Älytöntä, kun mallikuvissa vaatteet on aina laihoilla pitkillä malleilla.
Esim. Zalandolla olisi hyvän näköisiä farkkuja, mutta ei voi tietää, miltä ne näyttää itsellä. Olen 162cm ja 53kg eli aika hoikka ja lyhyt. Nuo mallien päällä olevat housut näyttävät kuitenkin ihan erilaisilta itsellä kuin noilla malleilla. Olisu parempi, että esittelijöinä olisi enemmän keskivertoa muistuttavia ihmisiä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, jos ne mallit olisi lyhyitä ja/tai lihavia pitkät ja hoikaat sitten ihmettelee että miltä ne vaatteet mahtaisi heidän päällään näyttää?
Mä löysin kivan mekon, jota esitteli todella ylipainoinen malli. Pohdin siinä sitten, että tosi kiva, kun en nyt yhtään tiedä miltä se vaate näyttäisi itseni päällä, kun olen normaalipainoinen. Silloin heräsin siihen, että ei ne ylipainoisetkaan koskaan tiedä miltä se vaate näyttää päällä, kun mallit on yleensä hoikkia.
Ymmärrän ongelman, mutta ratkaisu ei ole ylipainon normalisointi.
Minua ei henkilökohtaisesti haittaa mallien koot, olen kyllä kuitenkin täysin eri kokoinen ja mallinen. Tiedän suurinpiirtein, millaisia leikkauksia voin käyttää, joten näiden perusteella teen valinnan: kaula-aukkona vene- ja v-malli ovat täysin poissuljettu, pyöreä ok. Jos malli on 180cm ja hame yltää nilkkoihin koossa S, tiedän sen olevan liian pitkä minulle koossa XS (pituutta alle 160cm).
Toki malleissa voisi olla enemmän vaihtelua. Pitkää ja lyhyttä, hoikkaa ja pyöreämpää. Mutta selkeästi ali- tai ylipainoset ei, näille voi olla vaikka omat liikkeensä ja mallinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ostavat enemmän vaatteita kun niitä esittelevät vähän epärealistisenkin kauniit mallit. Ei auta mikään.
Olen samaa mieltä että kuluttajalle olisi toki hyödyllisempää jos malleja olisi erilaisia. Tosin itsellä hyvä tuuri kun olen pitkä ja hoikka. Se auttaa jo paljon kun jollain sivuilla lukee vaatteen kuvauksessa mikä koko mallilla on päällään ja kuinka pitkä hän on.
Ajattelevatko vaatevalmistajat todella niin että myynti kasvaa jos vaatteet esittelee epärealistisen kauniit mallit.
Itse olen ainakin lopettanut vaatteiden ostamisen, sillä mikään ei näytä lahellekään samalta päälläni kuin näyttää mallikuvissa tai mallinuken päällä.
Sen sijaan olen ostanut saumurin ja ompelen sillä kaikki vaatteeni itse. Ei tarvitse enää hikoilla minkään epärealistisesti esiteltyjen vaatteiden sovituksen kanssa. Muutenkin on alkanut ärsyttämään valmisvaatteiden heikko laatu.
Tää on hauska et "kaikki" kannattaa erilaisia malleja, mutta vaatteita ei osteta niin paljon jos mallit eivät ole perinteisiä.. joku muotiteollisuuden dokkari areenassa oli jossa tätä käsiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu.Ja näteimmät, värikkäät vaatteet, jotka on muodikkaita päättyy aina kokonumeroon 44.Miksi vtussa???? Eikö lihavilla ihmisillä ole oikeus käyttää samoja vaatteita, kuin laihoillakin? Luuletteko sen olevan jotenkin muodikasta, että rettunne päättyvät kokonumeroon 44 ? No EI ole. Juu, juu on lihavillekin OMAT mallistonsa, mutta ne on useimmiten mustia väriltään (näytän ruumiilta),tai sitten yksinkertaisia ,yksivärisiä rumia rettuja.Siis MIKÄ on elämisen vaikeus, ettei kauniita vaatteita voi valmistaa esim kokoon 56 asti???? T:Pullea ja lyhyt nainen, kokoa 52
Varmaan ihan se on syy että markkinat on pienemmät ja vätiy kannattaa olla perusvärejä mitä monet suosii ja voi käyttää. Ihan turha tehdä mallistoa kaikissa maailman koissa ja eri väreissä, ei se ole tuottavaa.
