Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada lapsi lopettamaan yöheräämiset?

Vierailija
04.05.2021 |

Alan olla totaalisen uupunut oman unenpuutteen takia. Juuri kolme täyttänyt lapseni herää edelleen joka yö 2-10 kertaa. Ja näin on ollut aina. Hän lähinnä tarkistaa herätessään että missä olen ja olenko siinä. Ei itke jos löytää minut. Tämä kuitenkin estää minua nukkumasta kun joudun joka yö heräämään itse sen 2-10 kertaa enkä saa heti unta uudelleen.

En pysy kunnolla hereillä päivisin monesti eikä ajatus kulje ollenkaan. Lapsen nukkumisolosuhteet pitäisi olla kunnossa, meillä on hiljaista ja pimeää öisin ja hyvä sänkykin lapsella.

Neuvoja?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi oppinut nukahtamaan itse? Vaikuttaako öihin mikään, esim runsas ulkoilu tai se mitä illalla tehdään? Onko vielä yövaippa? Onko lapsi omassa huoneessa, onko pimeän pelkoa, yövaloa? Meillä myös kohta 3v joka jonkin verran heräilee, ei kuitenkaan noin paljoa. Ollaan mietitty että opeteltaisiin siihen että lapsi nukahtaa ihan itse (nykyään ollaan samassa huoneessa nukahtamisen ajan mutta ei nukuteta), josko se auttaisi. Oletko jutellut lapsen kanssa miten hänen pitäisi toimia kun herää yöllä? Me ollaan yritetty selittää lapselle että voi vain jatkaa unia, käydä tarvittaessa potalla tai ottaa vettä juomapullosta, tai tulla meidän makuuhuoneeseen jos pelottaa.

Vierailija
2/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden sosiaaliohjaus ja MLL vanhempainnetti on paikkoja joissa voi myös kysyä neuvoa näissä jutuissa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi oppinut nukahtamaan itse? Vaikuttaako öihin mikään, esim runsas ulkoilu tai se mitä illalla tehdään? Onko vielä yövaippa? Onko lapsi omassa huoneessa, onko pimeän pelkoa, yövaloa? Meillä myös kohta 3v joka jonkin verran heräilee, ei kuitenkaan noin paljoa. Ollaan mietitty että opeteltaisiin siihen että lapsi nukahtaa ihan itse (nykyään ollaan samassa huoneessa nukahtamisen ajan mutta ei nukuteta), josko se auttaisi. Oletko jutellut lapsen kanssa miten hänen pitäisi toimia kun herää yöllä? Me ollaan yritetty selittää lapselle että voi vain jatkaa unia, käydä tarvittaessa potalla tai ottaa vettä juomapullosta, tai tulla meidän makuuhuoneeseen jos pelottaa.

Lapsi menee mielellään illalla nukkumaan ja nukahtaa melko nopeasti. Ei pelkää pimeää. Mikään ulkoilu tai muu ei vaikuta suuntaan eikä toiseen, ja tarkat päivärytmit on ollut aina. Hän siis herätessään lähinnä haluaa että esim nopeasti kosketan vain häntä tai muuten jotenkin reagoin häneen, se riittää. Mutta sitten en enää itse saa heti unta. Olen yrittänyt jutella että pitää vain nukahtaa uudelleen jos herää yöllä eikä odottaa että äiti tekee jotain mutta ei tällä ole vaikutusta, lapsi ei ehkä ihan vielä ymmärrä asiaa kunnolla edes vielä. Ap

Vierailija
4/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheiden sosiaaliohjaus ja MLL vanhempainnetti on paikkoja joissa voi myös kysyä neuvoa näissä jutuissa :)

Olen neuvolasta kysellyt mutta en oikein ole saanut toimivia neuvoja, lähinnä itselleni empatiaa ja kommentin että jotkut lapset on sellaisia. Kyllä vauvapalstaltakin joskus saa hyviä vinkkejä. Ap

Vierailija
5/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkinto. Joka yö kun nukkuu kokonaan ilman sun herättelyjä omassa sängyssään, joku tarra tms ja kun niitä on tietty määrä kasassa, vaikka 10, joku palkinto. Lelu tms jota lapsi toivoo. Tämä toimi meillä komivuotiaaseen, joka tunki meidän sänkyyn joka yö.

