Nyt on koettu kyyn purema. Sairaalasta palstailen
Olin unohtanut takkini metsään yöksi.
Tiesin takin olevan syrjäisessä paikassa joten annoin sen olla yön yli sielä. (Erään puun juurella suojassa)
Aamulla lähdin hakemaan sitä ja aloin tyhmänä puhdistella hyönteisistä eikä käynyt mielessäkään, että kyy on luikerrellut huppuun. Sieltä se sitten putosi nostaessani ja tippui ensin lenkkarilleni.
Perus tummahko sinertävän harmahtava ja musta sahalaita selässä.
Se tosiaan tippui kengälle ja rupesi siinä sätkimään menin paniikkiin ja potkin sitä pois ja samalla tunsin pienen piston ja itseasiassa näin, kun hamusi suullaan nilkkaani.
Koko tilanne oli sekunneissa ohi.
Pisto oli tosiaankaan tosi huomaamaton ihan kuin kusiainen olisi purrut. Ehkä hieman voimakkaampi.
Mitään oireita ei tullut paitsi purema kohtaa pisteli hieman ja alkoi kuumottaa.
Menin paniikkiin ja suurinpirtein raahauduin yhdellä jalalla tielle. Muistin, että raajaa ei saa liikuttaa. Soitin sukulaiselle, joka töissä läheisellä koululla.
Hän tuli hakemaan ja se tuntui ikuisuudelta.
Minua rupesi miltein heti pureman jälkeen ahdistamaan henkeä, mutta arvasin sen olevan paniikkia.
Lopulta sukulainen tuli ja hänellä kyypakkkaus mukana.
Tässä kohtaa olo alkoi olla jo hieman sekava. En kylläkään tiedä minkä aiheuttamaa se nyt olikaan.
En jostain syystä uskaltanut katsoa nilkaan, mutta tunsin miten se alkoi paksuuntua ja turvota.
Lopulta autossa katsoin sitä ja se oli ihan sininen ja kaksi pisto jälkeä.
Koitin maata takapenkillä ja pitää jalkaa suorana ja koholla. Jos nostin liikaa niin huomasin, että sinisyys alkoi samalla sekunnilla levitä ja tunsin miten myrkky "liikkui" ihoni sisällä.
Sellainen kuumottava tunne ikään, kuin ihonu sisällä nestettä joka pistelemällä tuhoisi kudoksia!
. Olin yhä shokissa, mutta aloin myös huomata miten tajuntani taso alkoi huonontua.
Näin kaiken hieman sumeampana ja kuulin kaikuvana kaiken.
Sairaalassa minut otettiin sisään ja jatkettiin kortisoni hoidolla vai mitä tuo nyt onkaan.
Nyt olen tarkkailussa ja tiputuksessa.
Olo on yhä sekava, mutta parempi. Jalka on yhä kipeä ja turvonnut.
.Oli pakko purkaa ajatuksia johonkin.
Olkaa varovaisia!!
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa olla kyypakkaus mukana. Onneksi tavoitit sukulaisesi niin nopeasti
Oikeasti kyypakkauksesta ei ole tuossa tilanteessa muuta hyötyä kuin mielen rauhoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan joudu kyyn puremasta sairaalahoitoon.
Viisi ihmistä Suomessa kuolee vuodessa kyynpuremaan, 1000 puremaa vuodessa vaatii sairaalahoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyyn puremasta minnekkään lääkäriin tarvi mennä itseäni puri kyy mettä hommissa jalkaan, vähän nilkka turposi ei muuta.
Yksi kahdeksasta joutuu sairaalahoitoon kyynpureman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyyn puremasta minnekkään lääkäriin tarvi mennä itseäni puri kyy mettä hommissa jalkaan, vähän nilkka turposi ei muuta.
Yksi kahdeksasta joutuu sairaalahoitoon kyynpureman jälkeen.
On se vakava asia, mutta suhdeluku voi olla reilusti pienempi jos osaa puremista ei tunnisteta ja toisesta mokomasta jostain muusta syystä ei ilmoiteta terveydenhuoltoon.
Eihän kyypakkaus mitään auta.
Mutta miksi ette pitäisi oikeita kortisonipillereitä mukana. Vai saako niitä muuten kuin reseptillä
Itse tapan kyyn aina, kun näen sellaisen. Aina. Mitään muita elämiä en tapa.
En aio odottaa kyyn puremaa. Siksi tapan kyyt.
Hyi helevetinhelevetin yäk. En kävele enää missään. Yrjis.
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan myös sitä, että punkkeja on nykyään joka paikassa. Kyyt on punkkien vihollisia.
Muutenkaan kyyt eivät mielellään ihmisiä pure. Silloin vain, jos vahingossa tai tahalleen kyytä kiusaa. Useimmiten lähtevät karkuun ihmisen lähestyessä tai ovat vain paikallaan eikä ihminen edes huomaa kävelleensä juuri kyyn vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan myös sitä, että punkkeja on nykyään joka paikassa. Kyyt on punkkien vihollisia.
Muutenkaan kyyt eivät mielellään ihmisiä pure. Silloin vain, jos vahingossa tai tahalleen kyytä kiusaa. Useimmiten lähtevät karkuun ihmisen lähestyessä tai ovat vain paikallaan eikä ihminen edes huomaa kävelleensä juuri kyyn vierestä.
*Ja varmaan myös kiroat...
Turhaan panikoit ja hakeuduit sairaalaan. Minun kokemukseni kyyn puremasta on tällainen.
Pyöräilin noin 10 kilometrin päässä erämaanjärven rannalla olevalle laavulle makuupussi, kymmekunta olutta ja paketti makkaraa mukanani. Sytytin nuotion ja aloin nauttia eväitä. Olin useita kertoja nähnyt kyitä laavupaikan laiturilla ja sen lähettyvillä, mutta en osannut varsinaisesti varoa. Jossain vaiheessa huomasin että toista kättä ja yhtä sormea alkoi jomottaa. Huomasin jomotuskohdassa kaksi vierekkäistä pistojälkeä. Kyy oli purrut kun hain halkoja puukatoksesta.
No tapahtunut mikä tapahtunut, ei sille enää mitään voinut. Söin makkarat, join oluet ja kävin makuupussiin nukkumaan. Aamuyöllä tuli kylmä ja poljin kotiin, tai siis tyhjään lapsuudenkotiini, mummonmökkiin, joka oli tukikohtani.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan panikoit ja hakeuduit sairaalaan. Minun kokemukseni kyyn puremasta on tällainen.
Pyöräilin noin 10 kilometrin päässä erämaanjärven rannalla olevalle laavulle makuupussi, kymmekunta olutta ja paketti makkaraa mukanani. Sytytin nuotion ja aloin nauttia eväitä. Olin useita kertoja nähnyt kyitä laavupaikan laiturilla ja sen lähettyvillä, mutta en osannut varsinaisesti varoa. Jossain vaiheessa huomasin että toista kättä ja yhtä sormea alkoi jomottaa. Huomasin jomotuskohdassa kaksi vierekkäistä pistojälkeä. Kyy oli purrut kun hain halkoja puukatoksesta.
No tapahtunut mikä tapahtunut, ei sille enää mitään voinut. Söin makkarat, join oluet ja kävin makuupussiin nukkumaan. Aamuyöllä tuli kylmä ja poljin kotiin, tai siis tyhjään lapsuudenkotiini, mummonmökkiin, joka oli tukikohtani.
Tuolla aiemmin oli hyvin selitetty kyyn myrkyn muodostumisesta. Todennäköisesti tämä sinua purrut kyy oli vähän aikaa sitten ruokaillut (=käyttänyt myrkkyään) ja ap:n kyy taas ei (=myrkkyvarasto oli täynnä).
Kyyn puremissa ohje on, että aikuinen voi seurailla itse vointia, mutta hyvin herkästi lääkäriin. Lapset heti lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kyyt eivät väistä kovin helposti ja paha, jos sattuu astumaan sen päälle. Niiden puremasta saa myrkyn lisäksi kaikenlaisia bakteereja, jotka aiheuttavat tulehduksia.
Muuten ovat hyödyllisiä eläimiä, kun syövät myyriä ja hiiriä, jotka levittävät puutiaisia. Ihan mielenkiintoista seurata niiden elämää. Kurjaa kylläkin jos huonolla tuurilla ei huomaa sitä ja astuu vahingossa sen päälle.
Kyy ei syö vuodessa kuin pari myyrää tai hiirtä, joten minä ainakin pidän mieluummin nuo jyrsijät kuin käärmeet.
Vierailija kirjoitti:
Sait oluesta varmasti puudutusainetta niin et tuntenu mitään! Toisille voi oireita tulla vielä myöhemmin. Onneksi selvisit sieltä makuupussista lähtemään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vai meni jalka siniseksi!
0/5
Niin se menee, usko tai älä. Senkin mukaviisas!
Työkaveria (mies) puri kyy kahdesti jalkaan. Oli sairaalassakin ja kun tuli töihin, kertoi nauraen, että vehkeetkin turposi niin, että olivat kuin parhaalla siitossonnilla ja mustat.
Suomessa voisi olla jättiläismäisiä ja ihmisen lihasta nauttivia anakondia.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Muita eläimiä tapeta. Huudan milloin näen mökillä kyyn ja mies hoitaa homman. Tekee sen nopeasti. Tämä turvallisuuden vuoksi. Kyitä on ollu paljon. Ei kyyt ole sukupuuttoon kuolemassa.
Naaras kantaa alkusyksyllä, synnyttää kai talven aikana.
Tiedoksi kaikille: jos kyy puree, soitetaan mieluiten 112. Saavat arvioida tilanteen. Aina käydään lääkärissä.
Kyypakkaus ei auta, mutta ei siitä ole haittaakaan. Se voi lievittää allergista reaktiota. Myrkky on kudoksia hajottavaa, siksi purtu kohta pitäisi lastoittaa, ettei lihastyö vauhdita verenkiertoa.
Sinisyys, massiivinen turpoaminen ja myöhemmin tajunnan muutokset on tavallisia oireita. Kuten tuokin, että purema ei heti satu.
Kiitos kun kerroit tarinasi.
Toivon sulle pikaista paranemista.