Onko kaikilla keskituloisialla keski-ikäisillä ihmisillä oma mökki? Miksi meillä ei ole varaa?!?
Nyt kun eletään toista kesää pandemian keskellä, niin ei varmaan edelleenkään olla lähdössä ulkomaille. KAIKKI tuntemani ihan tavalliset pulliaiset, tavalliset keskiluokkaiset, keskituloiset, keski-ikäiset ihmiset ovat sanoneet, että viettävät nyt sitten kesää omalla mökillä. Ja joo, siis nimenomaan OMALLA mökillä, ei millään sukumökillä tai vanhempien/isovanhempien mökillä.
Meillä ei ole omaa mökkiä. On sellainen puolison isoäidin omistama pieni mökkipahanen, jota käyttää siis kaikki jälkeläiset riidelleen vuoroista (käyttäjätalouksia pitkälle toistakymmentä). Ei saada edes joka kesälle sovittua käyttöoikeutta, kun ei ehditä sopia lomista.
Ollaanko vähemmistöä? Onko oikeasti kaikilla muilla omat hirsimökit järven rannalla?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rantatontti ja siihen rakenteilla 25 neliön sähkötön mökki. Asumme asumisoikeusasunnossa. Ja ollaan noin 44 ja 48 vuotiaita.
Kai se riippuu myös siitä mihin sen rahansa laittaa ja mökkejä on monenlaisia. Meidän 25 neliön mökkiä ei oikein voi verrata talviasuttavaa 80 neliön mökkiin. Ja taas toisaalta meillä on asumisasunto eikä omistusasuntoa.
Ohis tuleeko teille aurinkopaneel vai miten aiotte hoitaa ruuan kylmäsäilytyksen. Meillä pienempi mökki rakenteilla juuri nyt ja päädyimme sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiä en huolisi, sen sijaan meillä on asunto välimeren rannalla varmassa auringossa.
Ei meillä oo omaa. On lähdetty miehen kanssa ihan tyhjästä ja kun itse menetin lamassa työpaikan, tein palkatonta, tukityötä ja kouluttauduin. Nyt on vasta sellaiset tulot, että saadaan säästettyä, mutta lainaakin on vielä asunnosta.
Mökkejäkin on monenlaisia. Kyllä meillä olisi vara ostaa kuivanmaan alkeellinen mummonmökki nyt, mutta ei oikein kiinnosta. Työkaverilla on oma mökki. Tontin sai perintönä, sovussa jakoivat että sisko sai muuta ja kaiken mitä voi, on tehnyt itse. Kaksi vuotta sitä väsännyt, nyt alkaa olla valmis, mutta ei vielä. Eli hän on maksanut lähinnä rungosta ja sellaisista töistä, mitä ei itse voi tehdä tai pysty tekemään omalla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rantatontti ja siihen rakenteilla 25 neliön sähkötön mökki. Asumme asumisoikeusasunnossa. Ja ollaan noin 44 ja 48 vuotiaita.
Kai se riippuu myös siitä mihin sen rahansa laittaa ja mökkejä on monenlaisia. Meidän 25 neliön mökkiä ei oikein voi verrata talviasuttavaa 80 neliön mökkiin. Ja taas toisaalta meillä on asumisasunto eikä omistusasuntoa.
Ohis tuleeko teille aurinkopaneel vai miten aiotte hoitaa ruuan kylmäsäilytyksen. Meillä pienempi mökki rakenteilla juuri nyt ja päädyimme sähköön.
Olen eri, mutta vastaan silti. Kaasulla toimivia jääkaappeja on, kylmäkellareita jne. Meillä kotona ei oltu mökillä kuukausisotalla, vaan vietiin ruuat mennessä kylmälaukussa. Viikonlopun yli pärjää akkukäyttöisellä kylmälaukulla. Voi myös valita ruokia, jotka ei vaadi kylmää. Kyllä näillä ruuilla pärjää, kaikkea saa kuivattuna ja paljon on mikä nyt vain säilyy huoneelämmössä.
Vissiin lehtien mökkihypetys on saanut aikaan sen väärän mielikuvan, että lähes kaikilla olisi mökki, tai ovat sellaista ostamassa.
Sama koskee asuntoautoja/vaunuja.
Tosiasiassa näin ei ole, koska korkeat myyntihinnat, remontoinnin/kunnostamisen kalleus sekä verotus.
Lisänä vielä huolto ja mahdollinen talvisäilytys.
Polttoainehintojen jatkaessa nousua, ei ”moottorimatkailu” paljoa innosta, koska kokonaiskustannukset reissaamisesta voivat parin vuoden kuluttua olla jo todella paljon korkeammat kuin nyt.
Mökkitonttien verotus tulee nousemaan takuulla sitä mukaa kuin mökkibuumi jatkaa kipuamistaan.
Kalliiksi tulee myös sähköllisen mökin ylläpito, sähkön siirtomaksut ovat hävyttömiä verrattuna sähkö kulutukseen.
Lisäksi halutaan laittaa liikkeelle se raha, mikä on ehkä jäänyt sukanvarteen koronan takia (matkustelu).
Hinnallisesti saattaa tulla todella paljon kalliimmaksi mökin omistus kuin se tällä hetkellä on.
Jos haluat kunnon rahanreijän, hanki oma mökki. Siellä on oltava aina, kun maksaa niin paljon. Bensaa kuluu. Asumisen lisäksi aivan liian kallista. Sähkö, kiinteistövero, tiemaksut, jätemaksut ja jatkuva työmaa. Pakkaa torstaina, mene perjantaina mökille, siivoa siellä lauantaina ulkona ja sisällä, pakkaa sunnuntaina ja mene illalla kotiin, maanantaina siivoat kotona, peset pyykit tiistaina, keskiviikkoiltana voit rentoutua, torstaina taas pakkaat j.n.e. Työtä, työtä ja työtä. Meillä oli mökki. Myytiin pois ja ostettiin Helsingistä hulppeaa rivitaloasunto. Nyt on oma piha, rauhallinen ympäristö ja matkoille voi lähteä heti kun haluaa. Kaksi kertaa on vuokrattu viikoksi mökki. Se on ollut 5 vuoden aikana riittävä. Minä haluan elää enkä istua autossa joka viikonloppu.
Ei ole, hirveä työmaa. Käydään lomalla auttamassa vanhempien mökillä isoimmissa huoltotöissä, kun alkaa olemaan heillä ikääkin. Omat vanhemmat tykkää jatkuvasta puuhastelusta pysyvät eläkeikäisinä paremmin pienessä liikkeessä niin autellaan suuremmat nostelua apuna. En silti itselleni mökkiä jättäisi vaan toivottavasti toinen myy pois joskus ja elää silläkin rahalla rattoisammat viimeiset vuodet.
Asumme pk-seudulla ja olemme keski- tai ehkä hyvätuloisia määritelmästä riippuen. Tuttavapiiri on samanlaista, keski-ikäistä, hyvätuloista porukkaa. Tosi harvalla on mökkiä. Pk-seudulla on niin kalliit asunnot, ettei lisäksi välttämättä jää rahaa. Ystäväperheissä lapset harrastavat aktiivisesti, sekin vie aikaa ja rahaa. Monet matkustelevat lomilla. Osalla on suvun mökki tms jossa käyvät välillä. Joillain on lomaosake hiihtokeskuksessa.
Eli ei ole todellakaan varaa kaikilla hyvätuloisillakaan mökkiin (ainakaan pk seudulla, täällä päin myös mökit ovat kalliimpia kuin muualla Suomessa) toisaalta vapaa-aikana halutaan tehdä muita asioita.
Hmm.. musta ainakin mökillä on kiva nähdä ystäviä ja viettää aikaa. Kokkailla yhdessä ja lämmittää saunaa. En ymmärrä miksi sinne ei voi kutsua ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisessahan porukassa mä elän, kun aika vauraita on tuttavat😅
On isoa mökkiä kaikkien _vanhemmilla_ Näsijärvellä, Levillä, Espanjassa, Ähtärissä, Saimaalla, Hangossa, Kustavissa... Kavereistani yhdellä on oma kartano Loviisassa..saanut perinnöksi.
Yhdellekään näistä mökeistä meitä ei ole koskaan kutsuttu. Nyt kun itse on hankittu ihana mökki meille (ei vanhempien), niin useampi heistä yllä mainituista, on ilmoittanut että tulee sinne käymään🤔 En tiedä mitä pitäisi siihen sanoa?
Ehkä sanon, että kutsutaan perhettä ja ne jotka ovat auttaneet remontissa, ja kutsuneet meitä.
Olemme jo yli viisikymppisiä ja ihan hyvin toimeentulevia, mutta ei ole mökkiä. Ihan on ollut riittävästi maksamista asuntolainoissakin. Meillä ei ole mitään mökkiä, sillä kummankaan vanhemmilla tai isovanhemmillakaan ei ole ikinä ollut kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin jo nuorena, että nautin parin viikon Välimeren lomasta vuosittain noin sata kertaa enemmän kuin itikansyöttinä kökkimisestä suomalaisessa metsässä. Niinpä ollaan käyty vuosittain tuo etelänreissu nyt jotain parikymmentä vuotta ja oltu tyytyväisiä. Rahaa on palanut varovaisen arvion mukaan ehkä nykyrahassa 60t euroa. Viime vuonna ei käyty etelässä, mutta tälle syksylle varasin jo matkan. Tosin nyt ei ole lapsia lähdössä enää mukaan, joten on halvempi reissu. Saadaan miehen kanssa käydä tästä lähtien kaksi kertaa vuodessa Välimerellä seuraavat 20 vuotta, eikä silti tule maksamaan lähellekään kunnollisen mökin hintaa.
