei sentään ole mustia mamboja.

Eikö? Koitas miettiä uudestaan.

Vierailija
32/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin kävi muuten eilen itselläni, eli kun ohitin kyyn hiekkatiellä, niin yritin oikein tömisyttää jalkoja. No mitä vielä, pakenemisen sijaan tämä lähti tulemaan kohti, seurasi jonkin aikaa ja luikerteli sitten tienvierustalta heinikkoon.

Itsekin nähnyt kyyn useasti. Ei ne pakoon lähde ellei nyt ole jo valmiiksi menossa siihen suuntaan.

Joskus hakkuuaukealla oli kymmeniä kyitä kerällä kantojen päällä lämmittelemässä. Tai en nyt tiedä oliko niitä kymmenittäin mutta monta oli. Olin silloin lapsi. Ei ne mihinkään lähtenyt vaikka siitä läpi käveltiin.

Olen myös ajanut kyyn päältä polkupyörällä. Siinä autotiellä oli paikoillaan. En ehtinyt väistää ja nostin vaan jalat ylös 😆

Kyy nosti päätään kun yli menin.

Vierailija
33/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi, oi miksi soitetaan sukulaiset/tuttavat/naapurit/kumminkaimat läpi ensin, kun AINOA OIKEA numero hätätilanteessa (oli se sitten mikä tahansa!) on 112 ! Tuo on sitä varten, kun on hätä, eikä soitella noita ensiksi mainittuja läpi, kuka nyt sattuisi ehtimään auttamaan, ja tuumataan, että mitä tehtäisiin..

Vierailija
34/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun kirjoituksissa on havaittavissa Suomessa pitkään harjoitetun valheellisen propagandan tulos.

Ihmisille on markkinoitu piston vaarattomuus ja kyyn pyrkiminen pakenemiseen, molemmat ovat

silkkaa valhetta.

Totuus ohessa:

1. Kyy ei pakene tärinää tai ihmistä.

2. Kyyn purema ei ole vaaraton pikku nipsaisu, vaan voi johtaa hetkessä hengenvaaralliseen anafylaktiseen

reaktioon, joka romahduttaa verenpaineen ja tajunnan ja johtaa huonoimmillaan hengen menetykseeen  ilman lääkinnällistä apua. Vähemmän vaaralliset seurauksetkin ovat vakavia, makaat sairaalassa jalka

sinimustana ja paksuksi turvoneena päiväkausia.

Mistäkö tiedän?

Tiedän siitä, että olen hoitanut muutamaa hengenvaarallista tilaa mikä on johtunut kyyn puremasta

sekä siitä, että olen ratsastanut paljon maastossa ja nähnyt lukuisia kyitä, hevosen selästähän näkee erittäin paljon paremmin kuin ihmissilmien tasalta. Yksikään kohtaamistani kyistä ei pyrkinyt pakoon edes hevosen aiheuttamaa tärinää.

Omakohtaisia havaintojani tukevat keskusteluni kyyn puremien ihmisten kertomukset.

Hyvät ihmiset, suhtautukaa erittäin kriittisesti viralliseen totuuteen.

Vierailija
35/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyt ei tosiaan väistä. Jos ohittaa tien toiselta laidalta tiellä norkoilevan kyyn, jäävät vaan pällistelemään pää pystyssä.

Viime kesänä marssin lastenvaunujen kanssa kerällä olevan rantakäärmeen yli. Näin käärmeen vasta, kun vaunut olivat jo sen ylittäneet ja olin itse astumassa päälle. Aikamoisen ilmaloikan siinä tein. Eivät nekään siis väistä, mutta eivät ole onneksi samanlaisia paholaisen sikiöitä kuin kyyt.

Vierailija
36/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkkua puri kyy ja koko jalka varpaista nivusiin asti turposi järkyttäväksi möhkäleeksi ja oli kokonaan sinimusta. Siis ihan hirveän näköinen. Oli sairaalassa, mutten nyt muista enää kuinka monta päivää. Kyllä kyyn purema voi olla tosi paha, uskokaa pois!

Vierailija
37/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että pidit sitten jalkaa koholla, jotta myrkky varmasti valuu laskimossa kohti sydäntä?

Esim. Tyksin potilasohjeissa neuvotaan pitämään raajaa kohoasennossa ja olemaan muuten sitä liikuttamatta.

Vierailija
38/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyyt ei tosiaan väistä. Jos ohittaa tien toiselta laidalta tiellä norkoilevan kyyn, jäävät vaan pällistelemään pää pystyssä.

Viime kesänä marssin lastenvaunujen kanssa kerällä olevan rantakäärmeen yli. Näin käärmeen vasta, kun vaunut olivat jo sen ylittäneet ja olin itse astumassa päälle. Aikamoisen ilmaloikan siinä tein. Eivät nekään siis väistä, mutta eivät ole onneksi samanlaisia paholaisen sikiöitä kuin kyyt.

Viime kesänä oltiin luontoretkellä lapsen kanssa. Olin juuri varoittamassa lasta, että on katsottava maahan käärmeiden varalta (tällä alueella niitä paljon), kun meinasin itse astua kerällään makoilevan rantakäärmeen päälle.

En ole varma, kumpi pelästyi enemmän, minä vai käärme 😑

Vierailija
39/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein on ap tehnyt, kun on pitänyt jalkaa koholla, se hillitsee turpoamista ja hidastaa verenkiertoa, ja sitä kautta myrkyn leviämistä. Toipumista ap:lle!

Vierailija
40/123 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rva oli bongannut kohtalaisen kyyn tiellä tuossa pari viikkoa taaksepäin. Ja kyyn purema tosiaan pitäänheti hoitaa lääkärissä. Ei ne päästä kotiin jos on jalka paksuna ja pää pyörällä.

Tarinassa ei sinänsä ole mitään mikä ei täsmäisi. Kyypakkaus on pelkkää kortisonia ja lääkärien mielipide on että se on aika yhdentekevä. Sopiihan sitä käyttää. Ymmärtääkseni sairaaloissa annetaan ihan vastamyrkkyä,nei kortisonia. Ehkä ap voi tarkistaa tämän iltapäiväkierrolla ja kertoa täälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän