Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten parantaa alkava masennus itse?

Vierailija
04.05.2021 |

Alkaa elämä taas aukeamaan itsellä ja en usko että tämä on enää koronaväsymystä vaan alkavaa masennusta. Ei kuitenkaan ole läheskään niin vakavaa että tästä voisi julkiselta apua hakea, niin mietin kokeilla alkuun itsehoitoa. Mitä itsehoitomenetelmiä suosittelette alkavaan masennukseen?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus hoituu yleensä helpoiten, jos hyväksyy sen, että ammattiapu on paras vaihtoehto.

Suosittelen, että käyt ainakin juttelemassa terveydenhuollon puolella jollekin lääkärille/psyk.hoitajalle. Yhdellä käyntikerralla saa ihan ok arvion ja testituloksen siitä, olisiko hyötyä ulkopuolisesta avusta.

Tämän sanon sillä kokemuksen äänellä, että kun tulee olo, että nyt vähän huomaan masennusta ilmassa ja pitäisköhän asialle tehä jotain, silloin voi oikeasti olla paljon kurjempi tilanne kuin mitä itse kuvittelee. Ihminen näkee tosi huonosti oman tilanteensa, koska siihen kurjuuteen on yleensä pidemmän ajan kuluessa kasvanut ja turtunut: Se, minkä kuvittelee omaksi normaalitilaksi, on myös vääristynyt.

Ammattiavun lisäksi kyllä oman mielialansa eteen voi ja kannattaa tehdä töitä, mutta aika harva masentunut siihen on yksistään kyennyt. :)

Vierailija
2/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksia on niin eriasteisia ja -tyylisiä, ettei kaikki parane samalla kaavalla. Joillekin auttaa lääke, toisille terapia. Mulle auttoi aika ja mielekäs tekeminen. Monet kannustavat arjen tasaiseen rytmiin ja hyvään ruokavalioon. Vertaistuki myös hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditointi paras keino, ei vaadi paljoa päivässä. Sen avulla oppii käsittämään olevansa tietoisuus, eikä ne ajatukset itsestä. Oppii käsittämään, että on olemassa ajatusten rakentama harha.

Vierailija
4/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etyyli epaa 1g/d. Lenkkeilyä metsässä.

5/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse panostaisin kodin siisteyteen, kävisin päivittäin ulkona (vaikkei olisi pakko) ja tekisin kivoja asioita, joissa täytyy keskittyä edes vähän omien ajatusten ja tunteiden ulkopuolelle, esim. leipominen on sellainen puuha. 

Ajattelen että lievä masennus kuuluu elämään toisinaan enkä huolestuisi.

Vierailija
6/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus hoituu yleensä helpoiten, jos hyväksyy sen, että ammattiapu on paras vaihtoehto.

Suosittelen, että käyt ainakin juttelemassa terveydenhuollon puolella jollekin lääkärille/psyk.hoitajalle. Yhdellä käyntikerralla saa ihan ok arvion ja testituloksen siitä, olisiko hyötyä ulkopuolisesta avusta.

Tämän sanon sillä kokemuksen äänellä, että kun tulee olo, että nyt vähän huomaan masennusta ilmassa ja pitäisköhän asialle tehä jotain, silloin voi oikeasti olla paljon kurjempi tilanne kuin mitä itse kuvittelee. Ihminen näkee tosi huonosti oman tilanteensa, koska siihen kurjuuteen on yleensä pidemmän ajan kuluessa kasvanut ja turtunut: Se, minkä kuvittelee omaksi normaalitilaksi, on myös vääristynyt.

Ammattiavun lisäksi kyllä oman mielialansa eteen voi ja kannattaa tehdä töitä, mutta aika harva masentunut siihen on yksistään kyennyt. :)

Juttelemassa 'ammattilaisella" aina huvittaa kun noita kutsutaan ammattilaisiksi. Ihan sama apu kun puhuisi männylle metsässä.

Vierailija
7/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissi

Vierailija
8/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystalo julkaisee ihan oikeita itsehoito-oppaita. Niitä voi lainata esim kirjastosta.

Vierailija
9/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta subliminalut. Hakusanat subliminal anxiety tai subliminal depression.

Auttavat hyvin, mutta vasta 2-3vko aloituksesta, päivittän kuuntelu. Heti et huomaa mitään, parin viikon päästä alat huomaamaan.

Vierailija
10/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelemassa 'ammattilaisella" aina huvittaa kun noita kutsutaan ammattilaisiksi. Ihan sama apu kun puhuisi männylle metsässä.

Männylle metsässä puhuminen itse asiassa ON hyödyllistä! Siis nyt oon tosissani enkä vitsaile. Luontoon, ja kerro huolesi viisaalle puulle. Voit istua puuta vasten. Se rauhoittaa.

Vierailija
11/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään tai jonnekin pururadalle kävelemään! Tarkkaile lintuja. Tapaa jotain vanhaa kaveria, vaikka kävelyllä tai kohta jo kahvilassa. Ja rapsuta koiraa tai silitä kissaa aina kun se on mahdollista.

Vierailija
12/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee bdi masennustesti,mitä saat pisteiksi? Liikunta kuulemma auttaa jos kyseessä lievä/keskivaikea masennus. Itsellä vaikea masennus, liikun joka päivä 1.5 h - 2 h, mutta ei valitettavasti tehoa muhun. Äsken juuri mm itkeskelin noin tunnin ja mietin pitäiskö viillellä kun niin paha olo.

Vierailija
13/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puulle puhuminen on itse asiassa terapauttisempaa. Sitä voi halatakin. Eikä se taatusti päästele sammakoita suustaan tai ole ylimielinen, stressaantunut, kiireinen, välinpitämätön. Voit uskoutua puulle huoleti, ei mene omakantaan eikä julkiseen jakeluun.

Ammattilaisten (tirsk) kohtaamisista jää yleensä päälle ärsyyntyminen ja turhautuminen. Oma apu, paras apu.

Vierailija
14/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittelin tosiaan tästä asiasta jo julkiselle, totesivat että aikoja ei ole, kokeile itsehoitoa (youtubea). Vähän vaan pistää vituttaa kun päivät pitkät koneella työnpuolesta sekä kun on yhteydessä kavereihin, että pitäis jotai youtubee vielä kokeilla.

Ajattelin että jos täältä löytyis jotain vähän erikoisempia keinoja, toi siisteys vois olla yks hyvä.

Vierailija
15/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota termosmukiin kahvia tai teetä tai kaakaota ja mene läheiseen puistoon penkille ja nauti se siellä ja tule sitten takaisin kotiin.

Vierailija
16/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väheksy tai vastusta ammattiapua. Mutta kyllä ihmisellä on kykyjä myös parantua monesta asiasta joko spontaanisti tai itse työskennellen. Itse ainakin puin ja käsittelin varhaisaikuisuudessa lapsuuteni traumat mielessäni järjestykseen omin neuvoin. Tosin ne eivät olleet vakavimmasta päästä.

Lukemani mukaan liikunta tehoaa lievään masennukseen paremmin kuin lääkkeet. Myös ruokavalion (pehmeät rasvat, kalaöljy) ja paaston vaikutuksia tutkitaan. Paaston on todettu lisäävän BDNF-kasvutekijää aivoissa. BDNF on kuin lannoitetta aivoille. Masennuslääkkeet vaikuttavat myös BDNF:ään, mikä on uudehkoa tietoa.

Vierailija
17/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta on vaikea erottaa ahdistuksesta. Nukahtaminen ja nukkuminen alkavat käydä vaikeiksi. Ja palauttava, korjaava lepo on kaikkein tärkein hoito.

Kun univaje lisääntyy, alkaa huimata ja tulee epätodellinen olo. Pahimmillaan unen/levon puute johtaa psykoosiin.

Vierailija
18/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt vegaanisesti tai kasvispainotteisesti, niin vaihda kuukaudeksi ruoka pelkkään eläinperäiseen ruokaan ja katso mitä tapahtuu.

Vierailija
19/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En väheksy tai vastusta ammattiapua. Mutta kyllä ihmisellä on kykyjä myös parantua monesta asiasta joko spontaanisti tai itse työskennellen. Itse ainakin puin ja käsittelin varhaisaikuisuudessa lapsuuteni traumat mielessäni järjestykseen omin neuvoin. Tosin ne eivät olleet vakavimmasta päästä.

Lukemani mukaan liikunta tehoaa lievään masennukseen paremmin kuin lääkkeet. Myös ruokavalion (pehmeät rasvat, kalaöljy) ja paaston vaikutuksia tutkitaan. Paaston on todettu lisäävän BDNF-kasvutekijää aivoissa. BDNF on kuin lannoitetta aivoille. Masennuslääkkeet vaikuttavat myös BDNF:ään, mikä on uudehkoa tietoa.

Rento liikunta ulkona rauhoittaa ja virkistää. Jos liikunta tuntuu pakkopullalta, ei kannata väkisin mennä lenkille. Jos masennuksen syntyyn liittyy stressiä ja uupumusta, ei pidä kiusata itseään lisää korkeatempoisella liikunnalla, jossa syke nousee. Kävely, leppoisa pyöräily, uinti jne. ovat silloin sopivia liikuntamuotoja.

Vierailija
20/42 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meditoi aamuin illoin.