Vierailija
6/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pelko hänellä on. Ehkä tarkistaa että olet elossa. Onko hän menettänyt jonkun.

Jos olisin sinä, hankkisin itselleni unilääkettä. Sellaista, joka auttaa nukahtamaan helposti uudelleen, jos herää kesken unien. (kun kerrot olevasi ratkeamaisillasi)

Vierailija
7/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi katsonut jotain pelottavaa lastenohjelmaa tai vastaavaa? Esim. sellaista, missä on vanhemmat kadonneet tai kuolleet. Haluaa yöllä varmistaa että olet yhä siellä.

Vierailija
8/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkinto. Joka yö kun nukkuu kokonaan ilman sun herättelyjä omassa sängyssään, joku tarra tms ja kun niitä on tietty määrä kasassa, vaikka 10, joku palkinto. Lelu tms jota lapsi toivoo. Tämä toimi meillä komivuotiaaseen, joka tunki meidän sänkyyn joka yö.

Voisin kokeilla. Mutta en ole oikein varma onko hän täysin hereillä kun herättää minut, jos hän ei ihan tajua mitä tekee niin palkinto ei ehkä toimi. Ap

Vierailija
9/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistu Sleepy tai Uneksija-unikouluun.

Yöllä älä anna maitoa, vettä, anna vain tutti ja silitä. Pidennä huudatusaikaa. Eli älä reagoi, laita korvatulpat. Onhan lapsi omassa huoneessa..?

Me saatiin neuvoksi lisätä joka ruokailulle proteiinia. Eilen illalla 1v poika veti lihapullia, nuudelia, kasviksia, ja siihen päälle (!) ison puuron jossa tuoremarjapuuro! Eli periaatteessa 3 ruokaa klo 19.

Nukkui 19:30-06 yhtä soittoa. Minä antaisin mitä vaan että nukkuisi 07 asti

Vierailija
10/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pelko hänellä on. Ehkä tarkistaa että olet elossa. Onko hän menettänyt jonkun.

Jos olisin sinä, hankkisin itselleni unilääkettä. Sellaista, joka auttaa nukahtamaan helposti uudelleen, jos herää kesken unien. (kun kerrot olevasi ratkeamaisillasi)

Vaikea sanoa varmaksi peloista, ei ainakaan ole menettänyt ketään eikä vaikuta yöllä pelokkaalta mitenkään.

Jos hankin unilääkkeen enkä reagoi yöllä lapseen alkaa kova huuto ja lapsi saattaa sitten valvoa vaikka kolme tuntia. Ap

Vierailija
11/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi katsonut jotain pelottavaa lastenohjelmaa tai vastaavaa? Esim. sellaista, missä on vanhemmat kadonneet tai kuolleet. Haluaa yöllä varmistaa että olet yhä siellä.

Ei katso telkkaria ollenkaan. Ap

Vierailija
12/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Runsas ulkoilu ? Haloo! Tytäreni perhelle ulkoiluksi riitti päiväkodin ulkoilu! Muutoin lapset autoon ja autolla päiväkotiin,kun sieltä myös haetiin! mitä teki lapset.Ajoissa ei nukumaan,puoleen yöhön valvoivat ja unio oli juuri tuota! kun mumona hain lapset päiväkoti jalan kello 14.30.Käveltiin leikki puisto lampi. Sieltä lähdetiin mumolaan kävellen noin 16.45. itse tehty  perusruokani valmiina.Syötiin .Tv ei laitettu päälle! Tiskailtiin yhdessä ja 2 lasta apurina. Viellä lähdettiin ainakin 1h.ulos. Säällä kuin säällä läpi vuoden aikojen.Sään mukaiset vaateet päällä.Takas mumolaan. Ilta pesut, ilta pala ,ilta satu! Nukuivat kuin tukki ajoissa siinä 20-20.30. Ei yö heräämistä,ei aamu kintinää. Rauhassa herätiin.Syötiin aamiainen ja käveltiin päiväkotiin.Sovitusti oltiin siellä kello 9.Kun lapset minulla,ja olivat paljon.Vanhemmat uraputkessa.Vasta nyt jälkikäteen kun ovat jo isoja.Tajusin mikä mättäsi  heidän koti.Tuo ulkoilun puute.Liikuminen autolla kaikialle ja se dvd- tai pikku-kakonen oli A ja O. Luojan kiitos kun omat lapseni pieniä,oli 2 tv. kanavaa.En omistanut autoa.Raskaan työn päälle sama asia. illalisen jälkeen ulos.Ei tapeltu nukumaan meno ajoista,tai ei ollut yö heräämisiä!

