Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnteko äitiyslomalla

16.08.2006 |

Kelalta tulla tupsahti selvityspyyntö rahasummasta, jonka työnantajani oli maksanut äitiysloman aikana. Jäin ä-vapaalle elokuussa -05, ja syyskuussa jouduin vielä jonkin verran sotkeutumaan työasioihin. Kyse oli sijaisen koulutuksesta ja neuvonnasta, työpuheluihin vastaamisesta, sähköposteihin vastailusta, yms., ja työn tein kotoa käsin, tunti-pari päivässä.

Kela haluaa tietää, monenako päivänä olen " ollut töissä" äitiyslomani aikana. Niiltä päiviltä maksetaan vain minipäivärahaa. Mietin nyt, että jos kerron vastailleeni koko syyskuun ajan lähes päivittäin työpuheluihin ja saaneeni siitä palkkaa, saanko koko kuukaudelta vain minipäivärahaa? Onko muilla kokemusta vastaavasta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA on niin yksioikoinen laitos että todellakin saat, joka päivältä jonka olet ilmoittanut työpäiväksi, minimipäivärahaa. Olit sitten ollut töissä vaikka 15 minuuttia - sitä työaikaahan ne eivät kysy vaan päivät.

Sinuna ottaisin yhteyttä työnantajaan ja yhdessä työnantajan kanssa suhteuttasin palkan vastaamaan joitakin päiviä jotka sitten ilmoitat Kelalle. Pitäisi onnistua jos olet kerta noin työnantajaasi avittanut.

Vierailija
2/3 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntailta ei makseta äitiyspäivärahaa, joten sunnuntaina saa tehdä vaikka 20 h töitä, eikä vaikuta äitiyspäivärahan määrään. Verottaja kyllä puolestaan muistaa verottaa sitten niistäkin tuloista ankarammin.

Jos mahdollista, niin ilmoita Kelalle, että olet työskennellyt sunnuntaisin. Itse en ainakaan kokisi siitä mitään " huonoa omatuntoa" . Harmittaa kun tässä maassa tehdään työnteko kannattamattomaksi, itsekin tekisin osa-aikatöitä näin äitiyslomalla, mutta kun menisi tappion puolelle niin parempi olla tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin vielä tänään Kelaan, ja minulle vastannut henkilö ei oikein osannut vastata kysymykseeni, pyysi vain että ilmoitan miten ja milloin olen työskennellyt, ja he sitten katsovat tulkitaanko se töissäoloksi.

Näin jälkiviisaana, kaduttaa että ylipäätään vastailin puhelimeen ja sähköpostiin, olisi pitänyt haistattaa kukat koko työelämälle heti ä-loman alettua...