Ihan hyviä on mallit. Keskimitta 175-177cm ja koko S. Minä olen 175cm ja kokoa S - M. En saa mitään informaatiota vaatteesta jos se on puettu lihavalle tai lyhyelle.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hauska et "kaikki" kannattaa erilaisia malleja, mutta vaatteita ei osteta niin paljon jos mallit eivät ole perinteisiä.. joku muotiteollisuuden dokkari areenassa oli jossa tätä käsiteltiin.
Eikös se olisi just hyvä, jos vaatteita ei ostettaisi niin paljon? Kertakäyttövaateteollisuuden tarkoituksena kait onkin aiheuttaa ihmisissä epävarmuutta ja istuttaa päähän mielikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyviä on mallit. Keskimitta 175-177cm ja koko S. Minä olen 175cm ja kokoa S - M. En saa mitään informaatiota vaatteesta jos se on puettu lihavalle tai lyhyelle.
Niin että kun sinä olet tuota kokoa, niin et kannata sitä, että malleina olisi erilaisia vartalotyyppejä, jotta olisi helpompi ostaa vaatteita netissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten, jos ne mallit olisi lyhyitä ja/tai lihavia pitkät ja hoikaat sitten ihmettelee että miltä ne vaatteet mahtaisi heidän päällään näyttää?
Eihän se olekaan vastaus, vaan se, että niitä vaatteita esitellään erilaisten vartalotyyppien päällä.
Tarvitaan aika paljon mainostilaa, että saadaan kaikki maailman vartalotyypit sinne sovitettua.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule se on meidän pitkien ihmisten kannalta yksi ainoista asioista, jossa maailma on meidän puolella. Ja uskon, että on ärsyttävää jos ostaa vahingossa liian pitkät, mutta niitä voi lyhentää. On epämukavampaa kun farkut ovat vain puoleen sääreen. Käy mittaamassa hm:n perusfarkut, ne on lyhyitä ja vertaa sitten nettikauppojen mittoihin. Tai mittaat oman jalkasi tai vanhojen farkkujen pituuden. Ei oo vaikeaa.
Kuulostaa melko ronskilta näin lyhyenä, että olisi "yksi ainoista asioista, jossa maailma on meidän puolella". Siis kaikki uusista asunnoista, vaatteisiin ja bussien penkkeihin on suunniteltu pitkille sopiviksi. Ohi aiheen mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olekaan vastaus, vaan se, että niitä vaatteita esitellään erilaisten vartalotyyppien päällä.
Tarvitaan aika paljon mainostilaa, että saadaan kaikki maailman vartalotyypit sinne sovitettua.
Jo nyt monesta vaatteesta on nettikaupassa useampi kuva. Ja esim. monen vaatemerkin instagramissa esitellään vaatteita erilaisten vartalotyyyppien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että kun sinä olet tuota kokoa, niin et kannata sitä, että malleina olisi erilaisia vartalotyyppejä, jotta olisi helpompi ostaa vaatteita netissä?
Helpompi se vaate on kuvitella lyhyelle tai lihavalle kuin se, että minä yritän kuvitella miten paljon paremmalta vaate näyttää minun päälläni kuin mallin, koska minulla ei ole pursuavia makkaroita tai lyhyitä jalkoja. Ja tämä on itseasiassa ongelma mihin olen törmännyt koska nämä mallit vain lihoo ja lyhenee nykyaikana. Jää se vaate silloinkin ostamatta kun ei näytä hyvälle.
Onhan se tottakai helpompaa ja halvempaa kun palkataan se yksi malli jonka yllä sitten napsitaan kuvat kuteista. Ajatelkaa sitä vaivan ja kustannusten määrää, jos jokaiselle pöksylle ja paidalle pitää palkata ja etsiä 10 mallia ja sekään ei varmaan riittäisi, kun aina on joku pahoittamassa mieltään kun ei oma kroppa ole just samanlainen.
Heh, vähän ohis, mutta juuri äsken täällä oli ketju, jossa ihmeteltiin tummien ihmisten Suomessa mainostamia tuotteita. Ettei voida samaistua, kun on erilainen ihonväri. Ja nyt sitten ei voida samaistua kun ei ole samanlainen kroppa kuin mallilla. On tää elo nykyisin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule se on meidän pitkien ihmisten kannalta yksi ainoista asioista, jossa maailma on meidän puolella. Ja uskon, että on ärsyttävää jos ostaa vahingossa liian pitkät, mutta niitä voi lyhentää. On epämukavampaa kun farkut ovat vain puoleen sääreen. Käy mittaamassa hm:n perusfarkut, ne on lyhyitä ja vertaa sitten nettikauppojen mittoihin. Tai mittaat oman jalkasi tai vanhojen farkkujen pituuden. Ei oo vaikeaa.