Vierailija
13/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllä älä anna maitoa, vettä, anna vain tutti ja silitä. Pidennä huudatusaikaa. Eli älä reagoi, laita korvatulpat. Onhan lapsi omassa huoneessa..?

Me saatiin neuvoksi lisätä joka ruokailulle proteiinia. Eilen illalla 1v poika veti lihapullia, nuudelia, kasviksia, ja siihen päälle (!) ison puuron jossa tuoremarjapuuro! Eli periaatteessa 3 ruokaa klo 19.

Nämä taitaa olla neuvoja ihan pienelle lapselle. Me ollaan jätetty yöjuomat ja tutit pois yli kaksi vuotta sitten jo. Syö kyllä aina ihan runsaan iltapalan, proteiiniakin saa. Ap

Vierailija
14/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hankala tilanne varmasti. Onko sinulla puolisoa, joka voisi auttaa? Meillä auttoi ihan vain se, ettei reagoinut mitenkään. Lapsi vähän aikaa känisi jotain ja sitten taas nukahti, mutta toki jos lapsi huutaa siihen tulee puuttua. Onko sinulla mahdollista laittaa lapsi omaan huoneeseen nukkumaan?

Vierailija
15/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi nukkuu melkein 11 tuntia yössä eli tuohan on jo hyvin. Päikkärit tulee vielä päälle, niin on ihan normaali määrä unta.

Vierailija
16/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se rippikouluikäisenä enää sua herättele. Voisko lapsen antaa nyt vaan nukkua yhteisessä makuuhuoneessa, vaikka vieressäkin? Läheisyyden tarve tuntuu olevan kova, ei ole mitään väärin, jos lapsi saa nukkua lähellä äitiä. Se on ihan luonnollista, ja aikanaan oppii kyllä nukkumaan omassa huoneessaan. Yöherätykset saattavat jäädä kokonaan pois, jos lapsi saa nukkua lähellä.

Vierailija
17/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se rippikouluikäisenä enää sua herättele. Voisko lapsen antaa nyt vaan nukkua yhteisessä makuuhuoneessa, vaikka vieressäkin? Läheisyyden tarve tuntuu olevan kova, ei ole mitään väärin, jos lapsi saa nukkua lähellä äitiä. Se on ihan luonnollista, ja aikanaan oppii kyllä nukkumaan omassa huoneessaan. Yöherätykset saattavat jäädä kokonaan pois, jos lapsi saa nukkua lähellä.

Lapsi nukkuu samassa huoneessa kuin minä. En selvinnyt millään niistä öistä kun yritin häntä totuttaa omaan huoneeseen kun jouduin silloin monta kertaa yössä kävelemään sinne, oli aivan pakko palauttaa lapsi samaan huoneeseen kanssani. Ap

Vierailija
18/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukkui lapsi perhepedissä tuossa vaiheessa, saatiin nukuttua koko perhe ihan hyvin.

Vierailija
19/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nukkui lapsi perhepedissä tuossa vaiheessa, saatiin nukuttua koko perhe ihan hyvin.

Jos lapsi pyörii unissaan niin perhepeti ei ole kovin mukava.

Vierailija
20/39 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni lopetti ravaamisen vasta 9-vuotiaana. Hän tuli joka yö viereen, koska oli herännyt, eikä saanut unt. Kaikki menetelmät koitettiin.

Sitten luovutin ja Ostin itselleni leveämmännsängyn, ja annoin kahden tonnin patjan lapselle. Tästä on nyt aikaa 10 vuotta. Sen jälkeen hän ei enää ikinä, ei kertaakaan tullut viereeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän