Menisitkö sinä kaupan kassalle töihin?
Palkka jotain 1200e kuussa ja 30h/vko
Itse mietin tässä että pitäisikö vai ei
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt niitä puheita, että ”kaupan työntekijän työ Ei ole oikeaa työtä”. Jos siitä kuitenkin maksetaan TES:n mukainen palkka ja sillä elättää itsensä ilman suuria sosiaalitukia, niin miksei se muka olisi ”oikea työpaikka”?
Olen 32-vuotias ja multa kysytään päivittäin mitä opiskelen ja koska alan tekemään oikeita töitä. Olen siis koulutukseltani merkonomi ja työskentelen kaupassa joten ihmettelen tätä asennetta 🙄
Mä oon 37. Myös merkonomi ja kävin sen koulun nimenomaan siksi, että pääsisin tähän työhön😁Huvittaa, kun jengi kuvittelee, ettei tätä kukaan oikeasti halua tehdä. Minä nimenomaan haluan. Tokikaan en tee pelkkää kassaa, vaan ihan kaikkia töitä, ison kaupungin keskikokoisessa ruokakaupassa työskentelen. 5. vuoden palkka tes:in mukaan, 30 tunnin työsopimus. Nettopalkka 1700e/kk. Oon hyvin tyytyväinen! Palkalla elää hyvin ja vapaita on tarpeeksi, työajat sopivan vaihtelevat.
Ehdin olla kaupassa töissä 4 vuotta enkä ole ikinä ymmärtänyt tätä halveksuntaa kaupan työntekijöitä kohtaan.
Riippuu paljon missä kaupassa on, mutta keskikokoisessa ruokakaupassa myyjä tekee kaikkea. Työ on monipuolista, mutta hyvin rankkaa. Painavat maidot ja huono ergonomia, kauhea kiire… luuleeko ihmiset että se ruoka itsestään niihin hyllyihin kävelee? Tietysti mm itsepalvelu on lisääntynyt ja varmaan robotit hoitaa joskus vuonna 2050 kaiken, mutta on se kumma ettei ihmisten työtä arvosteta.
Nykyisin ilman vuorolisiä saan nettona vähemmän kuin 30h kaupassa, vaikka teen kokopäiväistä, siistiä sisäduunia koneen äärellä. Jatkan opintoja syksyllä, jotta saan toivottavasti tulevaisuudessa työn, josta maksetaan paremmin.
Todellakin myyjät ansaitsevat parempaa palkkaa, kun joutuvat kuuntelemaan vaikka minkälaista vähättelyä ja vitsailua. Siltikin, itse nautin kaupassa työskentelystä kun sain touhuta ja aika meni nopeasti. Pelkkä kassalla olo taas ei ollut kenellekään tutuistani mieluisin työtehtävä. Siinähän näki eniten ihmisiä: juuri niitä halveksujia. Kerran tuli nainen sossun maksusitoumuksella ostamaan ruokia ja katsoi minua nenänvartta pitkin. Että just… ei auta kuin nauraa.
Aika harva leikkii ystävällistä selvinpäin tuolla alalla ja tuolla palkalla.