Kuulostaa melko ronskilta näin lyhyenä, että olisi "yksi ainoista asioista, jossa maailma on meidän puolella". Siis kaikki uusista asunnoista, vaatteisiin ja bussien penkkeihin on suunniteltu pitkille sopiviksi. Ohi aiheen mutta silti.
Ne suunnitellaan kyllä suurin piirtein keskimittaiselle ihmiselle. Jos keskivertonainen on noin 167 senttiä pitkä ja mies 180 senttiä, niin se väestön keskipituus huitelee siellä 174 sentin tienoilla. Kiva niille, jotka sopivat siihen keskipituuteen ja muut joutuvat hieman kärsimään.
Mua ei edes kiinnosta yhtään enää miltä ne mallit näyttää, kun heidän yllä olevat vaatteet ovat kuitenkin haprakkaa, ohutta tekokuitua, joka ei tunnu hyvältä iholla eikä kestä kahta pesua menettämättä muotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tottakai helpompaa ja halvempaa kun palkataan se yksi malli jonka yllä sitten napsitaan kuvat kuteista. Ajatelkaa sitä vaivan ja kustannusten määrää, jos jokaiselle pöksylle ja paidalle pitää palkata ja etsiä 10 mallia ja sekään ei varmaan riittäisi, kun aina on joku pahoittamassa mieltään kun ei oma kroppa ole just samanlainen.
Nykyään on ihan mahdollista luoda tietokonemalleja. En muita mikä iso vaatefirma käyttää digitaalisia bikinimalleja, mutta näitä on jo olemassa. Tulee varmaan halvemmaksi pitkässä juoksussa luoda niitä digitaalisia mallikuvia kuin palkata yhtäkään oikeaa mallia. Uskoisin, että digitaalisten mallien yleistyessä myös mallien monimuotoisuus lisääntyy.
Nyt on näkynyt ainakin lindexillä ja monkilla erikokoisia ihmisiä kuvissa, mutta ei se kovin laaja valikoima ihmisiä vieläkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne suunnitellaan kyllä suurin piirtein keskimittaiselle ihmiselle. Jos keskivertonainen on noin 167 senttiä pitkä ja mies 180 senttiä, niin se väestön keskipituus huitelee siellä 174 sentin tienoilla. Kiva niille, jotka sopivat siihen keskipituuteen ja muut joutuvat hieman kärsimään.
Niinpä. Mutta vaikka naistenvaatepuolella siitä reilusta pituudesta olisikin harmia vaikka housujen etsinnässä, pääosin pitkinä pidetyt naiset ovat keskipitusia ihmisiksi. Melkein kaikessa _maailma_ on keskimittaisen puolella.
Vaateostoksilla tietenkin kaikilla epätyypillisen mallisilla on kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Heh, vähän ohis, mutta juuri äsken täällä oli ketju, jossa ihmeteltiin tummien ihmisten Suomessa mainostamia tuotteita. Ettei voida samaistua, kun on erilainen ihonväri. Ja nyt sitten ei voida samaistua kun ei ole samanlainen kroppa kuin mallilla. On tää elo nykyisin vaikeaa.
Tässä mitään samaistumista kaivata, vaan apua vaatteen sopivuuden arvioimiseen. Jos on mahdotonta päätellä, miltä vaate istuu, niin ihmiset tekevät järkyttävän määrän palautuksia, mikä ei ole kovin ekologista. Tämä huomioksi myös sille, joka puolusteli yhden mallin valintaa kustannuksilla, ei se ilmainen palautuskaan ole pieni kustannus yritykselle.
Ja olen ihan normaalikokoinen itse.
Ne normikoot päättyy siihen sen takia, että ne isommat koot joutuu suunnittelemaan ihan eri tavalla. Kaavoja ei voi vaan suurentaa loputtomasti siten, että se vaate istuisi samalla tavalla. Siihen joudutaan lisäämään osia ja muutenkin tekemään muutoksia, että se näyttäisi kivalta. Sen takia ne mallistot lihaville on varmaan eri.