Eli juu, pitäköön mökkeilijät mökkinsä. :)
No juu. Mutta ei se reissaaminen vie kaikkia rahoja eikä kaikkea aikaa. Meilläkin 2 mökkiä jossa käydään kun halutaan, lisäksi käydään ulkomailla kun halutaan. Kun on fyrkkaa niin ei tartte tehdä vaan jompaakumpaa
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin jo nuorena, että nautin parin viikon Välimeren lomasta vuosittain noin sata kertaa enemmän kuin itikansyöttinä kökkimisestä suomalaisessa metsässä. Niinpä ollaan käyty vuosittain tuo etelänreissu nyt jotain parikymmentä vuotta ja oltu tyytyväisiä. Rahaa on palanut varovaisen arvion mukaan ehkä nykyrahassa 60t euroa. Viime vuonna ei käyty etelässä, mutta tälle syksylle varasin jo matkan. Tosin nyt ei ole lapsia lähdössä enää mukaan, joten on halvempi reissu. Saadaan miehen kanssa käydä tästä lähtien kaksi kertaa vuodessa Välimerellä seuraavat 20 vuotta, eikä silti tule maksamaan lähellekään kunnollisen mökin hintaa.
Eli juu, pitäköön mökkeilijät mökkinsä. :)
Kyllä me silti käydään ulkomailla kerran vuodessa vaikka meillä mökki onkin.
Ei meilläkään olis varaa omaan, tai ois mutta ei huvita enää ottaa lainaa kun talo on jo aikaa sitten maksettu. Onneksi on sukumökki Savossa omassa saaressa joka meille aikanaan perintönä jää niin sitten se on ihan oma.
Ylivoimaisesti suurin osa mökeistä peritään, ostomökkejä on alle 10% Siinä tärkein selitys.
Me ollaan rakentamassa omaa mökkiä. Tontti maksoi 70 000 euroa ja nyt meillä on pieni saunamökki. Seuraavaksi vuorossa on päärakennuksen osto, johon menee helposti 100 000 euroa. Eli rahaa palaa paljon, ja oman mökin hinta tulee olemaan n 200 000 euroa kaikkiineen. Tämä on mahdollista vain koska meillä on hyvät säästöt ja korkeat tulot.
Eli jos ei ole perittyä mökkiä tai korkeita tuloja, niin omaa mökkiä ei helpolla saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, hirveä työmaa. Käydään lomalla auttamassa vanhempien mökillä isoimmissa huoltotöissä, kun alkaa olemaan heillä ikääkin. Omat vanhemmat tykkää jatkuvasta puuhastelusta pysyvät eläkeikäisinä paremmin pienessä liikkeessä niin autellaan suuremmat nostelua apuna. En silti itselleni mökkiä jättäisi vaan toivottavasti toinen myy pois joskus ja elää silläkin rahalla rattoisammat viimeiset vuodet.
Tämä ketju alkoi siitä, että onko oma mökki. Teillä ei ole omaa mökkiä ja kulut menevät vanhemmille.
Ei ole vaan käymme äidin mökillä, joka on sisaruksineen perinyt sen vanhemmiltaan. Ei ole riitaa kun omistajakaarti itse on kaupunki-ihmisiä jotka viihtyvät satojen kilometrien päässä olevalla mökillä, jonne ei tule vettä tai sähköä, max viikon. Koska serkkuni ovat vielä nuorisoa, ei ole heilläkään kiinnostusta ollut lähteä kesäksi korpeen.
Ehkä on pakko ostaa oma, kun nuo serkutkin tuosta vakiintuvat ja perheellistyvät.
Minä rakennutin mökin juuri viime vuonna. Kerrostalossa asuvana olen haaveillut sellaisesta pitkään ja tykkään puuhata siellä pihalla. Rakennan ja hoidan puutarhaa ja viljelen vihanneksia yms. Jos pitää karsia kuluista, niin sitten muutan mieluummin pienempään asuntoon. Kun lapset muuttavat pois kotona, pääsen olemaan siellä enemmänkin, siitä haaveilen.
N51
Vierailija kirjoitti:
Lähempänä 50 v on yleensä asunto maksettu ja sitten voi ostaa jonkun edullisen kesäpaikan. Meillä ainakin rahaa jää paljon säästöön keski-ikäisenä. Ei ne mökit paljoa maksa, jos ei ihan Helsingin kupeesta halua.
Lähempänä 50v on harvemmin helsinkiläisten asuntolainat maksettu. Ihme maalaistollojen käsitys, että viiskymppisenä oltaisiin velattomia. Ehkä joo, jos se oma talo on maksanut 25 000 euroa, eikä 450 000 euroa.
Mä en pysty katsomaan näitä Suomen kaunein koti ja mökki koska itsellä on varaa laittaa sisustukseen vain välttämätön. No onhan se joo oma vika kun olen nainen vailla kunnianhimoa. Pienipalkkaisessa työssä kituutan.
Meidän perheelläkään ei ole. Ei siis ole minulla eikä vanhemmillani eikä veljellänikään.
Vanhempani tekivät aikoinaan melkoisen luokkanousun noustessaan hyvin köyhistä oloista keskiluokkaisiksi, mutta koska asuimme maaseutumaisessa ympäristössä, vanhempani eivät katsoneet tarpeelliseksi hankkia mökkiä.
Olen joskus miettinyt, että sellainen olisi kiva. Sinne olisi voinut näin kaupungissa asuvana esim. vetäytyä miehen tai kavereiden kanssa viikonlopuksi.